Gå til innhold
  • Bli medlem

Skamløs prising


steihy

Anbefalte innlegg

At Oslo Sportslager tar seg veldig godt betalt er kjent på dette forumet. I dag har jeg tittet litt på Sportsnett, fordi de dukker opp når jeg søker på favorittsoveposene mine: Western Mountaineering. Vinterverstingen Bison GWS koster 10 000 (nåja, du får ei krone tilbake, 9999 er så jævlig provoserende) hos Sportsnett. Da er det 14 dagers leveringstid, hvilket betyr at de ikke har den på lager, men bestiller til deg. De har ingen risiko og intet kapitalslit.

Produsentens veiledende (som er maks pris) på US nettbutikker er 835 dollar. Pr i dag er det 5036 kroner. Etter som amerikanske butikker (og nettbutikker) også har avanse, kan vi regne med at pris fra produsent er betydelig lavere enn dette. Skal vi tippe 500 dollar? Drøyt 3000 kroner. Så kommer mva og frakt, men den totale kostnaden er under 5000. Det vil si at de vil ha over 5000 spenn for å sende en e-post. Totalt uten risiko. Modellen Puma GWS har enda verre forhold: NOK 9199 mot 740 dollar. Regn selv.

Selvsagt er det sånn at jeg ikke behøver å irritere meg, bare la være å handle der. Men det er også sånn at de bare kan ta disse prisene så lenge noen finner seg i det. De tar ikke det de må, men det de kan.

Vær så snill, folkens: La oss handle på nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går vel litt kroner i forsendelse etc hit. Er vel og noe høyere innkjøpspris i et lite marked som Norge enn USA.

Når man handler i USA er det vel inkl. VAT der borte. Denne trekkes vel fra når det er eksportsendinger via grossist vil jeg tro. Så det er nok god avanse på dette uansett.

Kjenner ikke helt marginene i sport men hørte fra en selger i en av de store sportskjedene at de kjøpte inn Real Tur Mat for 18-19 kr stk.

Normalt selges vel disse for 69 eller mer rundt omkring. Sikkert noen som litt høyere innkjøpspris pga mindre volum men uansett noe de tjener ganske bra på i prosent ja.

Har tittet på Thermarest Neo Air for å få litt mer komfort og mindre vekt på underlaget.

Den koster i Large versjon ca 169 USD i USA. Er vel ca kr 1110.

Det koster kr 1999 her hjemme. Er vel neppe frakt og immkjøpspris som er hele forskjellen her heller vil jeg tro.

jeg sykler i sykkelklubb og vi har noen rabattordninger her og der.

Dog finnes den low-cost butikker her hjemme som er en del billigere enn det vi får av priser via rabattordning.

Finner du noen på salg til 50% så tjener de på det alikvel skal du nok se:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når prisen er kr 9999 så får butikken putte kr 7999,20 i egen lomme. Av det skal de betale varekost og fraktkost til leverandør, lønn, arbeidsgiveravgift og alle andre indirekte kostnader knyttet til drift.

Alle som synes at varer og tjenester er dyre i Norge (og det er de) bør starte egen bedrift og vise oss andre hvordan det skal gjøres. Enden på visa blir nesten alltid at varen blir dyrere i Norge enn i andre land.

Og hvis dere starter kan dere jo prise til 10000 og ikke 9999. Jeg har selv gjort den fatale feilen å sette prisen fra 7990 til 8000. Et halvår senere ble den senket med kr 10 og vi kunne begynne å regne på overskudd igjen. En av våre konkurreneter satt prisen opp fra 9990 til 10000, den kom fort ned igjen.

ps. Jeg jobber ikke i sportsbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med DNTs medlemskort får du 15% rabatt på alt du kjøper på Sportlageret. Der tjener man raskt inn medlemskapet i løpet en eneste handlerunde. Men det betyr vel at avansen uten rabatt er langt over 15%, ellers ville de ikke gått inn i en slik avtale. Fordelen med Sportlageret er at de har de gode varene og merkene, ofte som de eneste i Norge. Og mange er som meg - at de liker å ta på og se varene i virkeligheten før de kjøper. Men ingen tvil om at de nok tjener svært gode penger på varene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å hverken drive butikk, eller lære noen andre det. Jeg kommer bare til å fortsette å handle på nettet. Det er sant at det er godt å kunne ta i ting før du kjøper dem, men jeg søker jo som regel råd om funskjon og kvalitet på nettforumene uansett. Kompetansen blant selgerne er begrenset til de varene de selger selv, om de har noen. Vil man ha nøytrale råd, må man spørre brukere med bred erfaring. Det er jo grunnen til at nettopp dette forumet er fullt av folk som hver eneste dag søker råd og hjelp.

Uten å spekulere i årsakssammenheng og drivere, her er noen flere fakta. Western Mountaineering Ultralite short koster 3450 svenske på Getout.se. Det tilsvarer i dag 3014 norske. På Sportsnett koster den 4499,- Svenskene må også kjøpe inn i dollar, en dollar koster i dag 6,06 norske og 7,20 svenske. Den svenske nettbutikken går så vidt jeg vet godt, det er i hvert fall veldig greit å handle der.

Det er mulig det finnes en rasjonell forklaring på hvorfor amerikanske ting må koste dobbelt så mye som i USA og 33 % mer enn i Sverige på en norsk nettbutikk, men det vil i hvert fall ikke jeg forstå meg i hjel på.

Et raskt søk på Bergans Alpinist ll gir laveste pris $ 329 i amerikansk nettbutikk. Det er under 2000 kroner. Det laveste jeg fant i Norge er 3199,-. Man forklarer ikke dette hverken med frakt eller innkjøpsvolum.

Hilleberg telt er billigere i USA enn i Norge. Kaitum 2 til $ 715 tilsvarer 4335,- på Sportsnett koster det 6750,-

I rest my case, i hvert fall sånn foreløpig.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At prisnivå varierer fra land til land er vel ikke noe nytt. Når er jo lønnsnivået i Norge høyere enn i både Sverige og USA. Det må du også ta med i beregningen din. Da tror jeg ikke realdifferansen på pris i forhold til kjøpekraft vil være like stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han klagde vel ikke akkurat på nordmenns kjøpekraft, men på de store påslagene norske butikker tar.

Bestill selv fra utenlandske nettbutikker + frakt + toll er nok i de fleste tilfeller svært mye rimeligere enn å kjøpe hos dyre detaljister. Dette er jo alle de direkte kostnadene butikken har, så legges avanse på for å dekke alt indirekte som andre pekte på her. Riktignok flere amerikanske butikker som ikke sender utenlands, men det er bare å lete litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han klagde vel ikke akkurat på nordmenns kjøpekraft, men på de store påslagene norske butikker tar.
Påslagene går vel nettopp til å dekke de kostnadene som et høyt lønnsnivå medfører. Husleie sentralt i Oslo, kvalifiserte medarbeidere, etc er ikke gratis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klage på prisnivået er bare tull. Disse butikkene driver ikke veldedigehet, men er firma som skal maksimere overskuddet (ellers trekker eierne seg ut og plasserer pengene et annet sted). Hvis det er mulig å selge et produkt med stort påslag i Norge, vil de gjøre det, og det endrer seg ikke før forburkere som oss kjøper til lavere priser i andre butikker eller på internett (det er dette som kalles konkurranse). Moral har ingenting med saken å gjøre. De fleste her ville gjort det samme om de hadde drevet en slik sjappe, og de som ikke hadde gjort det, hadde vært ute av business på kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at detaljistene tar påslag som ikke samsvarer med det faktiske arbeidet bak det som ligger bak det å bestille en liten batch med feks soveposer fra utenlandsk leverandør. Dette kan selvsagt ingen nekte dem, men jeg tror folks uvitenhet rundt hvor enkelt det er å kutte ut dette mellomleddet er eneste grunn til at butikkene faktisk har kunder når de opererer med til tider høye marginer.

Det samme gjelder feks dykkerutstyr, som også er en bransje preget av høy avanse. Jeg synes hvertfall det blir feil når man kan tjene inn flybilletten til USA ved å bruke en 15-20 lapper på utstyr over dammen. Det vitner om lite effektive norske detaljister som trenger store påslag for å dekke kostnadene sine, som kun overlever fordi folk så langt ikke føler seg trygge på utenlandske nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vil ha mest mulig i lønn. Alle vil også ha ting så billig som mulig. Innehaverne og de som jobber i sportsbutikkene er selvsagt ikke noe unntak når det gjelder ønske om lønn... Husleie etc koster også. Heldigvis er det fullstendig frivillig å kjøpe ting! Og jevnt over har de fleste av oss nok til å skaffe oss det vi trenger og mere til av utstyr. Men det er klart; produsentene, media, nettforum etc gir et inntrykk av at det beste utstyret / evnt. det merket med høyest status er nødvendig for å drive uteliv. Man føler seg rent avdanka med en ti år gammel berganssekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenlikne norsk detaljist (butikk) med utenlandske (USA, Østen osv) nettbutikker blir jo litt "natta".

En stoooor andel av nettbutikker har ikke engang eget lager, men "håndterer" kun en bestillingstransaksjon. Dvs. de bestiller inn fra leverandør - og selger i hvert enkelt tilfelle.

De har dermed svært lave kostnader. Det er en del nettbutikker, som kan virke "store" når du går inn på deres nettsider, der faktum er at det er et "enmannsfirma" som drives på fritiden. Den kostnaden man da har sier seg selv at svært lav kontra å drive en butikk.

Men... for oss forbrukere, som vet eksakt hva vi skal bestille (etter å ha vært inne hos en som har kostnader med å drive butikk for å finne rett str. osv) - og har tid til å vente litt, er det jo selvfølgelig mye å spare. Spesielt dersom valuta i tillegg slår gunstig ut.

Risikoen er jo at butikker (med høyt prisnivå) kan miste såpass mye omsetning at de går dukken, eller må redusere sitt vareutvalg og service drastisk. Eller - som vi ser av sprotskjedene - det blir mer og mer "moteklær" enn sportsutstyr i hyllene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Oslo Sportslager tar seg veldig godt betalt er kjent på dette forumet.

Uenig. Det er derimot kjent på dette forum at noen mener Sportslageret tar seg veldig godt betalt. Hadde de tatt seg veldig godt betalt hadde de ikke overlevd. Prislappen på varene er selvfølgelig bare et forslag til pris. Alle er medlem av en eller annen forening noe som gir 10-15 % rabatt.

Jeg kjøper cirka 1/4-del av turutstyret mitt på Sportslageret. Resten kjøpes på nettet fra utlandet eller når jeg er på tur i utlandet.

Selvfølgelig er det alltids mulig å finne produktene billigere enn på Sportslageret. Det vil alltids være noen som har de enkelte produkter til en lavere pris. Det er bare å bruke noen timer på nettet og deretter vente noen dager eller uker på at pakken skal komme til nærmeste postkontor. Men ofte vil det enklere å benytte seg av servicen og tilgjengelighet til Sportlageret og få med seg det man vil ha samme dag. Returmulighetene er også litt enklere. At det koster noe mer er verken overraskende eller noe å henge seg opp i.

Hvis man vil ha samme pris og servicenivå som man har i enkelte andre land får man flytte dit. Så kan du se hvor langt lønnen din i vedkommende land rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke gjengs Sportslageret som er dyrt sånn sett men brukte de som et eksempel. Sportslageret har mye bra varer og og en bra kunskap generelt på de ansatte.

Er ikke noe dyrere der enn av de andre store butikkene. Der jeg synes det ofte virker dyrest i snitt er Anton Sport. XXL har noe lavere priser enn f.eks G-sport og Anton på en god del varer.

Men hadde et ekesmpel senest i går. Er jo ikke likedan på alle varer en en del av det jeg kjøper.

Skulle ha ny kassett til terrengsykkel. Sportslageret tar 799. pris er og rødmerket for at det er et tilbud. Anton og disse har for dårlige sider til slikt at det er vits å sjekke. Men de andre store er sikkert minst like dyre.

Der jeg kjøpte den derimot koster den samme kr 460. Er jo faktrisk 42% billigere enn Sportslageret.

Og ja det er en butikk med ansatte og lager her i Oslo. Regner med at de ikke gir det bort men har en levelig avanse på det de og. Så hvorfor dukker denne store forskjellen opp. Er det på avtaler fra grossist til butikk, bare i butikk eller begge deler. Den billigste her er den minste og burde derfor få dårligst pris i innkjøp sånn logisk.

En butikk som kan anbefales er Sport1 Sentrum, kjelleretasjen. Har god erfaring med de som jobber der både på ski, sykkel og friluft. De har og en kundeklubb som gir de vanlilge smårabattene men de har ofte veldig bra handlekvelder. (jobber ikke der selv men handler der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen er jo at butikker (med høyt prisnivå) kan miste såpass mye omsetning at de går dukken, eller må redusere sitt vareutvalg og service drastisk. Eller - som vi ser av sprotskjedene - det blir mer og mer "moteklær" enn sportsutstyr i hyllene.

Her i Trondheim er det motsatt. De store kjedebutikkene får kanskje mer og mer moteklær, men på ganske få år har det dukket opp flere nye butikker som spesialiserer seg på høyfjellsutstyr og annet for "moderne" friluftsliv. Samtidig har også XXL kommet, og riktignok er det begrenset fagkunnskap og utvalg der, men når man vet hva man skal ha er de ihvertfall billige.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi en god diskusjon gående. Kelner, en runde til!

Jeg er spesielt begeistret for denne fra fra Marmolejo: ”Prislappen på varene er selvfølgelig bare et forslag til pris.” - jeg gleder meg veldig til å avsløre at jeg har fersket den - og denne: ”Selvfølgelig er det alltids mulig å finne produktene billigere enn på Sportslageret. Det vil alltids være noen som har de enkelte produkter til en lavere pris. Det er bare å bruke noen timer på nettet og deretter vente noen dager eller uker på at pakken skal komme til nærmeste postkontor. Men ofte vil det enklere å benytte seg av servicen og tilgjengelighet til Sportlageret og få med seg det man vil ha samme dag.”

Det er sånn at for mange av oss, i hvert fall for meg, er det mye enklere å hente ting på den lokale posten (som faktisk er nærbutikken som er åpen til kl 2000) enn å dra til Oslo for å stikke innom Sportslageret, men det blir en bonus. Det var prisen som var temaet her. Til anbefalingen din om å like det eller flagge ut… nå tar du det vel litt alvorlig, vi snakker tross alt ikke om fotball her.

La oss gå tilbake til utgangspunktet for erys og andre som har misforstått. Eksempelet var et påslag på minst 5000 kroner for en vare som ikke finnes på lager, i en norsk nettbutikk. Du kan ikke stikke innom og ta i den. At denne nettbutikken også har et utsalg med dyr gateadresse og høye lønninger i Oslo sentrum burde ikke ha noe med saken å gjøre. Jeg har selv vært i butikkene til Getout og Addnature i Stockholm sentrum…det argumentet er dødt, erys.

Eivas deprimerende observasjon: ”Og hvis dere starter kan dere jo prise til 10000 og ikke 9999. Jeg har selv gjort den fatale feilen å sette prisen fra 7990 til 8000. Et halvår senere ble den senket med kr 10 og vi kunne begynne å regne på overskudd igjen. En av våre konkurreneter satt prisen opp fra 9990 til 10000, den kom fort ned igjen.” er den som best beskriver problemet. Det vitner om en kundemasse som handler på flokkinstinkt, totalt uten kritisk sans.

Jeg er ikke uenig i Knutis syn på dette med utstyrhysteri, men det blir litt på siden her . For min del bruker jeg de særeste ting dersom de funker. Men jeg betaler gjerne mye for løsninger som gir bedre funksjonalitet. Hadde noen laget en super fjellspade av titan eller annen romteknologi som tåler å hakke is og veier 250 gram, og selger den for 2000 kroner, så kjøper jeg den. Jeg har den resten av turlivet, og sparer en halv kilo hver tur.

Men de 5000 kronene som er Sportsnetts påslag for å bestille nevnte vare, får du absolutt ingenting ekstra for. Tenk på det - du får absolutt ingenting for de pengene.

Utenom trådtittelen, der ordet skam inngår, og det at jeg blir provosert av at ting som koster 10000 prises til 9999, har jeg overhodet ikke snakket om moral eller etikk. Jeg har kun listet opp en rekke fakta. Mitt poeng var nettopp at forbrukermakt er det eneste som teller. Som Bernt sier: ”Hvis det er mulig å selge et produkt med stort påslag i Norge, vil de gjøre det, og det endrer seg ikke før forburkere som oss kjøper til lavere priser i andre butikker eller på internett”.

Så da er vi enige likevel.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de 5000 kronene som er Sportsnetts påslag for å bestille nevnte vare, får du absolutt ingenting ekstra for. Tenk på det - du får absolutt ingenting for de pengene.

Nja. :)

I visse miljøer, typisk grensende opp mot gutta som drar på ordentlige turer (8k'ere, Sydpolen osv) men altså kun grensende opp til disse miljøer, gir det faktisk litt cred å si at man har vært på Sportsnett og svidd av titusen på en dritfet dunpose. I randsonen rundt de ordentlige gutta befinner det seg nemlig alltid en ring av wannabes som prøver å etterape deres bragder eller på annet vis nærme seg dem.

Men med en krevende jobb i rotteracet i Vika, en kjip kjerring, naboer man skal konkurrere med og skattelister som legges ut hvert år som avslører enhver pinlig inntektssvikt, tar man seg aldri ordentlig fri fra fra jobben. Dessverre ender det som regel kun med innkjøp av tilsvarende utstyr fra forretninger folk nikker anerkjennede til, og derpåfølgende spranglering på Finse med det siste av fete jakker, bukser og annet stæsj. Det blir ingen svipptur over Grønland eller en Svalbard på langs, men til nød kun en småfeig kjappis over Hardangervidda MED bruk av hyttene.

Å ha det rette utstyret og kunne si at de kjøpte det i de rette butikkene blir en substitutt for det de egentlig ønsker her i livet, og også en fattig trøst i det man lever livet i skyggen av ikke-oppfylte drømmer.

Man får ikke den samme cred'n eller følelse av tilhørighet av å betale 5 laken for samme posen fra dirtcheapmoutaineeringgear.com og så måtte stå i en halvtime i kø sammen med trygdemisbrukere på det lokale postkontoret for å hente den. Sånn er det bare.

Sånt sett får man faktisk noe av å kjøpe posen for titusen på Sportsnett. :D

Når det er sagt har jeg selv kjøpt en god del utstyr på Sportsnett og også fått meget god service og veiledning. Riktignok har ikke prisforskjellen vært like stor som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med en krevende jobb i rotteracet i Vika, en kjip kjerring, naboer man skal konkurrere med og skattelister som legges ut hvert år som avslører enhver pinlig inntektssvikt, tar man seg aldri ordentlig fri fra fra jobben. Dessverre ender det som regel kun med innkjøp av tilsvarende utstyr fra forretninger folk nikker anerkjennede til, og derpåfølgende spranglering på Finse med det siste av fete jakker, bukser og annet stæsj. Det blir ingen svipptur over Grønland eller en Svalbard på langs, men til nød kun en småfeig kjappis over Hardangervidda MED bruk av hyttene.

Dæven, så glad jeg ikke har slike turkompiser! Hater når samtaleemnet på turene er utstyr og klær framfor fjellet man befinner seg i.

For noen er det viktig å kunne si at de har gitt mye for varen. Det er vel de samme som kjøper SUV med hvite skilter til 800 000kr selv om de kjører alene og kunne kjøpt en med grønne til 450 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en interessant diskusjon!

Man kan jo i utgangspunktet si at man får hva man betaler for, men hva det er en betaler kan være et litt diffust tema. Vi er jo et høykostland av de mer sjeldne. Våre varer er dyrere enn andre land som vi liker å sammenlikne oss med, gjerne se litt ned på for å styrke vår egen selvgodhet. Vi er jo best og bor i verdens beste land, samtidig som vi har veldig høy levekostnad. Dette har iallefall tidligere (og nåværende) regjeringer sagt til oss og da må det være sant. :)

Men, som alltid, mye vil ha mer. Vi vil ha mer lønn, mindre timer på jobb, flere goder, og ikke minst lavere priser. Vi vil ha det beste av begge verdener - ja takk i (sove-)pose og (tur-)sekk. Men det lar seg nesten aldri gjøre, iallefall innen våre grenser, så for å oppfylle dette ønsket og oppnå nirvana blir vi nødt til å se utover grensene. More bang for the buck, og da er det ofte butikker i USA som kommer gunstig ut som pris- og kvalitetsbevisste nordmenn. Godt hjulpet av en hyggelig valutakurs. Moteffekten blir at de norske, overprisede og over-avgiftsregulerte sportsbutikkene blir den tapende part i dette. De må slite for livets rett. Problemet ligger i norsk avgiftspolitikk. Staten vil ha en finger med i enhver pengesekk slik at "alle" kan "nyte" godt av felleskassa. Hvor det blir av pengene i felleskassa, som visstnok er/var stor, er det ingen som ser så mye til, men det er en annen diskusjon (snart valg :D ). Avgiftspolitikken fører til at varer koster mer enn de egentlig burde, og disse avgiftene blir videreformidet til kundene gjennom en høyere utsalgspris. De som kan betale mer for seg har flere valgmuligheter for innkjøpssteder enn andre (ikke at det er noe galt i å ha høy kjøpekraft). Dessverre, for norske butikker, rammer denne politikken størsteparten av forbrukere. Hadde avgiftene, og utsalgsprisene, vært en god del lavere kunne vi hatt flere valgmuligheter i utstyr (basert på prisnivå). Det har dessverre blitt slik at det er billigere å importere egne varer fra utlandet. Såpass mye billigere at man ofte kan kjøpe 2 av samme type vare (f.eks. vadere) for samme pris av 1 her hjemme. Da er plutselig ikke norsk kjøpslov og garantier veldig mye verdt. Er det noe feil med den ene, ja da har man en reserve liggende! Dette er gull verdt i ferietider hvor man har begrenset med tid, og iallefall ikke nok til å vente på reparasjon av ødelagt utstyr osv. Posten er heller ikke av de som innehar sprintrekorder.

Marmolejo, du har rett i endel ting, men jeg tror kanskje publikummet ditt her er av en annen oppfatning. Jeg tror at de aller fleste her inne er oppriktig interessert i friluftsliv og ser det positive i å være ute. Opplevelsen av friluft er det viktigste, utstyret er et supplement som kan være en variabel. Man trenger ikke det nyeste, flotteste, dyreste utstyret for å dra på tur. Man kan gjerne ønske seg det, men turopplevelsen blir alltid til hva man selv legger i det av innsats. De du beskriver er de som ser et program på TV og tror at det er utstyret som skal hjelpe dem fram. Ambisjonen er å kunne skryte til andre (naboer, kolleger osv) over at de har vært på guttetur til fjerne himmelstrøk. Turen i seg selv er ikke målet. Kommer man ikke fram har man mislykket og feilet. Utstyret får skylda, og det svir nok litt ekstra når man vet at man har betalt vedig mye for dette. Det er helt sikkert moro å være på lengre villmarksturer. Selv har jeg aldri vært på mer enn en 5 dagers, men har et øsnke om en lengre tur. Det viktigste for meg på en slik tur vil ligge i planleggingsstadiet. Å vite hva en går til er utrolig viktig. At utstyret sitt er kjent for en selv, og man vet dets begrensninger gjør at man kan senke skuldrene litt og loffe avgårde i et hyggelig tempo og bare nyte turen. Opplevelsene kommer av seg selv, og man finner den store roen. Hva man trenger av utstyr blir jo opp til den enkelte, men jeg mener vi gjerne drar med oss mye mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi en god diskusjon gående. Kelner, en runde til!

La oss gå tilbake til utgangspunktet for erys og andre som har misforstått. Eksempelet var et påslag på minst 5000 kroner for en vare som ikke finnes på lager, i en norsk nettbutikk. Du kan ikke stikke innom og ta i den. At denne nettbutikken også har et utsalg med dyr gateadresse og høye lønninger i Oslo sentrum burde ikke ha noe med saken å gjøre. Jeg har selv vært i butikkene til Getout og Addnature i Stockholm sentrum…det argumentet er dødt, erys.

Stein

Det jeg i såfall må ha missforstått er at du ikke leser det som skrives. Det jeg skriver er at man ikke kan sammenlikne pris i en butikk mot pris i en ren nettbutikk (både i Norge og utlandet for den saks skyld).

Det er vesentlige forskjeller i kostnader ved å drive forretning (om den ligger i Oslo sentrum eller et annet sted) kontra å drifte en nettbutikk - som kan drives på "fritiden" hjemme.

Når det gjelder Sportsnett og Oslo sportslager så har begge aktører både nett- og "vanlig" butikk. Sportsnett var en ren nettaktør i starten av sin virksomhet.

Det vareutvalget begge har på sine nettsider er varer de normalt også fører i butikkene sine. Det kan nok finnes spesielle unntak - og posen du nevner kan godt være en ren bestillingsvare for alt jeg vet - og da er det jo "godt" betalt i de enkelttilfeller der de selger bestillingsvarer. Uansett så har de sine faste kostnader for resten av virksomheten sin.

Missforstå meg rett - jeg prøver ikke å direkte forsvare prisnivået. Det er gode bto.marginer i bransjen. Det vet jeg, da jeg har gode kontakter inn i et par "produsent/grossistledd".

Gjennom disse - og kontakter i andre virksomheter, så vet jeg også at norske importører, grossister og detaljister som oftest har dårligere betingelser fra internasjonale distributører enn andre land. Hvorfor? Norge er et høykost land, med god betalingsevne, og man tar ut mer avanse mot Norge enn andre land.

Dette gjelder også norske "produsenter" - du nevner Bergans. Tipper at Bergans sine eksportpriser til en del land er lavere enn innkjøpspriser til butikker i Norge.

Når i tillegg Kristin Halvorsen skal ha sitt gjennom flere avgiftssatser, så blir det stor prisforskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fredag kveld. I mangel av et virkelig liv, hvilket vil si at jeg hverken er på pøbb eller på tur denne helga, velger jeg å pirke på forumet i stedet. En ørliten krangel på fredagskvelden må man kunne koste på seg.

Erys: Gå gjennom det hele en gang til; det er du som ikke leser. Jeg har sammenlignet en norsk nettbutikk med utsalg i hovedstaden med en svensk nettbutikk med utsalg i hovedstaden. Jeg har også sammenlignet med amerikansk veiledende pris, noe som innebærer at selv de nettbutikkene som har utsalg, ikke kan ta mer. Nok en gang, akkurat de argumentene bommer du på.

Men hovedpoenget, som gjentas her, er at det ikke er min oppgave som forbruker å vurdere hvilke utgifter selger har satt seg opp med. Jeg gir beng i årsakssammenhengen. Jeg d****r i forklaringene. Jeg sammenligner pris med pris, punktum. Som noen andre sa det for noen innlegg siden "Det er det som er konkurranse!"

Mener du i fullt alvor at du tar hensyn til sånne ting når du handler? At du tenker: "Hmmm... her var det jammen flott, parkett og greier - den markboksen koster riktignok 25 kroner mer enn hos Larser'n, men han driver jo fra garasjen, og hu skreppa med tajtsen bak disken er f...n ikke billig, så da må de jo ha så pass"..?

Eller når du er på nettet og sammeligner anmarsjssko: "Hmmm, 1100 kroner mer på www.friskt.no enn på www.rått.no, og så tar de frakt i tillegg, men friskt har butikk i Meglerveien og der er det jævlig dyrt, så da tar jeg de!"

Mener du at vi skal tenke sånn?

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at vi skal tenke sånn?
Hva er egentlig problemet? Liker du ikke prisene hos Sportsnett, er det vel bare å handle andre steder. Hvorfor ta sånn på vei? De er vel fri til å ta nøyaktig de prisene de vil, og så er det opp til hver og en om man vil handle der eller ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet? Liker du ikke prisene hos Sportsnett, er det vel bare å handle andre steder. Hvorfor ta sånn på vei? De er vel fri til å ta nøyaktig de prisene de vil, og så er det opp til hver og en om man vil handle der eller ikke.

Det er akkurat det jeg har sagt hele tiden. Det er ikke noe problem, bare en diskusjon.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.