Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor ble de av???


Anbefalte innlegg

Lompa skrev:

Tror du, helt ærlig talt, at noen ville ønske å sette seg i gjeld til deg?

Jeg tror at Morten mest av alt la ned siden for å vise hvor mye makt han hadde som eier av et produkt som svært mange mennesker hadde nytte av. At fansen hans mener han bør takkes og hylles nå som siden er lagt ned er fullstendig latterlig. Han kan uansett sole seg i glansen av all rosen han får i den andre tråden som han selv startet om emnet. Siden han valgte å skrive om det her, regner jeg med at han er åpen for avvikende meninger om nedleggelsen, da dette er et debattforum.

Det ville nok gått på Mortens æresfølelse løs dersom jeg finansierte siden, så det er neppe aktuelt. Jeg har imidlertid oppnådd at fansen ikke lenger kan bruke prisen som argument.

For øvrig er det overraskende at sidene faktisk ligger ute og fungerer i linken som Arcticpeak postet. Håper at det vedvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Det er ingen her, såvidt meg bekjent, som bestrider Mortens rett til å legge ned siden.

Jeg oppfatter det slik at du forlanger at Morten skal sette opp siden igjen.

Det later til at du mener Morten bør være fritatt for kritikk i kraft av å være eier. Da er det betimelig å spørre: mener du generelt og prinsippielt at enhver eiendomsforvalter bør vernes fra all kritikk, eller har du opprettet en spesialregel for helten din Morten? For meg spiller det ingen rolle hvem Morten er, det er handlingen hans jeg mener er idiotisk. Som sagt, når du sitter på en helt unik side som det ikke finnes noen erstatning for, og denne er til stor glede og nytte for svært mange mennesker, er det idiotisk å legge den ned.

Det er ikke noen kritikk du kommer med, du står bare og skriker "idioti", det er ikke konstruktivt på noen som helst måte.

Det at du tror at Morten er min "helt" er noe du har tatt ut av løse luften, jeg kjenner han ikke og har aldri møtt han, jeg forsvarer bare han og enhver annens rett til å legge ned sin egen hjemmeside når man måtte ønske det.

Å ha en hjemmeside oppe som andre kan se på gratis er ikke en eiendom eller eindomsforvaltning, men en tjeneste som blir ytt gratis.

Det er materialet som hjemmesiden består av som er eiendommen, og dette materialet er etter det jeg kan forstå tatt vare på, slik at eiendomsforvaltningen bør vel kunne sies å ha fungert. (Men jeg har ikke noen kjennskap til hvordan dette materialet er lagret, så jeg ønsker ikke å komme med noen bastante konklusjoner vedrørende eiendomsforvaltningen i dette tilfelle.)

Eksemplet ditt med gatesangeren illustrerer hvor dårlig argumentasjonen for å legge ned siden er. Faktum er at man ikke trenger å gjøre noe aktivt for å holde siden oppe, såfremt man betaler domenekostnader. Disse har jeg tilbudt meg å betale, men du kan nok bare glemme at Morten snur i saken. Han har allerede vist såpass manglende dømmekraft i dette tilfellet, at det neppe er noe håp om at han skal ta til fornuft. Gatesangeren du sammenligner med kan ikke opptre uten å gjøre noe aktivt, så sammenligningen er helt uttafor.

Så ta et bilde som henger i ett vindu som du kan se fra gata, du får da lov til å se på bildet gratis. Bildet er en eiendom, men at du kan se på bildet gratis er en tjeneste. Blir bildet flyttet slik at man ikke lenger kan se på bildet fra gata, er fremdeles eiendommen inntakt og eiendomsforvaltningen ivaretatt, men tjenesten er ikke lenger tilgjengelig. Fordi du aldri har betalt noe for å se på bildet har du heller ingen rett til å forlange å få se bildet.

Avslutningsvis håper jeg at du, innen du skriver ditt neste innlegg, lærer deg å forstå forskjellen på å respektere eiendomsrett og å verne enhver forvaltning av eiendom for kritikk.

Jeg tror du heller bør lære deg forskjell på hva som er eiendom, eiendomsforvaltning og hva som er en tjeneste, og ikke minst lære deg hva som er rimelig å forlange at andre skal gjøre for deg gratis.

Jeg tror at Morten mest av alt la ned siden for å vise hvor mye makt han hadde som eier av et produkt som svært mange mennesker hadde nytte av.

Dersom Morten på noen som helst måte skal ha noen "makt" så må jo det skyldes at du har gjort deg avhengig av sidene hans. Jeg tror de fleste av oss andre fint klarer å planlegge en tur uten disse sidene, og da er denne "makten" rimelig innskrenket for å si det mildt.

:):?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du må gjerne oppfatte det som om jeg forlanger noe av Morten, men det er i så fall et resultat av dine fantasier og ikke av hva jeg faktisk skriver eller mener.

2. At jeg bare "står og skriker idioti" må være en oppfatning du har basert på at du ikke gidder/evner å lese innleggene mine. Jeg har argumentert for hvorfor siden burde ligge ute. Det konstruktive består videre i en oppfordring til å legge ut siden igjen - enkelt og greit.

3. Nok en gang understreker du at du forsvarer Mortens rett. Hvorfor maser du videre om dette når ingen har hevdet at Morten ikke har en slik rett?

4. Å bable om at etojm i denne sammenheng er en tjeneste, er fullstendig meningsløst. Vi snakker like fullt om forvaltning av eiendom. At den også kan gå under definisjonen "tjeneste" rokker ikke ved dette. Det er hvorvidt siden ligger ute eller ikke som er sakens kjerne. Dine begrepskveruleringer er blind avsporing.

5. Eiendomsforvaltningen er rimelig verdiløs og ufornuftig slik den er i dag. At en så informativ side, som så mange hadde glede av, ligger i en støvete skuff hos Morten med en backupharddisc, fjerner materialets verdi. Du kan gjerne mene at det er god eiendomsforvaltning, men jeg mener altså det motsatte. Selv når man ser det ut fra en rent subjektiv og egoistisk Morten-vinkel kan neppe siden ha noen særlig verdi nå, da den rimelig sikkert var laget for å ligge på nettet og ikke bare til bruk innenfor familiens fire vegger.

6. Igjen: jeg har ikke forlangt noe som helst. Jeg har heller ikke sagt at jeg skal ha noe gratis. Tvert imot har jeg gjentatt mange ganger at Morten er sjefen over siden, og jeg har i tillegg tilbudt meg å betale for den. Du rører mer og mer for hvert innlegg.

7. Å råde over ressurser som mange ønsker, gir makt. Dette burde være barnelærdom. Jeg har aldri sagt at det er umulig å klare seg uten etojm.com, så forsøk på latterliggjøring basert på projisering kan du spare deg. Men etojm var nyttig og lærerikt for mange mennesker, og følgelig var det totalt unødvendig å fjerne siden.

8. Å legge ned etojm.com var en idiotisk handling. En egotrip av dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke krangelen. Det som en gang har vært ute på internett, er stort sett tilgjengelig for den som gidder å lete. I dette tilfellet: http://web.archive.org/web/20070623204250/http://www.etojm.com/Norsk/Topper/index.shtml

Ja, men det krever at du vet om den linken. Hvis du googler finner du ikke etojm.com lenger. De fleste mennesker er ikke innom Fjellforum og leser enhver tråd. Dermed er de i praksis forhindret fra å se siden. Dette kan Morten, og bare Morten, gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har forstått problemet ennå, er det et mirakel at du i det hele tatt klarer å logge deg på fjellforum.net.

Du skriker og bærer deg over at siden er nede og kaller det idioti, men ifølge det selv forlanger du ikke noe som helst.

6. Igjen: jeg har ikke forlangt noe som helst.

Siden er nede, og du mener det er "idioti", men du forlanger altså ikke at den skal være oppe, hva er da problemet? :)

For mitt vedkommende er denne diskusjonen ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcticpeak:

Du skriker og bærer deg over at siden er nede og kaller det idioti, men ifølge det selv forlanger du ikke noe som helst.

Gratulerer. Du har skjønt det. Møysommelig mating med barneskje har båret frukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller du som maser, som kommer rekende med linker som er postet flere ganger før i tråden.

Siden du tydeligvis ikke gidder å sette deg inn i ting du svarer på, skal jeg være elskverdig å gjenta noe for deg: man finner ikke etojm i google lenger, og dermed folk i praksis forhindret fra å lese på siden. Bare noen ytterst få kjenner til den muligheten som web.archive gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var så jævlig med mas i denne tråden at jeg gikk rett til siste innlegg. Opprett en gratisside med de riktige søkeordene og link opp til webarkivet. Eller opprett en artikkel i Wikipedia. Så har DU gjort hele landet en tjeneste med å gjøre sidene tilgjengelig via Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jammen en god ide, Essem. Spar deg for det avsporende gnålet ditt. Jeg er ikke en datanerd som oppretter nettsider i en fei. Den slags overlater jeg til andre. Jeg har tilbudt å betale for etojm - det får være nok.

Hvis du ikke liker innholdet i tråden er det for øvrig bare å holde seg unna, slik jeg stort sett holder meg unna dine endeløse kveruleringstråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så overraskende at nettopp du kommer innom for å spre eder og galle...

Det er vel heller snakk om å ha gleden av å dyrke en hobby enn å "jobbe gratis". Gleden av å skape slike nettsteder hadde vært fraværende dersom ingen kom innom og leste. Derfor bør Morten, Essem og andre takke meg for at jeg er med på å gi dem et insitament til å holde det gående.

Når det gjelder Morten har jeg også bidratt til at han har pålegg på brødskiven ved å kjøpe bøker av ham, så jeg forventer en ydmyk holdning fra den kanten :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det. Beslutningen om å ta av siden var tydeligvis velfundert. Det synes jeg man skal respektere. For de som har hatt stor bruk for disse sidene vil nettopp dette tidspunktet være riktig for å takke.

Jeg er av dem som har hatt mye nytte av disse sidene, men jeg driver jo ikke og innbiller meg at folk legger ut slik informasjon bare for å være snille. Hvis noen ønsker å vise anerkjennelse ved å sende takkebrev idet sidene blir lagt ned får det være deres sak. En annen ting er det å oppfordre andre til å gjøre det samme. Det er vel ikke meningen at vi skal gå rundt som servile stakkarer alle sammen. Skjønt, det er jo en del som takker for kalde pølser på Statoil også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du argumenterer så enestående bra, Finnmarkspuddel. Nå er jeg blitt rent overbevist om at det var klokt å legge ned etojm. NOT.

Alle forum tjener på at noen medlemmer har spesielle meninger og tør kjefte på alt og alle. Men bare om det de sier innehåller et eller annet interessant. Det gjør det dessverre ikke når du skriver. Hvorfor går du ikke og legger deg under en busk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du måtte synes at mitt standpunkt i etojm-saken er interessant, er meg revnende likegyldig.

Det som virkelig er uinteressant er slike som deg, som slenger innom tråder ens ærend for å sutre over andre debattanter, uten å ha noe som helst å bidra med hva angår trådens tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som jeg ser det så har du kommet med din mening, med en litt slank begrunnelse, ( akkurat som i de andre sakene dine), og så bruker du resten av innleggen dine til og " tråkke å spytte " på de som argumenterer mot deg. Dette gjør du ved hjelp av uttrykk som " gnålet ditt ", "sutringen din " og " at du i det hele tatt klarer og logge på fjellforum".

En dag Erling12, en dag.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to argumenter som er fremmet for å støtte Morten:

1. Mortens eiendomsrett

2. Mortens økonomi

Når det gjelder punkt én har jeg hele tiden skilt mellom eiendomsrett og eiendomsforvaltning. Jeg anerkjenner Mortens eiendomsrett, men synes hans eiendomsforvaltning er idiotisk. Jeg har fremmet gode argumenter for hvorfor siden er verdifull og bør være tilgjengelig.

Når det gjelder punkt to har jeg tilbudt meg å finansiere hele etojm.com, slik at denne igjen blir offentlig tilgjengelig. Altså har jeg opptrådt høyst redelig og konstruktivt i denne debatt (i motsetning til visse andre).

At jeg må forsvare meg mot sabotører som kun entrer tråden fordi de liker å slenge dritt, og vet at slik alltid tillates av moderator så lenge det er mot meg, er en annen sak. Slike som deg, Finnmark, har intet krav på noe annet enn verbal juling. Som man reder ligger man, vet De.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp "Erling". Som man reder så ligger man.

Tror du virkelig "etjoms eier" (som jeg ikke aner hvem er) vil ha noe ønske om at du skal få noen som helst innvirkning på en side han har laget når du søker verbale slagsmål i hvert innlegg du skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp "Erling". Som man reder så ligger man.

Tror du virkelig "etjoms eier" (som jeg ikke aner hvem er) vil ha noe ønske om at du skal få noen som helst innvirkning på en side han har laget når du søker verbale slagsmål i hvert innlegg du skriver?

Verbale slagsmål? Av og til lurer jeg på om jeg leser samme tråd som enkelte eller ei...

Selv om jeg aldri rakk å bli veldig kjent med etojm.com, så er jeg ikke dummere enn at jeg skjønner at det VAR idioti å legge den ned. Og det er det vel greit at jeg mener?

Jeg har selv jobbet med både webdesign OG webhosting, og det stemmer at det ikke er behov for noe særlig innsats for å vedlikeholde det som allerede var der, og kostnadene er heller ikke verre enn at to tilsynelatende ressurssterke mennesker som Morten og Julia burde kunne bære det lett. (selv om de forsåvidt ikke lenger behøver å betale en eneste krone for det)

Faktisk så hadde ikke Morten trengt å tenke på sidene i det hele tatt, bare betale den årlige avgiften for domene og webhotell, og

vips så kunne alle som elsket det aktuelle nettstedet så mye fortsatt å bruke det. Og Morten kunne fortsatt å skrive bøker om samme tema i fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.