Gå til innhold
  • Bli medlem

spørsmål finse-haukeliseter?


Raane

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og min gode venn skal krysse vidda i påska, og vi strides litt om hvor mange dager det vil ta.

Jeg mener at hvis vi starter torsdags morgen så rekker vi bussen på Haukeli søndag ettermiddag. Er det for ambisiøst ? Vi har tenkt å gå klassisk, og ikke fristil :lol:

Hadde vært hyggelig med noen synspunkt på dette, da kanskje 90 % av medlemmene av forumet har gått turen før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må alltid ta høyde for at du kan ha vanskelige forhold. I verste fall så vanskelig at du ikke kan gå ut en hel dag. Hvis du må vasse gjennom et tykt lag med løssnø går det ikke spesielt fort. Så litt margin må man regne med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor god fysisk form dere er i, men det burde ikke være noen umulighet å gå strekningen på fire dager. Men, jeg ville uansett lagt inn en ekstra dag. Været kan jo bli dårlig slik at man blir sittende værfast en dag, utstyret kan ryke slik at det må fikses eller det kan oppstå andre situasjoner som gjør at dere trenger en ekstra dag.

Jeg gikk turen selv i påska for noen år side. Da gikk vi fra hytte til hytte og brukte 5 dager + en ekstra dag pga. skade. Vi opplevde at vi hadde god tid med 5 dager. Lange luncher i sola og masse kos underveis. Vi drasset jo ikke på telt, men hadde nok av velferd å drasse på, godt med øl, vin og mat, primus, turwok, soveposer etc. For oss var kosen underveis vitig! Satser du på å gå på fire dager blir det nok ikke så mye tid til lange pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 4 1/2 halv dag på samme tur sist påske, også med telt. Jeg hadde knallføre hele tiden unntatt den siste dagen, og dette har selvsagt mye å si for om en slik tur er mulig å gjennomføre på 4 dager. Er dere heldige med føret & været, og er litt vant med skiturer med tung sekk, lar dette seg gjøre. Men været endrer seg fort, også i påsken, og jeg ville derfor tatt høyde for et par ekstra dager i likhet med de andre som har svart her.

Jeg målte forøvrig turen til å være ca 12 mil, så da kan man jo selv regne ut hva dagsdistansen må være hver dag :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 4,5 dager tidlig i januar i år. Det var bra føre stort sett hele tiden, men whiteout i nesten to hele dager. Det går nok bra å ta turen på fire dager, men som flere har påpekt allerede er dere da avhengig av at været er passelig snilt og føret bra. Sjansen for at dere bruker en dag ekstra pga vær/føre er absolutt tilstede!

God tur!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg og min gode venn skal krysse vidda i påska, og vi strides litt om hvor mange dager det vil ta.

Jeg mener at hvis vi starter torsdags morgen så rekker vi bussen på Haukeli søndag ettermiddag. Er det for ambisiøst ? Vi har tenkt å gå klassisk, og ikke fristil :cry:

Hadde vært hyggelig med noen synspunkt på dette, da kanskje 90 % av medlemmene av forumet har gått turen før :o

Hei !

Jeg tror det skal gå bra når dere går i Påsken og kan følge kvisteløypa. Jeg gikk samme turen for noen år siden og kom fram til Haukeliseter akkurat tidsnok tidlig på ettermiddagen til å komme med bussen til Kongsberg. Den siste dagen gikk jeg i dårlig vær fra Litlos. Den første dagen gikk jeg vel bare til Krækkja, tror jeg. Så lå jeg vel en natt på Bjoreidalen eller kanskje det var Sandhaug. Jeg husker ikke nøyaktig, jeg har gått på vidda så mange ganger at jeg blander turene sammen.

Jeg forutsetter at dere er i rimelig god form, har riktig utstyr og at været ikke blir spesielt dårlig.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere være fremme til søndag ville jeg vurdert å legge inn mer tid.

Jeg brukte 3,5 døgn til Dyranut fra Haukeliseter i april 2008. Gikk hele dagen og litt til hver dag. Været var skiftende, med regn, sludd, nysnø, tåke og vind. Føre ble tilsvarende. Har Rago med kortfell. Brukte delvis kortfell, klister, tørrsmurning og usmurte ski - alt etter forholdene.

Likevel kunne forholdene vært mye værre. Selvom det falt nysnø satt den seg fort, og jeg slapp å tråkke mye. Man kommer ikke langt hver dag hvis det er 1/2m nysnø. Vinden var aldri mer enn stiv kuling, og stort sett mindre. Det går fremdeles ann å gå i stiv kuling - liten storm (hvis en har utstyr for det), men da går det sterkt utover framdriften.

Værvarslet gir imidlertid ganske god pekepinn på forhånd.

post-3635-133474613214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gikk finse-haukeliseter for første gang med pulk og telt for to uker siden, kjempefin tur! Brukte fem og en halv dag, hvorav en dag ble svært amputert pga dårlig vær.

Om dere har fri hele påska ville jeg nok kommet i gang på tirsdagen. Da har dere iallefall litt slingringsmonn på tiden, om været/føret skulle bli vanskelig. Dere vil nok da få en mer behagelig tur med mindre fokus på at dere "må rekke 1630 bussen på søndag".

For å ta turen på fire dager må dere gå ca. tre mil om dagen, ingen umulighet, men tøft blir det :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.