Gå til innhold
  • Bli medlem

Beskyttelse av ansiktet mot kulde


Nibbi

Anbefalte innlegg

Noen som har anbefalinger for egnet beskyttelse av ansiktet mot kulde? Jeg forfrøs nemlig nesetippen min forrige lørdag på topptur i Hemsedal (...brr!...var bikkjekaldt på toppen av Skurvefjellet). Nesetippen ble hvit, og nå er den øm og sår (blemmer).

Så folkens, har dere noen anbefalinger til egnet beskyttelse - ansiktsmaske? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har vært ganske uheldig med høyrekinnet mitt, det tar en sommer før det blir bra igjen :) Har egentlig ikke funnet noen spesielt gode løsninger ennå; det er jo tross alt derfor det kommer igjen og igjen. Problemet er stort sett at det dogger på brillene når man bruker ansiktsmaske eller buff. Favofittløsningen min er et stykke fleece, med borrelåsbiter på toppen som man setter på brillene. Dekker fint over nesa og kinnene, ingen doggproblemer. The pinch het den, kjøpt ca 8 år siden i whistler. Lite trolig at du finner akkurat det merket, men plutselig en gang ser du det, og da er det bare å hive seg over og kjøpe to. I mellomtiden blir det vel balaclava, buff, maske og sånt, bare husk å ta med ekstra briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Seirus sin halvmaske med neopren/fleece.

Til litt fysisk aktivitet er den ypperlig, grei å puste igjennom! I kombinasjon med slalombriller er du godt beskyttet.

Ved meget ekstreme temperaturer og mye vind (Les: -30*C og 50 km/t++) er man litt eksponert på øvre del av kinnet, ut mot ørene. Der sniker det seg gjerne inn litt luft mellom maske og brillene, selv om det er god overlapp..

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Seirus sin halvmaske med neopren/fleece.

Til litt fysisk aktivitet er den ypperlig, grei å puste igjennom! I kombinasjon med slalombriller er du godt beskyttet.

Ved meget ekstreme temperaturer og mye vind (Les: -30*C og 50 km/t++) er man litt eksponert på øvre del av kinnet, ut mot ørene. Der sniker det seg gjerne inn litt luft mellom maske og brillene, selv om det er god overlapp..

Erik

Støtter den. For å unngå eksponering ut mot ørene bruker jeg en balaklava av fleece under, og så ansiktsmasken over. Jeg har erfart at det er viktig at man får brillene oppå ansiktsmasken for å unngå dugg på brillene. Da ser jeg omtrent sånn ut...

post-4434-133474607782_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke om jeg er den riktige til å uttale meg om vindmaske og slikt, for har ikke såå mange turene i dårlig vær. Men jeg husker spesielt godt den turen jeg hadde for ett år siden sammen med noen andre FF medlemmer her inne. Resultatet var da at fire av fem relativt erfarne (og da sier jeg relativt) turmedlemmer fikk noen pene svarte frostskader under øynene i uken som fulgte.

Har ikke noen eksakte data på kulden den natten, men tipper at temperaturen lå på mellom ti og tyve minus, og det var til tider storm i kastene.

Man kan godt si at man ikke synes neoprenmaske er noe å satse på, og for min del bruker jeg den bare når det blåser mye og fuktighetstransporten ikke vil være noe problem. Når det er lite vind og kaldt bruker jeg heller en vanlig balaklava eller et godt og gammeldags skjerf.

Den lille erfaringen jeg har tilsier at jeg beskytter ansiktet med noe som er vindtett når det blåser opp, og neoprenmasken har blitt benyttet til det det siste året for min del. Kan også kombineres med kuldekrem.

Kjøpte foresten masken min på http://www.mamut.net/nfm/shop/ og artikkel nummer 950463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke neoprenemaske pga svetting under.

Jeg forstår egentlig ikke hva som er problemet med fuktighet under neoprenmaska. Jeg må innrømme at jeg ikke har brukt maska i skikkelig vind, men for vel en uke siden var jeg på flere skiturer i temperaturområdet minus 25 til minus 31. Uten min neoprenmaske fra Gator var det biting i kinnene, og jeg hadde konstant redsel for forfrysning. Jeg tok på maska, og hadde det behagelig, og jeg følte ingen frykt for forfrysninger. Jeg ble fuktig under maska, men hva gjør det? Jeg forstår da ikke hvorfor man skal gå uten maske, jeg vil ikke gjøre det når det er så kaldt. Muligens kan en få et problem dersom man er fuktig under maska og av en eller annen grunn må ta maska av, f. eks dersom maska skulle gå opp i sømmene. Jeg vil ellers vise til http://www.ebbesen.no/Dagbok_1.htm

Andreas Ebbesen (13)

TIDENES YNGSTE OVER GRØNLAND

24 mai – 11.juni 2003

Her står det blant annet :"Ikke uventet sank temperaturen videre ned mot –22°c før morgensolen fikk litt tak. Vi fikk da også våre første frostskader. Både Christian og Hans Christian – de eneste uten ansiktsmaske - fikk plutselig hvite ”roser” i kinnene. De ble raskt pakket inn og skadene ble forhåpentligvis begrenset."

Jeg har også hørt om andre turer hvor de som benytter maske slipper frostskader, og de som går uten får forfrysninger.

Derfor, dersom det er skikkelig kaldt vil jeg benytte ansiktsmaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info i denne tråden også: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7519

Forøvrig bra at dette temaet dukker opp innimellom, diverre ser det fortsatt ut til at det er lite fokus på masker i sportsbutikkar som sel vinterutstyr. Burde jo vera lurt å foreslå dette når du kjøper alpinbriller, votter, luer eller fjellski? Balaclava/skjerf/hals etc fungerer godt til å dekke ansiktet på litt kalde dagar, særleg om det ikkje bles så alt for mykje. På dei verkeleg kalde dagane (med vind) er det fint med ei skikkeleg maske. Det treng forsåvidt ikkje vera så kaldt i temperatur viss det er vind eller snø i lufta, -10 med liten kuling og snø i mot er verkeleg kjøleg. Sjølv nyttar eg stort sett ei halvmaske av windstopper med frontdel av neopren (merke Gator). Akkurat kva som passer best er nok litt individuelt. Eg synes også reine neoprenmasker er lit mindre komfortable, men det gjer nytten den også. Har ikkje prøvd reine masker av windstopper. Det er viktig å passe på at det ikkje er ei glipe mellom maska og brillene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en maske av neoprene med en slags fleece foran munn og nese.

Er ganske misfornøyd med denne, spesielt da i aktivitet.

Neoprenen er grei, og man blir ikke kald, men fleecen foran munn og nese blir fort fuktig og tung å puste gjennom.

Jeg har troen på at det er et bedre konsept å ha huller foran munn og nese slik som mange mansker har, enn heldekkende fleece slik som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik maske, og var i utgangspunktet ganske skeptisk til den da jeg synes det var tungt å puste gjennom de små hullene. Men når det blåser, trekker det godt gjennom hullene, slik at man slipper å puste samme luften flere ganger... Klart det blir litt klamt på innsiden, men alternativet er jo mulige frostskader i ansiktet, og da er det plutselig lett å velge - for såå klamt er det ikke:)

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.