Gå til innhold
  • Bli medlem

komprimering av bilder


Smygoll

Anbefalte innlegg

Annonse

Til vanlig bruker jeg GIMP. Når jeg en sjelden gang jobber i Windows så bruker jeg Adobe Photoshop.

Hvis det eneste du vil er å krympe bildet, uten noen andre modifikasjoner, så har du jo alltids Microsoft Paint innebygd på

alle Windowsmaskiner. Der er det bare å trykke ctrl+w etter å ha åpnet bildet og så sette ønsket prosentvis størrelse og voila! så er biffen klar :)

--

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare microsoft sitt program som bildet vanligvis åpnes i (Picture manager). Åpne bildet, høyreklikk, velg "edit picture" (har engelsk versjon) og "compress". Har først kopiert bildet, slik at jeg komprimerer en kopi.

Edit: Ikke komprimer for mye.. Du får flere valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Paint (fortsatt) ei veldig sterk komprimering? Sist jeg prøvde ble det altfor mye artefakter.

Tja, si det. Kommer vel an på hvor mye man krymper det vil jeg tro. Man kan jo også alternativt trykke ctrl+e for så å skrive inn antall pixler direkte,

hvis man er mer komfortabel med det.

--

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det. Kommer vel an på hvor mye man krymper det vil jeg tro. Man kan jo også alternativt trykke ctrl+e for så å skrive inn antall pixler direkte,

hvis man er mer komfortabel med det.

--

Glenn

Jeg mente hvor mye hver enkel pixel blir komprimert, altså kvaliteten i bildet. Et annet problem med Paint mener jeg å huske er at hvis du lagrer samme bildet 2 ganger, så blir det dobbelt komprimering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

microsoft picture manager,

edit - compress - huk av for web - ok

gjort i en fei, passelig for webvisning. billdene blir på snaue 100 kb.

du kan også velge document, for print. disse bildene blir på snaue 500 kb.

forutsetter kanskje at du har en office pakke installert på maskinen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.