Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsportkurs - erstatter det brekurs og klatrekurs?


500fjell

Anbefalte innlegg

Titter inne på www.bre.no sine sider, der tilbyr de diverse kurs. Hadde egentlig tenkt å ta klatre- og brekurs separat noe som vil si to uker og rundt 9000,-. Så ser jeg at det er noe som heter fjellsportkurs der en har en uke med undervisning i breføring og klatring i Jotunheimen.

Spørsmålet er om etter et slikt kurs, bør en da være kvalifisert til å drive med klatring på egenhånd. Altså bør man kunne lede opp Heftyes renne eller Søre Austabotntind etter et slikt kurs. Det er nok der grensen min foreløpig går av hva jeg trenger erfaring for. Brevandring vil nok skje på snø, ikke i store istårn (isklatring).

Hva synes forumfolket. Greier det seg med fjellsportkurs, eller må en ta bre- og klatrekurs separat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva du "kan gjøre" etter et slikt kurs er mye opp til deg selv. Du får jo en kort innføring i både brevandring og klatring, men som det står på hjemmesiden:

"Opplevinga står i sentrum på dette kurset, og du får prøve varierte aktivitetar knytt til klatring på is og fjell. Viss du vil lære brevandring og fjellklatring så grundig at du kan drive med det sjølv bør du velge brekurs og klatrekurs."

Så er det vel litt opp til deg hvor flink du er og hvor mye du er villig til å øve på egenhånd. Jeg har lært meg å klatre utifra ulike bøker og har aldri gått kurs før jeg tok instruktørutdanning. Så spørsmålet er hvor selvlært du er. Som det står: hvis du vil ha en grundig utdanning innen bre og klatring så burde du ta to kurs.

Om du er lettlært så dropper du begge deler og finner ut av det sjøl, begynner enkelt og avanserer etter hvert. Dra på tur med noen som kan det (slik at alt foregår under trygge forhold). Foreslå at du spanderer mat og transport om de vil lære deg det. Du kan dra på mange turer for 9000,-.

Det siste alternativet er kansje ikke å anbefale, men med min økonomi var det greieste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er usikkert hva som er det beste å gjøre :) Nå er det jo ikke snakk om noe teknisk klatring jeg kommer til å drive med, men mer generelt og enklere passasjer og få en innføring i det. Det er da snakk om å spandere på seg 3500,- ekstra for to kurs. Har sendt dem en e-mail, og hører på deres anbefalinger også, så får vi gutta prates etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på et klatresenter og lær deg å lede klatreruter, så har du et forsprang. Lettere å lære kileklatring om du kan klatre på bolt.

Det som er verre er vel at bre-delen bare er på to dager. Om du kjøper og leser gjennom bre-boka fra DNT og rigger tau og redningssytemer på terrassen, så ligger du bedre ann der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som det er like teit å ta to kurs :) Har belest meg en del i klatrehåndboka, og litt i breboka.

Mitt beste forslag er kansje å gå sammen noen stykker og leie en fører, så kan dere få opplæring på akkurat det nivået dere måtte være. Da får man også mye tettere oppfølging. Hvis dere er feks 3 stk, så har dere jo 27 000, da har dere råd til fører i en del dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Knadne! Vi er fire stykker, men tenkte først og fremst å ta for oss klatrekurset i år og brekurs neste år. Vi har en uke til disposisjon. Har du link?

Det går jo ann å leie inn en fører 5 dager i år, så trene litt på egenhånd før dere feks får en oppfølging og repetisjonsuke nesteår om dere føler behov for det.

Hadde jeg hatt instruktørgodkjenning i orden hadde jeg tilbudt meg selv...

Men ta kontakt med http://norgesguidene.no/ , http://www.jostedalen-breforarlag.no/ eller www.bre.no og hør hvem som kommer opp med det beste tilbudet. Alle disse tilbyr skreddersydde kurs.

eventulet kan dere finne en tindeveileder her:

http://nortind.no/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knadne,

En ting er å leie en fører en uke til å lære oss det samme som vi ville fått på et klatrekurs, men må vi også betale kostpenger og slikt for ham?

Litt av grunnen til at jeg ville ha klatrekurs var at du fikk med Storen på kjøpet, så skal vi klatre må det bli der. Og det er nesten sikkert at han ikke bor der. Hvordan fungerer et slikt opplegg i praksis, og hvor mye billigere er det ifht. et klatrekurs med mange mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knadne,

En ting er å leie en fører en uke til å lære oss det samme som vi ville fått på et klatrekurs, men må vi også betale kostpenger og slikt for ham?

Litt av grunnen til at jeg ville ha klatrekurs var at du fikk med Storen på kjøpet, så skal vi klatre må det bli der. Og det er nesten sikkert at han ikke bor der. Hvordan fungerer et slikt opplegg i praksis, og hvor mye billigere er det ifht. et klatrekurs med mange mennesker?

Du må nesten høre med de ulike førerene, det er ulik praksis hos de ulike firmane. Men vanlig er vel rundt 2000 om dagen + leie av utstyr.

Men den store fordelen er jo at du kan få lære akkurat det du ønsker, og få tettere oppfølging enn på et kurs med mange mennesker.

Å betale en fører for å ta dere med opp på storen er bare tull, beklager men det er min mening. Du betaler føreren for å gå i 12 timer og klatre i 2. Betaler du en fører for å gi deg ett 14 timers klatrekurs, så kan du klatre storen på egenhånd! Storen er ikke spesielt vanskelig rent klatreteknisk. I tillegg sitter du da igjen med mye mer kunskap enn det du får ved å bli "tauet" opp. Det er jo også mer stas å greie det på egenhånd mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se litt på det! Det fine med klatrekurset er at det er fast opplegg å følge, og jeg regner med at de fleste som melder seg på er såpass erfarne at de ikke sinker resten av gruppa. Er det egentlig så mange på disse kursene at det forstyrrer individuell oppfølging?

Klart at det er morsommere å klatre Storen aleine, men det er så mange som klatrer samtidig og det er greit å ha en som finner fram i rennene slik at en ikke bremser de som kommer bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se litt på det! Det fine med klatrekurset er at det er fast opplegg å følge, og jeg regner med at de fleste som melder seg på er såpass erfarne at de ikke sinker resten av gruppa. Er det egentlig så mange på disse kursene at det forstyrrer individuell oppfølging?

Klart at det er morsommere å klatre Storen aleine, men det er så mange som klatrer samtidig og det er greit å ha en som finner fram i rennene slik at en ikke bremser de som kommer bak.

En fører vil jo ha god kjenskap til kursmalene og følge de, men kan tillate seg raskere progresjon.

Men er jo litt smak og behag hva man velger.

Jeg vet hva jeg ville valgt om jeg skulle brukt så mye penger.

Ang storen så kommer det veldig ann på når på sesongen dere drar dit. starter man tidlig så har man god td til å finne riktig vei. Det er jo også et prosksjekt det går ann å drøye til man har øvd litt.

lykke til uansett valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Har regnet litt på dette, og det er nok dyrere med veileder (hvertfall mtp brekurs). Dessuten får en tilgang til teorisal på klatrekurs og så er det jo den sosiale rammen rundt det hele. Nei, jeg får gruble litt. Jeg har bare en uke til disp i slutten av juli. De fleste som tar et klatrekurs med andre er jo blitt erfarne. Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en én-ukes brekurs lærer man mye mer enn det man finner ut av ved å lese bøker og det man eventuelt lærer av å bli med kompiser som visstnok "kan det". Man får øvd seg på å redde noen ut av en bresprekk under realistiske forhold (og også trygge forhold). Det jeg lærte var:

- sikker ferdsel i blåis, herunder sikring med isskruer

- redning ved fall i sprekk ol.l. i blåis

- sikker ferdsel på snødekket bre

- redning fra bresprekk på snødekket bre

- kræsjinnføring i isklatring i blåis/brefall

Redning fra bre ser sikkert enkelt ut når man leser det i en bok, men det er ingenting som erstatter å ha gjort dette 5-10 ganger på en ekte bre. Det man gjør på brekurs er at alle får prøvd seg på de ulike roller. Selv etter å ha gjort dette 5 ganger klarte ikke disse som jeg var på taulag å få meg opp av sprekken før det hadde gått ca. 45 min og jeg var rimelig kald. Hvor lang tid bruker dere når dere aldri har prøvd det i praksis før?

Jeg har ikke noe sikker svar på hva som er best for dere, men å svi av en uke denne sommeren og en uke neste sommer er sikkert ikke så dumt. Det er tross alt ganske sosialt på sånne kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg vurderte også både brekurs og klatrekurs en gang i tiden (1991) men valgte å ta fjellsportkurs med DNT og var svært fornøyd med det. Jeg har ikke savnet det å ta et helt brekurs eller klatrekurs siden. Men, det kan godt hende en del har endret seg på kursfronten siden den gang og det er kommet mange flere kursarrangører etterhvert.

Hverken rent klatrekurs, brekurs eller fjellsportkurs gjør en utlært, men fjellsportkurset ga meg tilstrekkelig med kunnskap og ferdigheter til å fortsette på egen hånd både med klatring og på bre. En av instruktørene sammenlignet kurset med å ta lappen, man blir god nok til å klare seg på veien, men man trenger mer erfaring før man er en god sjåfør. Senere har jeg tatt kurs innen isklatring, vinterklatring og kameratredning. Dette er kurs det er lurt å ta først etter at man har litt fjellsporterfaring og her lærte jeg virkelig mye.

En av fordelene med å ta kurs er at instruktørene har et opplæringsopplegg, fokuserer på de tingene som er viktigst rent sikkerhetsmessig, de kjenner til nybegynnerfeil og de er villige til å lære bort. De har en viss interesse for pedagogikk. Det er det ikke sikkert en guide har. I tillegg har man også muligheten til å bli kjent med nye turvenner på omtrent samme nivå som en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg gitt noen råd til de ungdommene som er i huset, mine egne. Eller de jeg har rundt meg daglig(jobber på en videregående skole).

Ta et ukeskurs i fjellklatring! "Lære" å sikre og lede på enklere steder. Sette inn sikringer i høyfjellet. Så kan du stupe på klatrefelt i lavlandet etterpå. Hvor fjellet er fast. Rutene er korte, og lette å se. Styrken, smidighet og teknikk kommer raskt i din alder! Klatrefelt er en hyggelig aktivitet en vanlig hverdag!

Du (500fjell) kommer til å fikse det å gå på bre etterpå. Litt ydmyk holdning til å se etter sprekker. Lære selvredning sammen med kamerater. Lese brekoka som du har. Få med deg gubben(din far) og utforsk blåis og ikke minst snødekket bre!

Et klatrekurs passer bedre for 2K samlere enn brekurs. Så kan du klatre opp nordveggen på Galdhøpiggen og sole deg i glansen av de som ha gått i samlet flokk opp fra Juvass. En fin nybegynner rute opp til toppen! Eller komme opp for egen maskin på Storen og Styggevasstind. Det gir en bedre følelse enn å bli dratt opp av en som leder og drar dere opp! Om det er forsvarlig? 500fjell har jo mere høyfjellserfaring enn mange eldre, tror jeg!

Et klatrekurs gir jo også et brattkort i tilegg!

Et av mine beste minner fra yngre år er klatrekurset(DNT) i Innerdalen. Flotte omgivelser. Miljøet på Innerdalshytta. Med flott utsikt til Innerdalstårnet og Skarfjell! Og ikke minst lange kursruter :roll:

Hilsen er gammel gubbe som heller vil ha fast fjell under beina enn å traske på blaut sommersnø!

---------------

Tillegg:

Det å lære å se fjell som er løst, mosegrodd og ikke pyntet på med stålbørste er en viktig lærdom å få med seg! Derfor et kurs i høyfjellet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med noe klatreerfaring kan du jo ta en tur sydover og klatre i ferdigboltete ruter i feks syd Frankrike/Spania. Småsurt her hjemme, kaste deg på Ryanair og dra sydover med tau, sele etc.

Topp aktivitets ferie. Komme tilbake smidigere og med bedre teknikk. Herlig.

Om det er farlig? Overhodet ikke hvis du gjør alt riktig.

Eller om sommeren, dra nordover. Stetind, Lofoten(Austvågøy), og midnattsol :roll: Og oppleve "climbing in the magic Islands"

Eller en kort tur ned til Holmen og klatre innendørs når det sludder ute en trist novemberdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med kardam. Ta et klatrekurs.

Jeg tør påstå at klatring er langt mer komplisert en brevandring, ser bort fra klatring i brefall. Dessuten tror jeg mye av det du lærer på et klatrekurs kan overføres til bre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er farlig? Overhodet ikke hvis du gjør alt riktig.

Selvfølgelig er klatring farlig. Uansett. Men risikoen kan være lav om du gjør det rett. Men potensielt så er klatring livsfarlig.

Jeg tør påstå at klatring er langt mer komplisert en brevandring, ser bort fra klatring i brefall.

Helt klart! I isen har du mulige økse- og sikringsplasseringer så og si over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.