Gå til innhold
  • Bli medlem

Holder Fischer E109 i barneskibakken?


andersno

Anbefalte innlegg

Har fått utfordringen med å være med på opplæring av barnebarn i alpinbakken. Siden de er hhv 3 1/2 og 6 år gamle blir det vel barneskibakken ennå en stund.

Mine gamle slalomski som er 25 år gamle holder neppe mål lenger så har vurdert å kjøpe et billig sett med carvingski. MEN jeg er ikke så keen på alpinbakkene lenger og lurer på om det går greit å bruke Fischer E109 med NNN BC(Manuell) til formålet. Er det noen som har tanker rundt dette.

Det hadde vel heller ikke skadet om jeg selv hadde lært litt Telemarkteknikk etter som jeg stort sett bruker disse skiene utenfor oppkjørte løyper. De bære bedre i løssnøen enn fjellskiene, men blir for brede i "trikkeskinner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo helt an på ditt ferdighetsnivå! Jeg har vært i alpinbakker med et par Madshus fjellski, men det var ingen spesielt stor opplevelse. En del knall og fall, skal love deg at du får en heeeelt annen og bedre opplevelse med et par carvingski! Gamle slalomski fungerer utmerket de også, etter min mening bedre enn fjellski i bratte heng ihvertfall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg var på folkehøgskole hadde vi en ukes telemarkskurs. der stod de fleste av oss på Fischer europa 109 med Riva 3 og crispi sydpolen.

første 3 dagene var det så mye knall og fall, at tilslutt gjorde det vondt bare buksen var borti blåmerkene på hoftene. :D men etter dette har jeg stått mye i trekk med fischer 109. og det går helt fint. har problemer hvis underlaget er for løst, får ikke nok trykk i svingen uten at skien begynner å riste. men ellers går det bra :)

men vil ikke anbefale 109 med bc bindinger til noe bruk. hvis du skal ha bc så gå for 89 eller 99, men 109 er en fjellski der du vil ha mer støtte og trenger 75mm.

sikkert mange som er ueninge nå :D

Men forslaget mitt er enten 109 med rottefella chili og lave plaststøvler ala scarpa t4/ eventuelt rottefella supertelemark med vaier og lærstøvler!

eller 89/99 med bc-bindinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt sele på ungene mine, en dag og de har lært nok til å fortsette i barnetrekket uten annen hjelp enn å komme seg på trekket, reise seg opp ved fall o.l. En stor fordel med støvler med solid støtte, så ikke DU er grunnen til at det oppstår problem. Har du et par gamle slalomski så bruk de i stedet for ski med en lav BC støvel. Ski uten innsving er fortsatt i bruk selv om de begynner å bli sjeldne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å komme seg ned en bakke kan jo bety så mangt.

sko og binding har dessuten en del og si.

Ok, Jeg kommer meg ned de fleste bakkene i fin stil på E109. Det er vel rett og slett ferdighetene dine det kommer ann på. Ikke skien, den er mer enn god nok

Selvfølgelig har skoen og bindingen noe å si. Men med god teknikk kan du ta telemarksvinger med det meste av ski. Tar også telemarksvinger på Fisher racing-skia mine med lave sko. De finnes ikke stabile.

Om man ikke er intressert i å øve en del, så får man kansje kjøpe stivere utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Jeg kommer meg ned de fleste bakkene i fin stil på E109. Det er vel rett og slett ferdighetene dine det kommer ann på. Ikke skien, den er mer enn god nok

Selvfølgelig har skoen og bindingen noe å si. Men med god teknikk kan du ta telemarksvinger med det meste av ski. Tar også telemarksvinger på Fisher racing-skia mine med lave sko. De finnes ikke stabile.

Om man ikke er intressert i å øve en del, så får man kansje kjøpe stivere utstyr.

Det er litt uvørent og sammenligne mangel på trening/øving med behovet for mer egnet utstyr.

Etter denne tankegangen kunne jo alpingutta fint kjørt på treski med stråbindinger.

Poenget her er ikke att det er umulig å fly rundt i ett alpinanlegg med fjellski, men det er aldeles ikke det de er beregnet på,

selv om de er "mer en gode nok". Hvor går grensa?

NNN-BC er en gåbinding som er ganske elendig å kjøre med, og det virker som det er enighet om at førsteposteren

kan ha det mer moro med rette alpinski enn disse. Uansett antall skidager er det ingen som vil spenne på seg disse, kaste seg ned svarteløypa og si at det var o.k. etterpå.

At man med god teknikk kan ta telemarksvinger på nesten hva som helst av utstyr er helt klart, men å kalle det god

stil er litt udatert. Jeg har til gode og se noen på fjellski som holder følge med nogenlunde kompetente folk på bakkeutstyr på hardt føre.

Mykere ski og sko blir mer skrensing, og selv om dette "funker" er det aldeles ikke god stil i 2008.

Har selv mange skidager på fjellski i alpinanlegg, og det er en nydelig måte å trene balanse og finpusse teknikk som gir bedre kontroll på skikkelige ski, men å påstå at det blir pen skikjøring er å ta i. Og det inkluderer samtlige jeg kjenner.

Tilbake til temaet;

Prøv ett par turer med fjellskiene og se om du har nok kontroll til å holde knøtten i snora, det går sikkert fint i barnebakken.

Det krever litt tilvenning, men i nogenlunde hyggelig helning og fart går det.

Ellers er en mulighet og bruke alpinskiene, de gjør nok denne jobben knirkefritt. Kjøp heller nye ski hvis du finner ut at du

vil kjøre selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man med god teknikk kan ta telemarksvinger på nesten hva som helst av utstyr er helt klart, men å kalle det god

stil er litt udatert. Jeg har til gode og se noen på fjellski som holder følge med nogenlunde kompetente folk på bakkeutstyr på hardt føre.

Mykere ski og sko blir mer skrensing, og selv om dette "funker" er det aldeles ikke god stil i 2008.

Stil har etter min mening ingenting med fart å gjøre. Jeg mener at det ikke er noen med mer STIL i bakken enn de somsvinger seg sakte nedover gjerne med ullgenser, nikkers, gamle lærstøvler og treski. selvfølgelig er de ikke i nærheten av å holde samme farten som de som kommer kjørende på plast. men hvor mange prosent i bakken av oss som kjører på plast har STIL? :D

har man mykt utstyr kan men selvfølgelig ikke holde samme stil i høy fart. det er jo nettopp derfor de som skal kjøre FORT bruker beinharde plastsko og STIVE STIVE ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår hva jeg mener med stil, men for all del, jeg skjønner hva du mener.

Er ikke snakk om fart i det hele tatt, selv om jeg ser at jeg kan misforstås.

Men å påstå att den krøkkete skrensesving som en pen telemarksving i 2008 synes jeg blir litt vel nasjonalromantisk, det er poenget mitt.

At man synes det er stilig at noen velger nikkers og lurk, skal jeg ikke være uenig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke spesielt god på ski, men jeg kan nå sette en carvingsving med 109ene mine. iallefall en og annen gang :?:

og de som setter den svingen på treski har stil, du kan vel ikke nekte for det? og kan vel ikke nekte for at jeg er en smule over gjennomsnittet nasjonalromantisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått utfordringen med å være med på opplæring av barnebarn i alpinbakken. Siden de er hhv 3 1/2 og 6 år gamle blir det vel barneskibakken ennå en stund.

Mine gamle slalomski som er 25 år gamle holder neppe mål lenger så har vurdert å kjøpe et billig sett med carvingski. MEN jeg er ikke så keen på alpinbakkene lenger og lurer på om det går greit å bruke Fischer E109 med NNN BC(Manuell) til formålet. Er det noen som har tanker rundt dette.

Det hadde vel heller ikke skadet om jeg selv hadde lært litt Telemarkteknikk etter som jeg stort sett bruker disse skiene utenfor oppkjørte løyper. De bære bedre i løssnøen enn fjellskiene, men blir for brede i "trikkeskinner".

Opplæring av småunger medfører mye ploging. Ville heller plukke frem de gamle slalåmskiene enn å stå på vinglete bein for å hjelpe smårollingene. Alternativt kan du leie slalåmski de første par gangene. De aller fleste bakker har..

Man setter lettere telemarksving med en kabelbinding, alternativt en 75mm tåbinding, enn man gjør med en NNN-BC. Det er vanskeligere å holde skien på kant med BC-bindingen, særlig i preparert bakke. Det er også vanskeligere å "styre" bakskien med NNN-BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke spesielt god på ski, men jeg kan nå sette en carvingsving med 109ene mine. iallefall en og annen gang :?:

og de som setter den svingen på treski har stil, du kan vel ikke nekte for det? og kan vel ikke nekte for at jeg er en smule over gjennomsnittet nasjonalromantisk :-)

Carving treski har jeg ennå tilgode å se... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er ikke att det er umulig å fly rundt i ett alpinanlegg med fjellski, men det er aldeles ikke det de er beregnet på,

selv om de er "mer en gode nok". Hvor går grensa?

NNN-BC er en gåbinding som er ganske elendig å kjøre med, og det virker som det er enighet om at førsteposteren

kan ha det mer moro med rette alpinski enn disse. Uansett antall skidager er det ingen som vil spenne på seg disse, kaste seg ned svarteløypa og si at det var o.k. etterpå.

Tror nok Alpingutta kunne lært ungene sine å stå ski, selvom de måtte stå på treski med stålbindinger. (og i allefall på 109)

Og det er akkurat det som er mitt poeng, skal man lære unger å stå på ski er det lite vits i å invistere penger i utstyr når det man har kan fungere helt fint. Det er ikke snakk om å stå i svarteløypa.

At man med god teknikk kan ta telemarksvinger på nesten hva som helst av utstyr er helt klart, men å kalle det god

stil er litt udatert. Jeg har til gode og se noen på fjellski som holder følge med nogenlunde kompetente folk på bakkeutstyr på hardt føre.

Mykere ski og sko blir mer skrensing, og selv om dette "funker" er det aldeles ikke god stil i 2008.

Selvfølgelig holder man ikke følge med bakkeutstyret, men det er heller ikke spørsmålet til trådstarter, spørsmålet går på hva som skal til for å lære barn å kjøre i bakken. Og da mener jeg fremdeles E109 kan gjøre en god jobb, selv med NNN-BC-binding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill.

knadne skrev:

Selvfølgelig holder man ikke følge med bakkeutstyret, men det er heller ikke spørsmålet til trådstarter, spørsmålet går på hva som skal til for å lære barn å kjøre i bakken. Og da mener jeg fremdeles E109 kan gjøre en god jobb, selv med NNN-BC-binding.

Det var vel i utgangspunktet poenget etter som jeg for lengst har lagt alpinbakken "på hylla". Problemstillingen ble satt på spissen siden de gamle slalomskiene fortsatt står i kjelleren mens de tilhørende skoene forsvant under en loftsrydding for ikke så lenge siden. Og da er vel alternativet heller en rimelig carvingpakke enn nye sko til gamle ski.

Har ikke bestemt meg for hva det blir til ennå, men gårskveldens måneskinnstur på ordinære fjellski med NNN BC overbeviste meg om at det er fullt mulig å ta opplæringsoppgaven på E109. Jeg aksepterer at jeg ikke kan "flå" nedover på disse, men å ploge nedover med minstemann bør gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med fjellski er at du blir sykt mye mer mobil til å komme deg rundt i bakken for å hjelpe småknøttene. Det er mye lettere å gå OPP bakken for å hente unger eller votter med fjellski ... :-)

Fjellski er mer enn stødig nok til å ploge litt rundt i barnebakken. Til opplæring av småknøtt i barnebakke tror jeg fjellskiene dine er mer enn gode nok. Bindingene vet jeg fint lite om, for de har jeg aldri prøvd.... Men jeg vil bli svært overrasket om det ikke funker greit nok.

MEN - ønsker du å bli bedre til å kjøre telemark ville jeg gått for tungt utstyr. Skigleden blir MYE større (viktig for innlæring!), det blir langt lettere å utføre teknikken (hvilket jeg mener absolutt er en fordel for innlæring) og du takler sykt mye mer av bratte bakker og variable snøforhold. Med snowboardere som herper all løssnøen før du får sukk for deg er det en kjempefordel med stabile ski... :?:

Det du lærer med tungt utstyr er absolutt overførbart til fjellski. Spesielt om du gjør begge deler parallelt. Om BC-bindingen din funker til telemark finnes det litt ulike oppfatninger om, men de fleste mener vel det ikke er helt optimalt.

Hvis det er innsving på de gamle slalåmskiene dine og spennet ser sånn noenlunde greit ut (spør noen med litt peil!) så kan du jo prøve å sette telemarkbindinger på dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stil har etter min mening ingenting med fart å gjøre. Jeg mener at det ikke er noen med mer STIL i bakken enn de somsvinger seg sakte nedover gjerne med ullgenser, nikkers, gamle lærstøvler og treski. selvfølgelig er de ikke i nærheten av å holde samme farten som de som kommer kjørende på plast. men hvor mange prosent i bakken av oss som kjører på plast har STIL? :-)

Skal ikke påstå at mine ferdigheter er i nærheten av å være stilig, hverken på plast eller lær, men vi blander sammen to ulike stilbegreper:

Stil som i nasjonalromantiske, myke, lange svinger er vakkert og nostalgisk, enig i det. Jeg har stor respekt for nikkersmafiaen med vidjebinding og staur.

MEN - tungt, moderne utstyr tillater mer enn høy fart. Det tillater for eksempel en aggresiv kjørestil med korte, aggresive hoppsvinger. Med denne stilen kan man leke seg på ufysne, bratte steder der man med svakere utstyr ville vært nesten sjangseløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre i en barnebakke er en ting, men å gi en 3,5 åring en positiv opplevelse og opplæring i å "plog-svinge" med fjellski tror jeg at jeg hadde styrt unna gitt :)

Etter å ha holdt på med å lære barn å kjøre slalom en stund nå, har jeg kommet til at den beste måten å få de til å skjønne teknikken på er å stå baklengs samtidig som du holder i skituppene deres og tvinger frem en plog..

Klønette forklart kanskje, men poenget er at det ikke er så himmla enkelt å kjøre baklengs med sånne type ski, tipper de 25 år gamle skia holder i mengder de første turene med unga hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t-nielsen skrev:

men å gi en 3,5 åring en positiv opplevelse og opplæring i å "plog-svinge" med fjellski tror jeg at jeg hadde styrt unna gitt
og

tipper de 25 år gamle skia holder i mengder de første turene med unga hvertfall..

Selve E109-skiene er vel greie nok, men begrensningen ligger i bindinger og sko(NNN BC). Poenget med spørsmålet var at jeg hadde kastet alpinskoene og vurderte alternativene, å kjøpe løse sko fort kunne bli dyrere enn en pakke dersom de gamle skiene i alle fall falt gjennom.

De gamle skiene er et par Fischer et-eller-annet fra 1984 og med målene 82-65-73, 170 cm lange.

Men nå er pakke innkjøpt, det viste seg å være relativt utplukket av de billigste pakkene så valget falt på et par Dynastar Cruise X ski(110-69-96) med NX 10 Fluid bindinger samt et par Salomon Mission 4 støvler. Ikke akkurat konkurranseutstyr, men holder vel bra i barnebakken :lol:

Lindap skrev:

Hvis du skal prøve med fjellskiene, husk da å feste dem til skoene med en taustumpe. Hvis bindingen skulle gi etter, er det farlig med løse ski uten brems i skibakken.

Det er et meget godt poeng som jeg faktisk ikke hadde tenkt på. Men nå slipper jeg jo å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.