Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormkjøkken


Nobody

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt meg en del turer utover våren. Da vil jeg ha et godt stormkjøkken. De normale stormkjøkkene er jo drevet av rødsprit.

Så fant jeg en patent som så utrolig grei ut, det er en del der som begeret til rødspriter pleier å stå. Der kunne man kjøpe en gass brenner og sette oppi, den var ikke noe serlig større. Og så ha gass, med en kabel inn under.

Noen andre som har erfaring med denne patenten? (se her http://media.gonext.name/01/global/1660/medium_1263471.jpg)

Eller burde jeg kjøpe denne typen http://www.bruun.no/Turutstyr/primus_omnifuel.gif .. Ikke den samme men samme typen..

Noen tips?

Mvh

Martin Th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt begge deler på tur. Om du bare drar på turer i en varme delen av året er stormkjøkken med gassbrenner et godt alternativ. Om du også planlegger å avansere til turer i den kalde delen av året vil jeg anbefale Omnifuel da du også vil ha mulighet til å brenne parafin og/eller bensin i tillegg til gass. I tillegg kan det nevnes at et stormkjøkken er ganske så hendig å ha med seg og at gassbrenneren til stormkjøkkenet ikke bråker så mye som Omnifuelen. Et godt og velprøvd stormkjøkken er Trangia 25-4. Har lagd en del middager på denne. Da har du alt du trenger og om det ikke er alt du vil ha med på tur legges bare en del igjen(man kan få Trangia med og uten kaffekjele). Om du også vil ha non-stick-belegg(teflon regner jeg med) i kjelene kan du gå på 25-6. Teflon i stekepanna vil jeg uansett anbefale ellers svir maten seg fort. Om du kun planlegger å dra på tur alene kan du eventuelt overveie 27 serien som er noe mindre i størrelse, men har ellers alt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lite erfaring med primuser vil stormkjøkken med gassbrenner være veldig fin å begynne med, den er enklere i bruk enn en multifuelbrenner. Jeg har et Trangia stormkjøkken som jeg bruker i sommerhalvåret og en MSR multifuelbrenner som jeg bruker ellers i året. Som et alternativ til stormkjøkkenet kan du se på Primus Etapower, den skal visst bruke mindre gass og det er jo ingen ulempe skal en på langtur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alt!

Spesielt det siste du sa Gunnar, jeg har planer om en tur på 30 mil til sommeren. Og da er det ingen ulempe nei. I forhold til vekt er vel primus noe lettere? Kan gassen frossne i beholderen på tur i minusgrader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke stormkjøkken, og vurderer gass, kan JetBoil være tingen.

OBS er kun egnet til å varme vann. Det finnes stekepanne til systemet, men jeg synes den virker litt kokkeliko.

Jetboil har minst forbruk/liter varma vann, og kokekar/kopp er isolert.

Bruker du real turmat, kaffe og havregrøt, er dette supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg har et vanlig stormkjøkken.. Derfor tenker jeg egentlig mest på og kunne kjøpe den patenten der. Mulig jeg misforstod det litt, beklager i såfalt.

Skal riktignok KUN ha denne patenten og ikke et helt stormkjøkken. Og tror jeg går for Etapower.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg slenger meg på denne tråden siden den var i nærheten av et par ting jeg har lurt litt på. Trangia + Nova slår meg som en god kombinasjon fordi det er stabilt og fordi man kan bruke Novaen både i stormkjøkkenet og frittstående (for eksempel om man bare skal på en dagstur og vil lage seg fersk kaffe på en fjelltopp). Stemmer dette, eller må man ødelegge føttene på brenneren om man tar dem av for å montere den i stormkjøkkenet?

Og hvor varmt blir det under en nova som står i en trangia; kan man sette det rett på teltduken eller må man ha en plate under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stormkjøkken med Nova, og det funker bra. Har ikke sjekket hvor varmt det blir under. Jeg bruker ei tynn finerplate under.

Du trenger ikke modifisere stormkjøkkenet for å tilpasse novan, du kjøper bare en adapter:

http://uniflamesupply.no/ Se under deler og tilbehør til turapparater.

Jeg har vanlige bein til novan også, og bruker disse når jeg skal spare vekt, sammen med en vindskjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor varmt blir det under en nova som står i en trangia; kan man sette det rett på teltduken eller må man ha en plate under?

Det blir ikke så varmt under Novaen når den er plassert i en Trangia at det er fare for teltbunnen, men det smelter snø under den. Av den grunn syns jeg det er praktisk med en plate under.

K-E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilliten Rune!

Jeg er fornøyd med Nova'n , og den kan tilpasses trangia med en bøyleformet adapter, eller med Trangias egen koppformede adapter.

Ulempen er skruing, du har enten en trangiatilpasset brenner, eller en med ben.

Jeg er glad i både trangia og Nova, men vil ikke skru ihjel Novaen. I forbindelse med et "pepsi can stove" -prosjekt på skolen jeg jobber kom jeg frem til en vindskjerm jeg ruller rundt brenselflaska, og bruker Trangiakjelene på tur. Litt lettere, og fullt brukbart, ikke koster det noe heller.

På sommeren når jeg skal være litt lat bruker jeg gassbrenner (Trangias orginale, produsert av primus)

Det finnes andre merker som er tilpasset Trangia men disse forkastet jeg uten å ha prøvet dem, hvis det var en tabbe så svever jeg i lykkelig uvitenhet om det.

Det finnes ulike materialer for en vindskjerm, jeg valgte kasserte trykkeriplater i aluminium. Den optimale størrelsen er slik at det blir ca 5 mm åpning mellom kjelen og vindskjermen, luftinntak dekkes rikelig med litt store utsparinger for brenselslange, og reguleringsspindel.

Tegninger til vindskjermen min har jeg på: http://www.geocities.com/dagskarlsen/Homemade_files/vindskjerm_en.PDF

Forøvrig er det sansyneligvis mulig å tilpasse enhver slangebrenner til Trangia, og muligens en del brennere uten slange også, men da må jeg spille ballen tilbake til Rune å si Sigg-etterligninger, er det mulig?

God tur

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg har et vanlig stormkjøkken.. Derfor tenker jeg egentlig mest på og kunne kjøpe den patenten der. Mulig jeg misforstod det litt, beklager i såfalt.

Skal riktignok KUN ha denne patenten og ikke et helt stormkjøkken. Og tror jeg går for Etapower.

Har du allerede stormkjøkken så kan du godt kjøpe en trangia gassbrenner, den har god varmejusteringn og bra effekt. Mener den koster ca 450 kr, men har du mulighet til å legge til litt penger så koster Etapower ca 900 kr på XXL sist jeg sjekket. Jeg kjøpte min Trangia gassbrenner på tilbud hos XXL Trondheim for 270 kr for noen år siden så det kan lønne seg å være litt på utkikk :D

Jeg har stor sans for stormkjøkkenet, i min oppvekst var det alltid stormkjøkkenet med rødspritbrenner som var med på tur, blir rent nostalgisk når jeg kjenner lukta av rødspritbrenneren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilliten Rune!

Jeg er fornøyd med Nova'n , og den kan tilpasses trangia med en bøyleformet adapter, eller med Trangias egen koppformede adapter.

Ulempen er skruing, du har enten en trangiatilpasset brenner, eller en med ben.

Jeg er glad i både trangia og Nova, men vil ikke skru ihjel Novaen. I forbindelse med et "pepsi can stove" -prosjekt på skolen jeg jobber kom jeg frem til en vindskjerm jeg ruller rundt brenselflaska, og bruker Trangiakjelene på tur. Litt lettere, og fullt brukbart, ikke koster det noe heller.

Takk for info, både til deg og de andre, dere bekrefter at verdensbildet mitt ikke var helt på jordet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer helt på tampen

Trangia er en bra patent, men etter min mening tar den litt stor plass i sekken og veier litt for mye hvis du tar med alle delene.

Fyrer du med sprit så må du som regel fylle brenneren en eller to ganger ekstra før du får deg middag. (Den må også bli kald mellom hver fylling.)

Gassbrenner til Trangia fungerer helt fint bortsett fra når gradestokken kryper ned mot eller under nullpunktet. Da kan du stort sett glemme gassen.

Med en multifuel brenner har du alle mulighetene i en liten og lett pakke.

Jeg har to stormkjøkken, en gassbrenner til stormkjøkken, en liten speiderprimus, en primus av militærtypen (111) og en multifuel brenner.

De siste årene er det bare multifueln som har vert i bruk. Den fikser alle forhold og har ikke sviktet en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lille erfaring som overraskede mig meget.

Spritten er - under nogle omstændigheder - faktiske lige så god som benzinbrænder!

På solo-ture på sommer-fjellet(ikke meget under +5) kan man komme ned på at bruge samme vægt-mængde brændstof for samme mængde vand!

Man skal blot koge under 800ml vand ad gangen i enten Trangia 25/27. Årsagen er sikkert, at spritten ikke skal forvarmes mellem hver omgang vand der koges.

Det eneste er, at det tager 10min med sprit, mod >4min med en MSR Whisperlite indbygget i Trangia. Tilgengæld tager det så 5min at bikse Whisperliten på plads og varme den op.

Ved temperature ofte og meget under +5 eller når man er flere, så er der bedre brændstoføkonomi med benzin.

OBS På denne hjemmeside

www.ultralight-hiking.com/stoves-trangia.html#anchor448340

fandt jeg en som har samme erfaring, og yderligere havde fundet ud af, at hvis afstanden mellem brænder-top og gryde-bund øges fra de indbyggede 19mm til 38mm, får man en endnu hurtigere koge tid.

Det sjove er, at der fra overdelen af bunden af trangiaen som brænderen hviler i og op til bunden af gryden er præcist - ja 38mm. det ser ud som en SVENSK konstruktions bøf :D men man kan jo selv øge afstanden.

Man bruger samme mængde sprit, men det går hurtigere - og med dansk denatureret sprit - soder det en smule(det gør den ellers ikke alm.vis)

just my 2-cent

Jeg må lige tilføje, at jeg selv bruger begge, men under forskellige omstændigheder.

Er der andre der har samme erfaringer?

Go Jul - Gronsk nyk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.