Gå til innhold
  • Bli medlem

DYI: Trangia 27 stormkjøkken + Primus Omnilite Ti/Trangia X2 Frankenstein


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har også komplettert oppsettet med en Trangia 2.5l kjele som 27-stormkjøkkenet passer perfekt oppi. Genialt for matlaging og snøsmelting, men siden kjelen er så stor må den plasseres i de øvre kjelestøttene i stormkjøkkenet. Et oppkok tar da betydelig lenger tid.

Jeg har planer om å modifisere inn noen avtakbare kjelestøtter i stormkjøkken-bunnen, slik at kjelen kan stå i stormkjøkkenet uten å bruke vindskjermen. Dette blir spesielt for snøsmelting på vinteren, som uansett foregår i teltet med minimalt med vind til å ha behov for vindskjermen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et meget smart konsept, som faktisk har en del historie bak seg:

Da Sir Edmund Hillary kom tilbake fra sin førstebestigning av Mt. Everest, så kjørte Primus følgende reklamekampanje:

image.png.626efc403ab301aa361e704080550559.png

 

Det som ikke fremgikk av reklamen, var at ekspedisjonen hadde fått et lokalt (engelsk) firma - Westcliff Engineering - til å bygge en spesial-rigg til snøsmelting i streng kulde, som ble brukt sammen med en modifisert primus, slik at a) brennerhodet satt godt beskyttet inne i vindskjermen, og b) en ekstra stor kjele til snøsmelting også kunne motta varmen fra primusen, på innsiden av vindskjermen, for optimal utnyttelse av medbrakt drivstoff:

image.png.044d1cc77ec86dd4095a0fe1c27aae50.png

image.png.e9ddab1f0f78d3064a4845cd615827fb.png

image.png.ade6f693c7714e471a818622fc2edeca.png

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tosifret antall brennere, men ingen ting som smelter snø så fort, uansett vind og vær. Med den minste av kjelene konvertert til lokk for den største kjelen, så kan du fylle på 5-6 liter løs snø av gangen, og få 1-2 liter vann uten å etterfylle snø.

På bildet over ser du en gammel trebeint primus pluss et billig stormkjøkken av gammelt Optimus-design fra Jula. Bak linken ser du også hvordan hele settet er satt sammen. Og selv  med primus med drifstofftank etc. inni, så pakkes det hele ned til en veldig kompakt løsning under transport:

image.thumb.png.cb5a6bd393b720a9d4611667e9776adb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
sneakyowl skrev (På 6.10.2022 den 9.27):

Jeg har også komplettert oppsettet med en Trangia 2.5l kjele som 27-stormkjøkkenet passer perfekt oppi. Genialt for matlaging og snøsmelting, men siden kjelen er så stor må den plasseres i de øvre kjelestøttene i stormkjøkkenet. Et oppkok tar da betydelig lenger tid.

Jeg har planer om å modifisere inn noen avtakbare kjelestøtter i stormkjøkken-bunnen, slik at kjelen kan stå i stormkjøkkenet uten å bruke vindskjermen. Dette blir spesielt for snøsmelting på vinteren, som uansett foregår i teltet med minimalt med vind til å ha behov for vindskjermen.

Så fikk jeg omsider testet litt mer rundt dette!

Med noen enkle avstandsstykker har jeg ganske enkelt komplettert snøsmelte-maskinen.

4 stk. små avstandsstykker, som alltid vil være montert på stormkjøkkenet. De står ikke i veien for noe annen praktisk bruk eller transport. Disse er skrudd til relativt godt, med verktøy.

Jeg mangler dog noen små skiver rundt disse for å gjøre monteringen litt sterkere. Avstandsstykkene er så vidt større enn hullene i Trangia-en...

IMG_4446.thumb.JPG.7ed1dee72698887809d2e7ab0568013e.JPG

 

Dermed har jeg 4 stk. løse avstandsstykker som jeg skrur til på de fastmonterte med hendene. Dette er gjort på sekunder.

IMG_4450.thumb.JPG.ba8f1cbe5539cf471b8d6e511c5b7701.JPG

 

Og vipps, så er stormkjøkkenet modifisert for å ha den store 2,5l Trangia-kjelen mye nærmere brenneren enn det som er mulig når man bruker vindskjermen til dette. Dette medfører et ganske så mye mer effektivt oppkok. Opplegget virker også veldig stabilt, men det er rom for forbedring, ref. skiver på begge sider av de minste avstandsstykkene.

Jeg testet først med litt over 2 liter på 2stk. av de lengste avstandsstykkene. Dette ble litt i høyeste laget - Koketid ca. 18 minutter med kaldt vann rett fra springen.

Etter at jeg byttet til 1 stk. lang + en mellomlangt avstandsstykke fikk jeg en koketid på rett over 15 minutter på ca. samme mengde kaldt vann rett fra springen.

IMG_4452.thumb.JPG.f8ea6ff1a0b3c89838cd0b17869722dd.JPG

 

Og slik ser hele settet ut. Dette inneholder:

Trangia 2.5l Billy Pot

Trangia 27 stormkjøkken (2 stk. små kjeler, 1 stk. liten kaffekjele, håndtak)

Primus Omnilite Ti/X2 Frankenstein brenner.

Det er vel dette som kalles arealeffektivt? 👌😁

IMG_4454.thumb.JPG.1c2a4059f26b908056d49bfefedfdff0.JPG

 

IMG_4456.thumb.JPG.df49b2e6742b61eb4d10d7cce61131d3.JPG

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne primus Eta gryta går akkurat ned i vindskjermen på en T25. Bunnen av varmeveksleren hviler akkurat "snug" på de innebygde støttene. Siden den bygger utover, er det bare 3mm åpen spalte mellom gryta og vindskjermen rund baut øverst. 6cm av høyden på gryta er over vindskjermen og 4 nedi. Høyden på finnene er 1.4cm så bunnen kommer denne avstanden høyere enn en Trangia gryte. Har GB74 og en X2 kopp jeg kan sette en Omnifuel eller Omnilite inni. 

Ved å fjerne ringen og kjelestøttene i øvre vindskjerm går gryta helt ned, når den hviler den på toppen av nedre vindskjerm er det bare 1.6cm av gryta stikker opp over øvre vindskjerm.

Hmmm, det blir nok laget en løsning med "en eller annen brenner" og kjelestøtter som løfter den litt opp fra nedre vindskjerm som snøsmelte maskin.

Gryta er en 2.1l ETA power av gammel årgang, samme gryte fulgte med ETA power stove set i sin tid.

976657.jpg.b8a3dab445dc4cf22193aff42f566bdb.jpg

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.