Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse til Geilo - nybegynner


Pakstar

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Vil starte med å si tusen takk til alle på fjellforum - dette forumet har hjulpet meg masse med valg av utstyr, tips, osv.

Så til saken: undertegnede skal for første gang ut på fjelltur som sivilist (hadde 92 utedøgn i militæret under førstegangstjeneste). Jeg og to venner av meg har tenkt å gå fra Finse til Geilo i oktober i år. "Hallingskarvet på langs" som mange kaller turen. Vi har tenkt å overnatte 2-3 netter underveis. Det jeg lurer på er:

- hvilken rute bør vi velge?

- fine overnattingssteder til telt der man kan fyre bål? (er det tillatt å fyre bål i oktober?)

- andre tips/ting vi bør vite om

- hva bør man oppleve underveis - severdigheter el.l

- kanskje et dumt spørsmål; men hva pleier dere å gjøre med drikkevann? Er det nok av "rene" bekker underveis?

Det er en kort tur, men jeg tror det er lurt å starte rolig med friluftslivet som sivilist :shock: Gleder meg masse

Takker for alle svar :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bare gått over Hallingskarvet på vinteren,

men siden det ligger stort sett i pluss/minus 1800 meter

tror jeg ikke bålet vil bli særlig stort.

Vannet burde være godt fra tinende snøfonner.

Follaskarsnuten-1933 m og Lordehytta er vel obligatorisk,

likeså Prestholtskardet.

Ellers er Hallingskarvet bare en nytelse i fint vær vel og merke.

Sjekk ellers:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8723

92 utedøgn under førstegangstjenesten var bra :shock:

Hadde 55 utedøgn, de fleste i mørketida i nord.

Er glad for den erfaringa nå :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Vil starte med å si tusen takk til alle på fjellforum - dette forumet har hjulpet meg masse med valg av utstyr, tips, osv.

Så til saken: undertegnede skal for første gang ut på fjelltur som sivilist (hadde 92 utedøgn i militæret under førstegangstjeneste). Jeg og to venner av meg har tenkt å gå fra Finse til Geilo i oktober i år. "Hallingskarvet på langs" som mange kaller turen. Vi har tenkt å overnatte 2-3 netter underveis. Det jeg lurer på er:

- hvilken rute bør vi velge?

- fine overnattingssteder til telt der man kan fyre bål? (er det tillatt å fyre bål i oktober?)

- andre tips/ting vi bør vite om

- hva bør man oppleve underveis - severdigheter el.l

- kanskje et dumt spørsmål; men hva pleier dere å gjøre med drikkevann? Er det nok av "rene" bekker underveis?

Det er en kort tur, men jeg tror det er lurt å starte rolig med friluftslivet som sivilist :shock: Gleder meg masse

Takker for alle svar :shock:

1) Det sier seg nesten selv, mange muligheter. Eneste som er litt "eksponert" på vinteren er nedfarten til Folarskaret og Prestholtskaret (les: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7938&highlight=hallingskarvet ). Men på barmark er det ikke noe problem, det går sti ned.

2) Vi overnattet i juni ved Folarskarnuten, men det finnes sikkert en teltplass i Folarskaret. (les: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12694&highlight=hallingskarvet )

4) Kyrkjedørsnuten, en morsom topp!

5) Det er vann i Folarskaret og før selve skarvet, så fyll vannflaskene godt for å være sikker.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lordehytta er åpen og ulåst. Men like fint å ligge i telt som i den steinbua der, det er et par benker en kan slå ut liggeunderlaget på, og tak over hodet that`s it. Langt fra DNT standard for å si det sånn :wink: Se her https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=12465, bord og stoler, litt ved og en benk til venstre utenfor bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva anbefaler du av kokeutstyr? (multifuel, stormkjkj eller gass?)

Alt sammen fungerer. Bare bruk hva du har.

Men generelt kan man si at multifuel fungerer bra i kulde og er fleksibelt med hva du kan bruke som brensel. Ellers er den raskt, men krever vedlikehold. Kan gir høye flammer under antenning.

Stormkjøkken er enkelt, billig, driftsikker og treg.

Gass er enkelt, billigere enn bensin/multifuelbrenner, middels rask og avhengig av at du kan få tak i riktig type gassbeholder. Fungerer litt dårligere når det er under nul. Noen gasstyper er tilpasset kalde temperaturer, uten at jeg vet hvilke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått noen dager under skarven på rypejakt. Det er en nydelig tur å gå under Hallingskarvet hvis været ikke er det beste for å gå på toppen.. Fine teltemuligheter i Lengjedalen f.eks. Der er det også bra med fisk.. Jeg så en reinflokk på sikkert 600 dyr utpå der for et par dager siden. (Reinsjakta stenger i morgen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.