Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av rifle


osakaren

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg litt i valg av rifle og kikkert?

Jeg lurer på en Tikka, Howa eller noe lignende, og jeg vurderer da kal .308. Ønsker en solid og bra rifle til en overkommelig pris.

Ønsker også en god kikkert, men er relativt blank når det gjelder hva jeg bør velge.

Bruksområdet er hovedsakelig hjorte, og rådyr jakt, men med mulighet for annen jakt. Kunne godt tenkt meg en lyssterk kikkert som er bra i skumring og dårlige lys/værforhold, men ikke noe fancy greier som jeg ikke har behov for.

Er det noen som kan anbefale noen ok rifler, uansett fabrikant og noen gode kikkerter, evt hvem som selger disse. (Bor på vestlandet) Høres foreksempel .308 som et greit kaliber for en allround rifle??

Har tenkt å legge ca 10000,- i dette...

Ps Finnes det rifler som er klargjort for montasje av lyddemper, eller må en uansett få en børsemaker til klargjøre for dette.

Håper noen kan hjelpe en en forvirret våpenkjøper. På forhand takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har klødd meg litt i hodet over dette sjøl tidligere. begge riflene du nevner er stort sett omtalt i positive vendinger. kaliberet er helt greit, 30.06 er litt hardere, 6,5x55 er litt mildere, men stort sett smakssak.

I disse kaliberene er det også masse brukt å få tak i. egentlig bare å begynne på finn.no kanskje du tilogmed har råd til å gå opp en prisklasse, ved bruktkjøp.

Når det gjelder kikkert Må du bare sjekke ut Nettbutikkene i USA. med dollarkursen nå kan det bli latterlig billig. jeg bestillte denne: http://www.bhphotovideo.com/c/product/443345-USA/Zeiss_5214919920_4_5_14x50_Conquest_AO_MC.html

Pakka kom fort og ikke noe tull. Super kikkert til nesten ikke noe penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min styrke som jeger ligger i å oppdage og komme inpå dyrene. Den delen som har med våpen å gjøre kan jeg egentlig ikke mye om, men jeg vet hva JEG mener.

Legg så lite som mulig av pengene på rifle og maksimalt på kikkert. Du skal jakte i skumring og dårlige lys/værforhold, og da nytter det ikke med en godværskikkert. Som jeg fikk beskjed om en gang: "Kjøp like godt Zeiss først som sist. Det er der du kommer til å ende allikevel". Det finns flere kikkertmerker i premiumklassen, og du MÅ velge en av dem. Selv har jeg Pecar (RIP), og lyset i den er fantastisk mot hva jeg hadde i den forrige kikkerten min .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten erfaring på rifler og kikkerter. (foruten litt konkuranseskyting i yngre dager)Er derfor litt usikker på hva en kikkert med feks. 4_5_14x50 vil si. Jeg tror jeg har forstått såpass at 50 vil si "åpningen" på kikkerten. Er det noen som har en grei forklaring på dette. Hva ville vært mest kurant til bruk på hjort og rådyr, gjerne i dårlige lysforhold.

Høres f.eks 4_5_14X50 fornuftig ut eller blir dette for voldsomt eller omvendt. Trenger ingen kikkert som er beregnet på flere kilometer :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Browning A-bolt Stalker eller Hunter anbefales! Genial sikring, avtagbart magasin som er bare å legge i lomma! Har kal. 6,5x55, mildere kaliber samt at den har den retteste kulebanen! Men bevares, 30-06 og.308 er meget populært, .308 er fin på baneskyting også! Ser at XXL har knalltilbud på Zeiss kikkerter nå, bedre får du ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange med samme spørsmål på Kammeret.

Tikka T3, Howa og Remington 700 er populære rifler i din prisklasse. Hvis du sjekker Jaktdepotet, Jakt og friluft eller XXL så kan du finne komplette pakker. Husk, det lønner seg å ringe rundt for å prute :lol: Når det gjelder kikkertsikter så betyr f.eks. 3-9X50 at du kan variere forstørrelsen mellom 3 og 9 ganger og at objektivdiamteren er 50 mm. Kikkertsikter med lav forstørrelse er mer egnet til terreng der det er trangt og kort skyteavstand en kikkerter med høy forstørrelse. Lav forstørrelse gir større synsfelt. Stor objektivdiameter slipper inn mer lys enn liten, men det er flere forhold som spiller inn. Forstørrelse, kvaliteten på linsene osv. De fleste regner 56 mm objektiv og en forstørrelse mellom 8 og 10 ganger som idéelt i skumringa. Helst av Østerriksk eller Tysk produksjon, men sånne kikkerter sprenger ditt budsjett :lol: Du får større objektivdiameter også, men de blir for tunge. Sjekk denne tråden på Kammeret, her står det mye fornuftig om kikkertsikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er helt enig i å legge så fryktelig mye i kikkert. Bruker selv en Aimpoint (rødpunkt uten forstørrelse) på 30-06en min. Den funker veldig bra i lys og skumring. (I mørke skal ingen jakte!!!) Jeg skyter ikke på noe på over 150 meter uansett, så forstørrelse er oppskrytt. (Kikkerten har jeg rundt halsen, ikke på rifla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar.

Har ikke helt bestemt meg, men lurer litt på en Howa Hogue, med Bushnell Legend 3-9X50 kikkert. (Det ble visstnok i 2006 kåret til beste økonomiske siktet til bruk i dårlig lys av Svenske vapentidningen)

Noen som har erfaringer med denne kikkerten, i forhold til gode og dårlige lysforhold evt. andre erfaringer med denne (gode som dårlige)?

Jaktdepotet har pakkepriser på dette til 7890,- (+1000,- i rustfritt)

Kan også få montert BR Reflex T-8 lyddemper for 2990,-

Er da oppe i ca 11900,-

Hva er deres erfaring med lyddemper? Koster det mer å få dette ettermontert senere. Rekner med at det ligger en rabatt for montering av lyddemper ved kjøp av nytt våpen.... :-)

Hva er fordelen/ulempen med rustfritt? Hva anbefaler dere?

Har også kikket på Tikka T3 Lite & Kikkertsikte Hawke Endurance 30 IR 3-12x50 (11.990,-) eller Kikkertsikte Hawke Endurance 30 IR 2.5-10x56 (12.390,-). Men dette blir jo en noe dyrere pakke som kansje blir for mye for mitt bruk :lol:

Setter pris på gode svar, meninger og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med Howa rustfritt men med en Tikka i "rustfritt"

Den er vesentlig lettere å vedlikeholde en en børse i svartstål. Det skal mye mere til før det ruster skikkelig.

Den har vært med nå et år på masse seljakt og blitt badet i sjøen noen ganger og holder seg mye bere enn gamlebørsa i svartstål.

Ikke minst er det samme metallet helt i gjennom. Svartstål er blånert for å hindre rust. Men det er lett å få riper og skader i blåneringa og da ruster det fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er prisen du legger opp til som gir begrensninger. "Standardkalibre" i Norge er 6.5x55, .308 og 30-06, og såfremt du ikke er en ivrig patronpresser (mekke ammo sjøl) så bør du vel holde deg innenfor disse av logistiske årsaker. Både 6.5 og 30-06 har fordeler mtp kulevalg framfor .308 da du kan få patroner med lengre (ofte bedre gjennomskyting) kuler. Men det er ingen absolutt faktor, og behøver ikke stoppe deg fra å gjøre et godt kjøp i feks .308. Tenk gjerne baneskyting som det som gjør mest ugang i pungen, og skuldra... 6.5 står for meg som det greieste valget for norsk storvilt, så finner du et pent brukt eksemplar kan du kanskje få det til for under 10.00,- selv med en bra kikkert. Greie kikkerter koster ubønnhørlig fra 4.000,- og oppover. I tillegg kommer kraftige ringer til oppunder 1.000,-. Da blir det ikke så mye igjen til rifla, men det er faktisk prioriteringen du bør gjøre! Hvis du er nybegynner har du mye igjen for å handle hos en lokal butikk framfor "fjernkjøp", selv om det blir litt dyrere. Og glem nå å drive import sjøl! Med mindre du er ute etter noe heeeelt spesielt er det ikke rare besparelsen i forhold til å kjøpe "pakke" her hjemme.

I din prisklasse er kvalitet og bruksegenskaper temmelig like uansett hvilket våpenmerke du ender opp med. Noen våpen, feks Ruger, har etter noens mening mer behov for litt avtrekkerpuss og kanskje bygge om til frittliggende forskjefte. Slikt arbeid koster noe, og når alt kommer til alt blir resultatet gjerne det samme som for våpen som koster ditto ekstra.

Har sjøl nettopp bestilt en Remington 700 BDL med Bushnell kikkert. Om ikke kikkerten (3-9x40) inngikk i en for meg sabla gunstig pakke hadde jeg nok lagt til litt ekstra der. Jeg har ikke bruk for all den forstørrelsen etter min mening, og den dagen jeg eventuelt utvider jakta til å kunne utnytte slik forstørrelse vil jeg nok fort ønske meg 56 mm dia for bedre lysegenskaper. Men siden den går helt ned til 3X så er den grei for meg. Kaliberet er ikke innen de tre jeg har anbefalt deg, men det har årsak i tilbudet jeg fikk på et enkelt våpen til "grisepris". -I tillegg er jeg både ammunisjonsforhandler og hjemmelader! Den er i 300 Rem Ultramag, som vel nærmest er en 375 H&H hylse klemt igjen til å kunne dytte avgårde en passe lang og tung 7.62 mm kule rimelig fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen.

Det ble for de som lurer en Tikka t-3 med synt stokk kal .308. Gjorde etter min mening et greit kjøp på Jaktdepotet.

Sikte bestilte jeg fra statene, og valget falt på en conquest 3-9x50. Dette er undervegs, og satser på å få det om 1-2 uker.

Regner med at totalpris på dette er ca 10.000,- Var litt uheldig med dollar kursen da jeg bestillte (såg dette etterpå :) ), men noen høvdinger er likevel "tjent"

Takk for hjelpen til alle som har vært behjelpelige med innspill og erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.