Gå til innhold
Petter B

Kø i Femundsmarka?

Anbefalte innlegg

Heisann :) Tenker på å ta meg en luftetur i Femundsmarka til sommeren, men er litt i tvil på om jeg skal orke å dra dit i skoleferien. Regner med at det er stor tilstrømning av folk i denne tiden. Ikke det at jeg er folkesky, men når jeg går i fjellet er jo stillheten og de "tomme" viddene noe av det jeg søker. Er det områder eller tider på sommeren der en kan slippe unna det største trykket og føle at en virkelig er alene i fjellet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel langs Røavassdraget det er flest folk, men generelt er nasjonalparken ganske populært. Hvis du vil finne roen kan du vurdere å legge turen til vestsiden av Femunden. Erfaringsmessig er det langt mindre folk som ferdes der. Flotte områder der også. Se på områdene rundt Bufjellet, Flensjøen (en del hutter ved vannet), Grådalen osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært der 2 ganger i fellesferien og det er ikke så mye folk. 

Første tur var med kano fra svensk side. Traff 2-4 pers en dag, ingen en annen dag. Ved noen vann kan det være man ser noen på andre siden.

andre turen var til fots. Gikk fra storvika og opp på røvollfjellet. Traff 4 stk der som hadde leir i grøtådalen og som var på dagsfisketur. Så noen til på lqng avstand på andre siden av vannet. Slo leir ved skogtjønna, så ingen flere. Neste dag til roasten, traff noen folk ved koiene der, gikk videre til grislehåen og slo leir der. To kanoer som passerte på vei nedover Røa. Ellers hadde vi hele håen for oss selv. Neste etappe var til Krokåthåen. Slo leir der, så ingen folk. Til slutt var det å gå tilbake over fjellet til Haugen Gård. Så ingen på den turen før vi kom til Haugen. Så maks 10 stk på 5 dager, synes ikke, det, er ille.

Stedene det er mest folk er nedre deler av Røa. Går du opp til Roasten er det straks mindre folk. Så vil du alltid se noe kanotrafikk hvis du camper langs Røa. På Røvollfjellet vil du også se noen da det ofte er første stopp for mange før de sprer seg videre innover området. Har vel hørt at det er mindre folk i områdene nord for Røa, så lenge en unngår Revsjøen. I grøtådalen er det som regel god plass. Oppe i krattland ovenfor grøtadalen er det, vel enda færre folk. Så det blir litt hvor langt en vil gå men greit å finne mindre besøkte områder. Hele marka der bærer riktitnok preg av ferdsel med stier og bålplasser. Men jeg synes det fungerer fint alikevel. Siste turen var det kun de 2 kanoene vi så folk når vi var i camp, alle andre møtte vi under vandring. Vi hadde også supert vær med badetemp i alle vann og tskjortevær til 22-23 om kvelden,, så det var ikke lite folk generelt innover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ligget ved Revsjøen, sammen med 7 kanoer! 

Og i Grislehåen, men 5 telt. Men det var St.hans så ikke verdens beste timing. 

Enig med det som er sagt.

Nedre del av Røa er folksomt. Unngår du Reva/ Revsjøen og Røa er det ikke mye folk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere gode tips og opplysninger der :smile: Vet enda ikke når det passer best, men sannsynligheten er at det blir tidlig i sesongen. Om jeg vil ha godt fiske, hvor tidlig kan jeg reise? 

Endret av Petter B

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke spes dato for godt fiske. Det kommer an på når isen går og hvor varmt det blir etter det. I fjor var det ikke spesielt varmt i det hele tatt. Året før var det som sagt badetemp overalt i slutten av juli. Fikk fisk da også. Men så varmt er det oft lettest i rennende vann og det er de mindre fiskene slm er mest aktive. best hvis det er litt kjølig etter isgang og at det så kommer en varmeperiode. Være der da et psr dager etter varmen begynte. Da klekker mye innsikter og det blir liv. Ulempen er jo at det klekkes innsekter som er ute etter deg også.

er det tregt fiske så prøv krokåthåen og grøtåa. Selv om det var varmt beit det på hele tiden. Ikke så store de fleste men 5-6 fisk på 30 min blir jo litt. Vi veide ikke men ca 200-350 gr var de nok. Mulig det der også var mest smått siden var så varmt. Ikke legg fra deg fisk på bakken å gå fra den, de tar mink som holder til der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lagt mine turer til Femundsmarka til starten av skoleferien. Har fått fisk på alle turene. I fjor kanskje den beste fiskemessig, men også en av de kjøligste. Man treffer folk i F.marka, men jeg opplever ikke det som veldig sjenerende. De er stort sett likesinnede.

DSC00010.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Leif88
      har en ferieuke i oktober som jeg ikke har planlagt enda, sitter egentlig og vurderer femundsmarka eller børgefjell. noen som er bereist i disse partiene på den tiden av året? hvordan er vær og temp i børgefjell da?
      kom gjerne med innspill

edit: dette blir vanlig telttur med fiskestang, aldri vært på noen av stedene, så drar jo mest for å se området og kose meg. er det god fiske så er det bare en bonus
    • Av Evald
      Hei
      Vi tenker å gå fra Svukuriset til Øvre Roasten, via Oasen. Vil det være behov for å ta med seg drikkevann for de 2 dagene vi planlegger å bruke på distansen, eller kan man drikke vannet fra Oasen? 
    • Av Saksemann
      Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en Packraft Yukon Yak. Artig sak. Har prøvd den en gang og tenker å ta noen korte shake down cruise før jeg tar en lengre tur. Tenker å ta en skikkelig tur i juli enten i Femundsmarka eller noen andre steder.
      Noen som har noen tips til steder man kan få godt utbytte av en packraft samt gode fiskemuligheter? Flere vann i nærheten av hverandre. Helst i sør-norge.
      Noen som har erfaringer med Femundsmarka i juli måned? Fare for veldig mye folk? ;) Må man kanskje lengre inn i marka?
      Og hvordan er det å fiske fra båten? Så Monsen og co var skeptiske i starten men det så ut som de ble varme i trøya etterhvert. :)
    • Av Joachim fra Nesodden
      Skal på min første tur i Femundsmarka 15-30 juni, og gleder meg som en unge. Valgt et par uker før fellesferien med tanke på hvor mange folk det er i marka. Teller ned dager og timer og klarer ikke å tenke på annet! Håper noen her kan svare på noen spørsmål og komme med gode tips. 
      Ser for meg følgende rute; 
      Gå fra Røsanden og fiske meg oppover nordbredden av Røa og nedre Roasten første dag. Vil slå første leir i nordenden av Litlsjøen og lurer på om det beste er å gå dit på øst- eller vestbredden av vannet? 
      De neste dagene vil jeg opp til Styggsjøan og bevege meg østover mot Rogshåen til T-stien som går ned til Litlbuddhåen. Hadde egentlig lyst til å sjekke ut Revsjøen og ta noen bilder av Styggsjøkoia, men leser så mange steder at det området har blitt så slitt. Hva syns dere? Vet forresten at det bare er hvit fisk i dette området, men jeg elsker pannestekt abbor, så det går bra. Er også klar over at det er mye blokkmark i området, men er det noen som vet om steinene er på størrelse med biler eller fotballer og hvor tett de ligger? Ville det lønnet seg å gå ned til Litlsjøen igjen etter jeg har vært ved Styggsjøan i noen dager og fulgt øvre Roasten/røa østover, eller er det like ille der? 

Når jeg etter en liten uke kommer til Litlbuddhåen ser jeg for meg og holde meg til T-stien vestover igjen, og ta avstikkere til alle håene og tjernene i området for å fiske/campe (Storrundhåen, Storfisktjønnan, Kløtthåen, Storbuddhåen Kløfthåtjønnan osv.).
      Men i løpet av  veien tilbake tenker jeg og entet ta et par dager ved Litle Vonsjøen eller nedover Grøtådalen. What to do??? 
      Vonsjøen- hvordan er terrenget dit fra T-stien mellom Storfisktjønnan? Er det mange fine steder å campe der? Mye folk? Vind (det er jo et stort vann)? Fiske? 
      Grøtådalen- har hørt at det er vanskelig terreng (trær som er felt av bever), gjelder det gjennom hele dalen? Er det best å gå på øst- eller vestbredden av Krokåthåen? Stemmer det at det er mest småfisk å få her? Fine campingplasser? 
      De siste dagene av turen vil jeg gå langs sørbredden av Roasten/Røa på vei tilbake til Røsanden. Har hørt mye bra om Røvoltjønnan også, men jeg foretrekker litt skog rundt meg, så det får bli en annen gang. 

Er også litt folkesky når jeg er på tur. Greit å møte folk på stien, men om dere vet om det på noen av stedene jeg nevner er fare for å slå leir ved siden av en tysk turistbuss må dere gjerne rope varsko. 
      Har også fått med meg at det er gratis å parkere i Synnervika. Er det fortsatt det? Hvor man vil langs veien? Er det alltid plass der? Finnes det kiosk/butikk i Synnervika?
      Turrapport med bilder kommer selvfølgelig! 
      PS. Dere som har vært der i slutten av juni- hvordan klær bør man ha? Jeg tenker tynn turbukse, ullundertøy, en tykk høyhalset ullgenser, tynn jakke og et sett med regntøy. 
      Fytti rakkern, dette blir så bra!!!

• Av Johanks
      Hei,
      Vi er tre kompiser som har avsatt 9-15 Juli i år til guttetur, har sett for oss å benytte sjansen til å oppleve den beryktede Femundsmarka. Har drevet å søkt mye her på forumet, samt lest mye blogger men blir ikke helt enig med meg selv hvordan vi skal legge opp ruten. Vi kommer kjørende sannsynligvis kvelden den 14. fra nord-vest landet-oppdal-røros så det må bli Synnervika som utgangspunkt, da har vi hele dagen den 15. til å forflytte oss og finne første camp. 
      Fiske vil ikke bli hovedfokus for denne turen, men en stor del av den da vi er interessert i fiske alle mann, undertegnede mest. Ørret/røye foretrekkes, men alt fiske er spennende. Vi har heller ingen planer om å jage km for denne turen, men samtidig vil vi gjerne få sett litt når vi først er her inne. Det gjør ingen ting om vi kjenner det godt i kroppen etter dagens etapper, men tid til fiske og camp må vi ha, og om det er godt fiske og fin camp tar vi gjerne to dager der. Vet vi har satt av litt liten tid, men det er dette vi har som klaffer for alle. 
      Formen: Vil jeg si er middels turgåere, slutten av 20-årene, jakter og drar på tur alle mann men tung oppakning er som oftest på helgeturer uten de lengste distansene. Noen trener mer enn andre, men man er ikke sterkere enn det svakeste leddet. 
      Starten: Det jeg kan se for meg er å ta løst fra Synnervika om morgenen og gå opp mot Nordvika, for å så gå på sørsiden av mugga oppover. Det er jo første turen vår i dette landskapet så jeg har vansker for å kunne planlegge etapper da terrenget kan være noe trått etter hva jeg har fått forståelse for. Kan man satse på Nedre Muggsjøen første dagen eller blir dette hardt? En annen mulighet er ta ferga fra Synnervika om morgenen(se vedlagt fergerute) til Røa så gå oppover der, men har ett lite ønske om å komme ned her på returen. Anbefalinger?  
      Returen: Har lyst å se og gå ned Røa, så om noen mener det er mulig å rekke dette på dagene vi har tilgjengelig om vi kommer fra de nordlige delene av Femundsmarka eller har rutetips for oss er dette svært mottagelig. Vi, eller jeg iallefall må komme meg hjem igjen søndagskvelden den 15. Har ca 5t 45m kjøretur fra Synnervika, men ser MS fæmund 2 har siste avgang fra Røa til Synnervika kl.14:45 så da kan vi kanskje ta en lørdagskveld i Røros og oppleve denne plassen også? Smaker nok med ett hotellrom, kald pils og en liten debrief da. 
      Mygg er jo ikke ukjent for oss, men er noen området verre enn andre mtp våtmarker rundt vann osv? Litt kjedelig å bli låst til teltet på kveldene.
      At vi møter andre midt i Fellesferien får vi bare regne med, men det er sikker noen områder som er mer populære enn andre. Stifte nye bekjentskaper er jo bare kjekt, men vi liker å ha litt egen-plass. Innspill?

På forhånd takk til alle tips og innspill  

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.