Gå til innhold
  • Bli medlem

Turforslag Femundsmarka 12 dager juni-juli?


turjente

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ikke kjent i Femundsmarka i det hele tatt, og nå planlegger jeg en 12-dagerstur i dette området fra slutten av juni. Er det spesielt flotte områder jeg bør få med meg? Overnatting i telt, evt koier hvis det finnes? Fiskestang skal være med. Er det fint å gå videre innover til Sverige? Har tenkt å reise kollektivt, så turen kan gjerne ha ulikt start- og sluttsted.

 

Alle gode tips fra dere som er godt kjent i Femundsmarka mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke veldig godt kjent, men kan komme med et par tips likevel:

 

Med fiskestang så bør Røvollfjellet besøkes med fiske og en teltnatt eller to. Der er det åpent og bart, lite ved å finne hvis bål er viktig. Et lite kaffebål kan man nok klare å skaffe seg ved til.

 

Oppover langs Røa kan man finne fine plasser og oppleve å være for seg selv i månedskifte juni/juli. Da snakker jeg oppstrøms Øvre Roasten. Grislehåen er flott synes jeg.

 

En rundttur oppover langs Grøtåa i Grøtådalen med fiske i tjønnene der oppe er ikke dumt. Veldig fint i Grøtådalen. Det går an å gå over til Kratland og fiske i tjønnene der, videre mot Røa igjen via Voltjønnan og Midttrøsttjønnan til Øvre Storfisktjønn. Derfra flott å ta turen til Litle Vonsjøen. Ned til Våndåviken i Sverige og kanskje langs Rogen tilbake til Norge igjen (litt usikker på hvordan terrenget er å gå akkurat der).

 

Øverst i Røa ved Litlbuddhåen og over til Reva som ligger akkurat på grensen, er et flott område. Derfra kan man ta turen opp til Revsjøen og kikke på Styggsjøkoia.

 

Litlsjøen er fin å besøke. Merk at på nordsiden av Røa så er det mest "hvitfisk" å få dvs. harr, abbor og gjedde. Sør for Røa mer ørret og røye. I Grøtådalen bare ørret i elva og ørret og røye i mange tjønner.

 

Jeg har hatt et par turer i Femundsmarka, senest to turer sist sommer, en vandretur og en kanotur.

 

Det er flere koier å finne som står åpne. Sjekk Jan Eriks oversikt her bl.a.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville anbefalt mugga og området der fra Røa om dere planlegger å gå utenfor sti. Kan nok bli noen timer med slit i seige myrer om dere "bommer" litt på ruta. Haugen og opp til grøtådalen er lettere om dere vil utnytte tiden og fisket er generelt bedre også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg synes de nordligere områdene er veldig fine. Volsjøan og fjellområdet rundt er flott. Nedre og Midtre Muggsjøen, Stortjønna og området rundt Muggsjølia. Hele det området der. Her har du skikkelig vidde-natur, store gamle furutrær, fjellområder, masse svære steiner overalt, typisk natur for Femundsmarka.

 

Nede i Røavassdraget er det mye folk, tett bjørkeskog og enormt med mygg. Det er fint der, men ikke like spesielt som andre deler av Femundsmarka.

 

Ellers tror jeg det er flott ved Vonsjøen ved svenskegrensa lenger sør for Røavassdraget, og fra Vonsjøen og forbi alle småvanna i fjellområdet vestover mot Femunden, gjennom Grøtådalen. Men der har jeg ikke gått selv, enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.