Gå til innhold
Jasman

Polar Fuel

Anbefalte innlegg

Hva inneholder polar fuel? Tenker type varedeklarasjon ala Nafta, Petroleum, etanol, metanol etc..

Vi snakker n-Heptan og blanding av isomerer.. Ifølge flaska er polar fuel testet og utviklet i samarbeid med kjente ekspedisjonsledere og skal visstnok brenne meget rent. Mener å ha lest en plass at Børge Ousland var med i utviklinga...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja riktig. Heptan er godt egnet for Omnifuel. Varighet og effekt er veldig likt bensin, men skal etter sigende være litt renere og brenne bedre i kulde og store høyder. Det siste vet jeg ikke om stemmer i praksis, men de barkede polfarerne har sikkert greie på det de :).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen forslag til hvilket munnstykke jeg bør bruke? Prøvde 37, men fikk kun ujevn flamme.. Så langt dårlig erfaring med polar fuel..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du skal helt sikkert bruke det samme munstykket som for bensin!

dsk

Som er 37 dysa. Om det ikke går bra bruk 28. Ujevn fyr kan være at du må rense omnifuelen. Søk på tråder her så finner du detaljert fremgangsmåte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heptan er det samme som du kan kjøpe på apoteket under navnet "renset bensin" eller plasterfjerner. Egenskapene burde derfor være temmelig lik vanlig bensin eller miljøbensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde på nytt med 37, og denne gangen ble det både kaffe og nåkka attåt. Takk for hjelpa folkens :)

Det viste seg rett og slett at jeg måtte bruke litt mer polar fuel enn først antatt under forvarminga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forvarmer med finfyr.

Rødsprit som ikke soter.

Blir mindre flamme enn når man forvarmer med bensin,

soter ikke, som den gule flammen til bensinen,

og er billigere enn den helt drøyt prisete polarfuelen.

Liker å tro at denne polarfuelen brenner super rent, så hvis jeg skal bruke brenneren

inne i teltet(forteltet), liker jeg å bruke slikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes primusbensin solgt under flere navn i sportsbutikker er veldig dyrt. Jeg er ofte på tur under ganske tøffe forhold. Har aldri opplevd behov for spesialdrivstoff av typen "polarfuel". Men jeg skal ikke benekte fordeler med n-Heptan.

Fyll opp en drivstoff-flaske med vanlig gressklipperbensin fra Fellesskjøpet. Gjør det samme med "polarfuel". LEGG BEGGE FLASKENE PLUSS PRIMUS I FRYSEREN OVER NATTA.

Fyr opp primusen på begge nedkjølte drivstoff. Hvor mye dårligere blir resultatet med gressklipperbensin? Blir det signifikante forskjeller som får oss til å kjøpe polarfuel på vintertur neste gang?

Jeg vet ikke svaret. Jeg vet bare at jeg har fyrt bådeTrangiatilpasset Optimus Nova og Kovea Booster på vanlig gressklipperbensin i minus 25 grader sist vinter uten problemer.

Når det kommer til fyring i telt, bør alle som har mulighet vurdere tennveske og D60-parafin. Det lukter litt mer, men er mye mindre brannfarlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Bra svar TrondA.

Hva mener du med tennveske og d-60 parafin?

Sammen, hver for seg, forvarme?

Har du noen tanker om renheten av forbrenningen av drivstoffene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tennveske er det du forvarmer grillen din med, ikke sant? Det har du kanskje i garasjen allerede? Enten den er nafta- eller petroleumsbasert, er tennveske rent og billig. Fyr ivei på parafindyse!

Parafin av kvalitet D60 er for litt mer spesielt interesserte. Både Esso og Shell leverer denne svært rene fyringsparafinen godt egnet til flyttbare parafinkaminer. Selges i "løsvekt", normalt minimumskvanta på 20 liter eller så. Den er litt billigere enn tennveske og enda renere.

Tennveske og D60 blandet sammen skulle gå helt fint, men ikke nødvendig.

Etter overgang til tennveske og/eller D60, er sotutvikling under full kontroll. Har ikke trykkrenset indre brennkamre på tradisjonelle messingprimuser etter at jeg oppdaget disse brennstoffene.

"Parafinfamilien" krever forvarming med rødsprit i ekstra beholder på tur.

Til sist nevner det jeg sier så ofte jeg kan: LIGG UNNA LAMPEOLJE!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

D60 er en industristandard med høye krav til produktet for at man i det hele tatt kan bruke betegnelsen.

Sitat; "ShellSol D60 is a medium evaporating, high flash mineral spirit type

hydrocarbon solvent. The high degree of general refining gives this solvent its

low level of impurities such as sulphur, olefins, benzene and total aromatics,

and low odor. In general for transport, with a flash point >61°C, ShellSol D60

may be classified as combustible rather than as flammable liquid"

Link: http://www.scdynamiccontent.shell.com/Files/aliphaticmineralspirits_shellsold60_americas.pdf

Her beskrives en masse destillasjonsdata fra en komplisert krakkeprosess jeg innrømmer ikke forstår fullt ut. Det eneste jeg kan se er at D60 rangeres som like høyverdig som nafta - altså trekkes ut av krakketårnet like sent som vanlig bensin.

I praksis gir dette forklaring på at sotutviklingen i primusene våre blir lik enten vi bruker D60 eller bensin.

Fritidsparafin vet jeg simpelt hen ikke hva er for noe. Veldig ren parafin! Har prøvd det. Kunne gjerne kjøpt mer av det om prisen var lavere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis D60 også finnes i Shellutgave, er det noe jeg IKKE har testa.

Exxon D60 har jeg fyrt noen liter av. Den står til og med beskrevet i UD 2-1 forsvarets sikkerhetsinstruks, som en av de lovlige drivstoffene til Optimus 111.

Exxon 60 brenner ok. Den er hva jeg kaller ren parafin.

Jeg foretrekker tennveske, som jeg mener lukter littegranne mindre, og som er akkurat litt mere lettfyrt i stillebrennere.

Forskjellene er små.

Jeg trenger et fat A1, så hvis noen har et liggende å slenge så....

D60 selges i 4liters dunk på Esso, og jeg trur det står D60, fritidsparafin på dunken.

Bruker forresten det stoffet i båten, til Wallas kokeapparat.

Mest fordi dunken passer rett på pumpa :wink:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå som vinteren er her med streng kulde i innlandet hvor jeg bor, fyrer jeg bare på D60. Den tåler ekstrem kulde i motsetning til tennvæske. Sist helg hadde vi minus 25 natt til søndag. Fyringsvakt på 2 stk Optimus 111 bråk gjennom hele døgnet. Shellsol D60 i kombinasjon med gammel 111 gir trygghet til de tøffeste turene jeg har i løpet av året. God tur!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye nyttig erfaring her, det burde nesten kunne bli en wikipediaside med primusfyring, (om noen tar seg tid.)

Har aldri hatt problemer med tennvæske, men lurer faktisk på om det er mer flaks. - 20 har nok gått bra, men det er jo kanskje ikke så kaldt i sekken, eller snøhaugen. Pakker ofte godt med snø rundt flaska for at den skal stå stødig, men ikke akkurat bevisst med å ha snø over.

Støtter forresten Runes ønske om et eget tema for primus, og ikke bare en uendelig lang tråd med allt om primus.

Det blir vankelig å søke på.

dsk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå hatt en halv flaske tennvæske fra Unitor Chemicals stående ute et par dager, termometeret har nå snudd på ca -23.

Tennvæska viser ingen tegn til å ville fryse, heller ikke blir det skildt ut noe som fryser eller bunnfaller.

Er det noen som har -30 på stokken som kan gjøre en slik test med sin tennvæske.

Regner med at tennvæske er et produkt uten spesielt strenge normer og det kan sikkert være store forskjeller mellom forskjellige merker og også forskjellige produksjonsrunder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man kikker på forskjellige hms datablader så ser det ut til at noen produkter blir solgt både som lampeolje, fritidsparafin og tennvæske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den nevnte tennvæska fra Unitor er naftabasert, har sett at noen advarer mot å bruke det på multifuelbrennere.

Noen som har erfaringer og synspunkter om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Miljøbensin er jo Nafta? Det blir jo ansett for å være bra drivstoff. Har ikke pøvd naftabasert tennvæske så kan ikke si noe om det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid pleid å fyre med miljøbensin (5l-kanne fra Statoil). Men i forbindelse med en Grønlandstur i fjor brukte vi Heptan. Det funket bra men jeg kan ikke si at jeg opplevde det som bedre enn miljøbensin. For meg så det ut som om primusen brant på samme måte med Heptan som den alltid hadde gjort med miljøbensin. Det er mulig heptan er bedre, men noen voldsom forskjell er det ikke (så vidt jeg kunne erfare).

Jeg kommer til å holde meg til billig miljøbensin. Ser ikke noen grunn til å velge dyr polarfuel eller andre spesialprodukter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.