Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Arctic Fuel Pump


Anbefalte innlegg

Hei

Trenger ei ny pumpe, og ser at Arctic-pumpene til MSR nå ligger til samme pris som standard. Har jo lest spesifikasjonene, at de/pakninger fungerer bedre i streng kulde og at de ikke bør brukes i pluss-grader.

Men er det noen som har erfaring med disse? Er det egentlig noen merkbar forskjell så lenge man ikke skal campe i -30? :-)  Og kanskje vel så viktig, er det ulemper med dem? ..Bortsett fra at de slites fortere i pluss-grader og at de må ha en egen type pakninger?

Har alltid ei ekstra standard på innerlommen, og det har fungert fint i alle fall i -15. Så hvorfor endre på det.

Tipper jeg går for standard igjen, så spør mer av nysgjerrighet. :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fordel med artic pump slik jeg ser det er at den benytter seg av pumpelær i lær, standard benytter gummi lær.

Man får ikke kjøpt repkit til artic pump over disk, så hvis noen går istykker er alternativet å gjøre den om til en standard pumpe. Dårlig av MSR å ikke tilby repkit til artic pump.

Bruker standard pumpe så å si alltid men har med en artic pump som backup pumpe på vintertur+ repkit til standard. Så har vel god dekning hvis noen problemer skulle oppstå.

Kommer ikke til å kjøpe flere artic pumps før de klare å få på plass et repkit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger faktisk vindskjerm med standard pumpe om du eventuelt har bruk for det.

Hvis du kjøper artic og har rep-sett til brenneren din, kan du forøvrig bytte O-ringene til standard, la pumpelæret sitte, og ha et "artic rep sett" i reserve. Du må vel uansett demontere en ny pumpe og gnukke bort fargen på O-ringene på ny pumpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Det følger faktisk vindskjerm med standard pumpe om du eventuelt har bruk for det.

Hvis du kjøper artic og har rep-sett til brenneren din, kan du forøvrig bytte O-ringene til standard, la pumpelæret sitte, og ha et "artic rep sett" i reserve. Du må vel uansett demontere en ny pumpe og gnukke bort fargen på O-ringene på ny pumpe.

Det var ingen coating på O-ringene i min artic pump. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (18 timer siden):

En fordel med artic pump slik jeg ser det er at den benytter seg av pumpelær i lær, standard benytter gummi lær.

Man får ikke kjøpt repkit til artic pump over disk, så hvis noen går istykker er alternativet å gjøre den om til en standard pumpe. Dårlig av MSR å ikke tilby repkit til artic pump.

Bruker standard pumpe så å si alltid men har med en artic pump som backup pumpe på vintertur+ repkit til standard. Så har vel god dekning hvis noen problemer skulle oppstå.

Kommer ikke til å kjøpe flere artic pumps før de klare å få på plass et repkit.

Takk for info! Ja, rart man ikke får repkit til dem. Tenker jeg holder meg til standard-pumpa enn så lenge. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (16 timer siden):

Det følger faktisk vindskjerm med standard pumpe om du eventuelt har bruk for det.

Hvis du kjøper artic og har rep-sett til brenneren din, kan du forøvrig bytte O-ringene til standard, la pumpelæret sitte, og ha et "artic rep sett" i reserve. Du må vel uansett demontere en ny pumpe og gnukke bort fargen på O-ringene på ny pumpe.

Ja, det er jo en mulighet. Tenker uansett jeg holder meg til standard-pumpa enn så lenge. Ja, litt overrasket over at det følger med vindskjerm til dem. De koster jo litt. Var i manko på vindskjerm, til plutselig å sitte det med flere enn jeg klarer å bruke. 😄

Endret av Det enkle Friluftsliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg har brukt min standard i -25C.

Dersom pumpen er smurt og vedlikeholdt før tur, ingen problem.

Dersom pumpen har malt o-ring som ikke er gnukket ren, så har jeg fått lekkasje rundt ventilen.

Betryggende å høre. Tenker jeg holder meg til standard-pumpene. If it ain’t broken don’t fix it. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (4 timer siden):

Needle sports har i alle fall tidlegare hatt godt utval deler på laust, inkludert pumpelær i lær. 

De selger bare deler til standard pumpen, msr har gått bort fra lær i pumpelærene sine og ser ut til å bare tilby dette om man kjøper en artic pump. 

Fikk taki en ubrukt msr pumpe av eldre årgang, pumpelæret var helt strøkent og mykt så dette læret satt jeg i en standard duraseal pumpe. Syns læret tar mye bedre enn pumpelæret av gummi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (57 minutter siden):

De selger bare deler til standard pumpen, msr har gått bort fra lær i pumpelærene sine og ser ut til å bare tilby dette om man kjøper en artic pump. 

Fikk taki en ubrukt msr pumpe av eldre årgang, pumpelæret var helt strøkent og mykt så dette læret satt jeg i en standard duraseal pumpe. Syns læret tar mye bedre enn pumpelæret av gummi.

Ah, må vere i det siste. Kjøpte i lær hjå needle sports for nokre år sidan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (10 timer siden):

De selger bare deler til standard pumpen, msr har gått bort fra lær i pumpelærene sine og ser ut til å bare tilby dette om man kjøper en artic pump. 

Fikk taki en ubrukt msr pumpe av eldre årgang, pumpelæret var helt strøkent og mykt så dette læret satt jeg i en standard duraseal pumpe. Syns læret tar mye bedre enn pumpelæret av gummi.

Merkelig at de valgte å gå bort ifra lær.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle Friluftsliv skrev (19 timer siden):

Merkelig at de valgte å gå bort ifra lær.. 🤔

Mulig de ikke ønsker å bruke matrialer fra dyr i sine produkter. Ser ikke for meg at artic pump står for det helt store salget kontra standard duraseal pumpene. 

De aller fleste bruker nok ikke primusen sin veldig mange ganger ila et år å da forventer de at den skal fungere. Et pumpelær i lær vil kreve noe vedlikehold i form av olje/fett for å ikke tørke ut, ser for meg gummien tåler dette noe bedre over tid. 

Kan også tenkes at gummilærene er billigere å produsere enn de i lær 🤷 

Likevel om MSR bare tilbyr gummilær i sine repkit er det ikke noe problem å skaffe til veie pumpelær I lær, er en Tyrker på ebay/classic camp stoves forumet som lager alt av pumpelær på bestilling, god kvalitet og grei pris. Tenkte å legge inn en bestilling på noen pumpelær til msr pumpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (22 timer siden):

Mulig de ikke ønsker å bruke matrialer fra dyr i sine produkter. Ser ikke for meg at artic pump står for det helt store salget kontra standard duraseal pumpene. 

De aller fleste bruker nok ikke primusen sin veldig mange ganger ila et år å da forventer de at den skal fungere. Et pumpelær i lær vil kreve noe vedlikehold i form av olje/fett for å ikke tørke ut, ser for meg gummien tåler dette noe bedre over tid. 

Kan også tenkes at gummilærene er billigere å produsere enn de i lær 🤷 

Likevel om MSR bare tilbyr gummilær i sine repkit er det ikke noe problem å skaffe til veie pumpelær I lær, er en Tyrker på ebay/classic camp stoves forumet som lager alt av pumpelær på bestilling, god kvalitet og grei pris. Tenkte å legge inn en bestilling på noen pumpelær til msr pumpene.

Ja, sant det. Uansett merker jeg i alle fall ingen forskjell fra Ergo-pumpa med lær kontra MSR-pumpa med gummi. Da opplever jeg faktisk MSR-pumpa som den beste. Men det er gjerne mer pga. patenten da.
Her er et par linker til Memento Mori’s blogg, hvor han skriver litt om Arctic-pumpen, bedre justeringsmuligheter og trykk, og fikk visst tak i rep-set med div. deler. Litt synd å skulle måtte kjøpe rep-set få å få seg et nytt pumpelær da. Da kan man jo like gjerne kjøpe en ny pumpe for damme pris. 🙂 Men allikevel.

https://www.tur1.net/2018/12/11/msr-xgk-artic-rep-sett/

https://www.tur1.net/2022/10/12/msr-arctic-msr-fuel-pump/

Endret av Det enkle Friluftsliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.