Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Polar A/P/S trange på tærne -forfoten?


Megogskyggen

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde nylig noen Alfa Polar A/P/S i litt forskjellig størelser med den syntetiske lineren. Har vanligvis str. 46 i skisko  og fjellstøvler. Prøvde med støvel i 48 og liner i både 47 og 46, synes det ble veldig trangt på tærne. Selve lineren var romslig i str. 46 da jeg prøde den uten støvel.  Er det noen som har opplevd noe lignende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarer ikke helt på spørsmålet ditt, men det kan kanskje hjelpe.

Jeg får ikke Alfa skisko til å passe foten min. Jeg synes Alfa er litt smale i lesten og trange i tærne. Det var riktignok Outback A/P/S jeg prøvde.

Det kan sikkert være noe med foten min, men det er som regel bare Alfa jeg har problemer med. Løste det med å bytte til Crispi Svalbard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er egentlig ganske godt fornøyd med dem. De fikk testet seg skikkelig på en 9 dagers tur i februar i år. Da gikk vi ca. 230 kilometer. De sitter veldig godt på beina og gir god nok støtte ved bruk av fjellski, pulk og sekk.

Jeg opplever de har litt mer isolasjon den Alfa Outback, men mindre enn Alfa Polar som har uttakbar liner. Jeg er ganske varm på beina så klarer med godt med ett par ullsokker.

Det eneste minuset jeg har opplevd til nå er at det er borrelås i tillegg til glidelås i front av gamasjen. Det setter seg litt snø i borrelåsen når det er føyker skikkelig. Ellers så er det sånn strammemekanisme på lissene. Den tok jeg vekk så jeg kan stramme og knytte på vanlig måte.

På langturer binder skoene en del fuktighet. Det gjør jo alle sko. Det kan kanskje være lettere å lage dampsperre mellom lineren og skoen til polar, enn ved bruk av Crispi Svalbard. Jeg pleier ikke å bruke dampsperre, men heler løse fuktproblemet på andre måter.

Jeg løser (utsetter) fuktproblemet med å tørke såler og sokker på kropp mens jeg rigger camp og lager middag. I skoene har jeg avispapir som suger opp fukt før de fryser til. Dette fungerer greit i 4-6 dager. Utover dette må jeg sove med skoene under knehasene for jeg skal kunne unngå at de blir bunnfrosne og umulig å få på. Dette er prosedyren på de tøffeste turene der vi kun har fuel til å varme vann.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

Tidligere var Alfa vel kjent for en noenlunde bred "nordisk lest", som også passet mine bred føtter. Tilsynelatende er de gått bort fra denne form på i hvert fall ganske mange modeller. Har forsøkt ut fra gammel kjennskap med nettkjøp fra Alfa som alle måtte returneres. Flere fik jeg ikke en gang på foten! Det er egentlig litt skammeligt. Aøfa er ikke hva de var tidligere.

Desverre spesifiserer kun meget få sko fabrikanter/ - selgere bredden selv om det faktisk finne system for det. Det gir anledning til mange bomkjøp. 

Bruker ellers et par gamle Alfa støvler - ukjent modell som vinterstøvler, netopp fordi de er så pass bred at tærne har fritt rom og derfor varme. Trange støvler medfører bare frysing. Varmere med god plass enn tykke sokker og trangt!

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne S skrev (På 30.10.2023 den 22.21):

På langturer binder skoene en del fuktighet. Det gjør jo alle sko. Det kan kanskje være lettere å lage dampsperre mellom lineren og skoen til polar, enn ved bruk av Crispi Svalbard. Jeg pleier ikke å bruke dampsperre, men heler løse fuktproblemet på andre måter.

Ikkje noko problem med dampsperre i Svalbard :) ein solid plastpose mellom tynn innersokk og yttersokk gjer susen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hva er kaldeste temp dere har brukt Svalbard i? Kjøpte disse ifjor, men kun brukt de noen få mil enda, så har vel ikke gått de ordentlig inn. Kjøpte to størrelser større enn vanlig, men opplever at den føles trange over forfoten med dobbelt sett sokker, selv om jeg enda har god plass i lengden. Hvordan opplevde dere skoen i starten? Vil den utvide seg en del når jeg har fått brukt den mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (2 timer siden):

Hva er kaldeste temp dere har brukt Svalbard i? Kjøpte disse ifjor, men kun brukt de noen få mil enda, så har vel ikke gått de ordentlig inn. Kjøpte to størrelser større enn vanlig, men opplever at den føles trange over forfoten med dobbelt sett sokker, selv om jeg enda har god plass i lengden. Hvordan opplevde dere skoen i starten? Vil den utvide seg en del når jeg har fått brukt den mer?

Utviding veit eg ikkje, har ikkje tenkt over.

Men kaldaste eg har brukt dei er kring 30 blå.

Då med tynn liner, dampsperre og mellomtjukk sokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.