Gå til innhold
  • Bli medlem

Varm turjakke til barn?


DoktorGjørelite

Anbefalte innlegg

På tur bruker vi voksne dun/primaloft-jakker som varmeplagg under rasting, mens ungene enn så lenge kun har brukt ullgensere.

 

Nå begynner jeg å synes jeg det er dumt at vi voksne er "bedre" kledd enn barna, sist tur ble dattera mi kald og senere forkjøla som en følge av en lang rast, selv var jeg så opptatt med servering og bålbrennnig at dette la jeg ikke merke til før det var for sent, unger er jo ikke så flinke til å si ifra heller. 

 

Altså ønsker jeg et plagg som:

- har hette, god krage og dekker rumpa, 

- som er litt sliterkt (må ikke revne ved første kontakt med granbar eller lignende). 

- dun eller primaloft primært, varmer "like bra" som de vosknes jakker. 

- er fornuftig priset, vi voksne har jakker som vi har skaffet for rundt 1500 kroner, virker urimelig at ungene som skal ha norrøna-jakker til 4000 kroner, som de ødelegger/mister/vosker ifra.

 

Selvfølgelig finner jeg massevis på forskjellige nettbutikker, men er det noen som har erfaring med plagg som de vil anbefale meg som dekker ønskene mine ihvertfall delvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tur bruker vi voksne dun/primaloft-jakker som varmeplagg under rasting, mens ungene enn så lenge kun har brukt ullgensere.

 

Nå begynner jeg å synes jeg det er dumt at vi voksne er "bedre" kledd enn barna, sist tur ble dattera mi kald og senere forkjøla som en følge av en lang rast, selv var jeg så opptatt med servering og bålbrennnig at dette la jeg ikke merke til før det var for sent, unger er jo ikke så flinke til å si ifra heller. 

 

 

Bare en liten kommentar:

Du blir ikke forkjøla av å fryse, men av å bli smitta av andre, men hvis du går rundt og fryser så svekkes immunforsvaret noe og du blir lettere smitta.

Tiden fra smitte til sykdommen bryter ut (inkubasjonstiden) er vanligvis mellom 48 og 72 timer. Influensa og forkjølelse er smittsomt fra et par dager før til et par dager etter at de første symptomene dukker opp.

 

Men tilbake til varm turjakke.

Det finnes en del alternativer til dunjakke til barn som sikkert er like gode varmemessig. Du har nevnt ullgenser, men ullgenseren mister litt av effekten hvis du har bomull eller andre tekstiler under som holder på fuktigheten. Hvis klærne under er fuktige av regnvær eller svette så vil nok ikke dun være så mye bedre enn ull eller fleece. Jeg bruker ull eller fleece under skalljakken i stedet for en dyr dunjakke og som regel bruker jeg også ull innerst. Denne løsningen har jeg også brukt på mine to barn som nå er så store at de ikke gidder å være med far på tur lenger.

Men noen av disse syntetiske superundertøy produktene funker også ganske bra på barn så lenge de er i bevegelse og hvis ikke pausene blir for lange, men da i kombinasjon med ull eller fleece i pausene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullgenser!? Ingenting er jo bedre enn ullgensere. :) Eneste grunnen til å kjøpe noe annet, må være for å evt. få ned vekt/volum på lengre turer. 

 

Vi kjører ull ull og ull på kidsa, evt. en ekstra fleecegenser ved behov. Ull fra ytterst til innerst ellers, ubehandlet ull varmer/luner/termoregulerer bedre enn behandlet (imo).

 

Eneste gangen vi har på ungene dunjakke er  ved rene vinterturer. Bergans dunjakke for barn til halv pris, kjøpt i str 12 år til ungen som da var 7. Den er stor nok! :P Til varmejakke før skirenn/trening kjøpte jeg en kjempebillig "dun"boblejakke fra Coop til en tre-firehundrekroner. Ungene fikk hver sin, funker gull, men vi bruker ikke den på tur pga vekt/plass. 

 

Er ellers enig med forrige innlegg; unger blir ikke forkjøla AV å fryse, og en annen ting er at så lenge kjernetempen holder seg god (noe den oftest gjør på tur pga aktivitet) kan ekstremitetene være så kalde at det gjør vondt uten at det egentlig gjør noe. (men det krever desto mer av voksne for å få tilbake turgleden innen rimelig tid. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør omtrent som Ullsokk-familien. Dunjakke er med til raster på vinterturer for oss begge, på sommeren bruker vi ull. Når det gjelder dun, kjøpte jeg en Northface-jakke til Kyllingen for et par år siden. Den har blitt brukt både på tur og til hverdags, og kostet vel omtrent 1000kr tror jeg. Hennes jakke har mer solid ytterstoff enn min og er dermed tyngre og mindre komprimerbar, men det er en nødvendighet. Det skal jo lekes og herjes!

 

Hun fikk en primaloft-jakke for noen år siden. Den fant vi aldri ut av når vi skulle bruke, så den ble gitt videre praktisk talt ubrukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har dunjakke fra bergans og fra swix, sistnevnte er billig, betalte vel 400 for barnejakka og 600 for min. Bergansjakka er veldig kort, og funker dårlig på tur på grunn av det. Den andre er ikke så god i halsen, men varm og tåler mye. Selv synes jeg dunjakke er uendelig mye bedre på vinterpauser enn ull+vindttett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig om att dun på sommer har jeg ikke brukt,viktige er og Være tørr og vintett,junior har par ganger brukt soveposen til å varme seg I fungere og bra :-)

Lue derimot og votter har Vært kjekt å ha med,men når vi var på sykkel tur I desember og det var par - var dunjakkene med,men da av vekt/størrelsen grunner syns ikke ull er dårligere enn dun men tar en del mindre plass :-)

Kjøpte dunjakkene på barnashus men den tror jeg ikke tåler og bli sett på hardt en gang så bruker den kun når som mellom plag. Junior lurte på hvorfor ikke alle klær var slik,så lette og varme og lurte på hvorfor jeg ikke kjøpe med buksa og ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.