Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen & "Piggen"- september 2007


skogy

Anbefalte innlegg

Bedre sent enne aldri...

Siden "Fjellfinn" har påpekt at min ortografi har et noget større potensiale, skal jeg prøve å la bildene tale for seg i denne rapporten.....i tillegg skal jeg prøve å ta det litt rolig når jeg skriver, slik at bokstavene havner på rette sted. Har tross alt 4årig lærerutdannelse, så det skulle være en grei sak egentlig....

Nok om det.

I høst skulle vi til Bergen for å delta på hundeutstilling med Phil. Som nybakt Viltsporchampion, måtte han ha premiering fra utstilling ettter at han fylte 2 år, og dermed skulle vi avslutte sesongen med en Bergenstur. Værmeldinga for Jotunheimen var bra, og vi dro fra Trondheim onsdag 26 sept. Hadde booket oss inn på Jotunheimen Fjellstue, og der fikk vi et kjempeflott hunderom i andre etasje. Vi ankom Fjellstua ca ved 20 tida på kvelden, og da var det selvfølgelig bekkmørkt. Vi hadde egentlig ikke bestemt oss for hva vi skulle gjøre dagen derpå, men hadde en liten plan om å gå opp på Loftet, som ligger like ved. Etter en liten kveldstur tok jeg en prat med betjeningen, og fikk klar beskjed om at jeg burde gå helt til topps, og gå opp på Piggen. Hvis jeg ikke gjorde det, kunne jeg finne meg et annet sted å sove neste natt....Beskjeden jeg fikk var like klar som været var da vi voknet ganske tidlig torsdag morgen. Soloppgangen mot Hestbreapiggan var et vakkert syn fra rommet, og himmelen var skyfri. Det hadde vært minusgrader på natta, så rimet lå over hele bilen. Vi spiste frokost, og pakket sekken, før vi satte kursen mot Spiterstulen. Bilturen dit var i og for seg en flott nok naturopplevelse i seg selv, og etterhvert som sola kom opp, og vi kjørte innover Visdalen, viste dalen seg med tilhørende fjell seg frem fra sin beste side...tror jeg. På Spiters var det en del skoleklasser, og vi besetmte oss for at vi skulle komme oss avgårde før dem. Sekken ble klagjort, og vi satte avgårde i et tempo som selvfølgelig var alt for høyt. Etter ca 30 min tok vi igjen en klasse fra Askim vg skole, som vi slo følge med videre oppover til det flata ut på vei opp mot Svellnose. Derfra gikk vi alene videre. Været var fantastisk, og som debutant i Jotunheimen, ble jeg overveldet over hvor vakkert det var. Snøkledde hvite fjelltopper i alle retninger, og sola varmet godt.

Vi tok oss en liten pause like før toppen av Svellnose, før vi fortsatte videre mot Keilhaustopp. Piggen fremstod i en vakker snødekt drakt, og jeg så at det var en del folk på vei nedover fra toppen. Underlaget var til tider ganske hardt og på vei opp til Svellnose, Keilhaustopp og selve Piggen, måtte jeg sparke beina inn i skaren for å få feste. Jo nærmere vi kom, jo mer imponert og overveldet ble jeg av omgivelsene. Ikke nok med at det var strålende sol, men det var vindstille også.Må ærlig innrømme at lårene var ganske slitne da vi skulle ta den siste "bakken" opp mot toppen, og selvfølelsen ble ikke akkurat styrket da Phil fant ut at han skulle begynne å leke seg. Da vi endelig kom til topps, var vi helt alene, og det i seg selv var en mektig følelse. Utsikten var helt sinnsyk, og vi så Snøhetta langt i det fjerne. Siden det var mitt aller førset besøk på Galdhøpiggen, hadde jeg liten eller ingen peiling på hvilke fjell vi så, men for å si det slik: Vi så samtlige......uansett himmelretning.

Etter ca 45min kom de første elevene fra Askim vg skole til toppen, og vi tilbrakte ca 30 min sammen med dem. Vi tok en hel del bilder, og spiste litt, før vi satte kursen tilbake mot Spiterstulen igjen. ca klokka 17 var vi tilbake ved bilen, og nok en gang erfarte jeg at sekken var overfyllt av masse ting som jeg ikke trengte....

Vi kjørte innom Lom for å handle litt, før vi dro tilbake til Jotunheimen Fjellstue, og en treretters...Da vi sovnet , ganske tidlig, var i allefall jeg fylt av mange utrolige inntrykk fra turen.

Neset morgen viste seg å bli like vakker som den forrige. Og vi stod opp i rett tid. Etter frokost skulle vi kjøre til Bergen, og turen videre over Sognefjellet ble en opplevelse i seg selv. Morgensola var i ferd med å vekke alle "kjempene" som hadde fått på seg vinterdrakten. Med kameraet i fanget, ble det mange fotopauser på veien, og jeg tror vi brukte nesten 3 timer til Sogndal. Smørstabbtindan var et imponerende syn, og det samme var Fanaråkken og en hel haug med andre fjell , som for meg var, og fortsatt er "ukjente". Det var utrolig deilig å gå ut av bilen i friks morgenluft, 1-2 minusgrader og se at sola fikk stadig mer å si.

I etterkant har turen og opplevelsene satt seg fast i ryggmargen, og at vi skal tilbake er helt sikkert. Foreløpig står det en ukes teltur på panen i høst, men hvor har vi ennå ikke bestemt. det behøver nødvendigvis ikke å være så mye topper involvert, men jeg regner med at fristelsen blir for stor til å unngå at det blir noen innslag av toppturer også.

Har ikke 100% kontroll på hvilke fjell jeg har "navngitt", så til dere som kan dette, kom gjerne med kommentarer og rettelser.

post-3322-133474523838_thumb.jpg

post-3322-133474523888_thumb.jpg

post-3322-133474523934_thumb.jpg

post-3322-13347452398_thumb.jpg

post-3322-133474524027_thumb.jpg

post-3322-133474524074_thumb.jpg

post-3322-13347452412_thumb.jpg

post-3322-133474524173_thumb.jpg

post-3322-133474524218_thumb.jpg

post-3322-133474524264_thumb.jpg

post-3322-133474524311_thumb.jpg

post-3322-133474524356_thumb.jpg

post-3322-133474524404_thumb.jpg

post-3322-133474524413_thumb.jpg

post-3322-133474524422_thumb.jpg

post-3322-133474524432_thumb.jpg

post-3322-133474524441_thumb.jpg

post-3322-133474524451_thumb.jpg

post-3322-13347452446_thumb.jpg

post-3322-133474524478_thumb.jpg

post-3322-133474524489_thumb.jpg

post-3322-133474524499_thumb.jpg

post-3322-133474524507_thumb.jpg

post-3322-133474524519_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bedre sent enne aldri...

Siden "Fjellfinn" har påpekt at min ortografi har et noget større potensiale, skal jeg prøve å la bildene tale for seg i denne rapporten.....i tillegg skal jeg prøve å ta det litt rolig når jeg skriver, slik at bokstavene havner på rette sted. Har tross alt 4årig lærerutdannelse, så det skulle være en grei sak egentlig....

Fortvil ikke:

Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Bedre sent enne aldri...

Siden "Fjellfinn" har påpekt at min ortografi har et noget større potensiale

Nå var det ikke dansk rettskriving som var tema her :)

Ungfoler med bare 4 år på baken, derimot :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rapport, nesten deilig å se noen bilder uten all snøen igjen :)

Du traff ganske så bra på debuten din til Heimen får jeg si, ikke alle som er like heldige tror jeg!

Det ene bilde du har kalt Nåle ser man ingen nål, men Heimre Illåbretinden/Stogrovtinden/Bakarste Storgrovtinden.

Siden du selv nevner skrivefeil så dreit du deg ut med to stk i nest siste avsnitt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørstabbtindan var et imponerende syn, og det samme var Fanaråkken og en hel haug med andre fjell , som for meg var, og fortsatt er "ukjente".Har ikke 100% kontroll på hvilke fjell jeg har "navngitt", så til dere som kan dette, kom gjerne med kommentarer og rettelser.

Er det de fjelde, du ser på det sidste billede (IMG_9057.jpg), der er ukendte? Når alle de andre billeder har navn efter de fjelde, der er på billedet, synes jeg, at dette billede fortjener bedre end bare at have et nummer. For mig er der ikke den store tvivl om, at det er Styggedals- og Skagastølsryggene fra Gjertvasstind til venstre til Skagastølsnebbet til højre og med Storen stikkende op lige bag Vesle. Det er absolut fjelde, du bør se nærmere på!

Ellers ser det ud som om, I var heldige med vejret og fik taget en masse billeder under fantastisk flotte forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.