Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørefritt eller ikke (fjellski)


Aalstad

Anbefalte innlegg

Annonse

Smørefrie ski kan være OK under spesielle forhold med våt/kram snø som underlag. Skal du kjøpe en fjellski til generelt bruk vil jeg heller anbefale deg og kjøpe en ski med gode generelle egenskaper, en god såle som kan smøres. Smismøring på fjellski funker på noenlunde flatt terreng. Dersom du skal klyve brattere bakker er det feller som gjelder. Da kan du gå bratt oppover uten at det glipper. Du kommer ikke i nærheten av dette med smørefrie ski. Du vil sikkert få endel innspill fra folk med andre meninger, men kjøp ski ut i fra dine forutsetninger, og se på hvilke forhold du skal bruke skiene under. Smørefritt er ikke ideelt til alle slags forhold. Hvorvidt Fischer sitt system er det beste på markedet skal jeg være ytterst forsiktig med og mene noe om. Lykke til - jeg ville valgt smørbar såle kombinert med skifeller. :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått helt over til smørefritt (Fischer E99). Smøreskia brukes nesten aldri lenger (Fischer E99 og Åsnes Rago). Smørefritt er etter min mening helt overlegent som fjellski når du stort sett går og trør ditt eget spor (noe jeg ofte gjør). Dette gjelder vanligvis alle fører unntatt fuktig nullføre, da kladder det skikkelig...

Skal du derimot følge løyper mye er smøreski som regel bedre. Og ja, du kan bruke feller på smørefrie akkurat som du bruker de på smøreski. Det er faktisk bedre da du slipper å få masse skismurning under fellene.

Se forøvrig dette innlegget her på fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem orker å bruke ørepropper eller hørselvern når man er på skitur ?

Har gått bak folk med smørefritt , og det høres ut som om det kommer en sverm med mygg !!

Går du foran høres det ut som du har et luftvern artilleri i hælene. En fordel er vel at du går fort da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått helt over til smørefritt (Fischer E99). Smøreskia brukes nesten aldri lenger (Fischer E99 og Åsnes Rago). Smørefritt er etter min mening helt overlegent som fjellski når du stort sett går og trør ditt eget spor (noe jeg ofte gjør). Dette gjelder vanligvis alle fører unntatt fuktig nullføre, da kladder det skikkelig...

Skal du derimot følge løyper mye er smøreski som regel bedre. Og ja, du kan bruke feller på smørefrie akkurat som du bruker de på smøreski. Det er faktisk bedre da du slipper å få masse skismurning under fellene.

Se forøvrig dette innlegget her på fjellforum.

Samme her! Bruker kun smørefrie E99. Imidlertid smører jeg dem med glider slik at de ikke kladder på nullføre. Eneste aber er støyen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Villmarka Crown skiene,og har brukt dem mye, og i mye forskjellig føre. Stort sett alt det som nevneas ang smørefrie ski her, er jeg enig i.

Villmarka er super så lenge det ikke er alt for tørrt og hardt. Mine erfaringer sier at de er best rundt 0, eller varmere. Når det er kaldt, så vil de naturlig nok ikke feset like bra, men nå har jeg stort sett brukt skia utenfor løyper, og mye i løs snø. Kjøpte med g3 expetition feller, og fikk testa dem på skiene. Da ble den en annen dans. Skiene er lettstyrte, og flyter godt. Jeg kjøpte nok mine litt for lange, (198), og burde vel ideelt sett valgt 188. Til tross for det, fungerer de ypperlig, men kan bli litt lange i nedkjøringer gjennom skog etc. (tenker da rett og slett på at de raskere finner seg et tre å hekte i.)

Gliden er så som så, men jeg behandler dem på samme måte som andre ski, og glider dem i glidsonen. Har brukt LF10(swix). I tillegg har jeg alltid en F4 boks i sekken, som jeg kan påføre ved behov.

Jeg er veldig fornøyd med skiene, og mener at det er en enkelt å slippe smøringa underveis. Er også enig i det med støy, og i dag hadde jeg mer eller mindre hele flyvåpenet på slep. Det hører med til historien at det var 4-5 minus, og isete skutespor. Dvs dårlig feste (uten feller), god glid, men masse bråk.

Sålen har allerede fått mye juling, og kantene har fått et forholdsvis rufsete preg. Pga av at jeg har hund, valgte jeg nettopp Villmarka.

Jeg vil anbefale deg Crown, til tross for at det kan bli litt bråkete enkelte ganger. (stort sett ved hardt skarete underlag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.