Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Trek 80+10L


Bugge

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen formening om denne, eller vet om alternativer i samme prisklasse? Jeg trenger en allround-sekk, men må holde budsjettet mitt slik at jeg kan få råd til en vinterpose og muligens nye ski. Til nå har jeg klart meg med en slaskete sekk fra LillSport, så jeg har ikke altfor store krav. Jeg er litt skeptisk til at det ikke er stropper som går over lokket i bunnen. Ikke at jeg noensinne har hørt om at glidelåsen har gitt etter, men det hadde vært betryggende å vite at alt holder når man stapper litt ekstra.

1481221.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det kommer til sekk kan det lønne seg å gi slipp på litt ekstra lapper for å få en bra en. Det er STOR forskjell på å gå med et ordentlig bæresystem og et som er laget for å være billig. Men like fult, har man et budsjett så har man et budsjett...

Det jeg ville ha gjort er å ta en kikke på noen av merkene som kan fås både i USA og her. Med dagens dollarkurs kan du få en veldig mye bedre sekk fra statene for de samme pengene du får en halvbra sekk for her. Problemet er bare at sekker BØR (strengt tatt må...) prøves med vekt i før de kjøpes. Hvis du klarer å finne dem i en butikk i nærheten kan du da prøve de før du eventuelt kjøper en fra USA.

For kort tid siden bestilte jeg Lowe Alpine TFX Expedition 75+20 fra USA og betalte rundt 2000kr for den mot 2900kr som veiledende pris i Norge! Er forøvrig strålende fornøyd med sekken, Lowe Alpine har et helt suverent bra bæresystem.

Ps! Husk og regn med frakt og mva når du ser på priser i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Bergans Trollhetta 95L er å få for rett under to lapper. Den ser muligens ut som et bedre valg? Jeg er fra før av klar over hvordan ting tenderer til å bli bedre dersom man bare legger litt mer penger i det :? Men jeg må nok i denne omgangen sette strek ved 2000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil i utgangspunktet si at Bergans sannsynligvis er et bedre kjøp enn Helsport når det kommer til sekker. Bergans sine større sekker (dvs Viking/Alpinist) har et VELDIG godt bæresystem for å bære tungt med. Vil si at det er en betryggende faktor for å kjøpe en mindre storsekk fra dem også. Hvis jeg husker rett så har Bergans Trollhetta mulighet til å åpne hele fronten, noe som er veldig greit hvis du har en stor vinterpose.

Ellers synes jeg at Fjällräven Råstu 90l virker som en god sekk til 2500kr, men da dette er noe over budsjettet ditt og Fjällräven er noe vanskelig å få tak i her i Norge så er kanskje ikke det en mulighet.

Friluftslivmagasinet Ute har forøvrig hatt en test av storsekker som kan være interessant å se på, men husk at hvor god en sekk føles er veldig individuelt! :?http://www.ute.as/cgi-bin/o4f/imaker?id=29503

For å gjøre valget enda litt vanskeligere så kan jeg nevne at DNT har en Lowe Alpine sekk til ganske bra medlemspris: http://www.dnt-turutstyr.no/article.php?ar_id=8241&fo_id=4056 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den testen i Friluftsmagasinet jeg kom over som satte meg på Bergans Trollhetta ja. Kjekk sekk fra DNT og ser det ut til! Men jeg tror den største overraskelsen i den sammenhengen var Bergans DNT-buksa i Dermizax til 2400,-! Jeg skal mot våren nemlig kjøpe meg både ny turbukse og inshore seilbukse, men siden Dermizax tåler saltvann kan jeg slå to fluer i en smekk :? Kanskje den er litt tykk, men jeg supplerer med Mammut Base Jump som jeg allerede bruker til klatring når det blir for varmt. Takker for tipset! Medlemskap i DNT vil jo også gi andre bonuser.

EDIT: Innmeldt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hei pål L. Jeg har tenkt på må kjøpe Lowe Alpine expedition 75+20. Kan du fortelle meg hvordan du fikk den for 2000 kr? Ser på Prima villmarksliv og der koster den 2899, det er litt mye for meg så det hadde vært utrolig kult om du fortalte meg hvordan det fikk det til! Brukte du Jetcarrier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen formening om denne, eller vet om alternativer i samme prisklasse?

Hei

Jeg ser det er lenge siden denne forespørselen gikk ut, men den kan kanskje ha interesse for andre.. Jeg kjøpte denne sekken for et drøyt år siden og har brukt den sommer og vinter. Den er veldig tung, men det følger vel med den lave prisen. Det støreste ankepunktet er allikevel at låsene på hoftebeltet ikke holder. Jeg går ofte med over 20 kg på sekken og bærer mye på hoftene. Jeg må stramme hoftebeltet for hvert 5. minutt... Også skulderstroppene glir med mye vekt.

Mitt råd: Kjøp en annen sekk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Helsport TREK 80+10L ligger vel på tilbud rundt om for 999,- nå (veil 1.499,-). Det sier seg selv at dette ikke er sekken for de store ekspedisjoner. Har du store krav bør du nok nærmere 4-5000,- enn 2000,- for å finne bedre verktøy til de riktig lange og tunge turene. Når du likevel kikker på sekker i lavere prisklasser så har du kanskje allerede gjort deg opp en mening om hva du egentlig trenger. TREK'en er absolutt en bra sekk i sin prisklasse. Jeg har virkelig problemer med å finne noen bedre alternativer som matcher volumet. Maks bærevekt syns jeg dog bør begrenses til 20 kilo, og der går vel uansett komfortgrensen for de fleste. Helsport har forøvrig kommet med en serie ekstremt lette sekker som heter Bifrost. Dessverre ikke større enn 70 liter (2,2 kilo), foreløpig. Men så langt lover de veldig bra.

Beskriv bruksbehovet ditt bedre, heller enn prisklasse, så får du nok gode råd. Sjøl er jeg veldig glad i min gamle (1994) Norrøna Para Ranger. Litt tung, og har vært innom Norrøna for reparasjon (super service derfra!!!). Men med maks 25 kilo trives jeg veldig godt og har mange, mange mil med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.