Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken ULL er best


kis

Anbefalte innlegg

Annonse

Kashmirull skal visst være det lekreste av det lekre ,men koster jo både skjorta og buksa.

Min private studie av ulltøy går mer på at måten det er vevd på gjør stor forskjell. Ta f.eks forsvarets ullgenser. Den er varm og god syns jeg. Den har mange tynne tråder , nesten som i glassvatt. Gir plass til masse luft som holdes i ro. Lufta som isolerer. Hadde en gang den såkalte natogensern. Ubrukelig i mine øyne. Var bare ribbstrikket og manglet alle de fine tråder og isolerte mye dårligere.

Har også en del gammelt ullundertøy. Har sammenlignet med det med nytt og og finner tilsvarende forskjeller her. Gamle trøyer er mye varmere men også fordi de inneholder mer materiale enn moderne. Minuset er at de ikke er så myke og behagelige og klør litt mer men med dagens klima trenger en jo ikke så varme klær lenger .

Har også ei gammel vadmelbukse (svenske forsvaret) Er eldgammel men nesten ubrukt. Det er en fantastisk kvalitet på det stoffet. Men det må være 20 kalde eller mer for å bruke den ,eller så renner jeg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på ull fra moskus! Høres helt på høyfjellet ut, men såg et program på tv om en gjeng som samla ulla fra moskus utsatt på ei øy utenfor Tromsø.

Skulle visstnok være mye bedre enn ull fra det høyfjellsdyret vi kjenner best, nemlig sauen. Kokes kunne den også, uten å krympe! Regner ikke med at så mange her på forumet stikker til Dovre for å samle ulldotter som ligger i lyngen, men jeg kommer til å begynne å samle. Kanskje har jeg nok til et par sokker om noen tiår. Gleder meg til å bruke moskusullsokkene når jeg tusler rundt på gamlehjemmet (det kommer til å dra damer).

Har et par votter i ull fra hund. Underpelsen fra Akita Inu er god og varm, men lukter av våt hund når de blir våte. Kanskje ikke så rart? Skal prøve å få strikket genser av ulla, men må vente noen røyte-sesonger til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert tall på det, men tradisjonelt så er lammeull bedre enn saueull, etc.

Det vil vel egentlig si at grov ull er mindre bra enn fin ull.

Det stemmer også med svarene over.

Når det gjelder kamelhår og moskus så er vel ikke dette svært utbredt lenger.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur på Snøhetta i sommer, og på vei tilbake til Grønnbakken samlet jeg litt moskusull. De røyter noe jævlig, så det bør gå greit å samle ull nok til et par sokker i løpet av ikke alt for lang tid. Ulla luktet overraskende nok deilig (av en eller annen grunn hadde jeg innbilt meg at moskuser stinker...), og jeg ble glovarm i den hånda jeg holdt ulla. Har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men kan i hvert fall skrive under på at moskusull er varm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.