Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur til Muen vinterstid (Ringebufjellet)


Moonlit

Anbefalte innlegg

Annonse

Regner med at du mener Muen på Ringebufjellet og selv om jeg ikke har gått den på vinteren så er nok siden mot veien bratt nok til at det kan være skredfare ved ugunstige snøforhold. Skredfare må vurderes som alltid ellers. Har ofte sett skispor ned mot veien så vel fine forhold er nok dette en fin men kort nedfart.

Stien på baksiden er mye mindre bratt men det siste stykket mot toppen er noe brattere. Denne trasèen er snillere og antakelig mindre rasutsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at det er strengt forbudt å stoppe bilen langs rv. 27 over Venabygdsfjellet vinterstid. Altså det er ikke bare å stoppe ved Muen å gå fra vegen der.

Det er en forholdsvis lang marsj fra Spidsbergseter, evt. Gunstadseter, til Muen.

Muen er nok ikke utsatt for skredfare idet hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muen er nok ikke utsatt for skredfare idet hele tatt.

Har til gode å se alvorlige skredbaner der, men allikevel er det all grunn til å være forsiktig. Det er heng der som er potensielt farlige. Ei helt trygg rute som jeg har brukt mange ganger (på ski) er ryggen som går på østsida/ Sollia-sida av Muen. Her lager vinden dessuten en skarp snøkant som du sikkert kan ha det litt moro med med brettet ditt.

Parkeringsforbudet oppheves ca 1. mai (se om skilta er tatt ned), og da kan du parkere ved muen, f.eks ved hytta som kalles for veibua, som ligger noen hundre meter inne på Sollia-sida. Fram til midten av Mai er det normalt uproblematisk å komme seg opp på Muen med ski, og langt ut i Mai vil du finne trygge fonner å leike i rundt hele fjellet. Utover våren vil det bli slik at det er så og si sammenhengende barflekker ved siden av fonnene der du kan rusle opp, før du hiver deg ut i vill fart på vei ned fonna.

Husk å nyt utsikten når du først er på toppen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vant med navnet Muinn om Heidalsmuen (eventuelt Mukampen som Dalegudbrand seier, kjært barn har mange navn). Seier du Muen til meg så tenkjer eg automatisk Heidalsmuen, dette er geografisk betinga i og med at eg bur nærmest Heidalsmuen. Er Ringebusmuen omtalt så er det poengtert at det Ringebusmuen for å understreke at det er ein anna enn den rette Muinn. Det samme gjelder vel andre vegen for dei som bor i Ringebu og omegn?

Panda: Stoppforbudet gjelder ikkje heile vegen over Venabygdsfjellet. Dei største hyttefelta er utenfor strekninga med stoppforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er vant med navnet Muinn om Heidalsmuen (eventuelt Mukampen som Dalegudbrand seier, kjært barn har mange navn). Seier du Muen til meg så tenkjer eg automatisk Heidalsmuen, dette er geografisk betinga i og med at eg bur nærmest Heidalsmuen. Er Ringebusmuen omtalt så er det poengtert at det Ringebusmuen for å understreke at det er ein anna enn den rette Muinn. Det samme gjelder vel andre vegen for dei som bor i Ringebu og omegn?

Når jeg søker etter Muen på Norgesglasset, får jeg bare opp det fjellet som ligger i Ringebu. Det skulle ikke være nødvendig å spesifisere dette nærmere, spesielt på et forum som brukes av litt flere enn de som bor i Ringebu og Sel. Dette må da lokalbefolkningen forstå, samme om de bor nærmest Heidalsmuen eller "RingebusMuen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er det virkelig stoppforbud langs veien over Venabygdfjellet samtidig som hytteeierne kan kjøre til hyttene sine ?

Ja, mellom bommene ved Spidsbergseter og Gunstadsetra (en ca 14km lang strekning). De som har hytter på denne strekningen har stort sett dispansasjon fra regelen. Det er heldigvis temmelig få hytter som er berørt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.