Gå til innhold
  • Bli medlem

Møtte toppen av norsk fjellkultur


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182729

Et svært tabloid oppslag i dagens VG..

I jakten på norske naturperler og kulinariske godbiter er det ett møte den amerikanske matfotografen Paula Watts (25) holder en ekstra «knapp» på.

og videre

- Jeg virkelig elsket Geilo. Kanskje var det på grunn av den flotte ankomsten med sjøfly

Hva er det Geilo har som resten av oss ikke har? Er Geilo toppen av norsk fjellkultur?

Av en eller annen grunn gjør denne reportasjen at jeg får mindre lyst til å besøke Geilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hennes reaksjon er forståelig, amerikanere er fascinert av måten vi har levd med naturen på opp gjennom tidene. Det er vel det dette dreier seg om når det brukes ordet "fjellkultur". Det samme går igjen når amerikanere opplever fjordturen til Geiranger. Naturen er en ting, kulturlandskapet med fjellgårder og ei bygd langt langt inn mellom fjellene er noe annet. Det framgår også av artikkelen, at Norge er veldig forskjellig fra USA.

Sjøflysitatet, klart ting er flott å oppleve ovenfra. Så glemte du siste del av setningen

Jeg virkelig elsket Geilo. Kanskje var det på grunn av den flotte ankomsten med sjøfly eller det perfekte været vi hadde der. Uansett var det noe med Geilo som virkelig bergtok meg.

Da gir setningen litt mer mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Norge er vel forskjellig fra USA, men det er jo ikke USA hun gjør direkte sammenligning med - hun snakker om California - og USA er heldigvis mer enn det. De har faktisk fjell og villmark i USA også - mye fjell og villmark. Og det er småbyer f.eks. rundt Rocky Mountains som er like sjarmerende som det meste vi kan stable opp i Norge. Hvordan det er med spa og gourmetmat i disse for tiden, vet jeg imidlertid mindre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ankomme Geilo med sjøfly, er vel komplett umulig ..... Det nærmeste må vel være Ustevann ved Ustaoset ..... :wink:

______________________________

Rune.

Det er mulig. Grunnen til at jeg plukket ut dette med å ankomme Geilo med sjøfly er at det skurret så fryktelig dette. Å ankomme fjellet i sjøfly og snakket om "Toppen av norsk fjellkultur"!

At været var bra spiller ingen rolle. For nysgjerrighetens skyld tok jeg et søk på Geilo og sjøfly på google, og det ga i grunnen mange "spennende treff" i samme kategori...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm ..... skurrer litt dette, men jeg skal ikke benekte det, siden jeg ikke har sjekket det grundig. Tar man fly til Geilo, lander man vanligvis på Dagali (strekningen mellom Geilo og Rødberg, øverst i Numedal). NB: Man tar ikke sjøfly til Dagali, så det er sagt!

_____________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182729

Et svært tabloid oppslag i dagens VG..

og videre

Hva er det Geilo har som resten av oss ikke har? Er Geilo toppen av norsk fjellkultur?

Av en eller annen grunn gjør denne reportasjen at jeg får mindre lyst til å besøke Geilo.

Geilo er vel fint det? Det slår i hvertfall lett Helgeland ned i støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geilo er vel fint det? Det slår i hvertfall lett Helgeland ned i støvlene.
Så du er enig i oppslaget om at Geilo er toppen av norsk fjellkultur? Spesielt når det oppleves fra helikopter..eller var det sjøfly.?

Hva vi har på Helgeland spiller vel ingen rolle - gjør det vel? Men siden du bringer det på bane så vil jeg påstå at det enkle friluftslivet uten merkede løyper og lite motorisert ferdsel og utbygginger som vi har her jeg bor, står nærmere norsk fjellkultur enn det Geilo gjør. Ref f.eks. Børgefjell eller kommende Lomsdal-Visten NP (som ligger meg nærmest).

For meg er norsk fjellkultur det enkle friluftslivet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er enig i oppslaget om at Geilo er toppen av norsk fjellkultur? Spesielt når det oppleves fra helikopter..eller var det sjøfly.?

Hva vi har på Helgeland spiller vel ingen rolle - gjør det vel? Men siden du bringer det på bane så vil jeg påstå at det enkle friluftslivet uten merkede løyper og lite motorisert ferdsel og utbygginger som vi har her jeg bor, står nærmere norsk fjellkultur enn det Geilo gjør. Ref f.eks. Børgefjell eller kommende Lomsdal-Visten NP (som ligger meg nærmest).

For meg er norsk fjellkultur det enkle friluftslivet...

Jeg bare syntes du var så søt når du insinuerte at "vår natur er vakrere enn den du finner rundt Geilo" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din definisjon av fjellkultur Kjiver er helt på jordet ifht denne artikkelen. Fjellkultur ala det enkle friluftslivet som du framhever er en helt ny måte å bruke fjellet på. Går du noen "ti-år" tilbake ble det å gå i fjellet for egen forlystelse sett på som unyttig og sløsing av både tid og ressurser. Der i mot er bruken av fjellet til dyrehold, seterdrift, jakt osv en kultur som vi har hatt svært lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare syntes du var så søt når du insinuerte at "vår natur er vakrere enn den du finner rundt Geilo" :wink:
Hehe.. Nei vet du det insinuerte jeg faktisk ikke.. Men jeg tror det er andre steder i Norge som kommer like langt frem som Geilo mhp fjellkultur (hva nå det måtte være). Men vi har enda til gode å se de store hytteutbyggingene som man har sett enkelte steder lenger sør.

Svein: denne artikkelen henviser til en del av friluftslivet som jeg ikke identifiserer meg med. Bruk av sjøfly og kulinariske opplevelser. Dette anser noen som toppen av norsk fjellkultur ihht VG. Det gjør ikke jeg. Vi kan gjerne diskutere hva fjellkultur er! For meg er det ikke dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av artikkelen framkommer ikke noe annet enn at sjøfly har vært brukt som framkomstmiddel. Hvor har du koblingen friluftsliv og sjøfly fra?

Og hvis du leser artikkelen så ser du at hun har besøkt 6 steder og "holder en knapp på Geilo". Ta det for hva det er og ikke gjør dette til noe annet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å fly til ustefjorden/geilo med sjøfly er vel omtrent som å fly til aker brygge med sjøfly. man lander "midt i byen" og får i begge tilfeller gleden å av nettopp by/tettsted, om man finner glede i sånt. forøvrig har eg spist ganske så gode måltider på geilo (hallingstuene?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som er vant til å gå i fjellet uten noen form for løyper, kanske bortsett fra ekelte eldgamle vardede ferdselsveier, er det ikke det samme å gå etter T-løper, uanset hvor det er. Syns at det som i dag er umerket må få forbli det, slik at de som ikke vil etter slike løyper, ikke blir nødt til å gå i kyss og tvers mellom dem! Forøvrig er jeg jo til dels enig med Svein i at tradisjonell norsk fjellkultur er knyttet til ferdselsveier med fjellstuer, jakt, fiske, sanking og husdyrbeite. Det som skjedde i Norge var imidlertid at vi fortsatte å bruke fjellet på nesten samme måte da vi ikke lenger var avhengige av det for å overleve. Endringne fra næringsvei til friluftsliv skedde gradvis, istdet for at bruken av fjellet forsvant helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.