Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Mulhacen, høgaste punktet i Spania (fastland)


zbambus

Anbefalte innlegg

Hei

Her er ein rapport over turen som dattera mi og eg hadde til det høgaste fjellet i fastlandsspania i sommar.

I forkant av turen leita eg lenge etter informasjon om å gå til toppen, men det var ikkje mykje å finne, og spesiellt lite om turar om sommaren.

Dersom det er andre som har tenkt seg til topps på Mulhacen, så vonar eg at dei kan gjera seg nytte av denne rapporten.


Link : http://www.zbambus.info/_mountains/_Mulhacen/Mulhacen.html


Zbambus

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut til å ha vært en fin tur og en sprek jente, ja. 2000 høydemeter er ikke for hvem som helst.

Selv gikk jeg opp på Veleta, den litt lavere nabotoppen for et par år siden. Den er betydelig enklere å komme opp på.

Fordelen der er at du kan kjøre bilen (fra Granada-siden) opp til 2500 moh, og så går det en grusvei nesten til topps. Denne veien var visstnok åpen for vanlig biltrafikk helt frem til tidlig i nittiårene. Den kan sykles på terrengsykkel, og da kan du fortsette på grusveiene videre i det fjellmassivet Sierra Nevada er.

Bakdelen med den turen er at du i praksis går opp på siden og delvis i alpinanlegget i Sierra Nevada, og det gir ikke samme turfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forkant av turen leita eg lenge etter informasjon om å gå til toppen, men det var ikkje mykje å finne, og spesiellt lite om turar om sommaren.

Jeg har også vært der, men det var på ski om vinteren :wink: Min mest eksotiske skitur noensinne er beskrevet her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=780&highlight=mulhacen

Vi startet ovenfor Capileira, som nok er det greieste startpunktet for en skitur. Jeg tror du gjorde rett i å starte fra Trevelez. Veien fra Capileira blir veldig slak og lang til fots. I Trevelez lager de også utsøkt serrano-skinke. Dere prøvde vel den :roll:

Veleta er en enkel topp å bestige dersom man benytter seg av skianlegget om vinteren. 10 minutter fra toppstasjonen vil jeg tippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.