Gå til innhold
  • Bli medlem

Coleman primus


Har du Coleman primus  

139 stemmer

  1. 1. Har du Coleman primus

    • Ja, jeg har og er kjempefornøyd
      54
    • Ja, men jeg liker den ikke
      3
    • Nei, jeg har anna primus
      73
    • Nei, jeg bruker ikke primus
      10


Anbefalte innlegg

13 minutter siden, a_aa skrev:

Ditto med Optimus Terra Weekend HE-kjelen som jeg har :thumbsup: - men den blir liksom for smal og puslete for Coleman 442 Feather, ser ut som mye varme da forsvinner til siden...

Hva med FMC-K2 på 1,5 liter også den eloksert og med varmeveksler? Den har 86mm hull i midten av veksleren og 160mm utvendig, 9.3cm høyde innvendig.

Tilsvarende mål for 1 liter FMC-XK6 er 74mm, 115mm og 12cm høyde innvendig.  

Kaffekjele1.5 liter FMC-XT2 har 86mm, 151mm og 10.5 cm til toppen av halsen

Det var en gang $ var lav og det var mulig å få de inn for under 200...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Omnilite: Colemans kjelestøtter dekker en diameter på ca 117mm, mens forvarmerrøret er 130mm på det bredeste.

Så for kjeler med varmeveksler må enten hullet være mindre enn 117mm (helst rundt 110mm kanskje, hvis man klarer seg med 3,5mm hvileflate på hver støtte), eller så må hullet være større enn 130mm for å få kjelestøttene opp i bunnen, og varmevekslerringen ned på sidene. "Midthull" mellom 117mm og 130mm er i limboland, og der befinner definitivt Primusens 124mm seg... 

Lurer på om jeg rett og slett skal droppe tanken på varmeveksler til Colemanen - jeg hadde tenkt den som vinterprimus, og hvis man skal smelte snø i et fortelt, er man jo garantert skikkelig kullosproduksjon med varmevekslerkjele... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Ditto med Optimus Terra Weekend HE-kjelen som jeg har :thumbsup: - men den blir liksom for smal og puslete for Coleman 442 Feather, ser ut som mye varme da forsvinner til siden...

Det har du nok helt rett i. Colemanbrenneren er en tradisjonell vid brenner som ikke skal bare brenne maten midt i steikepanna, kjelen din er laget for en moderne lettvektsbrenner hvor man faktisk trenger varmeveksleren for i å få en god varmefordeling. Den moderne kombinasjonen gir en fantastisk utnyttelse av energi og vekt på utstyret som dessverre ikke er mulig med den kombinasjonen av kjele og brenner som du beskriver.  Til gjengjeld er Colemanbrenneren nesten uslåelig på god matlaging i stekepanne.

 

dsk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.2.2016 at 21.26, a_aa skrev:

Kjøpte en Primus 1.8 ETA kjele på salget hos Skittfiske som jeg tenkte ville passe fint sammen med Coleman 442 Feather (ikke oppbevaring, altså, bare for evt snøsmelting og kokkelering). Det var helbom, gitt - jeg tror Colemanen er den eneste brenneren i samlingen min som kjelen ikke passer med i det hele tatt :D Åpningen i varmevekslerringen er akkruat så vid at den går utenfor kjelestøttekrysset, men samtidig såpass smal at den den støter på generator/forvarmerrøret - og det går jo ikke.

For de som vil prøve å koke mye med Svea 123 (med risiko for tom tank før grøten er ferdig), kan jeg si at man faktisk kan oppbevare Svea ganske elegant i Primus-kjelen, forutsatt at man tar av kjelestøttene før man setter på lokket (det enkleste er å vende kjelestøttene 90° under transport, så de ikke bråker og man vet hvor man har dem). Toppen av Svea stikker da opp i "tårnet" på lokket, en ganske "snug fit". Kjelestøttene må på igjen før kjelen settes over en oppfyrt brenner, og da sånn at de gå opp i åpningen i varmevekslerringen. Ikke testet ennå, men det burde gå fint :) 

Jeg er usikker på om Kristian123 nevnte det, men Coleman 550B passer perfekt til Primus 1,8 Eta. 550B er testet på parafin med riktig forgasser selvfølgelig, og for å være amerikansk, så brenner den bra. Skal man ha 550B'en i kjelen, bruker jeg den originale oppbevaringsposen.

Med 442 har jeg også måttet klare meg uten varmeveksler så langt. Den oppbevares i  den originale aluboksen som også brukes som kjele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aron123 skrev:

Jeg er usikker på om Kristian123 nevnte det, men Coleman 550B passer perfekt til Primus 1,8 Eta. 550B er testet på parafin med riktig forgasser selvfølgelig, og for å være amerikansk, så brenner den bra. Skal man ha 550B'en i kjelen, bruker jeg den originale oppbevaringsposen.

Pussig du skulle nevne 550B :D Jeg har gassbrennere, spritbrennere, bensinbrennere, kvistbrenner, tablettbrenner - men hva er vel livet uten en parafinbrenner? Noe mangler... ;) Så jeg har spekulert fram tre alternativer: En Primus 210 (har sett en forniklet en fra Høvik Verk ligge i en bruktsjappe et års tid, men fyren ville ha 900,- for et oppussingsobjekt og det er egentlig uaktuelt, selv om den kan bli riktig flott med litt flaks). Så har vi Manaslu #96 eller #121, splitternye og visstnok av grei kvalitet. Og til sist Coleman 550B med to "generatorer", en for bensin og en for parafin. Det som frister mest med sistnevnte er lite støy - og kanskje er forvarming enklere enn med Primus og Manaslu? På den annen side er vel bråkebrennere for parafin veldig hardføre og har en tendens til å brenne renere og med minimal eksoslukt?

Hva er din erfaring med 550B - hvis feks strømmen går, ville du fyrt den opp i parafinmodus på kjøkkenet for å lage middag, eller vil det da lukte eksos i hele huset? Og så har jeg fått med meg at det av og til oppgis 3 siffer etter 550B-betegnelsen (feks 550B 749) - er det noen som vet om noen versjoner har bedre rykte enn andre?

3 timer siden, Aron123 skrev:

Med 442 har jeg også måttet klare meg uten varmeveksler så langt. Den oppbevares i  den originale aluboksen som også brukes som kjele.

Når jeg ser nærmere på saken, tror jeg faktisk jeg enkelt kan lage en liten spalte halvveis gjennom varmevekslerringen på 1.8 ETA - drill, baufil, avbitertang og en vanlig metallfil burde kunne være til hjelp - stor nok til å få "generatoren" oppi. Da kan man få kjelestøttekrysset opp til bunnen på kjelen, og varmevekslerringen ned rundt skålen. Kanskje jeg tester det - i verste fall introduserer jeg en liten svakhet i kjelekonstruksjonen, men det kan jeg leve med. Så får man håpe brenneren får puste når den er omkranset av ribber...:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, a_aa skrev:

Pussig du skulle nevne 550B :D Jeg har gassbrennere, spritbrennere, bensinbrennere, kvistbrenner, tablettbrenner - men hva er vel livet uten en parafinbrenner? Noe mangler... ;) Så jeg har spekulert fram tre alternativer: En Primus 210 (har sett en forniklet en fra Høvik Verk ligge i en bruktsjappe et års tid, men fyren ville ha 900,- for et oppussingsobjekt og det er egentlig uaktuelt, selv om den kan bli riktig flott med litt flaks). Så har vi Manaslu #96 eller #121, splitternye og visstnok av grei kvalitet. Og til sist Coleman 550B med to "generatorer", en for bensin og en for parafin. Det som frister mest med sistnevnte er lite støy - og kanskje er forvarming enklere enn med Primus og Manaslu? På den annen side er vel bråkebrennere for parafin veldig hardføre og har en tendens til å brenne renere og med minimal eksoslukt?

Hva er din erfaring med 550B - hvis feks strømmen går, ville du fyrt den opp i parafinmodus på kjøkkenet for å lage middag, eller vil det da lukte eksos i hele huset? Og så har jeg fått med meg at det av og til oppgis 3 siffer etter 550B-betegnelsen (feks 550B 749) - er det noen som vet om noen versjoner har bedre rykte enn andre?

Når jeg ser nærmere på saken, tror jeg faktisk jeg enkelt kan lage en liten spalte halvveis gjennom varmevekslerringen på 1.8 ETA - drill, baufil, avbitertang og en vanlig metallfil burde kunne være til hjelp - stor nok til å få "generatoren" oppi. Da kan man få kjelestøttekrysset opp til bunnen på kjelen, og varmevekslerringen ned rundt skålen. Kanskje jeg tester det - i verste fall introduserer jeg en liten svakhet i kjelekonstruksjonen, men det kan jeg leve med. Så får man håpe brenneren får puste når den er omkranset av ribber...:-?

Nå føler jeg atter en gang at jeg synser en masse om dette. 550B er en av de beste primusene jeg har, Til matlaging, hvor man ønsker enkel betjening, og full regulering av flammen, og har annen vindskjerming så er den antagelig den beste, stillegående er den også. Men det baserer seg på drift på Colemanfuel/renset bensin/alkylatbensin, og ikke parafin. Min erfaring med parafin er at forvarminga er plundrete, men absolutt mulig med bruk av pasta på tube. Etter en tank med parafin gikk jeg tilbake til bensin, og er veldig fornøyd med det. Litt omstendelig omstilling med bytting av deler, men jeg har jo egentlig ikke behov for det sålenge jeg har valgt ett drivstoff. Jeg har ingen skrupler med å bruke den på bensin på kjøkkenet, med parafin så vil det lukte ved oppfyring og ikke minst ved avstengning.  Jeg har verandadør på kjøkkenet så hadde fyrt opp ute, og slukket den ute. 

Noe usikker på betydningen av de 3 siste sifferene, men den har hatt noe ulike utførelser spesielt med tanke på ben og regulerbarhet. De aller tidligste hadde metallben, så kom plastføtter deretter en ring som gjør det mulig å justere for ujevnt/skrått underlag. Pumpa har også hatt en utvikling fra en metallkopp som fester den på toppen med en bøyle til plasttopp med et slags bajonettfeste.

Tester av CO utslipp av kokeapparater har jo ikke akkurat vært til Colemans gunst, noe av dette kan skyldes liten avstand mellom kjelebunn og brenner, utover dette har jeg ingen store motforestillinger mot å modifisere kjelen.  Hvis det ikke soter så går det vel bra???

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

"550B er en av de beste primusene jeg har," sier dsk. Men er denne fortsatt i salg dere?

Titter hos Coleman og finner nå bare:

Sportster II Dual Fuel 1-Burner Stove
http://www.coleman.com/product/sportster-ii-dual-fuel-1-burner-stove/3000003654?contextCategory=2005

og titter så på Coleman utvalget her på berget hos
https://www.bikester.no/sykkeltilbehor/trekking-utstyr/stormkjokken.html
og hos
http://www.steggen.no/nettbutikk/kokeutstyr/coleman/

og får da inntrykk av at ingen her på berget viser "dagens" modell(er)..?

Me confused....:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, zimwalker skrev:

aha, da er jeg med, takk! :)

Edit: men...blir nesten 2000 med frakt (1965,-)...tror jeg drøyer den litt....

Uff, til den prisen får man jo en MSR XGK EX ... ... ....
(ikke at jeg trenger en, just saying...)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en ikke helt på høyden kopi. Så en slik på Ekebergmarkedet i høst, det fristet ikke meg :-)

Du kan være heldig på Ebay å finne en bra coleman 550b eller Apex ii til en greier pris enn den fra Nordisk Fritid. Da mister du garanti og reklamasjonsmuligheter, men jeg har kjøpt min 550B i Canada, og apex ii på ebay.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer langt med SVEA'n, forøvrig er selgerene ofte greie med å sende til Norge hvis du foreslår USPS.  Da kommer frakta på ca 560 kroner.

dsk

Priority Mail International® Medium Flat Rate Box

USPS-Produced Box: 13-5/8" x 11-7/8" x 3-3/8" or 11" x 8-1/2" x 5-1/2"
Maximum weight 20 pounds.

$66.50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk 7homas, har sett/vet om. 

En annen sak: En ulempe med toppmontert brenner er jo at det ikke er bare bare å sette opp en vindskjerm rundt... Kan fort bli farlig varmt om det blir for tett. Hva er deres erfaring med dette når det gjelder Coleman sine bensinbrennere? Hvor "vindsterk" er de uten bruk ekstern vindskjerm? Har de noen gang "blåst ut" på annet enn laveste innstilling?

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at 442 og 550 er likeverdige brennere, 550 har bedre vindskjerming, og du kan få en slags vindskjerm til den. Ikke noe å skryte av!  Må nok anbefale slangebrenner APEX II ogvindskjerm da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dsk skrev:

Tror at 442 og 550 er likeverdige brennere, 550 har bedre vindskjerming, og du kan få en slags vindskjerm til den. Ikke noe å skryte av!  Må nok anbefale slangebrenner APEX II ogvindskjerm da.

Det jeg tenkte ja, så da er jeg ikke så "kjøpekåt" mer. Men er litt fascinert av disse da, de liksom sin sjarm (så har ikke lukket døra helt enda) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, zimwalker said:

Det jeg tenkte ja, så da er jeg ikke så "kjøpekåt" mer. Men er litt fascinert av disse da, de liksom sin sjarm (så har ikke lukket døra helt enda) :)

I tillegg til sjarm er de jo lydløse i forhold til de slangebrennerene jeg har prøvd og på toppen av det igjen er de veldig bra på lav temp (putring, bake brød etc), trenger ikke forvarming om det ikke er veldig kaldt og praktisk at alt er i en klump. Du får bli med på et treff så skal jeg ta den med (OBS: Høy risiko for at du kjøper en etter å ha testet den) :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

I et innlegg på forrige side linket @Aron123 til en fin beskrivelse fra en fyr på ClassicCampStoves som skrudde en 442 fra hverandre og sammen igjen. Leser du starten, ser du at han klager over at Coleman nå bruker O-ringer i stedet for gamle dagers blypakninger... Uansett - det er nok ikke så dumt å få fikset lekkasjen før du tar den med på tur. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.