Gå til innhold
  • Bli medlem

Coleman primus


Har du Coleman primus  

139 stemmer

  1. 1. Har du Coleman primus

    • Ja, jeg har og er kjempefornøyd
      54
    • Ja, men jeg liker den ikke
      3
    • Nei, jeg har anna primus
      73
    • Nei, jeg bruker ikke primus
      10


Anbefalte innlegg

Det er helt korrekt at når man åpner og lukker ventilen på en 442 så renser man generatoren. Det som skjer er at en vaier inni generatorrøret beveger frem og tilbake siden den er festet på ventilen. Blir generatoren så tett at man får redusert effekt ol, så koster en ny generator med rensevaier ikke så mye. Ellers så har jeg sett folk rense generatoren på noen forskjellige måter ved demontering.

 

Har selv enda ikke opplevd at noen av mine 442'er lukter bensin eller slipper ut gass som ikke brenner opp etter slukking. Det eneste er at med en gang man skrur ventilen til av/stengt, så vil det likevell komme ut gass i noen sekunder "ca 10-30 sek tror jeg", hvor den brenner med svak flamme. Dette er bare restene av gassen i generatoren som kommer ut antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:yes: Helt riktig. Ventilen står jo en bit unna dysa, så den bensinen som er igjen når du stenger fordampe, det første brenner nok opp, og det på slutten skaper lukt.  Har en gammel amerikansk miltærutgave som oppbevares i kjelen, det er ikke det mest velykkede :no:

 

Det samme gjelder når du har en bensinprimus i en tett boks, eller ei reservekanne med bensin i bilen, står det lenge og spesielt når det er varmt så lukter det litt.

 

Derimot oppfatter jeg det ikke som et problem, men pakker helst slik at mat og primus ikke er i samme rom i sekken.

 

Ja rensenåla på Coleman sitter på en vaier og stikker ut når vi stenger.  Har aldri sett behov for prosedyre med å vri frem og tilbake flere ganger, derimot er det lurt å bruke trakt med filter så er det lite som kan tette dysa.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp kommet hjem fra 4 døgn på Hardangervidda, og storfornøyd med 550B exponentens innsats underveis. Ingen ekstreme forhold, men den gjør det den skal gjøre, enkelt og problemfritt. Hva mer kan man ønske...?

(Og yey! Da jeg kom hjem kunne jeg hente 1967 Coleman 220F lanternen jeg kjøpte på posten. Den gamle damen trengte nye glødenett, ellers strøken og tett og synger som en 20åring!  :D )

 

Jepp, jeg har nok blitt en Coleman. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Another Coleman here :-)

 

Fikk en brukt Coleman Feather 442 Unleaded (442-700E) i posten i går og er stort sett fornøyd testfyringene. Det er imidlertid to forhold som jeg er litt i stuss på - de er helt til å leve med, men hvis de er indikasjon på feil som kan utbedres, kan jeg jo alltids finne frem verktøykassa når jeg kjeder meg. De to momentene er:

  1. Når jeg skal stille inn brenneren på lav effekt, er det trøblete å få brenneren stabil når jeg regulerer ned fra maks (den kan av og til fortsette nedover av seg selv til den slukner, eller begynne å pulsere) - men dersom jeg først drar hendelen til Off, og så sakte opp igjen til ønsket effekt er det så og si alltid problemfritt, stabilt og fint med en gang. Er dette en vanlig erfaring, eller noe spesielt for mitt eksemplar?
  2. Det kommer små flammer (med en lav "pfof"-lyd) mellom brennerskåla under brennerplatene og den store nedre skålen - det er særlig merkbart på lav effekt, da "pfof"-lyden høres tydeligst da. Kommer med ujevne mellomrom, med 1-10 sek mellom "pfof"-ene. (En mulig forklaring, som jeg misliker, er at ikke all bensindampen ledes ut mellom brennerplatene.) Flere som har erfart "pfof"-ene, eller bør jeg regne mitt eksemplar som spesielt (og kanskje med ekstra risiko)?

Hvis noen vet av ressurser med noe som likner gode beskrivelser for demontering/remontering av 442, blir jeg takknemlig om de kan lenke meg i riktig retning :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger mange videoer om denne på youtube, kanskje noen der som "treffer" problemet og viser mulig løsning?

https://www.google.com/search?q=Coleman+Feather+442&gbv=1&tbm=vid&prmd=ivns&ei=s9cWVqqhB8T_sQGn4Ywg&start=0&sa=N

 

Her er for eks. en med brenner-problemer, les kommentarer under.

Coleman Exponent Feather 442 Dual Fuel Stove (faulty):

https://www.youtube.com/watch?v=fJMnHewg52U
 

 

Edit, eller denne

How to: Coleman stove problem fix the high and low settings

https://www.youtube.com/watch?v=4iylQ5JpfIE

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@[member="zimwalker"] : takker for hjelp!

 

Tror kanskje jeg har funnet noe som kan forklare "pfof"-flammene - og det på Colemans egne sider: "Troubleshooting issues when there is "popping" at the burners when a Coleman® Liquid Fuel stove is running or being shut off." "Pfof" eller "popp" det høres jo ganske likt ut   :logik:  - men problemet mitt er ikke fullt så alvorlig som beskrevet - jeg mister ikke flammene i brenneskåla, men jeg får noen flammer i tillegg på undersiden av den. Ved nærmere ettersyn er det hull i brennerskåla som skal gi tilgang til skruer under denne - men alle disse hullene er forskjøvet 3-4° ift skruene under, altså kan det tenkes at hele greia er skrudd sammen skjevt. Jeg får se om jeg får tettet ved å løsne på skruen over brennerplatene, vri litt på hele oppsettet og skru det på plass igjen - etter å ha hatt litt dialog med selgeren først... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt plunder tror jeg at manualen er vedlagt.
Høres ikke ut som om du har hatt skikkelig "underburn" det durer veldig.  Når det Gjelder reguleringa så kan det hende det blir bedre etter at du har bendt litt forsiktig på generatorrøret. Det skal gå ganske rett inn i blandekammeret, feil posisjon/vinkel medfører at gass (bensindamp)/ luft strømmen lekker ut andre steder også.  Sliter litt med det på en gammel stor coleman. Litt dumt, men jeg oppfatter det ikke som farlig.

dsk

coleman-442_002_01.jpg

coleman-442_001_01.jpg

coleman-442.pdf

Endret av dsk
problem med vedlegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Det skal gå ganske rett inn i blandekammeret, feil posisjon/vinkel medfører at gass (bensindamp)/ luft strømmen lekker ut andre steder også.  Sliter litt med det på en gammel stor coleman. Litt dumt, men jeg oppfatter det ikke som farlig.

dsk

Tusen takk skal du ha for svar og vedlegg! Beroligende å høre at du ikke oppfatter det som farlig :-)

Tok en liten fyretest etter jobb, og jeg blir mer og mer overbevist om at det ikke er helt tett mellom nr 4 og nr 9 i sprengskissen ovenfor. Ved lav effekt lekker det bensindamp ut mellom skålene, og den brenner av med et "pfof" når mellomrommet blir såpass fylt opp at lekkasjedampen når den vanlige flammen, så fylles mellomrommet opp igjen før neste "pfof". Når effekten økes, reduseres tiden mellom hver "pfof" inntil "pfofene" forsvinner helt når lekkasjen er stor nok til å brenne kontinuerlig.

Nevnte jo at nr 4 var litt vridd (3°-4°?) ift nr 9. Jeg fant frem skyvelære, og kan i tillegg fastslå at nr 4 ikke er sentrert på nr 9. Når jeg måler avstanden mellom periferien på de to skålene, er den 2 mm lengre på den siden av regulatoren ift den andre. Nå er det jo sånn at mange tekniske duppeditter som har ord på seg for å være driftssikre, funker upåklagelig nettopp fordi den grunnleggende designen tåler en god del variasjon, slakk og slendrian - og det tipper jeg også gjelder Coleman. Men jeg er litt skeptisk når jeg både ser ting ut av senter og ut av vinkel - og mistenker lekkasjer i samme område... :blink:

Uansett: Jeg har snakket med selger, som ikke ønsket at jeg skulle starte forsøk på å reparere noe hvis han fortsatt skulle akseptere retur - og det er jo forståelig nok. Han aksepterer retur som den er, men mener bestemt at det ikke er noe feil med den, sånn er Coleman sier han. Vi får se, det kan godt hende at jeg ofrer muligheten for retur, siden det synes såpass opplagt hva problemet er - men å vite hva problemet er, betyr jo ikke nødvendigvis at jeg evner å fikse det selv. Så jeg må sjekke litt rundt, tror jeg :-)

PS: Bildene vises fint, men pdf-linken funker ikke hos meg :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@dsk : Hadde en mistanke om mye slingringsmonn/-muligheter der ja :-) 

Det som er trøblete med skruen, er at jeg sannsynligvis må ta av generatoren for å komme til. På bruksanvisningen som fulgte med brenneren er det fakstisk en kortfattet oppskrift på å skifte generator:

 

Should your stove become difficult to ignite or no longer heat to full capacity, you will need to change the generator.


17 Unscrew both screws from the reinforforcement bracket and detach the bracket.

18 Unscrew the cap nut from the regulator valve. Detach the regulator nozzle needle and remove the generator.

19 Slide the nozzle needle of the new generator into the valve slot and lightly screw the cap nut back on.

20 Insert the other end of the generator into the hole in the mixing chamber and align the generator with the burner head. Replace the reinforcement bracket and screw thightly into position.

21 Tighten the cap nut on the side of the valve

Det ser jo enkelt og greit ut, det eneste som jeg er litt i stuss på er punkt 18 og 19 mhp å koble fra og til nåla - jeg vet ikke hvordan det ser ut, og om jeg trenger noe verktøy som jeg ikke har eller om det er fort gjort å ødelegge noe når jeg tar ting fra hverandre her. Men som sagt, i utgangspunktet ser hele greia enkel ut, som en 10-minutters jobb.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en stund siden jeg skiftet forgasserrøret på noen av mine 442, men det skal ikke være noe spesielt vanskelig. 

Om jeg ikke husker feil, så trenger du to fast/skiftenøkler. Den ene til å skru av mutteren som holder forgasserrøret på plass, og den andre til å holde ventilhuset/reguleringsrattet på plass så den ikke skrus løs fra tanken unødvendig. 

Festet til rensenåla, er konstruert bare som en hake som man hekter på ventilen. Du klarer dette uten noe verktøy.

Det jeg syntes var vanskeligst med monteringen var å få alle platene "burner rings" til å være sentrert slik at flammen også blir det. Men selv det var en enkel oppgave på mine fleste Coleman. Husker ikke om demontering av dette var nødvendig ved forgasserrørskifte.

 

 

http://r1.coleman.com/ProductImages/Originals/Diagram_442-700.gif 

Her er en grei forklaring på hvordan alle delene ser ut. Men rensenåla er ikke avbildet. 

 

http://classiccampstoves.com/threads/coleman-442-feather-dismantled.13299/

Her kan man se "bedre" hvordan den ser ut, men du må kanskje logge inn for å få stort bilde.

Endret av Aron123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye @Aron123 - og velkommen til forumet skal du være, med en veldig hjelpsom førstepost :-D

Linken til CCS var meget nyttig, og beskrivelsen din av hvordan nålå enkelt hektes av og på, gjør at jeg nok selv kommer til å finne frem verkstøyet når "pfofene" blir for innpåslitne. Skal rapporter hvordan det går etterhvert :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

a_aa

Min 442 har nok samme symptomer som din uten at det bryr meg nevneverdig. Jeg pleier bare å pumpe mer trykk når den begynner å "poffe" eller ikke vil holde lav effekt. Lav effekt betinger at den er god og varm først etter min erfaring. Har ikke testet å skru den helt av for så å åpne for å få lav effekt, men skal prøve å huske det trikset i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@7homas : Ja, den fungerer jo godt, da - det er bare litt irriterende å høre pfofffelyder over den normalt lydsvake suselyden. Har justert på brennerplater/-skål, men det ble så og si ingen endring - så du og selgeren har nok rett; sånn er Coleman. Helt OK og veeeeldig enkel å bruke til bensinbrenner å være :)

Forresten: Er det noen som har gode forslag til oppbevaring av Coleman 442 i sekken, helst noe ala en snug fit plastdunk med lokk? (Liker ikke helt muligheten for at ventilhendelen kan hekte seg opp i noe og åpnes mens brenneren humper i sekken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....kanskje vi ikke har så like symptomer alikevel..... min poffer ikke veldig mye sånn som det høres ut som din gjør. Litt innimellom, men da pleier jeg å pumpe mer trykk bare. Renser du nåla ofte?*

Du sier helt ok og veldig enkel i bruk - jeg sier uten tvil den beste og enkleste brenneren jeg har prøvd og den stilleste (bortsett fra trykkløse spritbrennere så klart).

Jeg har lenge lett etter en plastsak som akkurat paser til brenneren uten hell, men jeg kjøpte noen Sea To Summit nylonposer for noen år siden og de passer helt perfekt. Tipper de er ca 2 ltr og ligner på denne. Kjøpte de hos XXL. Kan ha vært denne http://www.seatosummit.com/product/?item=Nylon+Stuff+Sack&o1=0&o2=0&o3=151-32   på 2,5 ltr. Den beskytter iallefall resten av innholdet i sekken litegrann mot "skarpe" metallkanter.

 

*Når den er varm stenger du fult og åpner helt om igjen og om igjen ca 10 ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Kjøpte en Primus 1.8 ETA kjele på salget hos Skittfiske som jeg tenkte ville passe fint sammen med Coleman 442 Feather (ikke oppbevaring, altså, bare for evt snøsmelting og kokkelering). Det var helbom, gitt - jeg tror Colemanen er den eneste brenneren i samlingen min som kjelen ikke passer med i det hele tatt :D Åpningen i varmevekslerringen er akkruat så vid at den går utenfor kjelestøttekrysset, men samtidig såpass smal at den den støter på generator/forvarmerrøret - og det går jo ikke.

For de som vil prøve å koke mye med Svea 123 (med risiko for tom tank før grøten er ferdig), kan jeg si at man faktisk kan oppbevare Svea ganske elegant i Primus-kjelen, forutsatt at man tar av kjelestøttene før man setter på lokket (det enkleste er å vende kjelestøttene 90° under transport, så de ikke bråker og man vet hvor man har dem). Toppen av Svea stikker da opp i "tårnet" på lokket, en ganske "snug fit". Kjelestøttene må på igjen før kjelen settes over en oppfyrt brenner, og da sånn at de gå opp i åpningen i varmevekslerringen. Ikke testet ennå, men det burde gå fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, a_aa skrev:

Kjøpte en Primus 1.8 ETA kjele på salget hos Skittfiske som jeg tenkte ville passe fint sammen med Coleman 442 Feather (ikke oppbevaring, altså, bare for evt snøsmelting og kokkelering). Det var helbom, gitt - jeg tror Colemanen er den eneste brenneren i samlingen min som kjelen ikke passer med i det hele tatt :D Åpningen i varmevekslerringen er akkruat så vid at den går utenfor kjelestøttekrysset, men samtidig såpass smal at den den støter på generator/forvarmerrøret - og det går jo ikke.

For de som vil prøve å koke mye med Svea 123 (med risiko for tom tank før grøten er ferdig), kan jeg si at man faktisk kan oppbevare Svea ganske elegant i Primus-kjelen, forutsatt at man tar av kjelestøttene før man setter på lokket (det enkleste er å vende kjelestøttene 90° under transport, så de ikke bråker og man vet hvor man har dem). Toppen av Svea stikker da opp i "tårnet" på lokket, en ganske "snug fit". Kjelestøttene må på igjen før kjelen settes over en oppfyrt brenner, og da sånn at de gå opp i åpningen i varmevekslerringen. Ikke testet ennå, men det burde gå fint :) 

Tar sjansen på en liten off topic, dvs om Svea 123, Firemaple FMC-XK6 passer brillefint til Svea. Kjelen er en 1liter med varmeveksler (eloksert og ikke non-stick) og dersom kjelestøttene tas av står den fint direkte på vindskjermen, og avstand til brennerhodet blir omtrent lik som en vanlig flatbunnet kjele på kjelestøttene. Med Svea i en liten plastboks passer den fint nede i kjelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.