Gå til innhold
  • Bli medlem

Halvtau/Dobbeltau - noen som har peiling??


hedinn

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med bruk av halvtau der ute?

Jeg har et lite spm:

Er det ok å bruke to halvtau av forskjellig tykkelse - feks. et 8,1mm og et 9,1mm? Går det tilsvarende ann å rappelere med det?

Grunnen til spm er at jeg har et 9,1mm Beal Joker og at jeg har lyst til å begynne med dobbeltau til uteklatringa. Kan jeg da kjøpe et nytt 8,1mm tau, eller må jeg grave meg gjennom bunnen av madressen og punge ut for to?

(Kan selvfølgelig kjøpe et nytt 9,1mm tau da, men det er greit å vite...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halvtau på 9.1 mm altså? Mitt heltau er så tjukt.. menneh.. Det skal jo gå bra å bruke halvtau av forskjellig tykkelse, har ikke noe å si. Du plasserer tauet i omtrent annenhver sikring med halvtau, som er genialt hvis det er bredt mellom sikringspunktene (to naturlige baner) eller du ønsker ekstra sikkerhet i å ha to tau dersom du bruker økser/stegjern - eller hvis du er på taulag med 3.

Det er dog en forskjell på dobbeltau og halvtau. Dobbeltau er to tau som du behandler som ett - det går gjennom alle sikringene. Hvis du gjør dette med halvtau vil ikke tauet strekke seg nok og dempe rykket; det blir for statisk. Dobbeltau kan ikke brukes for treergrupper med leder på dobbeltau og toere parallellt på hver sin ende av tauet - dette kan du med halvtau.

Rappell kan utføres på både doble heltau, halvtau og dobbelttau, eller en hvilken som helst kombinasjon av dette. Du kan til og med rapellere på enkelt heltau og bruke halvtau/kjempetynt tau for å trekke ned toppfestet. Tauet du rappellerer på er da festet til seg selv med en karabin, også trekker du karabinen ned med det tynne tauet når du er ferdig med rappellen. Går sikkert å bruke en knute i stedet da karabinen blir fullstendig ubrukelig etter harde støt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Beklager det rotet med navn - jeg har alltid tenkt på varianten med to tynne tau som begge går igjennom alle forankringene som tvillingtau. Skal fra nå huske at det er dobbelttau ;)

Det blir nok litt klatring med taulag på tre, så foreløbig er det hovedargumentet for å bruke halvtau for meg. Jeg klatrer primært kun bolta ruter da jeg ikke kan nok til å sikre naturlig på egenhånd enda. Men det kommer nok! :lol:

Hedinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelttau og halvtau er det samme. I noen deler av verden sier vi dobbelttau (hvis jeg oversetter til norsk), i andre deler av verden sier vi halvtau. Jeg har alltid sagt dobbelttau, siden jeg begynte å klatre i Italia der de sier "corda doppia" eller "double rope". Klatrekompisene mine her i Norge sier vanligvis halvtau. Men det er altså det samme.

Tvillingtau er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Du kan fint rapelere på et tvilingtau, men du burde ikke falle på bare ett tau...

Men når har du bruk for å rapelere på bare ett tau?

For å få full lengde på tauet tilgjengelig til rappellen. Dette er nyttig dersom en uansett ønsker å la tauet henge igjen mtp returen tilbake fra et skar eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var spurt om rappell på tvillingtau, ikke halvtau. Kan være nyttig i en nød/redningsituasjon kanskje? Eller om du uansett kan gå rundt for å hente tauet og bare ønsker å rappellere for rappellen sin del. Rappell på enkel-lagt tvillingtau er siste vei ut for meg. Bruk prusik ved glatte/tynne tau dersom ingen "sikrer" underfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med bruk av halvtau der ute?

Jeg har et lite spm:

Er det ok å bruke to halvtau av forskjellig tykkelse - feks. et 8,1mm og et 9,1mm? Går det tilsvarende ann å rappelere med det?

Grunnen til spm er at jeg har et 9,1mm Beal Joker og at jeg har lyst til å begynne med dobbeltau til uteklatringa. Kan jeg da kjøpe et nytt 8,1mm tau, eller må jeg grave meg gjennom bunnen av madressen og punge ut for to?

(Kan selvfølgelig kjøpe et nytt 9,1mm tau da, men det er greit å vite...)

Beal Joker 9, 1 mm som du allerede har er et av de få (det eneste?) som er godkjent som heltau, som halvtau (dobbelttau) og som tvilling tau. Du kan altså rappelere på dette tauet som et heltau uten å bruke penger på et tau til. Ønsker du å rappelere på 2 tau for å få ekstra lengde på rapellen, kan du kjøpe et Joker tau til? Da kan du ta med deg et av Joker tauene når du bare trenger 1 tau, du slipper å tenke på hvilket tau du tar med deg.

Du skal være klar over at Joker tauet er ganske glatt å rappelere på, jeg mener da glatt i forhold til å rappelere på et "normalt" heltau eller på halvtau. Jeg bruker en normal størrelse Reverso, men lar tauet løpe over 2 skrukarabinere i stedet for som normalt 1.

Har du noen brukserfaringer med Joker tauet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beal joker er jo et topp det. Kjøp et like langt tau som er godkjent som dobbeltau, så har du ekstra sikkerhet i fjellet mot taukutt, mindre taudrag, tau til tre pers og full lengde på rapell. For å spare vekt kjøper du et lett tau( 8,1 mm e.l.).

Mener da jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Tillater meg å riste liv i denne tråden igjen.

Hvorfor bruker man to dobbeltau istedenfor ett heltau?

-Er det hovedsaklig for å kunne rapellere ned lengre? Hvis jeg skal klatre opp en 27 m høy rute (og skal ned samme vei), spiller det da noen rolle om jeg har med et 60m heltau eller to 60 m dobbeltau?

-Eller er det for å ha en sikkerhet i tilfelle det ene tauet slites over en skarp kant e.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å riste liv i denne tråden igjen.

Hvorfor bruker man to dobbeltau istedenfor ett heltau?

-Er det hovedsaklig for å kunne rapellere ned lengre? Hvis jeg skal klatre opp en 27 m høy rute (og skal ned samme vei), spiller det da noen rolle om jeg har med et 60m heltau eller to 60 m dobbeltau?

-Eller er det for å ha en sikkerhet i tilfelle det ene tauet slites over en skarp kant e.l?

Man bruker to tau av begge årsaker. Det er fordel å kunne rapelere lengre, og det er også sikrere. Rapelering er hovedsaken til at jeg klatrer med dobbeltau.

På crag er det sjelden å se bruk av dobbeltau, skulle jeg klatra 27meter skulle det vært veldig spesielle forhold om jeg skulle ha brukt dobbeltau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet er vel også (for min del primært), at du kan mindske taudraget vesentlig med dobbeltau. På cragget ser jeg ingen fordel ved dobbelttau, på "lange sportsruter" er "snuankerne" sat så de passer til vanlig heltau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.