Gå til innhold
  • Bli medlem

Flått


Anbefalte innlegg

Nå er det flått rekord og aldri har så mange blitt smittet som nå.

Den mest utbredde sykdommen er borreliose og kan gi alvorlige plager på dyr og mennesker. I verstefall død og lammelser. Og flåtten trenger seg lenger og lenger inn i landet. De holder til ved kysten, men det er funnet i Rendalen og på Hamar døde en hund i vinter pga flåttbitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har aldri hørt at flåtten har kommet så tidlig... :D:evil:

Det er en mnd siden de begynte å røre på seg. Men ennå en mnd til høysessong.

Men det er vel ikke flått så langt nordover? På sørlandet og rundt Oslofjorden er det vel verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Ålesund for noen uker siden, her var det plagsomt mye flått.

En annen ting er at jeg aldri tidligere har hatt flått på bikkja, og jeg har hatt hund i 16 år.

Nå i år har jeg plukket av et stk, og jeg er redd dette bare er begynnelsen på svineriet her i Nittedal også.

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så min første Flått i mitt liv sist sommer i Sør Valdres. Den hadde sugd seg fast på en katt. Ikke bra, ikke bra. Kan ikke fordra dette vesnet og hva det står for. Men enda er Flåtten sjelden her, og jeg har aldri blitt bitt eller sett den selv om jeg er ute i skogen nesten hver eneste dag. Men tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var det sykt mye flått her også. Det er en sammenheng med mye rådyr, elg osv og flått.

Enkelte bjørker var helt kledt med svart flått under bladene, men selv så mye jeg trasker i naturen har jeg aldri fått flått på meg selv.

Men det er nok en sammenheng også mellom økningen av bjørkeskogen og utbredelse av flått. Den har sikkert sin misjon i naturen den også, og i Norge har vi få insekt som er plagsomme... I forhold til under andre og varmere himmelstrøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...selv så mye jeg trasker i naturen har jeg aldri fått flått på meg selv.

Jeg måtte plukke en i fjor, det var andre flåttbittet mitt. Den var liten, fikk tatt den raskt. Det kan jeg ikke si om den første, da var jeg ca 10-12 år gammel, en blodoppblåst jæv... innerst i navelen. Vet ikke om flått var like vanlig for 25 år siden for legen skjønte ikke hva det var for noe og sendte den til "analyse". Har gått klar farlig smitte :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en eksplosjon av flått på mine trakter også (som mange andre steder), og etter en skogstur er det ikke uvanlig å finne opptil 10-12 flått kravlende rundt på klær og innerst på kroppen. Riste og endevende klærne - ved endt tur - er nok råd nummer 1 for forebygging av bitt. Et artig fenomen med flått er hvordan de slipper seg i vinden og svever av sted. Har vært utfor det spesielt en gang, hvor det nærmest regnet flått.

Jeg skyr unna de nymotens giftgreiene når det gjelder råd mot flåttbitt/mygg, men kanskje noe annet fungerer like bra. Har fått et tips om inntak av Øljær, skal vist gjøre noe med blodet så i hvert fall myggen skyr unna, kanskje det hjelper mot flått også? Skal prøve det i sommer.

Noen som har andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyr unna de nymotens giftgreiene når det gjelder råd mot flåttbitt/mygg, men kanskje

noe annet fungerer like bra. Har fått et tips om inntak av Øljær, skal vist gjøre noe med blodet

så i hvert fall myggen skyr unna, kanskje det hjelper mot flått også? Skal prøve det i sommer.

Noen som har andre tips?

hvis du tenker på dette antiflåttmiddelet som brukes på sau å hund så fungerer det meget bra, skal bare en liten dråpe til oppå nakken på dyret så skal visstedenne spre seg over hele kroppen å lage en slags "hinne" som flotten er lite glad i, ganske merkelig at det går annt men det fungerer ialefall på bikkja. er vel sklik at man bør følge opp om dette hver 3-4uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange jeg har plukket av mine to hunder, men det nærmer seg nok et 50tal stykker i år, både fastsittende og "løse" medberegnet.

Tok den første allerede for to måneder siden... :roll:

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale de som blir bitt av flott om å ta blodprøve for borreliose. Det er faktisk ikke hver gang den røde ringen vil vises. Og det kan, i noen tilfeller gå mange år før sykdommen bryter ut. Det gjelder både mennesker og hunder. Man finner ikke sykdommen på vanlige blodprøver så du må selv si ifra om borreliose.

Jeg vet om flere hunder som har fått sykdommen og to av de døde. Vet også om to kjenninger som har blitt bitt, den ene er oppegående, men den andre er lam i nesten hele kroppen. Og sykdommen ble ikke brutt ut før det hadde gått ca to år. Hadde han fått diagnosert borreliose med en gang så hadde han muligens hatt det mye bedre i dag. Det er først nå leger har våknet opp for dette krypet og tar det mere alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Det Sorte Fastland er det ganske horribelt med flått, har riktignok ikke sett noen enda, men det har vel med valget av aktiviteter å gjøre.

Typisk så er det trasig på strandtur, spesielt områder der man må gjennom noe skog eller kratt, eller rett og slett springer stien tilbake.

Store flått ser man lett, mens de minste, kanskje ned mot 1 mm, er veldig vanskelig å oppdage på sokker og klær ellers.

I strandkanten, på fjell, ser det ut til å berge unna, har heller ikke sett flått i fjellet.

Friluftsliv skal jo være sunt, er dette naturens måte å opprettholde balanse på, slik at soffasliterne ikke blir liggende for mye etter?

Det hadde vært fint å få redusert denne plagen, ser ikke umiddelbart hva slags fordel det er med flått.

Ideer mottas gjerne.

Amerikanerne hadde jo noen vellykkede forøk med napalm for noen tiår siden, da kunne vi bli kvitt en del brysom vegetasjon med det samme, kanskje ville det da bli fint å klatre på sunnmøre.

Og ellers så er det mer enn nok insekter her oppe, nedi landa der har jeg aldri vært plaget av hverken mygg eller knott eller fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper å brenne vegetasjonen ja. For å bli kvitt flåtten så kan man brenne all veggetasjon langs kysten, men det tror jeg blir litt for ekstremt.

Noen forskere har prøvd å genmanipulere flått så de ikke kan formere seg uten å lykkes. Jeg tror det ligger noe i det og håper de kan finne en måte å gjøre det på så flotten dreper seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjellet vil ikke flått klare å formere seg, så hvis noen finner flått der så må de ha kommet med fugler og dyr.

Det finnes mange arter og ungene er bittesmå og mørke. Voksen flått er også bittesmå. Ser du en flått som er stor så har den vært på et dyr eller menneske å sugd blod og jeg tror det er de som kan være i risikosonen for smittefare.

Sitter det en flått i huden din så røsk den ut å drep den. Mange sier at flåtten skrur seg inn så du må skru flotten ut igjen mot klokka, det er bare tull. Flåtten gjør det enkelt å graver seg inn med de kraftige kjevene. Etter å ha fjernet flåtten kan det sitte igjen rester av kjeven. Det er helt ufarlig og vevet i kroppen din vil "spise" det opp. Smitten kommer fra innsiden av kroppen til flåtten så skulle den være infisert så hadde du allerede vært smittet før du tok den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjellet vil ikke flått klare å formere seg, så hvis noen finner flått der så må de ha kommet med fugler og dyr.

Det finnes mange arter og ungene er bittesmå og mørke. Voksen flått er også bittesmå. Ser du en flått som er stor så har den vært på et dyr eller menneske å sugd blod og jeg tror det er de som kan være i risikosonen for smittefare.

Sitter det en flått i huden din så røsk den ut å drep den. Mange sier at flåtten skrur seg inn så du må skru flotten ut igjen mot klokka, det er bare tull. Flåtten gjør det enkelt å graver seg inn med de kraftige kjevene. Etter å ha fjernet flåtten kan det sitte igjen rester av kjeven. Det er helt ufarlig og vevet i kroppen din vil "spise" det opp. Smitten kommer fra innsiden av kroppen til flåtten så skulle den være infisert så hadde du allerede vært smittet før du tok den ut.

om man synes det er vanskelig å ta ut flåtten på denne måten som forøvrig er helt riktig så kan man søre på litt god gammel sprit (alt fra 60% og oppover til det sterkeste fungerer) rundt og på flåtten, dette tar enkelt livet av den og den detter fort av helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips for de som skal campe i skog og mark og vil helst unngå flått:

- Slå leir på tørre områder, helst i sørhellinger. Flåtten triver ikke der hvor det er mye sol og tørr veggitasjon.

Den vil ha det varmt, klamt og fuktigt.

- Før man slår leir, kan man ta ett hvitt frottert håndkle, feste det på en pinne/stang og dra det bortetter gresset hvor man har tenkt å slå leir. Man vil da se om det er mye flått eller ikke.

Det er i gresset man som oftest vil finne flåtten...ikke i trær.

Ett lite sitat fra en artikkel:

"Flåtten sitter i gresset og venter på at et passende vertsdyr som de kan klamre seg fast til, skal

komme forbi. Flåtten har ingen øyne, men kjenner vibrasjoner og varme. Når de har funnet

seg et vertsdyr skjærer de seg gjennom huden med munndelen.

En voksen flått suger blod i ca. 1 til 1 1?2 uke om den får sitte

uforstyrret. Deretter slipper den taket og faller av.

Det er særlig nymfene som angriper mennesket og kan overføre smitte. Flåtten kan få i seg

ulike smitteemner når den suger blod fra et dyr og overføre denne smitten når den på nytt

suger blod hos et annet dyr eller et menneske. Smittekilden finnes fremfor alt hos smågnagere

og hjortedyr. Hjortedyr er nødvendige som verter for voksne hunnflåtter for at de skal få lagt

egg. Man ser derfor ofte sammenheng mellom forekomst av hjortedyr og flått.."

Hele artikkelen kan leses her:

http://www.bayer.se/bayer/Internet_ah_no.nsf/Public/PDF-artikler/$file/_k85p78qbbddimojrd8pm8ct3kehkmooj5edr92shh74o32c1l5po68pg_

For mer info om flått:

http://www.forskning.no/Artikler/2002/juli/1027328352.86

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5568:0:15,1895:1:0:0:::0:0

post-1517-133474466123_thumb.jpg

post-1517-133474466126_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

flåt er noe herk og vel farligere enn ulv og bj'ørn tilsammen med de mange overførte sykdoms muligheter.

Hundene mine gjennem årene har fått flåt i massevis, men ikke blit syke!

jeg har prøvd spritt, vaselin, melange, eter (svimet nesten av selv ) og alle husråd.

En flåt tang er det bedste!! Helst en som låser slik, at flåten kan dreies ut! Ikke fordi den skruer sig inn, men så slipper den grepet med kjevene rask.

I 1990'åren var det ingen flått i Nordmarka, men nu kryper de langsomt mot nord i dalførene og åpenbart også langs kysten, men vel helst i skog. Værtsdyr er ofte rådyr, hjort og vel også de stakkars elger!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.