Zel Skrevet lørdag kl 21:32 Skrevet lørdag kl 21:32 Jeg har en plan om å kjøpe ny brenner for bruk på vinteren og skulle gjerne hatt noen råd fra dere før jeg bestemmer meg. Har lest ymse tråder her inne, men hver gang jeg tror jeg tror har bestemt meg dukker nye alternativer opp. Så langt har jeg brukt et trangia stormkjøkken med rødsprit året rundt – sommer og vinter de siste 20 årene. Men i sommer gikk jeg til innkjøp av en Pocket Rocket for en 14 dagers lettpakketur i Børgefjell og er veldig fornøyd med den. Nå er tiden inne for også å oppgradere til en multifuel variant, hovedsaklig fordi jeg ønsker noe som kan gi varme i teltet i tillegg til matlaging og snøsmelting. Jeg ønsker meg en brenner som er driftssikker, produserer så lite CO som mulig (så jeg både kan bruke den til både å koke vann og varme opp i teltet) og som kan justeres noe, så jeg også kan lage litt mer avansert mat en frysetørret om ønskelig. Det er også et pluss om den er stillegående, men ikke et absolutt must. Det samme gjelder vekt, så lett som mulig, men ikke på bekostning av de andre kriteriene. Vil nok hovedsaklig brukes med pulk. Lenge tenkte jeg på XGK, men den er nå litt nede på lista pga justeringsmulighetene. Neste valg var Wisperlite, men ble usikker på denne da jeg leste at den er mindre god når det gjelder produksjon av CO. Akkurat nå vurderer jeg MSR dragonlfy, mtp nevnte kriterier. Men før jeg slår til på den ville jeg høre her inne om noen har noen gode innvendinger eller andre forslag? Gjerne med begrunnelser i forhold til kriteriene over. Takker for eventuell hjelp!
elgen Skrevet i går, 05:56 Skrevet i går, 05:56 Det er sikkert mange meninger om dette. Du har brukt Trangia med rødsprit som er veldigtregt til snøsmelting. Men Trangia er for så vidt genialt fordi det virker omtrent som en Nansen kjele: 1. Står stabilt - i sne med en plate under) 2. Det har optimal vindskydd 3. Meget bra utnyttelse av varmen, som går opp langs kjelen og ut ved lokket som også er stekepanne. Det finnes ulike multifuelbrennere som mer eller mindre direkte eller ved litt mekking kan settes inn i Trangiaen. Dette vil jeg anbefale. jeg har selv en eldre Optimus Nova til dette. Den har funket stabilt med litt rensing og kan finreguleres til finere matlaging. Men den bråker da noe, men ikke mer enn min eldre Primus gassbrenner. Det skal bemerkes at jeg alltid bruker parafin dvs Tennveske Trangia gikk fra denne som standard innbyggingsmodell til noe annet, men stadig mulig å få adaptere og mekke selv! se: 1
Zel Skrevet i går, 07:49 Forfatter Skrevet i går, 07:49 Takk for svar @elgen, mange gode poenger her, og den tråden hadde jeg ikke fått med meg. Skjønner også at dette er et tema med delte meninger og mange gode løsninger. Jeg har vært inne på tanken om å bruke trangia oppsettet slik du foreslår, men slo det fra meg pga justeringsmulighetene på Trangia Multifuel, samt at den løsningen jeg har i dag er så godt brukt at den så og si er brukt opp. Må derfor kjøpe et nytt sett eventuelt og tenkte jeg nå kunne spare litt vekt, selv om det ikke er hovedfokus. Det sagt så var det interessant å lese at man kanskje kan spare inn vekten på trangia settet med lavere drivstoff-forbruk, er det såpass viktig med vindskjermen? Også om man lager mat inne i teltet? Jeg er som sagt ganske fersk med alt annet enn trangia og rødsprit, og i sommer virket det ikke som om vindskjermen til Pocket Rocketen var SÅ nødvendig i forteltet (?), men mulig det er viktigere enn det "ser ut som"? Jeg så hovedsaklig etter om flammen brant rolig eller ikke, og at den var blå.
dsk Skrevet i går, 07:51 Skrevet i går, 07:51 Jeg er egntlig helt enig med Elgen, og min eldste Nova er fra slutten av 90-tallet og har aldri svikta den ligger alltid i bilen, min litt nyere men fortsatt eldre enn Elgen sin har jeg slitt litt med å kjøre pent på parafin, men den er kjempegod på alkylatbensin og gass (Hjemmesnekra adapter). Jeg "inbiller meg" at dette er det beste som passer i en Trangia Kjper du deg en Nova eller Polaris så husk at når du har slukket brenneren, så skru opp reguleringen på brenneren igjen, for når metallet blir kaldt så setter det seg lettere fast. Jeg antar at dette kan gjelde flere merker. Testkjør på parafin (white spirit eller tennvæske) og er det ikke bra så gå tilbake til butikken. (Grunnen til at jeg ikke gjorde det med min nyeste var at det var en gave) 1
dsk Skrevet i går, 08:00 Skrevet i går, 08:00 Så forresten akkurat en youtube video hvor en kar var alvorlig misfornøyd med Polaris tilkoblinga til pumpa, han hadde sin fjerde som også lakk bensin koblinga. Det kan jo være greit å holde seg til Nova? 1
+sneakyowl Skrevet i går, 08:49 Skrevet i går, 08:49 Jeg har vært innom multifuel i Trangia-kjøret. Først med Trangia sin offisielle X2-brenner som egentlig bare er en Primus Multifuel bygd inn i en annen kopp for å passe i Trangia-settene. Jeg savnet bedre justeringsmuligheter i X2-en, og prøvde ut Primus Omnilite i X2-kropp. Dette fungerte veldig bra. Jeg tror jeg har noen tråder/poster om oppsettet her på forumet et sted. Så, litt senere finner jeg ut at i vekt og volumssparingsøyemed vil kutte ut hele Trangia-settet, og bygger heller X2/Omnilite-brenneren inn i en Trangia Triangle, som ble veldig minimalistisk og også fungerte bra. Denne kunne jeg ha permanent montert på brennerplaten istedenfor å dille med å montere alt hver gang. Enda lenger inn i vekt og volumbesparelse så har jeg egentlig gått hele runden rundt og bruker nå bare orginal Primus Omnilite på en brennerplate/brennerboks. Det enkle er ofte det beste. All fyring jeg gjør på vinterstid foregår i telt, så det er begrenset hvor mye Trangia-vindbeskyttelsen gir, men noe forskjeller er det nok. Omnilite er i hvert fall en brenner jeg fint kan anbefale både uten og med silencer. Aldri gjort noen vitenskapelige CO-tester med den, men har lært å vedlikeholde og stole på de (ryki på flere ja... 😁) for mitt bruk. I frykt for å repetere meg selv fra hver brennertråd, søk den opp! 1
+Marius Engelsen Skrevet i går, 10:24 Skrevet i går, 10:24 Jeg har både MSR XGKII, MSR Simmerlite, Optimus 111 bråkebrenner, og Optimus 111T Stillebrenner. Skal jeg på vintertur, og tanken er å bruke brenner i teltet, er det kun stillebrenner som gjelder. Særlig om det skal fyres for varme i innerteltet! Bråkebrennere bråker mye. Og selv om de ofte gir lavere CO-verdier mens kjelen er på brenneren, gir de vanligvis høyere verdier av CO når man fyrer bare for varme. Man lufter uansett godt så lenge det er en kjele på brenneren, og oftest i forteltet. Stillebrennere har vanligvis bedre effektregulering og brenner rent på lav effekt, noe som er veldig nyttig når man skal fyre for varme i teltet. Skal det fyres ute i vinden, så vurderer jeg fort en bråkebrenner pluss vindskjerm. De fungerer litt bedre i vinden, men med vindskjerm fungerer også stillebrennere. Skal brenneren i pulk, er det klart en kassebrenner som foretrekkes (111/111T). Skal den i ryggsekk velger jeg fort en slangebrenner. Resultatet for min del blir stort sett at jeg trekker pulk, fyrer i teltet, og liker å ta brenneren inn i innertelt for tørk og varme. Da er det Optimus111T stillebrenner som blir brukt. Den er samtidig mulitifuel, og brenner tennvæske meget pent. Tennvæske er billigere enn bensin, og drøyere i bruk (mer varme per liter). Den krever også lite gulvplass når den er i bruk. 1
Zel Skrevet 22 timer siden Forfatter Skrevet 22 timer siden Tusen hjertelig takk for gode tips, som ventet ble det enda mer å sjekke ut og ikke nødvendigvis mer klarhet. Men setter pris på tilbakemeldingene og leser videre! Ang co og brennere, er det slik at de bråkebrennerene produserer med co fordi det blir kaldere i flammen uten kjele over? Og bruker folk dem i det hele tatt for varme, eller er det utelukkende for snøsmelting?
Tessatroll Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Zel skrev (44 minutter siden): Tusen hjertelig takk for gode tips, som ventet ble det enda mer å sjekke ut og ikke nødvendigvis mer klarhet. Men setter pris på tilbakemeldingene og leser videre! Ang co og brennere, er det slik at de bråkebrennerene produserer med co fordi det blir kaldere i flammen uten kjele over? Og bruker folk dem i det hele tatt for varme, eller er det utelukkende for snøsmelting? Så lenge eg bur åleine eller saman med andre likesinna fyrer eg med bråkebrennar over heile fjøla, anten eg skal fyre for tørk, hygge eller smelte snø. Det går i XGK og Dragonfly her. Nokre som eg er på tur med foretrekk stillare brennarar. Det er greit nok, men då blir det som regel med ein bråkebrennar i tillegg.
elgen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden "PRIMUSER" skal behandles og vedlikeholdes som damer! Med omhu og kjærlighet! Og det er intet så beroligende som "primusens" hvæsen i et stormherget telt! Uansett mener jeg at vindskjerm i en eller annen form er viktig for at varmen skal gå opp om kjelen og ikke fise ut til siden. Telt eller ute er litt likegyldig for meg i den sammenheng.. Enig i at finjustering er viktig til finere matlaging!! Jeg varmer ikke i telt med "primus". Jeg er for redd for å skubbe til den med foten eller annet i soveposen. eller jeg kanskje har hunder i teltet. De varmer såmenn også. Endelig skal man passe sig for CO som kommer snikende. Endelig er det vekt. Mit Trangia - det store- av hensyn til snøsmelting mv. med ståfot, vindskjerm, finerplate å stå på, 2 kjeler og lokk/panne, klype, brenner m slange, magnetgreie/verktøy, lite flaske med Zalo + klut veier like over 1 kg. Kjeler må man ha med uansett, jeg mener 2 stk for å ha flyt i snøsmelting. Hvis jeg varmer i telt bruker jeg denne patent Trangia ovn med telys. Da er flammen noenlunde beskyttet.. Finerplaten er samtidig ståplaten mot nedsmelting og ligger innen i lokket/pannen ved sammenpakking. Elgen
elgen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden PS Du antyder, at din Trangia er utslitt?? Min gamle Trangia ble påkjørt av bil ved pakking av grei, men en tur med opprettehammer ble den så god som ny! Og den ene Elgkalv har den stadig. Jeg mener ikke at det er mulig å slite en Trangia ut!?
dsk Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Jeg vet ikke om mer effektiv vindskjerming enn Trangia på markedet i dag, men man kommer langt med en lett aluminiumsskjerm som f. eks kan rulles rundt drivstofflaska under transport. Velger man kokeapparat uten slange så kan fort gass/drivstoffbeholder bli farlig varm, og vindskjermen bør ikke gå så langt ned at den dekker beholderen. Unntaket er kanskje Sigg Tourist, (kopier finnes til salgs på nettet) men da kan man like godt bruke en Trangia? @Zel Når det gjelder å velge multifuel løsning så ender man opp med noe fleksibelt, som antagelig brenner best på ett drivstoff, og ikke nødvendigvis like godt som noe som er laget for det ene drivstoffet. Jeg bruket mange år på å føle meg komfortabel med bensinbrennere, men det er definitivt det jeg bruker mest nå. Inne i teltet er av likevel "parafin" noe jeg føler meg tryggere med. Jeg har ikke forsøkt stearinlys løsningen som var avbildet lenger opp, men jeg falt litt for den ideen. Fant plutselig at det finnes gode tilbud der ute på Sigg tourist med brenner, jeg har ikke plass til en til, men "sikle-sikle" Kanskje for godt til å være sant? Endret 11 timer siden av dsk Bilde
Zel Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden Tessatroll skrev (9 timer siden): Så lenge eg bur åleine eller saman med andre likesinna fyrer eg med bråkebrennar over heile fjøla, anten eg skal fyre for tørk, hygge eller smelte snø. Det går i XGK og Dragonfly her. Nokre som eg er på tur med foretrekk stillare brennarar. Det er greit nok, men då blir det som regel med ein bråkebrennar i tillegg. Skjønner, meget mulig det blir løsningen for min del også. Dragonfly ser ut til å ha de egenskapene jeg ønsker, lav co, mulighet for justering av varme, samt driftssikkerhet. Det er jo begrenset hvor mye drivstoff jeg ønsker å slepe på, og dermed hvor lenge jeg kan fyre inne i teltet uansett, sånn mtp lyden. Når du sier du fyrer for "tørk og hygge" @Tessatroll, bruker du da brenneren i innerteltet med åpne ventiler, eller står den alltid i ytterteltet? Tenker ifht kullos og brannsikkerhet. Og siste spm: kjører du den på full guff hele tiden (tenker ikke på snøsmelting, men tørk og kos), eller også på lav varme? Jeg har lest her inne at brenneren produserer lite CO uten kjele men mer CO på lav varme. Takk for svar! elgen skrev (4 timer siden): PS Du antyder, at din Trangia er utslitt?? Min gamle Trangia ble påkjørt av bil ved pakking av grei, men en tur med opprettehammer ble den så god som ny! Og den ene Elgkalv har den stadig. Jeg mener ikke at det er mulig å slite en Trangia ut!? Ja det var litt enkelt sagt, for å forklare kort så har jeg som nevnt over brukt settet i snart 20 år, og kjelene og kaffekannen har vært brukt nesten like mye på bål som med sprit-brenneren. Kaffekjelen har mistet tuten og lekker fra bunnen og kjelene og stekepannen er helt bulkete. Kjelene er de fremdeles brukbare så lenge man koker suppe el. i dem, men i stekepannen svir det meste seg fast. Selve skjermen (som du avbilder over) holder seg fremdeles bra, så om stormkjøkkenet er *utslitt* er vel et definisjonsspørsmål. Kanskje jeg skal forsøke meg med en opprettehammer selv.. dsk skrev (36 minutter siden): Jeg vet ikke om mer effektiv vindskjerming enn Trangia på markedet i dag, men man kommer langt med en lett aluminiumsskjerm som f. eks kan rulles rundt drivstofflaska under transport. Velger man kokeapparat uten slange så kan fort gass/drivstoffbeholder bli farlig varm, og vindskjermen bør ikke gå så langt ned at den dekker beholderen. Unntaket er kanskje Sigg Tourist, (kopier finnes til salgs på nettet) men da kan man like godt bruke en Trangia? @Zel Når det gjelder å velge multifuel løsning så ender man opp med noe fleksibelt, som antagelig brenner best på ett drivstoff, og ikke nødvendigvis like godt som noe som er laget for det ene drivstoffet. Jeg bruket mange år på å føle meg komfortabel med bensinbrennere, men det er definitivt det jeg bruker mest nå. Inne i teltet er av likevel "parafin" noe jeg føler meg tryggere med. Jeg har ikke forsøkt stearinlys løsningen som var avbildet lenger opp, men jeg falt litt for den ideen. Ja jeg får sikkert bare kjøpe en og prøve meg frem. Når du skriver at du bruker dem på "parafin" inne i teltet, mener du da i innerteltet eller inne i teltet generelt sett @dsk? Og er det ikke slik at parafin produserer mer kullos enn bensin?
Zel Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden PS. Til sist må jeg få takke for gode svar om et tema jeg skjønner diskuteres både titt og ofte her inne.
Skal bare... Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Zel skrev (1 time siden): Ja det var litt enkelt sagt, for å forklare kort så har jeg som nevnt over brukt settet i snart 20 år, og kjelene og kaffekannen har vært brukt nesten like mye på bål som med sprit-brenneren. Kaffekjelen har mistet tuten og lekker fra bunnen og kjelene og stekepannen er helt bulkete. Kjelene er de fremdeles brukbare så lenge man koker suppe el. i dem, men i stekepannen svir det meste seg fast. Selve skjermen (som du avbilder over) holder seg fremdeles bra, så om stormkjøkkenet er *utslitt* er vel et definisjonsspørsmål. Kanskje jeg skal forsøke meg med en opprettehammer selv.. Det fine med Trangia, er at kvar enkelt del er tilgjengeleg i lausvekt. Dette gjer det enkelt å erstatte øydelagte delar, eller bytte ut enkeltdeler med andre materialvalg. Sjølv brukar eg ein kjele med non-stick-belegg for matlaging. Og ein kjele i hardanodisert aluminium for alt som ikkje treng non-stick. Det forundrar meg at dette ikkje er den vanlege samansetninga av kjelesett. Trangia lar meg velge dette, og det til tross for at ingen av valga var tilgjengeleg den gongen stormkjøkkenet mitt var nytt. 1
+sneakyowl Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Ref. spørsmålene om fyring i telt: Jeg slenger inn denne fine videoen, som ble referert til i en annen tråd nylig: https://www.youtube.com/watch?v=b5ipAX1GrUY Det er helt "vanlig" å fyre i både fortelt og innertelt, men gjør absolutt ikke dette uten at du selv er trygg på det og er kjent med din brenner. Selv om noen fyrer i lukket innertelt med sin Dragonfly e.l. uten nevneverdig CO-problematikk så betyr ikke det at det er tilfellet om du gjør det med samme modell brenner. Her må du bli kjent med brenneren, oppfyrings- og lufterutiner. Det beste og noe jeg burde gjøre selv snart er å kjøpe en CO-måler ala den Hiking Hansen viser i videoen som faktisk kan gi deg verdifulle data som du på semi-vitenskapelig vis kan danne deg et bilde og erfaringsgrunnlag av hvordan brenneren din yter i forskjellige scenarier basert på hvordan den høres og ser ut under brenning på forskjellige styrker. 2
Zel Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Hjertelig takk for den videoen @sneakyowl, den var veldig informativ og god. Ja det er vel sikkert en god ide å skaffe seg en slik måler, så kan jeg danne meg et bilde av hvordan luftingen i mitt telt opp mot valgt brenner fungerer. Så kan man heller la den ligge igjen hjemme etterhvert som man har fått en forståelse og et erfaringsgrunnlag å lene seg på. 1
Swiss John Skrevet 1 time siden Pålogget Skrevet 1 time siden (endret) 8 hours ago, sneakyowl said: Det beste og noe jeg burde gjøre selv snart er å kjøpe en CO-måler ala den Hiking Hansen viser i videoen Det var mer eller mindre akkurat det jeg skulle til å si, men @sneakyowl kom meg i forkjøpet. Hvis trådstarter har tenkt å bruke en brenner han ikke er kjent med i et telt om vinteren, og han planlegger å transportere utstyret sitt i en pulk (der litt ekstra vekt er mindre viktig enn i en ryggsekk), er det et veldig fornuftig forslag å ta med en CO-måler. Måleren som vises i Hansens video er liten og lett (93g), men den er ganske dyr og er ikke lenger oppført på produsentens nettsted (selv om noen enheter fortsatt kan være tilgjengelige på markedet): https://senko-gasdetection.com/portables/ Teknologien i disse CO-sensorene er moden og pålitelig. Det er mulig å finne slike enheter som ikke er mye større/tyngre enn den som vises, men som er mye billigere. Enheten jeg har veier 122g, har et digitalt display og har et permanent (dvs. ikke-utskiftbart) batteri som varer i 10 år fra det øyeblikket det aktiveres for første gang (av brukeren). Den har også en alarm som vekker de døde: https://www.fireangel.co.uk/products/fa3322-eux10-carbon-monoxide-alarm/ Det finnes flere lignende enheter på markedet. Endret 28 minutter siden av Swiss John
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå