Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Ene dattera min har begynt på naturbruk på vgs (fokus på gartneri/urbant landbruk). De har fått beskjed om å kjøpe inn klær til utebruk/utearbeid og turer vinterstid. Jeg er på jakt etter innspill til jakke, støvler og hansker/votter som:

- holdbart og varmt
- ikke koster skjorta
- litt «dameform» på jakke (jenta mi er spesifikk på hva hun vil gå i)

Er det noen som har gode råd?

• Liker 1
Annonse
Skrevet
ost skrev (9 minutter siden):

Hei

Ene dattera min har begynt på naturbruk på vgs (fokus på gartneri/urbant landbruk). De har fått beskjed om å kjøpe inn klær til utebruk/utearbeid og turer vinterstid. Jeg er på jakt etter innspill til jakke, støvler og hansker/votter som:

- holdbart og varmt
- ikke koster skjorta

Stormberg har mye bra til hyggelige priser.

Butikken Sportoutlet har også veldig mye bra til veldig snille priser. Allt av ull, skalljakker, skall bukser mm.

Lykke til

Skrevet

Jula har overraskende mye bra til en billig peng! Jeg kjøpte meg akkurat ny Arbeidsbukse (snekker) fra Bluewear Pro, litt usikker på hvem som lager dette, men passform og feel var langt bedre enn dobbelt så dyre Bläkleder. 
De har alt fra proff til hobby og det meste av det i mellom. Faktisk overrasket over hvor mye klær de hadde som var foret og egnet for utebruk. Verdt å kikke innom hvertfall. Jeg ble positivt overrasket. 

Skrevet

Jula er faktisk ganske bra til prisen. Om du legger på mer, så trår man veldig sjeldent feil med Fjällräven (f.eks. KEB jakke). Flor er også en norsk nykommer på blokken, som lager arbeidsklær spesielt for kvinner. For støvler har man mange gode alternativer, nevner her: Belkina, Dunlop, Tretorn og MuckBoots.

Av rene arbeidsklær har jeg gode erfaringer med Björnkläder, Carhartt og Snickers.

Skrevet (endret)
ost skrev (2 timer siden):

Hei

- holdbart og varmt
- ikke koster skjorta

Jeg har vært lærer og elev i tilsammen seks år på naturbruk i Mosjøen.

Hvilken skole har hun begynt på? 😊

De trenger klær til litt forskjellige formål. Litt usikker på gartneri/urbant landbruk, hvilke arbeidsoppgaver de gjør vinterstid.

En varmekjeldress kan komme godt med, og kan til nød brukes til tur. Vanlige turklær bør de også ha. Vi gikk turer hele året, og det er vanskelig å finne noe som passer til alt.

Mitt råd er å kjøpe litt store skallklær, som man kan bruke flere lag under. Det blir rimeligst og mest fleksibelt. Jeg hadde selv en billig jaktdress fra et sånt lastebil-utsalg de tre årene jeg gikk naturbruk. Den funka til det aller meste. Man er sjeldent ute veldig lenge i strekk, så man trenger ikke de mest fancy skallklærne. Vi prøvde og å tilrettelegge med litt presenninger og sånt, slik at de som hadde litt primitiv bekledning holdt seg tørr. Turene var ofte tilknyttet gapahuker/åpne hytter, som vi kunne bruke.

Endret av ingen87
Skrevet

https://billige-arbeidsklaer.no/

image.thumb.png.407e000932f4d999aae2846e56e14dd2.png

Ikke for å anbefale den spesifikke jakken men du finner veldig mange sykt gode tilbud på denne nettsiden. Dette er typisk partier som ligger klare til kunder i industrien og så forandrer de design eller liknende. 

Dette er jo da gjerne klær som er laget for at folk skal kunne stå ute i storm og fremdeles være komfortable og kunne fortsette arbeidet sitt, så da er det gjerne dyrt og god kvalitet i utgangspunktet. 

Alle klærne har også sertifiseringer, som feks dokumenterer at de er gode nok til å brukes i minusgrader eller regn. Og gjerne også testresultater som feks viser at de er komfortable i -18c 8 timer i strekk, altså en hel arbeidsdag. 

Skrevet

Vi snakker Stovner vgs (Oslo) så når skolen snakker om landbruk, ja da er det honningproduksjon, småfe i liten skala, osv. De er en del ute, Lofotfiske står på planen til vinteren (men da regner jeg med at de utstyres særskilt for det og at vi ikke må kjøpe klær til det formål alene), og ellers vet jeg at det blir mye tur, mye hagebruk o. l. 

Takk for tips om Jula, skal sjekke det ut. Jenta mi er klesbevisst, går helst i klær hun har funnet på gjenbruksbutikk eller også sydd selv, og turklær må (ifølge henne) sitte godt for at hun skal kunne bruke det. Så passform er viktig. Sport Outlet og XXL har vi allerede besøkt og kjøpt noe på, men utvalget minner om en bygdeklesbutikk på 70-tallet, sett ut fra mangelen på variasjon i det som tilbys. Jeg tviler på at hun går i gult arbeidstøy dersom dette ikke kommer fra skolen selv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.