Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter lang tids hvile, har jeg etter siste to års turer irritert meg over bildekvaliteten når jeg ser over bildene ved hjemkomst. Det er greie bilder, men ikke gode. 
Fra 2006 frem til 2014 brukte jeg flittig min Nikon D90 med ulik optikk (18-55 kitlinse,  35mm f1.8, 50mm f1.8) med svært godt resultat. 
Nå klør det nok i foten til at jeg bestilte meg en D7100 fra Finn.no med hensikt å bruke de linsene jeg har for å fange hverdagen på en bedre måte enn jeg allerede gjør. 

Det jeg behøver hjelp til er hvordan dette kan bæres på en fornuftig måte. Jeg har funnet to primærprodukter og en gjør-det-selv løsning. Sistnevnte fungerer bare i finevær, men jeg må nok ha en løsning for ruskevær også. Kriteriene er som følger:

• Alltid raskt tilgjengelig, ikke gjemt i sekken
  • Lite dingling når man rusler
  • Enkelt å både ta frem og legge tilbake
  • Tåle regn, ihvertfall litt
  • Tåle jevnlig bruk
  •  

Produktene jeg har funnet et Hyperlite sin camera pod:
https://hyperlitemountaingear.com/products/camera-pod?variant=39459748511789

Leichmut sin ranger:
https://www.leichtmut.de/product/the-ranger-ultralight-camera-bag/

Gjør-det-selv løsning med klips: 

Gjør-det-selv løsning med pose:

Jeg trenger deres erfaringer og tips. Jeg vil fange bedre øyeblikk på tur og finne en løsning som funker for meg i hverdagen. 

Annonse
Skrevet

Jeg har lignende mappe fra annet merke. Fungerer fint. Dog blir det litt størrelse på en slik med større systemkamera. Enkel å klipse til sekken men karabiner.

For finvær har jeg brukt et klips som festes på skulderreim på sekken. Det finnes og løsninger som festes i beltet så kamera henger på siden, dog kanskje ikke det beste med stor sekk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er en tråd om dette her fra før et sted hvor jeg har postet bilde av "min metode". Skal se om jeg kan finne den igjen. 

Jeg tenker klips på skulderreim fungerer med moderat størrelse/tyngde på kamera+objektiv. Ved litt tyngre har jeg praktisert enten klipsing i begge reimer ved fjelp av løkke og karabiner eller noe mer innpakket med snutebag festet til begge. 

Jeg leter tråd. BRB

Der var det innlegget: 

Når det er sagt så fant jeg igjen flere tråder med tilsvarende diskusjoner ved å bruke "snutebag" som søkeord i forumet...

Må også legge til at M-54 har måttet krype til korset etter å ha forsøkt å henge på datteren i 111,5 km ifm Sørøya på langs i sommer og kommer itl å prioritere noe lettere kamerautrustning enn 2+kg til turer over en viss lengde. MEN selv da vi droppet av en del overflødig/unødig utstyr (inkl stor speilrefleks)  hos bekjente på Sørøya før siste etappe så beholdt jeg snutebaggen til å ha vannflaske, lue, caps og andre ting i for å ha de lett tilgjengelig. Jeg synes den vekten hengt på foran på noe vis hjelper å balansere for sekken på ryggen og gir en mer stabil "farkost"...

image.png.34c2947ae47909f66c72e692dfb1c353.png

638d39f8-4ada-48be-b210-09eb544a624f.jfif

Endret av Espen Ørud
Funnet igjen link til gammel tråd
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har samme snutebag som @Espen Ørud, ser det ut til. Og synes de er praktisk, jeg har ikke montert den på brystet men ser fordelen med det. Brukte den nå på ferietur, der jeg hadde en Nikon Z8 med påmontert 24-120/4, uten å bruke den ekstra lengden på uttrekket.

Jeg har også bæresystem til å klipse på skulderremmen https://www.peakdesign.com/eu/products/capture?Color=Black Dette fungerer bra, kamera er lett å få tak og lett å hekte på plass igjen. Men remmen kan ikke være for grov. Brukte festet på skitur, og da ble det konflikt med armbevegelse ved stavbruk.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.