Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som setter begrensningen? Ramma? Bremser? En blanding?

Tenkt litt på det der. La oss si det er ramma så avlastes vel den om en benytter seg av en henger? Står 130kg  på sykkelen. Regner 30kg egenvekt på sykkel. Så da blir det 95kg med syklist. Da er det 35kg igjen. Vil det da si at maksvekt på hengeren kan være 35kg eller kan den være mer? 15kg i sidevesker og 35kg på hengeren f.eks. er det da bremsene det står på?

Annonse
Skrevet

Jeg veier ca 87 kilo og har knekt et par rammer. Det er gjerne sveisen som ryker. Aluminiumrammer blir svakere med årene. 

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å legge til ekstra vekt på henger og gå over totalvekten på den måten. Det er jo mulig produsenten også tenker på bremsene for å gardere seg. 

  • Liker 1
Skrevet

Ofte er det ramma og hjulene. Bremser er som regel bra nok så lenge det er hydrauliske skivebremser. Bare ta litt pauser i lange nedoverbakker evt hvis du er usikker på om de blir for varme. Laste på henger bør være greit. Jeg er nå ca 100 kilo og har og har hatt div sykler. Ikke knekt noen ramme så langt. også kjørt med stor sekk på noen av de. har derimot røket eiker på noen hjul da felg ikke har vært sterk nok for vekt. 
 

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, da blir det slik at jeg ikke bryr meg så mye om det og bare lesser lette ting i sidevesker på sykkelen og hengeren kan jeg bare lesse på 👍 Takker for svar 😀

Endret av otl
Skrevet

Jeg har kjørt en del tur på sykkel med telt, sovepose mv. Dvs med sykkeltasker på bagasjebrett med telt og pose oppå. Sykkelen blir noe baktung da og med stor vekt på bakhjulet inkl. min kroppsvekt (100 kg -klassen). jeg er ikke spesielt lettpakker

Jeg har aldri opplevd at ramma har knekt. Derimot at eiker har knekt - selvfølgelig helst på gearhjulsiden, fordi der går eikene rett ned mot navet. På den annen siden har de mer paraplyform, så de fjærer noe bedre.  Så på tur er det lurt å ha reserve eiker, eikenøkkel -OG verktøy for å fjerne gearhjul. Gammel type kan kreve avtrekker eller "whip". De fleste ny har not, så de kan dras ut. 

Man kan bruke samme bremseteknikk, som på semitrailer på Trollstigen: Bremse kortvarig - la kjøle - bremse. 

Tung henger gir en god del rullemotstand, så det er et valg om man vil bruke henger. Hvis man velger henger: legg det tunge der. 

Elgen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.