Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Har sett litt på smartklokke, men usikker på hvilken jeg burde velge. Sett på fenix modellene og heller mot Garmin fenix 7pro siden den har mange forskjellige funksjoner, samt solcellelading. Sett på den nyeste innen fenix serien, men den er veldig dyr og har ikke solcellelading såvidt jeg har fått med meg.

Skal brukes mest i forhold til turer, fjelltur, telttur, i terreng på tur uten dekning osv. 

Hva er deres erfaring med Garmin og hvilken anbefaler dere? Er åpen for andre forslag også 😊

Annonse
Skrevet

Har en Garmin Fenix 7x Sapphire Solar, dvs versjonen før 'pro' versjonen.
Oppgraderte fra en Garmin Fenix 2, så man kan jo si at det var litt av ett sprang opp.
Oppgraderte kun fordi jeg var veldig fornøyd med å ha kart på klokka, men Fenix 2 hadde begrenset lagringsplass, så jeg måtte prioritere hvilke kartblad jeg hadde installert, og etter en kanotur til ett vann som ikke hadde kommet med, så ble det kjøp av ny klokke.
Stikker fortsatt litt, for Fenix 2'en er fortsatt i nesten mint condition, selv etter mye juling. 

Solcelle greia er mer en gimmik, føler jeg, for etter å ha brukt klokka både i Afrika og Sør Amerika der den har blitt eksponert for sol hele dagen, så mister jeg ca like mye strøm. 
Det kan også ha noe med høyere temperaturen. (iPhonen, f.eks., suger sykt mye mere strøm her i Afrika enn hva den gjør i Norge)
Det ble klokke med solcelle siden den var billigere en modellen uten. (Tilbud)
Om/ når jeg skal kjøpe ny klokke, så blir det ikke avgjørende om den har solcelle lading eller ikke. 
Batteriet på klokka er jo veldig lite, og den lades veldig kjapt opp fra f.eks. ladebank. 

Jeg kunne tenkt meg å oppgradere til Fenix 8 Amoled grunnet digg skjerm og at den har høyttaler. 
Vekslet tidligere mellom å bruke en Garmin Venu 2 Plus i hverdagen og Fenix 7 når jeg var på tur, men så var det en brasilianer som følte han trengte Venu 2 Plus'en mere enn meg, så nå er Fenix 7'en i bruk hele tiden.  Savner skjermen og muligheten til å svare samtaler på klokka (tlf ligger ofte i sekken eller sykkelveske)

Det sagt, klokken jeg har, har mye mer funksjoner enn hva jeg noensinne kommer til å bruke, men det er en del av pakken med en slik klokke. 
Jeg bruker klokka til å logge tiden på treningsstudio (Tredemølle, romaskin, cross-trainer og styrketrening), kanoturer, packraftturer, fjell-vandreturer, skogs-vandreturer, toppturer med og uten ski, skiturer, turer i slalåmbakker, sykkelturer på asfalt, sykkelturer på grus, sykkelturer på stier, gåturer under helgeturer utenlands, etc. 

Det eneste som var positivt med at Venu 2 Plus klokka ble stjålet fra armen min, er at jeg nå får alle turene mine nå logget i Garmin Explore appen, i tillegg til Garmin Connect appen. Venu 2 Plus klokka var ikke kompatibel med Explore appen, og jeg brukte den til å logge alt av turer utenom turer av litt lengre karakter (2> netter).
(Device Compatibility With the Garmin Explore App https://support.garmin.com/en-US/?faq=o2VcUgraJX4twZzO1ME7z9)

Det er superenkelt å bruke explor appen til å tegne en rute og så synkronisere mot klokken. 
Eller å bruke nedlastede gpx filer, feks før skituren over Hardangervidda i april, så lastet jeg ned gpx filene fra ut.no på tlf, åpnet de i explore app'en slik at de ble lagret der, og så ble det synkronisert til klokka. Har gjort det samme med gpx filer fra Trailguide (sykkel)

Kjøpte skjermbeskyttelse til klokka fra AliExpress, så skjermen er fortsatt som ny og uten riper, men kassen har noen riper her og der.

Kort summert, jeg er veldig fornøyd med min Fenix 7. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.