Tom-G Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Vi er 3 personer som planlegger en tur til Svalbard med ski, telt og pulk neste vinter. Planen er foreløpig å gå fra Agardhbukta til Isfjorden Radio. Vi har ingen erfaring med Svalbard fra før av og grunnen til valget falt akkurat på denne ruten er enkelt og greit det at det var relativt enkelt å finne en del informasjon om denne turen på nett. Tipper det er flere folk her inne som har god kjennskap til Svalbard og ønsker derfor å høre om det er noen som har noen synspunkter til rutevalg og om det muligens er andre ruter som er bedre? Vi har sett for oss en varighet på mellom 7-10 dager og vil helst ikke gå i de mest trafikkerte områdene. Vi er godt turvandte og i god form så vi tåler en del distanse og høydemeter. Når er det best å gå på en slik tur med tanke på snøforhold? Tidlig Mars kanskje? Vil helst unngå å gå for sent ut på våren når det kanskje er fare for regn men heller ikke i den tykkeste mørketiden Alle svar og innspill mottas med takk :) 1
Heriks Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Det er vel strengt tatt ikke noe som er enkelt med Svalbard, men det er flere på forumet (undertegnede ikke inkludert) som har gått lange skiturer på Svalbard som kan si noe om den planleggingen som må til. Nevner kjapt ting man må sette seg inn i (lista er ikke uttømmende) - Transport til og fra start/stoppsted. Alt må planlegges og avtales på forhånd, det er ingen rutetransport/hopp på løsninger og begrenset med folk/firma som tar på seg oppdrag. - Tillatelser (Agardh er i meldepliktig område mener jeg) - Rute/vær/føreforhold (Ferdsel på bre, skredterreng etc. er rutene fortsatt farbare) mars er ofte en veldig kald måned, det er en grunn til at de fleste går i April. Gå i april, det regner ikke og skutersesongen varer langt ut i mai. April er ikke vår på Svalbard, April er solvinter ... - Kommunikasjon (satelittelefon/Inrech etc. Ingen telefondekning, husk at man på Svalbard er langt fra folk og helikopteret er ikke nødvendigvis der i en fei hvis noe går galt) - Isbjørnsikring (Våpen/skremmemidler/Isbjørnvakt) (mye enklere når det er lyst) Jeg hadde ikke vært kjempebekymret for å møte andre på tur, du blir ikke gående i kø, og med mindre du legger løypa i skutersporet mellom Longyearbyen og Fredheim så er det vel egentlig ingen "mest traffikerte" områder her. 4
Tessatroll Skrevet 24. januar Pålogget Skrevet 24. januar Det er meldeplikt utanfor område 10, og du treng SAR-forsikring. Pris på forsikring er basert på sysselmeisteren si attendemelding. Område 10 finn du kart over på sysselmeisteren sine sider. On du startar med å sjå på melding, så vil det automatisk ta deg innom fleire av punkta som er viktige å tenke over. Elles er sysselmeisteren sine sider ein god ressurs. God tur!
+sneakyowl Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Har holdt på med planlegging og nesssten gjennomføring av en tilsvarende tur for fjoråret. En skal ikke kimse av hvor mye planlegging og penger som må til forven såppas "kort" tur. Spesielt transport drar op prisen vesentlig. Du finner mye god inspirasjon og tips fra feks infosiden til Norrøna Hvitserk sin guidede tur i samme områder: https://adventure.norrona.com/no/norge/svalbard/svalbard-pa-tvers-fra-ost-til-vest?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAkc28BhB0EiwAM001TUfqLw9xb7CoVv4lA6oQXGgyQquRXjEyPzvrUtADjwE13RLAh_X-YRoClKEQAvD_BwE Det ble ikke Svalbard-tur på meg i fjor, men satser og håper på 2026.
Tom-G Skrevet 25. januar Forfatter Skrevet 25. januar Takk for gode innspill. Vi er enda relativt tidlig i planleggingfasen men har etablert en pakkliste og grovestimert noen priser. In reach og våpen/start pistol er på listen. Tenker det blir en kombinasjon av innkjøp og leie. Tror det er mest praktisk å leie våpen og pulk på Svalbard for å ungå for mye styr med transport. Fant litt informasjon om gjennomsnittstemperaturer etter å ha lest posten din Heriks og du har helt rett. April er nok et bedre tidspunkt. Virker som mars ofte kan være den kaldeste måneden. Det passe jo egentlig bedre for da for vi utnyttet mer av vinteren hjemme til forberedelser. Har sett litt på dette kartet over forvaltningsområde 10 og registrer at Agardhbukta er rett utenfor slik at det da er melde/søkeplikt. Forstår det forenkler prosessen noe hvis en holder seg innenfor forvaltningsområdet så da er det kanskje mer fornuftig å kanskje starte litt nord for Agardh for å få samme distanse og fremdeles være innenfor område 10? Ref. vedlagt kart. Noen som har erfaring med denne søknadsprosessen? Var inne å kikket litt på skjemaet og det så jo egentlig ganske enkelt og greit ut. Planen er å sende ut noen forespørsler om pris på transport og leie av utstyr neste uke så da får vi oss vel en liten virkelighetssjekk tenker jeg Har du lyst å si noe om hva ditt budsjett ca endte opp på Sneakyowl? Hadde vært greit å avstemt litt for å se om vi er helt på viddene eller om vi har truffet sånn halveis . Vårt grovestimat ligger foreløpig på 70k pr. pers. men det er en del utstyr inkludert i dette (nytt telt, soverpose, inreach).
Tessatroll Skrevet 25. januar Pålogget Skrevet 25. januar 70 000 K per pers er mykje. Meir enn eg har brukt på nokon tur trur eg, inkl. Nansenruta over Grønland som har ein del transport. Men, prisane stig jo på det meste, og så avheng det sjølvsagt av kva ein har av utstyr frå før. Tur på Svalbard har eg til gode at det kostar meg meir enn 20 000 (25 000 om eg inkluderar mat), men igjen, det kjem an på fleire ting. Dei største postane på Svalbard er jo som regel forsikring, "domestic" transport, fly til og frå dersom ein har mykje spesialbagasje (elles er det ganske rimeleg) og evt. overnatting om ein ikkje bur på campingen før/etter tur. Eg har stort sett hatt med det eg treng, men veit at prisane for å leige utstyr på Svalbard er noko stive, så det går sikkert kronene fort.
+sneakyowl Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Tom-G skrev (3 timer siden): Takk for gode innspill. Vi er enda relativt tidlig i planleggingfasen men har etablert en pakkliste og grovestimert noen priser. In reach og våpen/start pistol er på listen. Tenker det blir en kombinasjon av innkjøp og leie. Tror det er mest praktisk å leie våpen og pulk på Svalbard for å ungå for mye styr med transport. Fant litt informasjon om gjennomsnittstemperaturer etter å ha lest posten din Heriks og du har helt rett. April er nok et bedre tidspunkt. Virker som mars ofte kan være den kaldeste måneden. Det passe jo egentlig bedre for da for vi utnyttet mer av vinteren hjemme til forberedelser. Har sett litt på dette kartet over forvaltningsområde 10 og registrer at Agardhbukta er rett utenfor slik at det da er melde/søkeplikt. Forstår det forenkler prosessen noe hvis en holder seg innenfor forvaltningsområdet så da er det kanskje mer fornuftig å kanskje starte litt nord for Agardh for å få samme distanse og fremdeles være innenfor område 10? Ref. vedlagt kart. Noen som har erfaring med denne søknadsprosessen? Var inne å kikket litt på skjemaet og det så jo egentlig ganske enkelt og greit ut. Planen er å sende ut noen forespørsler om pris på transport og leie av utstyr neste uke så da får vi oss vel en liten virkelighetssjekk tenker jeg Har du lyst å si noe om hva ditt budsjett ca endte opp på Sneakyowl? Hadde vært greit å avstemt litt for å se om vi er helt på viddene eller om vi har truffet sånn halveis . Vårt grovestimat ligger foreløpig på 70k pr. pers. men det er en del utstyr inkludert i dette (nytt telt, soverpose, inreach). Scooter/beltevogntransporten var desidert det som dro opp prisen. Ca 30k var det beste tilbudet vi fikk etter å ha forhørt oss med mange. Det inkluderte utkjøring til Aghardhbukta og opphenting med båt i Barentsburg. Alle andre utgifter er relativt små i forhold til dette. Turutstyr telte vi ikke inn i noe budsjett da vi har det meste fra før. 1
Tom-G Skrevet 1. mars Forfatter Skrevet 1. mars En liten oppdatering på Svalbard prosjektet.. Har kontaktet 8 bedrifter som driver med organiserte turer eller kun transport for å få en pris på transport til og fra tur start/stopp. Har foreløpig fått en pris på 70 000 for 3 personer 😬. Mesteparten vil kun tilby tur med guide og ikke bare transport men jeg venter enda på tilbakemelding fra to andre tilbydere så jeg håper det blir en litt mer fornuftig pris. 1
kennethj Skrevet 22. august Skrevet 22. august Jeg ser det er en stund siden tråden ble startet men her er noen innspill. For transport tror jeg jeg ville sjekket med Henningsen Transport og guiding om de ikke er på lista, de kjører en del transport med BV. Utenfor område 10 må du også ha Iridium (satellittelefon), det bør du etter mitt syn ha uansett. Kan leies i Longyearbyen Det er ikke mye trafikk noe sted egentlig. Annet enn Grøndalen hvis man velger den veien men der er det bare å holde seg på sørsiden av dalen hvis man vil slippe trafikken. Husk at dere bør ha våken isbjørnvakt til enhver tid, snublebluss er ikke noen som helst garanti. For å redusere risikoen for kjipe opplevelser med bjørn bør man aldri campe i nærheten av fjorden, teltet bør ikke være synlig fra isen. Mat bør oppbevares et godt stykke unna camp, gjerne 100 meter og så vinden ikke blåser fra leir mot matlager. Fra Agardh er det fint å gå gjennom Bellsunddalen og over Passbreen til Søre Bellsundpasset. Husk at breen har smeltevannskanaler man må holde seg unna, det er ikke alltid like lett å se de. Venter man til uti april er det gjerne gode snøbroer over disse. Kjellströmdalen som man så kommer ut i er et område med lite scootertrafikk, den er kun tillatt å kjøre en rute rett gjennom på denne tiden. Lundströmdalen kan man gå opp til Reindalspasset, dette er scooterfritt område fra 1. mars. Ved å gå her styrer man unna sjøisen i Van Mijen og reduserer risikoen for skumle møter med bjørn betydelig. Reindalen er scooterfri helt til Slakbreen/Gangdalen, så der er det lite trafikk. 2
Tom-G Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden On 8/22/2025 at 12:58 PM, kennethj said: Jeg ser det er en stund siden tråden ble startet men her er noen innspill. For transport tror jeg jeg ville sjekket med Henningsen Transport og guiding om de ikke er på lista, de kjører en del transport med BV. Utenfor område 10 må du også ha Iridium (satellittelefon), det bør du etter mitt syn ha uansett. Kan leies i Longyearbyen Det er ikke mye trafikk noe sted egentlig. Annet enn Grøndalen hvis man velger den veien men der er det bare å holde seg på sørsiden av dalen hvis man vil slippe trafikken. Husk at dere bør ha våken isbjørnvakt til enhver tid, snublebluss er ikke noen som helst garanti. For å redusere risikoen for kjipe opplevelser med bjørn bør man aldri campe i nærheten av fjorden, teltet bør ikke være synlig fra isen. Mat bør oppbevares et godt stykke unna camp, gjerne 100 meter og så vinden ikke blåser fra leir mot matlager. Fra Agardh er det fint å gå gjennom Bellsunddalen og over Passbreen til Søre Bellsundpasset. Husk at breen har smeltevannskanaler man må holde seg unna, det er ikke alltid like lett å se de. Venter man til uti april er det gjerne gode snøbroer over disse. Kjellströmdalen som man så kommer ut i er et område med lite scootertrafikk, den er kun tillatt å kjøre en rute rett gjennom på denne tiden. Lundströmdalen kan man gå opp til Reindalspasset, dette er scooterfritt område fra 1. mars. Ved å gå her styrer man unna sjøisen i Van Mijen og reduserer risikoen for skumle møter med bjørn betydelig. Reindalen er scooterfri helt til Slakbreen/Gangdalen, så der er det lite trafikk. Takk for gode innspill . Vi hadde tenkt å gå over Hellfonna for å komme litt høyere opp i landskapet og få litt utsikt og oversikt på starten av turen. Vi har ikke landet helt på ruten enda så det er mulig vi lander på Passbreen som du foreslår. Har lagt ved et utkast av planlagt rute og som du ser så blir overnattinger relativt nær sjøen på camp 5 og 7. På camp 5 så er det jo mulig å trekke lengre inn i dalen men det blir jo vanskelig på camp 7. Altrnativet her kan jo være å gå Linnedalen og da ha siste overnatting med Linnevatnet. Når det gjelder komunikasjon så har vi hver vår Inreach Mini2 som blir med på tur så det bør vel være tilstrekkelig. Isbjørnvarkt blir vanskelig siden vi bare er 2 så eneste mulighet blir å stole på snublenlusset. Har ingen erfaring med snublebluss men jeg har fortått at det gjelder å ha tilstrekkelig med med bluss slik at ikke tauen henger for mye ned. Vi har avtalt transport med Spitzbergen Adventures som kom med en fornuftig pris på 7000 pr pers. Har ikke sjekket Henningsen transport men blandt de vi har fått pris fra så var Spitzbergen klart billigst. Blir da scooter transport begge veier så får håpe det ikke er for kaldt disse dagene
+sneakyowl Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) I områdene utenfor Forvaltningsområde 10 i ruten er det ikke tilstrekkelig med kun Garmin Inreach. Sysselmesteren krever i søknaden så vidt jeg vet at du har en nødpeilesender (PLB) i tillegg. I hvert fall var det slik da jeg holdt på å planlegge Svalbard-tur sist (som ikke ble noe av). Men du endret kanskje ruten til å ikke ta med Agardhdalen, som ble nevnt tidligere i tråden? Snubleblusset er ikke noe du kan stole på og regne med alene - Det er i hvert fall det de lokale sier. Og med ganske god grunn, i hvert fall om du leier utstyret i sportsbutikkene der. Det er flere usikkerhetsmomenter: Det er gjerne veldig gammelt militærbluss som leies ut. Ingen vet egentlig om de fungerer eller ikke. Du må vel også stå for hele stolpe-løsningen selv. Riktig oppsett er avgjørende om det fungerer godt. Uten å ha mulighet til å teste eller trene på et godt oppsett på forhånd hadde jeg vært meget skeptisk til å sovne med kun det som varsling/sikring i områder nære kysten. Netopp av den grunn holder jeg på å prototype/lage en egen løsning som jeg kan teste nøye og godt her på fastlandet før eventuell Svalbard-tur. Det blir enten en miks av pyro-bluss + elektronisk alarm, eller kun elektronisk om det fungerer tilfredsstillende nok etter en del testing. Da vet jeg at jeg har noe som funker og som kan stoles på når det først blir tur. I det minste hadde jeg brukt to sett med bluss for en indre og ytre perimeter rundt camp. Jeg vet at en som holder på mye alene på tur der bruker et dobbelt system som det. Endret 3 timer siden av sneakyowl
kennethj Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Her blir det nok pålagt å ha med Iridium-telefon og muligens PLB. Kan godt hende du klarer å argumentere for å slippe PLB men neppe Iridium. Snublebluss er rett og slett ikke godt nok som sikring av leirplass, det er ikke for moroskyld det i kommersiell sammenheng er krav om bruk av våken isbjørnvakt. Leir 5 er i Berzeliusdalen, området tett på Van Mijenfjorden er det gjerne relativt stor sannsynlighet for å møte på isbjørn, å overnatte med kun snublebluss i det området ville jeg ikke gjort selv. Som et minimum bør dere komme dere minst et par km inn i dalen. Leir 7 er også i et område det er relativt sannsynlig å møte på bjørn, men ligg i det minste lengst mulig inn mot Linnefjella. Hellefonna har jeg aldri vært over selv, det vil være svært lurt å innhente kunnskap om breene dere ferdes over og Hellefonna er nok ikke den det er mest trafikk over. Sysselmesteren kommer ut med en rapport fra breoverflyvingen i løpet av høsten, tipper den er rett rundt hjørnet nå.. Her er rapporten fra i fjor: https://www.sysselmesteren.no/nb/nyheter/2024/12/helikopterinspeksjon-av-isbreer/ Husk at dere må sende turmelding minst 8 uker eller noe før avgang. Iridium-telefon kan leies på øya, selskapet jeg jobber i har en til utleie. 1
+sneakyowl Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Er Iridium-telefon (tale-telefon) et krav altså? I søknadsskjemaet ligger både det og Inreach under samme flervalg under "Andre kommunikasjonsmidler" (utenom PLB info som er eget felt). Jeg har da tolket at PLB + Inreach vil være tilstrekkelig.
kennethj Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Kan se ut som det ikke er et krav når man er individuell reisende ja.. Jeg mener det uansett er noe man bør ha med, telefon er langt bedre enn både PLB og Inreach når det skal kommuniseres om hva problemet er. En VHF bør man også ha med, det gjør det mye enklere å kommunisere med eventuelt helikopter hvis man kommer i en situasjon der det må ut.. Det kan skje ganske brått.. Selv er jeg omfattet av et annet regelverk som fastboende, tidligere krevde de PLB for oss ved ferdsel sørover mot Van Keulen.. Nå godtar de inreach som erstatning for PLB på disse turene. Endret 2 timer siden av kennethj 1
snackrat Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hvis dere ønsker å kjøpe egne snublebluss for å få det hjem og teste/sette opp system i forkant er denne modellen et bedre valg kontra forsvaret sitt: http://icebearalarm.com/. "Ny" type som man kan bruke ammunisjon fra signalpistol til. De er også lettere å sette opp samt resette om den skulle gå av. 1
Tessatroll Skrevet 1 time siden Pålogget Skrevet 1 time siden PLB har vel vore eit krav før tidlegare. Og gjerne noko satelittbasert/iridium i tillegg, men ikkje utan PLB.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå