Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan stoppe liggeunderlag fra å skli?


Anbefalte innlegg

Hei. 

Har et Exped Dura 5r liggeunderlsg som sklir noe veldig rundt i teltet når jeg bruker det. 

Har dere noen tips for å hindre dette? Har tenkt på om det er mulig å feste noe under liggeunderlaget som får underlaget til å sitte litt fast, men aner ikke hva. Vil heller ikke ødelegge liggeunderlaget på noe vis. 

Teltet er et Reinsfjell SL 3 til info.

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nikolaikp skrev (14 minutter siden):

Hei. 

Har et Exped Dura 5r liggeunderlsg som sklir noe veldig rundt i teltet når jeg bruker det. 

Har dere noen tips for å hindre dette? Har tenkt på om det er mulig å feste noe under liggeunderlaget som får underlaget til å sitte litt fast, men aner ikke hva. Vil heller ikke ødelegge liggeunderlaget på noe vis. 

Teltet er et Reinsfjell SL 3 til info.

Takk for hjelp!

Noen striper med silikon under liggeunderlaget vil gjøre susen. 

Vanlig våtroms silikon fungerer fint, men kan gjerne tynnes ut slik at det er lettere å legge et tynt lag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolaikp skrev (På 21.4.2024 den 21.01):

Hei. 

Har et Exped Dura 5r liggeunderlsg som sklir noe veldig rundt i teltet når jeg bruker det. 

Har dere noen tips for å hindre dette? Har tenkt på om det er mulig å feste noe under liggeunderlaget som får underlaget til å sitte litt fast.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror nok heller det er teltet og ikke expeden som er hovedårsaken. Hadde samme problemet i mitt Helsport reisfjell, som nok er det er det glatteste teltet jeg har vært borti..

Brukte å ta med en liten del av en antisklimatte som holdt underlaget på plass. 

Endte til slutt med at jeg byttet telt, og har inne vært plaget siden :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias S skrev (22 timer siden):

Tror nok heller det er teltet og ikke expeden som er hovedårsaken. Hadde samme problemet i mitt Helsport reisfjell, som nok er det er det glatteste teltet jeg har vært borti..

Klaget på dette i 2017, se --> topic/43019-helsport-trolltind-superlight-2-og-hilleberg-unna/?page=2#comment-398619
ble da sagt fra Helsport at de jobbet med å finne en bedre og mindre glatt bunn til Superlight serien, men høres ikke ut som de har kommet noen vei med den biten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese mer enn overskriften før jeg tar sjansen på å svare det samme som noen ganger før: 

Halvbland klar (dersom farge ikke har noe å si så ta det du har for hånden) våtromssilikon med white spirit. Ta og prikk så mange prikker du gidder med blandingen og baksiden av en fyrstikk eller lignende på f.eks underlaget.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (20 minutter siden):

Alle telt med bunnduk av silnylon vil ha dette problemet. Går du for et nytt telt bør du se etter PU-belagt nylon om du vil ha mer friksjon, men det vil være noe redusert holdbarhet på bunnduken siden PU brytes med raskere. 

Det er vel kun Helsport Superlight som bruker Silnylon som bunnduk? Mine Fjellreven, Hilleberg, Helsport og Exped telt er ikke silikonbehandlet innvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

Det er vel kun Helsport Superlight som bruker Silnylon som bunnduk? Mine Fjellreven, Hilleberg, Helsport og Exped telt er ikke silikonbehandlet innvendig. 

Du kan ha rett i at disse bruker PU-belagt nylon. Det finnes mange produsenter der ute, og enkelte bruker silnylon. Barents bruker feks. 40D silnylon i sine ultralight-telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (5 minutter siden):

Du kan ha rett i at disse bruker PU-belagt nylon. Det finnes mange produsenter der ute, og enkelte bruker silnylon. Barents bruker feks. 40D silnylon i sine ultralight-telt.

Barents har jo kopiert/videreført mye av egenskapene fra Helsport. Finnes det noen andre enn disse to som bruker Silnylon bunnduk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.