Gå til innhold
  • Bli medlem

Vits i å kjøpe Hoka Speedgoat hvis man har Ultra Raptor-føtter?


kbruaz

Anbefalte innlegg

Jeg har et par La Sportiva Ultra Raptor 2 Mid Gtx som jeg er ekstremt fornøyd med. Har hatt dem i et år eller to, og gått minst et par hundre mil, delvis på asfalt og grusvei nede i sivilisasjonen, men også en del på skogsstier og på fjellet (alpint terreng her i Romsdal). De er fullstendig overlegne alt annet fottøy jeg har eid, særlig hva grep angår. De er dessuten slitesterke, og holder nok minst i en sesong til. (I motsetning til noen andre brukere(?), går jeg ikke aktivt inn for å ødelegge skoene, men jeg har heller aldri impregnert eller vasket dem.) Eneste ankepunktet mitt er at de egentlig er en anelse smale, og sikkert kunne vært litt bredere. (Det fins visst en bred utgave også av Mid-varianten, men denne selges ikke i Norge, ser det ut til. Jeg har ihvertfall ikke funnet en eneste norsk seriøs nettbutikk som fører dem. Derimot er det "mange" som selger den brede utgaven av UR med lavt skaft.)

Jeg har aldri prøvd Hoka, men jeg har vært nysgjerrig i flere år. Nå har den lokale Sport1-butikken tilbud på bl.a. Speedgoat 2 Mid Gtx, og prisen er vel knapt 1800 kr, noe som er ganske nøyaktig det samme jeg betalte for mine Ultra Raptor 2 i sin tid. 

Jeg tenker meg innom butikken for å prøve et par eller to på føttene, for å føle hvordan det kjennes ut. Men virkelig utprøvd er de jo ikke før man faktisk har testet dem i terrenget, og det er i den anledning jeg lurer: Er det andre brukere her inne som har Ultra Raptor-føtter og som også har gode erfaringer med f.eks. Hoka Speedgoat 2? (Eventuelt litt dyrere Kaha, som det også er tilbud på i samme butikk.)

Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer noe annet enn Ultra Raptor, er at jeg altså går ganske mye på asfalt. Mange av turene mine starter på asfalt og går så mer eller mindre glidende over til grus og sti osv, og noen ganger videre opp på fjellet (på Åndalsnes kan man f.eks. starte på asfalt her i sentrum, hvor jeg bor, og gå strake veien opp på Romsdalseggen, via bl.a. steintrapper og skogssti med mye røtter etc.). Det er altså et poeng at skoene skal ha god demping men også være allsidige nok til å fungere bra i vekslende terreng. 

Og for all del: Jeg har svært mye erfaring med Crispi o.l. på fjellet. Gode sko, men jeg syns det er unødvendig å drasse på så mye ekstra vekt på føttene, og attpåtil er slike sko veldig glatte, har jeg erfart. Mine Crispi Besseggen kommer jeg derfor kun til å bruke på de våteste myrene på fjellet. For andre fjellturer blir det UR, og for mer "urbane" og "dynamiske" turer blir det altså kanskje Speedgoat e.l. 

Så: Trenger jeg i det hele tatt vurdere Hoka, eller skal jeg heller investere i et par nye (og eventuelt bredere) Ultra Raptor? Hva er folkets dom? 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt Speedgoat (ikke GTX) som løpesko og var i grunn veldig fornøyd. Romsligere enn Ultra Raptor 2 Mid. 
Og litt lengre. Har begge i samme str og skulle helst hatt et knepp opp på Ultra Raptor. 
Fantastisk grep på de. Vibram Megagrip er strålende på tur/løpesko på våt sten feks. 
Hvis du ikke har noe voldsomt i mot den svevende følelsen og opplever Ultra Raptor som smal tror jeg du blir fornøyd. 
Savner faktisk den brede sålen mot underlaget. Fine sko til forfot-løping på sti. 
Dog kke spesielt robuste sko. Alle Hoka er vel kjent for å gå raskt i oppløsning, og opplevde at dempingen ble raskt slitt
 

Sendte derimot Kaha i retur. De var altfor romslige og enda mer svevende. Mistet helt følelsen med underlaget i dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hoka speedgoat 5 som er ute nå. 2 er en ganske gammel versjon og bør kjøpes med stor rabatt. Hvis du er  ute etter sko med særdeles godt grep, anbefaler jeg å sjekke ut VJ. Har hatt både la sportiva ultra raptor og speedgoat, men disse når ikke vj til anklene når en snakker om grep. Dessverre er det bare noen få modeller som er vanntette, men flere er på vei. 

Ett minus for grepet er at gummien er myk og slites en del på asfalt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jantoret skrev (14 timer siden):

Det er vel hoka speedgoat 5 som er ute nå. 2 er en ganske gammel versjon og bør kjøpes med stor rabatt. Hvis du er  ute etter sko med særdeles godt grep, anbefaler jeg å sjekke ut VJ. Har hatt både la sportiva ultra raptor og speedgoat, men disse når ikke vj til anklene når en snakker om grep. Dessverre er det bare noen få modeller som er vanntette, men flere er på vei. 

Ett minus for grepet er at gummien er myk og slites en del på asfalt. 

 


Godt poeng ang. prisen. Tror faktisk jeg skal prøve å prute litt før jeg eventuelt kjøper Speedgoat 2. Samtidig skal det jo nevnes at mange hevder at Hoka er blitt dårligere de siste årene, at særlig slitestyrken er blitt dårligere. Hvis det stemmer er det vel smart å kjøpe en litt gammel, "utdatert" modell.

Ang. grep så har ihvertfall Ultra Raptor både innfridd og overgått forventningene mine. VJ hadde jeg ikke hørt om før, så det måtte jeg google. Ser interessant ut, men som sagt syns jeg UR har en fantastisk kombinasjon av grep, slitestyrke, lav vekt og bra passform. Det eneste jeg savner er bedre demping. (Kjente det f.eks. godt i føttene etter en tur på ca 13 km på sti og grusvei i går. Da "savnet" jeg Hoka, selv om jeg aldri har prøvd det merket.)

For å spore av litt: Jeg har også lagt ut innlegget annetsteds og fått mange svar der. Et tankekors for meg er at mange sier UR er fantastiske sko, men har dårlig slitestyrke. Noen kjøper seg visst to-tre nye par hver sesong, sier de ihvertfall selv. Da tenker jeg at noens definisjon av "utslitte" sko er en helt annen enn min definisjon. Dvs: Det virker som noen kjøper seg nye sko så snart et par har fått det minste tegn på slitasje. Selv har jeg ikke bedre råd enn at jeg faktisk bruker skoene til de er helt utslitte og hullete. Og mine UR er ikke i nærheten ennå. De har fortsatt tydelig mønster i sålen, de har godt grep, og de er akkurat så vannavvisende som forventet. (Jeg har et avslappet forhold til GoreTex og begrepet "vanntett".)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får se hva du ender opp med. Jeg driver litt med sti- og fjelløp og der er det før og etter VJ. Kan løpe for full maskin selv om det er sleipt og vått. Men kan ikke garantere for passform. De vil være helt enorme for rangling i Romsdals fjell og tinder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jantoret skrev (5 timer siden):

Du får se hva du ender opp med. Jeg driver litt med sti- og fjelløp og der er det før og etter VJ. Kan løpe for full maskin selv om det er sleipt og vått. Men kan ikke garantere for passform. De vil være helt enorme for rangling i Romsdals fjell og tinder. 


Er det en spesiell modell jeg bør se på? (Mtp hva jeg skrev i åpningsinnlegget, om hvordan jeg bruker skoene, bl.a. ganske mye på asfalt, lettgått sti, grusvei, etc.) 

Kan for ordens skyld også legge til at jeg alltid har med meg en drøyt 11 år gammel border collie på tur, så jeg går ikke de aller tøffeste turene -- siden det er snakk om en seniorhund. Høydeskrekk har jeg også, så Romsdalseggen er omtrent det skumleste jeg går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra det du siterer er det vel vj speedhiker som er nærmeste de leverer nå. Det kommer visstnok en godt dempet vanntett sko til høsten.

Ellers er hoka speedgoat gtx også bra. Litt mer ustabile i terrenget med høy såle. Men desto bedre på asfalt/grus. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med på denne - jeg har ultra raptor mid - og mine er ikke vanntette i det hele tatt.. er under ett år gamle og enig i at sålen er supergod - men vrir opp sokkene etter hver tur. (Var riktignok ekstra vått i terrenget i helgen etter mye regn i det siste). Så ønsker meg vel nye sko med like god såle?

IMG_5323.png

IMG_5322.jpeg

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (På 14.4.2024 den 13.14):


Godt poeng ang. prisen. Tror faktisk jeg skal prøve å prute litt før jeg eventuelt kjøper Speedgoat 2. Samtidig skal det jo nevnes at mange hevder at Hoka er blitt dårligere de siste årene, at særlig slitestyrken er blitt dårligere. Hvis det stemmer er det vel smart å kjøpe en litt gammel, "utdatert" modell.

Ang. grep så har ihvertfall Ultra Raptor både innfridd og overgått forventningene mine. VJ hadde jeg ikke hørt om før, så det måtte jeg google. Ser interessant ut, men som sagt syns jeg UR har en fantastisk kombinasjon av grep, slitestyrke, lav vekt og bra passform. Det eneste jeg savner er bedre demping. (Kjente det f.eks. godt i føttene etter en tur på ca 13 km på sti og grusvei i går. Da "savnet" jeg Hoka, selv om jeg aldri har prøvd det merket.)

For å spore av litt: Jeg har også lagt ut innlegget annetsteds og fått mange svar der. Et tankekors for meg er at mange sier UR er fantastiske sko, men har dårlig slitestyrke. Noen kjøper seg visst to-tre nye par hver sesong, sier de ihvertfall selv. Da tenker jeg at noens definisjon av "utslitte" sko er en helt annen enn min definisjon. Dvs: Det virker som noen kjøper seg nye sko så snart et par har fått det minste tegn på slitasje. Selv har jeg ikke bedre råd enn at jeg faktisk bruker skoene til de er helt utslitte og hullete. Og mine UR er ikke i nærheten ennå. De har fortsatt tydelig mønster i sålen, de har godt grep, og de er akkurat så vannavvisende som forventet. (Jeg har et avslappet forhold til GoreTex og begrepet "vanntett".)

 

Skoe blir utslitt av antall km og bruk og ikke på hvor gamle de er, når jeg har spasert over 600 mil med toppturer i røft terreng så er det ikke veldig overraskende at det ryker 2-3 par med ultra raptor sko. De har veldig myk såle som slites fort på hardt underlag, og så har de svake hemper som ofte kan ryke vis en strammer hardt til. Hadde jeg spasert lite og på mykt underlag så ville jeg hatt et par i flere år.

Endret av Arnt Inge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (På 15.4.2024 den 9.26):

Følger med på denne - jeg har ultra raptor mid - og mine er ikke vanntette i det hele tatt.. er under ett år gamle og enig i at sålen er supergod - men vrir opp sokkene etter hver tur. (Var riktignok ekstra vått i terrenget i helgen etter mye regn i det siste). Så ønsker meg vel nye sko med like god såle?

IMG_5323.png

IMG_5322.jpeg

I mine øyne må du gå med gummistøvler eller jaktstøvler for å forvente at en sko skal holde vannet ute. For alt annet er det bedre å gå med tynne ullsokker og la vannet trenge inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggesko som Ultra Raptor blir våte. Alle støvler blir våte av svette, men joggesko får også vann inn. Etter en stund ryker også membranen slik at vann lett trenger inn i overgangen mellom såle og tøy på skoen.

Jeg har brukt Ultra Raptor både som fjellsko og som hverdagssko i en 10 års tid. Går gjennom minst 2 par årlig.

Kjøper alltid GTX modellene da disse hindrer at iskaldt vann kommer inn i skoen like raskt som uten. Da får vannet tid til å bli varmt og føles ikke like grusomt som uten GTX, hvor hvert skritt bytter ut alt vann rundt foten med nytt og iskaldt vann. Det var ubehagelig det! :) 

Edit: Impregnering på slike sko er bare miljøfiendtlig, uten noen reell effekt, så det gjør jeg ikke.

Ved lange turer smører jeg inn føttene med en voks som preller vannet unna, og man slipper svømmehuden. Meget nøgd.

https://andrewskurka.com/minimizing-the-effects-and-aftermath-of-wet-feet/

Endret av Fjellfilmeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte vel egentlig at GTX skulle holde beina tørre - men njet... Pr nå så fortsetter jeg å bruke Ultra Raptor siden sålene er så gode. På dagsturer er det ikke problem å bli våt på beina- har tørre sokker og sko i bilen om det er et stykke å kjøre hjem - (etter siste tur fant jeg ut jeg burde legge inn et lite håndkle i bilen og...).  Er vel mer at jeg trenger et par andre sko når på ferie der jeg ikke nødvendigvis får tørket skoene mellom turer.  Og jeg har ikke skotørrer hjemme - så om jeg har gått i veldig vått terreng lørdag -så må jeg velge mellom våte sko eller gå en tur der jeg ikke trenger klistresålen på søndag? HOKA tror jeg ikke jeg er komfortabel i på "heieturene" for tykk såle?  Skal vel sjekke ut disse VJ (som jeg heller ikke hadde hørt om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (9 timer siden):

I mine øyne må du gå med gummistøvler eller jaktstøvler for å forvente at en sko skal holde vannet ute. For alt annet er det bedre å gå med tynne ullsokker og la vannet trenge inn. 

Jepp, eneste som duger vis en går i bløtt terreng er gode jaktstøvler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (18 timer siden):

Tenkte vel egentlig at GTX skulle holde beina tørre - men njet... Pr nå så fortsetter jeg å bruke Ultra Raptor siden sålene er så gode. På dagsturer er det ikke problem å bli våt på beina- har tørre sokker og sko i bilen om det er et stykke å kjøre hjem - (etter siste tur fant jeg ut jeg burde legge inn et lite håndkle i bilen og...).  Er vel mer at jeg trenger et par andre sko når på ferie der jeg ikke nødvendigvis får tørket skoene mellom turer.  Og jeg har ikke skotørrer hjemme - så om jeg har gått i veldig vått terreng lørdag -så må jeg velge mellom våte sko eller gå en tur der jeg ikke trenger klistresålen på søndag? HOKA tror jeg ikke jeg er komfortabel i på "heieturene" for tykk såle?  Skal vel sjekke ut disse VJ (som jeg heller ikke hadde hørt om).

Invester i ett par til med ultra raptor vis mulig så er problemet med våte sko dagen derpå borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært offline i flere dager, så jeg har ikke fulgt med på tråden. 

Men for å oppdatere: På mandag var jeg innom butikken og fant ut at de var utsolgt for Speedgoat 2 i min størrelse. Til gjengjeld hadde de Speedgoat 5 til samme pris, så jeg kjøpte disse. Det er altså snakk om Speedgoat 5 Mid GTX til kr 1799. 

Jeg har gått relativt bratte motbakketurer fem dager på rad siden da, så jeg har fått testet skoene ganske mye. Slitestyrken kan jeg ikke si så mye om ennå, men de er ihvertfall komfortable og har bra grep. "Vanntetthet" hadde jeg ikke forventet, så der kan vi vel si at de har innfridd. Naturligvis er skoene helt annerledes enn Ultra Raptor, men de utfyller hverandre. Hver til sitt bruk, tenker jeg vi sier.

Forøvrig merker jeg at Speedgoat 5 i størrelse 44 er litt mer romslige enn UR i størrelse 44,5, særlig i bredden. (Vanlige UR er jo i overkant smale for meg, som nevnt.)

Legger ved noen bilder av turer jeg har gått med skoene hittil. (Dessverre svært lav oppløsning på bildene, pga mobilen min.)

image.thumb.png.e04fde3e2f1b1aa54e292e84b1ed7349.pngimage.thumb.png.9ded694da1b6bb5e5c0bb777df6a82ba.png

image.thumb.png.7a315cda0c41a6621c1e01ef08515a0b.pngimage.thumb.png.1eedb35534ac600070c921693a9422d6.pngimage.thumb.png.f4f9ce259310b744e80d8024b14bb64e.png

Endret av kbruaz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, som forventet: Jeg ser fortsatt at jeg kommer til å ha bruk for Ultra Raptor i fremtiden, så jeg kjøper meg nok et par Wide når disse kommer på tilbud et eller annet sted. Enten i år eller neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (På 20.4.2024 den 13.11):

Forøvrig merker jeg at Speedgoat 5 i størrelse 44 er litt mer romslige enn UR i størrelse 44,5, særlig i bredden. (Vanlige UR er jo i overkant smale for meg, som nevnt.)

Meg også. Har løst UR til å passe ved å ta ut skolissene og tre de inn igjen, men ikke i det nederste lissehullet på begge skoene. Da blir de slappe nok nederst over fotbladet til at de er komfortable å gå med. Bruker også 44.5. Har prøvd 45, det ble for stort og ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.