Gå til innhold
  • Bli medlem

Helle Nord


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har fått testet den ut ganske grunding og har brukt den litt som erstatter for små øks. Å den er helt fenomenal. Virkelig gøy å lage opptenningsved til kvistbrenneren eller bare lage fire sticks. Den har litt stort håndtak, så det er en fordel å ha stor hånd for at den skal passe bra. 
Balansen i kniven er veldig god og jeg har brukt den mye til å kutte kjøtt når jeg lager mat. Til poteter eller grønnsaker er den ikke så godt egnet, men det går jo. 

Eggen holder godt, den tåler godt med juling og ser utrolig flott ut. Kan virkelig anbefales. 

Merk at noen klager på at de får hotspots I hånden av å bruke den, så kan være verdt å teste den ut litt i butikk om du har mulighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (58 minutter siden):

Jeg har fått testet den ut ganske grunding og har brukt den litt som erstatter for små øks. Å den er helt fenomenal. Virkelig gøy å lage opptenningsved til kvistbrenneren eller bare lage fire sticks. Den har litt stort håndtak, så det er en fordel å ha stor hånd for at den skal passe bra. 
Balansen i kniven er veldig god og jeg har brukt den mye til å kutte kjøtt når jeg lager mat. Til poteter eller grønnsaker er den ikke så godt egnet, men det går jo. 

Eggen holder godt, den tåler godt med juling og ser utrolig flott ut. Kan virkelig anbefales. 

Merk at noen klager på at de får hotspots I hånden av å bruke den, så kan være verdt å teste den ut litt i butikk om du har mulighet. 

Høres veldig bra ut da den er tenkt brukt mye sammen med kvistbrenner. Takker for hyggelig tilbakemelding👌🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Bjørnar Ø skrev (31 minutter siden):

Får se om det ikke blir en Helle Nord her også, hvis Helle etterkommer ønske om speilvendt slire…

Jeg bruker å ha stor lang knive med dype slire på venstre siden selv om jeg er høyrehendt da jeg synes den er lettere å ta inn og ut av slira sånn som en lite sabel om du skjønner. Blir kronglete på riktig side (høyere) når det blir litt lengde på kniven synes jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaaaahaaaaa skrev (7 minutter siden):

Jeg bruker å ha stor lang knive med dype slire på venstre siden selv om jeg er høyrehendt da jeg synes den er lettere å ta inn og ut av slira sånn som en lite sabel om du skjønner. Blir kronglete på riktig side (høyere) når det blir litt lengde på kniven synes jeg. 

Venstrehendt, har endret mange slirer for å få slira på rett side for meg. Så tenkte sjekke om de ville ta jobben. Ellers blir det kanskje litt lærarbeide framover

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk sjøl til anskaffelse av Helle Nord basert på gode tilbakemeldinger her på forumet. Mitt bruk er også vedproduksjon til kvistbrenner, drasser med meg en Solo Stove titan til opplysning.

Helt nydelig kniv til dette! Tar ned store grener uten mange hugg, disse kan jeg knekke ned i kortere kubber, splitte enkelt og knekke videre ned for å passe i Solo Stoven.

Jeg har forholdsvis store klyper (str 10 hansker) og skjønner at det kan være en fordel. Kjente også på noe verk før jeg fikk justert grepet litt.

Tommel opp fra meg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morino skrev (36 minutter siden):

Gikk sjøl til anskaffelse av Helle Nord basert på gode tilbakemeldinger her på forumet. Mitt bruk er også vedproduksjon til kvistbrenner, drasser med meg en Solo Stove titan til opplysning.

Helt nydelig kniv til dette! Tar ned store grener uten mange hugg, disse kan jeg knekke ned i kortere kubber, splitte enkelt og knekke videre ned for å passe i Solo Stoven.

Jeg har forholdsvis store klyper (str 10 hansker) og skjønner at det kan være en fordel. Kjente også på noe verk før jeg fikk justert grepet litt.

Tommel opp fra meg!

Høres bra ut. Jeg har også str 10, så da må jeg få testen en snart. Takk for tilbakemelding fra dere alle her inne, og så ønsker jeg alle en opplevelsesrik naturtid fremover🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (8 minutter siden):

Jeg har begge selv, jeg hadde valgt Helle Nord over A1 any day! Bladet er rett og slett for tykt og lite håndterbart. 

Bestiller Helle Nord, når jeg får e-post fra Helle om at venstrehåndsslire er tilgjengelig for bestilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (51 minutter siden):

Jeg har begge selv, jeg hadde valgt Helle Nord over A1 any day! Bladet er rett og slett for tykt og lite håndterbart. 

Blir nok den på meg om grepet sitter, ellers så er jo nye didi galgalu et alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (17 timer siden):

Jeg har begge selv, jeg hadde valgt Helle Nord over A1 any day! Bladet er rett og slett for tykt og lite håndterbart. 

Ser Nord nå om ikke lenge også kommer med sleipner stål. Hva tenker dere her om det? Fordeler ulemper med begge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra hva jeg har skjønt så tåler vel Sleipner stål mer juling? altså at det holder eggen bedre under hardt bruk. Sleipner stål er vel også mye brukt i verktøy. Jeg har ikke veldig mye erfaring med det selv, kanskje noen guruer her inne kan opplyse oss mer. Det må jo være en grunn til at de velger å gå for nytt stål? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleipner er ikke regnet som ett rustfritt stål slik 14c28n er, men såpass høylegert at det ikke ruster veldig lett. Begge er enkle, rimelige stål som har godt balanserte egenskaper og yter bra ifht. prisen. Sleipner vil ruste lettere, men er seigere og skal tåle mer juling, som tshansen nevner. Har ikke erfaring med Sleipner selv, men vil tru det også har noe høyere slitestyrke og holder seg skarp lengre ved samme bruk. Alt i alt er det sikkert ett bedre valg for en slik kniv som innbyr til hugging, klyving og litt hardere bruk, så lenge du ikke forventer utfordringer med rust. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morino skrev (41 minutter siden):

Min klokker inn på 380g med slire. Overraskende mye når jeg tenker meg om. Man får mye øks hos gransfors til 500g gjør man ikke?

Takk for svar👌🏻 Kommer jo an på hva en skal bruke det til, men er du ute etter en øks, ville jeg droppet nord😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Morino said:

Min klokker inn på 380g med slire. Overraskende mye når jeg tenker meg om. Man får mye øks hos gransfors til 500g gjør man ikke?

500 g er ganske akkurat outdoor-øksa, som er super enhåndsøks og overraskende god til lett klyving. Jeg bruker denne pluss av og til en liten kniv til bålfyring.

 

Edit: Litt forhastet etter hukommelsen. 

 

17133317062191318147558411622284.jpg

17133317289016886849867711096899.jpg

Endret av foroll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.