Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av turkniv?


Anbefalte innlegg

Angående knivsliping så kan det hende jeg lærer meg det på sikt. Men når det koster 150 spenn å få knivene slipt opp av en proff, så synes jeg det er en bedre invistering foreløpig. Å kjøpe billige kniver samt slipesteiner og ta den risken selv på sikt er nok en artig hobby jeg foratår mange liker, men jeg klarer ikke se den store økonomiske fordelen. 

Mine kniver kommer nok ikke til å bli heavy brukt heller, så med eidstroppen vil dem nok holde seg skape i lang lang tid, tror jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ble for øvrig veldig "forelsket" i Helle Mandra FG kniven. Liker godt utseendet på den. En veldig liten og "snerten" kniv ser det ut som. Men så begynte det etter hvert og gå opp for meg hvor "ubrukelig" den egentlig må være...?

Skaftet er veldig lite (kort) og man får ikke noe kraft til spikking etc. Større oppgaver er den jo åpenbart ikke egnet til? 

Hvem er det som er regnet som den typiske brukergruppen her?

Det nærmeste jeg kommer til hva den kniven kanskje er god til er som smørkniv?

Jeg har jo selv Helle Besseggen som har tilnærmet samme knivblad, men skaftet på besseggen er jo lenger og mer ergonomisk. Så jeg ser ikke helt hva denne Mandra kniven kan brukes til eller hvilken fordeler man har med denne.

Er det noen her som eier denne kniven som kanskje har noen erfaringer?

Endret av Ove Bjerknes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, zimwalker said:

Det koster ikke mye tid og utstyr og lære seg å slipe sine egne kniver. 

Takk, jeg skal få sett på det. Behovet er for min del er svært lite. Det er mest kjøkkenkniver fra Ikea som begynner og bli sløve, og knivsamling på tur er kun en eldre «samekniv» og en rimelig drittkniv som jeg sjelden bruker.
Var derfor kun ute etter en enkel metode for å friske opp disse uten å begynne med steiner eller fancy slipemaskiner.

Men det enkle er kanskje ikke alltid det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med tanke på trådtittelen og hva tråden handler om, så ser jeg for meg at en "perfekt turkniv" rett og slett ikke kan defineres da vi nok har forskjellige måter og lage mat, fyre bål, spikke pølsepinner på. Samt at vi i tillegg har forskjellige preferanser på hvordan en kniv skal ligge i hånden etc. Dessuten har vi jo også forskjellige størrelser på hendene og sikkert mye mer også. 

Men som generell turkniv så ser jeg for meg en kniv som er mellomstor. Stor nok til å kappe noen busker og små kvister til bålet, og liten nok til å kunne skjøre mat og kanskje smøre brødskiva med. 

Så rent funksjonsmessig, vil jeg si en kniv i størrelsen Helle Temagami er en god allrounder kanskje? Ikke for at det er Helle å jeg har heller ikke tatt med stålkvalitet etc. jeg tenker kun på størrelsen på skaft og blad. 

Jeg har prøvd og spikke pinner med Helle lappland kniven, og selv om det går fint og spikke noen pølsepinner med denne, så er det betydelig tyngre enn å feks. bruke Helle Besseggen. 

Grunnen til at jeg gikk for Helle Utvær som er hakket større enn Temagami er fordi jeg har Besseggen fra før samt Lappland kniven. Jeg føler Utvær befant seg mest midt i mellom og dessuten synes jeg den ser litt bedre ut rent estetisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fantmin gamle gode med lite brukte Cold Steel Master Hunter med VG1 San Mai stål nederst i en kasse dypest lang inn i kjelleren. Denne har egentlig aldri vært skarp synes jeg og den barberer ikke bort hår på armen heller. 

Utrolig tung å spikke med, trolig grunnet det tykke bladet og at den er litt sløv.

Fasongen ellers liker jeg godt, og håndtaket er behagelig å holde i, men jeg klarer ikke å finne noen plass til denne. Husker jeg betalte nærmere 2.000 kroner for denne på XXL for noen år siden. 

Hvis noen vil ha kniven så ta kontakt. Den er til salgs. :)

IMG_0445.thumb.jpeg.6a25324566d213301727897acf7b7e90.jpeg
 

IMG_0446.thumb.jpeg.b2b2a2c5e03370a81cd0012255fae24a.jpeg

IMG_0447.thumb.jpeg.0a2f79234bf99e58cf6564efb7315c89.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (47 minutter siden):

Jeg fantmin gamle gode med lite brukte Cold Steel Master Hunter med VG1 San Mai stål nederst i en kasse dypest lang inn i kjelleren. Denne har egentlig aldri vært skarp synes jeg og den barberer ikke bort hår på armen heller. 

Utrolig tung å spikke med, trolig grunnet det tykke bladet og at den er litt sløv.

Fasongen ellers liker jeg godt, og håndtaket er behagelig å holde i, men jeg klarer ikke å finne noen plass til denne. Husker jeg betalte nærmere 2.000 kroner for denne på XXL for noen år siden. 

Hvis noen vil ha kniven så ta kontakt. Den er til salgs. :)

IMG_0445.thumb.jpeg.6a25324566d213301727897acf7b7e90.jpeg
 

IMG_0446.thumb.jpeg.b2b2a2c5e03370a81cd0012255fae24a.jpeg

IMG_0447.thumb.jpeg.0a2f79234bf99e58cf6564efb7315c89.jpeg

Har en slik selv, ikke den mest brukte kniven jeg har. Min erfaring er at denne egner seg bra ifm jakt og oppstykking av dyr. Har ikke noe problem med å få den skarp sp min barberer fint bort hår på armen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (På 26.3.2024 den 12.47):

Da kan jeg oppdatere tråden med å si at jeg nå har bestillt Helle Utvær fra Magasinet.no :)

Så skal jeg sende min Helle Lappeland og Helle Besseggen kniv til sliping og polering hos Knivslipern.com. Da har jeg tre helle kniver i tre forskjellige størrelser som utfyller hverandre. :) 

Så vurderer jeg om jeg bare for morroskyld også skal sende denne Bear Grylls foldekniven jeg har til sliping. Egentlig kjekt og ha en slik foldekniv, men den er vel egentlig overflødig. Ikke har den imponert meg særlig heller... 

Besseggen er egentlig en veldig fin kniv det også. Sylskarp kniv og perfekt til småoppgaver som å spikke pølsepinner og annet småtteri. Dog ser jeg dem ikke selger denne lenger... men det spiller jo ingen rolle for min del :) 

Er Gerber som laget knivene til Bear Grylls, så kvalitetsmessig er de like. Like «kule» som Ramboknivene var på 80-tallet.🙃🙃🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (9 minutter siden):

Har en slik selv, ikke den mest brukte kniven jeg har. Min erfaring er at denne egner seg bra ifm jakt og oppstykking av dyr. Har ikke noe problem med å få den skarp sp min barberer fint bort hår på armen enda.

Kniven i seg selv er fin, men med 4.8mm tykt blad så egner den seg dårlig til mitt bruk. Men det er ikke noengalt med kniven utover det faktium at trenger oppskarping. 

Mulig jeg sender den til knivslipern.com for å gi den en ny sjans. Problemet mitt er at jeg har et inntrykk av at den ble fort sløv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (1 minutt siden):

Er Gerber som laget knivene til Bear Grylls, så kvalitetsmessig er de like. Like «kule» som Ramboknivene var på 80-tallet.🙃🙃🙃

Haha, jeg husker de ramboknivene med kompass i enden hvor det var fyrstikker etc. inne i skaftet. Jeg hadde en slik. Kjøpte den på Svinesund. DET var søppel husker jeg. Skaftet pp kniven datt av etter få uker når jeg skulle spikke teltplugger i en alder av 10-12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Haha, jeg husker de ramboknivene med kompass i enden hvor det var fyrstikker etc. inne i skaftet. Jeg hadde en slik. Kjøpte den på Svinesund. DET var søppel husker jeg. Skaftet pp kniven datt av etter få uker når jeg skulle spikke teltplugger i en alder av 10-12 år.

En kamerat kjøpte en slik, han har den enda. Dog definert som ubrukelig av han. Styrte unna selv. Har alikevel flere kniver enn jeg har hender og fingre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at av alle knivene i forskjellige sjanger jegbhar hatt, så faller jeg hele tiden tilbake på Helle. Lappeland kniven er den kniven som overbeviste meg, samtidig som Besseggen som er en langt mindre kniv, men sylskarp. Den desidert skarpeste kniven jeg har hatt. Den fikk nok trolig litt mye juling så den fikk et bittelite hakk i eggen, noe jeg håper knivslipern nå kan rette på. 

De andre knivene jeg har hatt blir litt mer mjee.... har aldri overbevist meg helt. Dyre og fine og se på, men blir fort sløve synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og en Master Hunter San Mai liggende, og liker kniven godt. Skarp og god, og funket meget bra til fisk når den var med en tur til Lifjell for noen år siden.
Det eneste jeg ikke liker med den kniven er sliren den kommer med. Har og en SRK, og måtte jeg valgt en av de to, hadde det nok blitt Master Hunter.
Men nå er begge arkivert i skapet siden det er Cassström Lars Fält og Mora Garberg som er bruksknivene her..

IMG_0402.thumb.jpg.970f660d233fc1dd44f652b6773428d8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2024 at 12:57 AM, Bjerknez said:

Angående knivsliping så kan det hende jeg lærer meg det på sikt. Men når det koster 150 spenn å få knivene slipt opp av en proff, så synes jeg det er en bedre invistering foreløpig. Å kjøpe billige kniver samt slipesteiner og ta den risken selv på sikt er nok en artig hobby jeg foratår mange liker, men jeg klarer ikke se den store økonomiske fordelen. 

Mine kniver kommer nok ikke til å bli heavy brukt heller, så med eidstroppen vil dem nok holde seg skape i lang lang tid, tror jeg. :) 

 

Som nevnt tidligere, det finnes gode slipere. Min favoritt er Work Sharp sin Ken Onion Edition. Ofte på tilbud rundt 1700 kroner.

Der er det jaggu ikke mye å lære, du setter på slipebånd, ser på en tabell for å finne frem til riktig instilling mtp vinkel og fart.

Når du har stilt inn fart og vinkel setter du på et slipebånd så drar du bare først på høyre side, så på venstre side, så mange ganger som det står. 2 ganger på det groveste, 8 ganger på X65, 8 ganger på x20, 8 ganger på x4, og 8 ganger på poleringsbåndet.

Og vipps, 5 minutter senere har du en bokstavlig talt speilblank egg som varer i månedsvis. Gikk over alle kjøkken og turknivene mine tidligere i dag og det tok 45 minutter for helproff sliping av 8 kniver. Og da snakker du bokstavlig talt om speilpolish på kniveggen og en kniv som er så skarp at du lett kan barbere deg med den.. :) Og sliperen fungerer da samtidig på andre verktøy som feks økser.

Det er ikke vanskelig, bare venstre, høyre, venstre, høyre og tell hvor mange passeringer du har.

image.png.8bccc4891aefd529a6cb3c6d5d01fef5.png

 

 

 

Endret av Gabs88
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jar nok rett. Men jeg tenker at å betale 150 spenn for å slipe en kniv er verdt det. Vertfall hvis det er en dyrere kniv. Jeg kommer ikke til å bruke knivene veldig mye, så for keg holder det trolig at jeg sender dem inn en gang hvert andre år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Bjerknez said:

Du jar nok rett. Men jeg tenker at å betale 150 spenn for å slipe en kniv er verdt det. Vertfall hvis det er en dyrere kniv. Jeg kommer ikke til å bruke knivene veldig mye, så for keg holder det trolig at jeg sender dem inn en gang hvert andre år. :)

Joda, hvis det bare er den ene kniven. Men så er det gjerne også frakt til og fra.

 

Men fordelen med en god sliper er jo at du kan ta alle kniver en gang i halvåret, uansett om det er kjøkken, bruks eller turkniver.. :) Jeg sliper vanligvis en 7-8 kniver i slengen, med 6 måneders mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (7 timer siden):

 

Som nevnt tidligere, det finnes gode slipere. Min favoritt er Work Sharp sin Ken Onion Edition. Ofte på tilbud rundt 1700 kroner.

Der er det jaggu ikke mye å lære, du setter på slipebånd, ser på en tabell for å finne frem til riktig instilling mtp vinkel og fart.

Når du har stilt inn fart og vinkel setter du på et slipebånd så drar du bare først på høyre side, så på venstre side, så mange ganger som det står. 2 ganger på det groveste, 8 ganger på X65, 8 ganger på x20, 8 ganger på x4, og 8 ganger på poleringsbåndet.

Og vipps, 5 minutter senere har du en bokstavlig talt speilblank egg som varer i månedsvis. Gikk over alle kjøkken og turknivene mine tidligere i dag og det tok 45 minutter for helproff sliping av 8 kniver. Og da snakker du bokstavlig talt om speilpolish på kniveggen og en kniv som er så skarp at du lett kan barbere deg med den.. :) Og sliperen fungerer da samtidig på andre verktøy som feks økser.

Det er ikke vanskelig, bare venstre, høyre, venstre, høyre og tell hvor mange passeringer du har.

image.png.8bccc4891aefd529a6cb3c6d5d01fef5.png

 

 

 

Gikk til innkjøp av denne selv etter uttalige andre slipesystem som rett og slett er alt for tungvint å bruke. Men jeg kjøpte den litt bredere tilleggsatsen så du får slipe knivene bedre. Den fungerer langt ifra optimalt for alle kniver Ken Onion Orginalt. Også skraper den stygt opp knivene. Så jeg har demontert guiden, bruker den til øksene mine, også har jeg Work sharp tror jeg den het til alle knivene mine. Å med vel 150 kniver i hus, så betalte denne seg selv 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (26 minutter siden):

Gikk til innkjøp av denne selv etter uttalige andre slipesystem som rett og slett er alt for tungvint å bruke. Men jeg kjøpte den litt bredere tilleggsatsen så du får slipe knivene bedre. Den fungerer langt ifra optimalt for alle kniver Ken Onion Orginalt. Også skraper den stygt opp knivene. Så jeg har demontert guiden, bruker den til øksene mine, også har jeg Work sharp tror jeg den het til alle knivene mine. Å med vel 150 kniver i hus, så betalte denne seg selv 😂

150 stk kniver??? 

https://helplinkpsykolog.no/shoppingavhengig/

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (3 timer siden):

Gikk til innkjøp av denne selv etter uttalige andre slipesystem som rett og slett er alt for tungvint å bruke. Men jeg kjøpte den litt bredere tilleggsatsen så du får slipe knivene bedre. Den fungerer langt ifra optimalt for alle kniver Ken Onion Orginalt. Også skraper den stygt opp knivene. Så jeg har demontert guiden, bruker den til øksene mine, også har jeg Work sharp tror jeg den het til alle knivene mine. Å med vel 150 kniver i hus, så betalte denne seg selv 😂

Siden det normalt er 365 dager i året, ser da bort ifra skuddår, så mangler du mange kniver…😜

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

10 hours ago, tshansen said:

Gikk til innkjøp av denne selv etter uttalige andre slipesystem som rett og slett er alt for tungvint å bruke. Men jeg kjøpte den litt bredere tilleggsatsen så du får slipe knivene bedre. Den fungerer langt ifra optimalt for alle kniver Ken Onion Orginalt. Også skraper den stygt opp knivene. Så jeg har demontert guiden, bruker den til øksene mine, også har jeg Work sharp tror jeg den het til alle knivene mine. Å med vel 150 kniver i hus, så betalte denne seg selv 😂

Litt vanskelig å forstå det innlegget, men hvis jeg skjønner deg riktig så har du kjøpt Worksharp BGA Slipeanlegg?

Jeg har det anlegget selv også, kjøpte nylig og testet på siste kniv i går. Veldig fornøyd, skulle gjerne ønsker jeg brukte det på alle jeg slipte.. :)

Forøvrig så er trikset for å unngå oppskrapede kniver blå 3m maskeringstape. Det gjelder for alle slipesystemer, måtte gjøre det samme med Edge Pro systemet mitt. Det er dette profesjonelle knivslipere bruker. image.png.16598991d86cf2526e5a5952cf262337.png

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jar jeg fått testet Helle Utvær kniven litt vedrørende spikking og kapping av rundt 1-2 cm tykke kvister etc. 

Førsteinntrykket mitt når jeg åpnet esken var veldig bra. Over forventning og kniven var sylskarp rett ut av esken. Skummelt skarp faktisk. Imonerende. Håndtaket passet mine hender helt perfekt. Jeg kunne kanskje tenkt meg LITT mer markert fingervern, men ellers var den helt perfekt. 

Den glei gjennom greinene uten problemer. 

dette er sog ikke en kniv som passer til typisk hogging da den er ganske lett. Men da har jeg lappeland kniven Helle. Jeg vurderer å kjøpe Helle Mandra som minikniv.

Her er noen bilder av hærligheten :) 

 

IMG_0448.jpeg

IMG_0449.jpeg

IMG_0450.jpeg

IMG_0451.jpeg

IMG_0452.jpeg

IMG_0453.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.