Gå til innhold
  • Bli medlem

Xxl har montert feil, hva krever jeg?


JoffeKofte

Anbefalte innlegg

Hei, leverte to par med Movement Race Pro 85 for montering med Plum bindinger hos XXL. Hyggelig montør, og kjapp montering. Hentet ut skia, og han kommenterte at han måtte skru bindingene for hånd, da skia var så utrolig myke. Sa jeg syntes det hørtes veldig rart ut, da jeg er rimelig sikker på at Movement har titanal-plate i området binding skal monteres. Tenkte ikke noe mer på det, henta ut og betalte for montering og kjørte hjem

Vel hjemme pakker jeg ut skia, og ser til min store fortvilelse at montør har gått utifra at Pin Line er det samme som Boot Center, og har montert binding latterlig langt fremme på skia. Forstår jo hvorfor han måtte skru for hånd, da han har skrudd langt utenfor området titanal-platen ligger.

Kjørte ut igjen med skia, og montør hadde da gått for dagen, men ble betjent av en annen ansatt som mente på at dette var min feil, og at det var forventet at jeg som kunde skulle informere om hvor binding skulle monteres, og at det ikke var dems feil at dem ikke visste forskjell på boot-center og Pin-line. Syntes jo det var en merkelig påstand, da jeg tross alt betaler montør for at alt skal bli riktig. Løsningen dems var å plugge skia til uka, og flytte binding.

Nå har jeg vært i kontakt med to andre verksteder som begge utrykker bekymring for at spenn og integritet i skiene er komprimert, samt at det er en stor fare for at fukt vil trenge inn, om dem plugger og flytter binding.

Jeg er rådvill, og vet ikke helt hva jeg skal forvente av XXL, det er jo tross alt to par med splitter nye ski, som ikke akkurat ligger i den laveste prisklassen.

Hva kan jeg som kunde kreve og forvente av XXL? Nye ski? Eller bare håpe at skia ikke knekker, og at spennet er som det skal være, og at fukt ikke vil bli et problem, om skia plugges og binding flyttes?

Se forøvrig bilder, hvor jeg sammenligner med en korrekt montert binding på en like lang ski fra Moonlight. Setter jeg foten i binding, er det ikke frem-ski igjen..20240315_162617.thumb.JPG.b7bc0c3df8c3ac685f509f461957b3b9.JPG

25e8fb06-8cbb-4481-8895-df365f0a4e0e.jpg

20240315_162621.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, tvert imot. Når jeg leverte inn skia sa montør at han hadde hatt flere slike ski til montering den siste tiden, og at dem hadde fått beskjed om å skru Movement-ski for hånd, da dem var så myke. Det tyder vel på at jeg er langt i fra den eneste som har fått feil-monterte Movement ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL skal rette opp skaden og montere bindinger slik de skal være montert. Det kan bety at de må kjøpe nye ski til deg, eller at de flytter bindingene og gir deg erstatning for skaden.

Hva som eventuelt er en fair erstatning er jeg imidlertid usikker på, men hvis dette var nye ski og du mener de er ødelagt pga feilmontering så ville jeg ha krevd at de gir full erstatning slik at du kan kjøpe nye ski, eller at de kjøper nye til deg.

Husk også at du har krav på det som det koster å få nye ski, IKKE det du betalte. Så om du kjøpte skiene til 50% rabatt men nå må betale fullpris så skal butikken betale det som det koster å skaffe nye.

Butikken er også teknisk sett ansvarlige for eventuelle utlegg du har i forbindelse med feilen, så hvis du må leie ski fordi du ikke har din egne så vil de være ansvarlige for den ekstrakostnaden det er å leie. Dette er noe feks Forbrukerklageutvalget vil gi deg medhold med, men som butikkene ofte blånekter på å gjøre med mindre de får en dom på seg.

Det sagt så har du også tapsbegrensningsplikt, det betyr at du skal kjøpe et nytt par med tilsvarende ski til billigste mulige pris. Du kan ikke feks velge dyreste butikk med vilje, og du må kunne dokumentere at dette var billigste pris den dagen.

Kontakt kundeservice sentralt VIA EPOST. Hold det skriftlig, legg ved bilder og forklar nøyaktig hva de har gjort feil. Vær høflig og bestemt og poengter at du må ha feilen retter raskt før sesongen er over.

Kontakt forbrukerrådet hvis du har spørsmål. :) Eller hvis butikken slår seg vrange, forbrukerrådet kan megle mellom butikk og forbruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galskap å legge dette på deg. Ein forventar at montør kan å montere ulike ski korrekt. Dersom ikkje, så må dei i alle fall gi uttrykk for det, slik at du kan levere ein annan stad eller finne ut av ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre skriver dette er butikken alene som har gjort en feil på skiene dine og skal rette opp feilen de har gjort. Enten nye ski og korrekt montering eller flytte bindinger korrekt og plugge hullene, gjerne med en en rabatt/erstatning på feilen som er påført skiene. Å montere om bindinger 2-3 ganger på en ski medfører ikke noen svakheter så lenge hullene plugges og nye hull ikke borres for nærme gamle hull på skiene. Dog vil det bli synlig på disse skiene at det har vært boret hull så langt framme, det går på utseende om det betyr noe.

Jeg har selv fått levert ski med bakbinding montert skeivt (pins i bakbinding traff ikke spor i skoen når skoen vart festet i frembinding) fra stor norsk sportsbutikk. Tok da kontakt med butikken og avtalte at skiene skulle returneres, montering rettes opp, og skiene sendes tilbake, på deres kostnad. 

Movement Race Pro 85 har titanalplate i sone for innfesting, det ser man på at angitt bordiameter på skien er 4,1 mm og ikke 3,6 mm som stort sett er standard på ski uten metallplate i innfestingssone for bindinger (noen skiprodusenter angir andre mål på bordiameter, men det er færre av disse). 

Merk at ved montering fram binding på pin line så er dette uavhengig av boot center. (boot center flytter seg bakover jo større skoen er). Ref. Fischer skis: "We recommend pin line at balance point for optimal grip and glide", antar jeg Movement har markert ut fra samme formål på disse skiene gitt kategorien de er i.

Det ser ut som om du har Plum bindinger på skiene, jeg vil være overrasket om XXL butikken har jig for bindinger av det merket når de ikke selger selv. De verksteder jeg har brukt er ikke villig til å montere bindinger uten at de har jig for samme merke som bindingene er fra.

image.thumb.png.bb379f669895d4c475585a5fd6d172c4.png

 

Litt avsporing:

Stort sett så monterer jeg rando og alpinbindinger selv med papirmal (https://github.com/splitn2/DrillSki) og søyleborremaskin med Wintersteiger drill bit for montering av bindinger. Det er egentlig ganske enkelt så lenge man er er nøye på oppmerking (plassering på ski og skostørrelse) og boring. Anbefales å prøve ut. Eksempel på ulike plassering av hull nedenfor:

 image.thumb.png.39f127cec07bb1709683eb264a9b5099.pngimage.png.08c2c6a6831cbaef058732fd57853b01.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.