Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Nansen Waxless eller Åsnes Gamme?


Anbefalte innlegg

Stålkanten på min 15 år gamle Nansen har knekt og løsnet. Jeg har tenkt p kjøpe nye ski, og overfører BC Magnun bindingene, slik at jeg kan fortsette med Alpina Alaska BC støvlene.

Jeg har lenge tenkt på Åsnes Waxless fjellski, det virker greit å kunne dra av fellen på vei nedover og fortsatt ha litt feste til flatene. Waxless feltet er kort på Åsnes, fungerer det greit?

Bruksområdet mitt er en og annen tur på Hardangervidda/Skarvheimen, men mest i Bergsdalen/Voss/Kvamskogen og generelt kupert og bratt terreng på vestlandet.

Har også vurdert Gamme skien, men vet ikke om dette er en bra ski til dette bruksområdet? Den kommer dessverre ikke som Waxless.

Så spørsmålet: Burde jeg gå for Nansen Waxless eller Gamme?

Eller har Fischer bedre smørefrie modeller med kortfellfeste?

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Stålkanten på min 15 år gamle Nansen har knekt og løsnet. Jeg har tenkt p kjøpe nye ski, og overfører BC Magnun bindingene, slik at jeg kan fortsette med Alpina Alaska BC støvlene.

Jeg har lenge tenkt på Åsnes Waxless fjellski, det virker greit å kunne dra av fellen på vei nedover og fortsatt ha litt feste til flatene. Waxless feltet er kort på Åsnes, fungerer det greit?

Bruksområdet mitt er en og annen tur på Hardangervidda/Skarvheimen, men mest i Bergsdalen/Voss/Kvamskogen og generelt kupert og bratt terreng på vestlandet.

Har også vurdert Gamme skien, men vet ikke om dette er en bra ski til dette bruksområdet? Den kommer dessverre ikke som Waxless.

Så spørsmålet: Burde jeg gå for Nansen Waxless eller Gamme?

Eller har Fischer bedre smørefrie modeller med kortfellfeste?

Eg har ikkje erfaring med waxless, så skal ikkje uttale meg om det. Men er veldig glad i både Nansen og Gamme/Finnmark, dei tronar høgt på lista over skiglede, og blir sjeldan feil. Eg meinar Gamme er ei god allroundski, men til den bruk du skisserer lurer eg likevel på om ikkje vektskåla hadde tippa i favør Nansen for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

Eg har ikkje erfaring med waxless, så skal ikkje uttale meg om det. Men er veldig glad i både Nansen og Gamme/Finnmark, dei tronar høgt på lista over skiglede, og blir sjeldan feil. Eg meinar Gamme er ei god allroundski, men til den bruk du skisserer lurer eg likevel på om ikkje vektskåla hadde tippa i favør Nansen for min del.

Waxless står veldig høyt på nyskjerrighetslisten her, så Nansen frister av den grunn også. Hadde Gamme vert laget i Waxless ville jeg sannsynligvis valgt den, bare for å prøve noe helt nytt.

Men så er det dette med lengde da. Jeg er 172 høy, og 65 kilo uten sekk og bekledning. Jeg har i dag 180 i Nansen (disse trakkes flat på stuegulvet lenge før jeg er i nærheten av å legge all kroppsvekt på skien).

Kunne jo forsøkt 185 bare for å ha prøvd noe nytt. Men waxless belegget har ikke allverden grep, så en 180 ski med mindre spenn er kanskje ikke dumt allikevel, og er lett og enkel å håndtere på vei opp og ned 🤔🤔🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (44 minutter siden):

Waxless står veldig høyt på nyskjerrighetslisten her, så Nansen frister av den grunn også. Hadde Gamme vert laget i Waxless ville jeg sannsynligvis valgt den, bare for å prøve noe helt nytt.

Men så er det dette med lengde da. Jeg er 172 høy, og 65 kilo uten sekk og bekledning. Jeg har i dag 180 i Nansen (disse trakkes flat på stuegulvet lenge før jeg er i nærheten av å legge all kroppsvekt på skien).

Kunne jo forsøkt 185 bare for å ha prøvd noe nytt. Men waxless belegget har ikke allverden grep, så en 180 ski med mindre spenn er kanskje ikke dumt allikevel, og er lett og enkel å håndtere på vei opp og ned 🤔🤔🤔

Eg er 166 cm høg, og ligg på mellom 67 og 70 kg alt etter sesong. Har Nansen i 185. Kunne ikkje tenke meg kortare, men det er jo smørjeski ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen waxless fungerer fjell for meg i hvert fall. 195-modellen for 183cm/80kg gir meg godt nok feste til å dra pulk i slakere oppoverbakker uten feller.
Det skal sies at jeg omtrent aldri tar av kortfellene, mest fordi jeg syns det er styrete og det kommer med sjansen om at de ikke vil sitte like bra om de må på igjen pga våte ski osv. Likevel liker jeg at det er waxless, for OM jeg mister en fell på tur (aldri skjedd), så er det ikke krise, og jeg behøver ikke ha med reserve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (8 minutter siden):

Nansen waxless fungerer fjell for meg i hvert fall. 195-modellen for 183cm/80kg gir meg godt nok feste til å dra pulk i slakere oppoverbakker uten feller.
Det skal sies at jeg omtrent aldri tar av kortfellene, mest fordi jeg syns det er styrete og det kommer med sjansen om at de ikke vil sitte like bra om de må på igjen pga våte ski osv. Likevel liker jeg at det er waxless, for OM jeg mister en fell på tur (aldri skjedd), så er det ikke krise, og jeg behøver ikke ha med reserve.

Betyr det at du aldri har forsøkt waxless mønsteret? Hvordon fungerte det, om du har forsøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (40 minutter siden):

Betyr det at du aldri har forsøkt waxless mønsteret? Hvordon fungerte det, om du har forsøkt?

Joda, har brukt det flere ganger - Bare ikke noe særlig i år hvor jeg har latt fellene ligge på mer eller mindre permanent.

Med kun waxless mønster går det mye fortere bortover enn med mohair kortfell, og det tolerer litt oppoverbakke med pulk også. Ikke allverden før man må fiskebeine seg opp, men ofte godt nok. Føret har selvfølgelig mye å si, uten at jeg klarer å si 100% hvilket føre waxless funker best på.

På tur uten pulk kan man fint droppe fellene i en del brattere terreng også. På toppjakt i fjor før jul gikk jeg uten feller over to helger. Det fungerte helt fint i litt mikset skogsterreng og semi-løs snø. Uten pulk.

Når man får litt fart lager mønsteret litt lyd. Noen liker det ikke, jeg synes ikke det gjør noe som helst.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (21 minutter siden):

Joda, har brukt det flere ganger - Bare ikke noe særlig i år hvor jeg har latt fellene ligge på mer eller mindre permanent.

Med kun waxless mønster går det mye fortere bortover enn med mohair kortfell, og det tolerer litt oppoverbakke med pulk også. Ikke allverden før man må fiskebeine seg opp, men ofte godt nok. Føret har selvfølgelig mye å si, uten at jeg klarer å si 100% hvilket føre waxless funker best på.

På tur uten pulk kan man fint droppe fellene i en del brattere terreng også. På toppjakt i fjor før jul gikk jeg uten feller over to helger. Det fungerte helt fint i litt mikset skogsterreng og semi-løs snø. Uten pulk.

Når man får litt fart lager mønsteret litt lyd. Noen liker det ikke, jeg synes ikke det gjør noe som helst.

Det høres jo egentlig fantastisk ut.

Tanken med waxless, for min del, er hovedsakelig når man er på vei ned igjen, og det er en god blanding av nedoverbakker og flater/slake stigninger. Det blir ofte så slitsomt på flatene at jeg lar fellene stå på, og det ødelegger litt av skigleden selv om mohair kortfeller glir ganske bra.

Og selvsagt når det er fint føre og flatt, så kan man nappe av kortfellene. Det klarer jeg fint uten å ta av skiene ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt smørefritt på løypeski uten stålkant, men syns det fungerer best på vårsnø eller rundt null. Da er det vanskeligere og mer søl å smøre, og grepet på smørefritt virker til å være minst like bra som smøring av tilsvarende lengde og glien tilsvarende. Jeg har en teori om at på våt snø så suger en glatt såle seg mer fast, mens smørefritt ikke gjør det og dermed glir minst like bra. I kuldegrader syns jeg smurning er overlegent, spesielt med tanke på gli. På hardt underlag/is gir smørefritt dårlig feste og mye lyd, så der virker klister eller kortfeller i nylon til å være tingen. Som det meste så er det fordeler og ulemper.

Fischer sine smørefri har ord på seg for å ha bedre feste, i hvert fall på de bredere skiene. Kanskje det er på grunn av lengre festesone? De har hatt litt utfordringer med produksjon, bl.a. pga. krigen i Ukraina, så en del ski har kommet uten kortfellfeste denne sesongen. Åsnes beskrives som for de med skikkelig skiteknikk, og gir dårligere feste og bedre gli. Kortfeller syns jeg gir både betydelig bedre feste og dårligere gli enn smøring, felleski eller smørefritt.

Angående ski fra Åsnes; Gamme eller Ousland hvis du også går litt i oppkjørte spor. Sverdrup eller Nansen ellers, avhengig av om du prioriterer allsidighet eller kjøreegenskaper på fast underlag, samt om du foretrekker at skien flyter til toppen i løs snø eller at den mer pløyer igjennom og har bedre bæring. Ingstad Waxless kan være et alternativ hvis du har en del løs snø og prioriterer svingegenskaper. Det er synd Sverdrup ikke har kommet som smørefri ennå, for det er den mest allsidige skien deres.

Endret av rokkitan
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
rokkitan skrev (29 minutter siden):

Jeg har bare brukt smørefritt på løypeski uten stålkant, men syns det fungerer best på vårsnø eller rundt null. Da er det vanskeligere og mer søl å smøre, og grepet på smørefritt virker til å være minst like bra som smøring av tilsvarende lengde og glien tilsvarende. Jeg har en teori om at på våt snø så suger en glatt såle seg mer fast, mens smørefritt ikke gjør det og dermed glir minst like bra. I kuldegrader syns jeg smurning er overlegent, spesielt med tanke på gli. På hardt underlag/is gir smørefritt dårlig feste og mye lyd, så der virker klister eller kortfeller i nylon til å være tingen. Som det meste så er det fordeler og ulemper.

Fischer sine smørefri har ord på seg for å ha bedre feste, i hvert fall på de bredere skiene. Kanskje det er på grunn av lengre festesone? De har hatt litt utfordringer med produksjon, bl.a. pga. krigen i Ukraina, så en del ski har kommet uten kortfellfeste denne sesongen. Åsnes beskrives som for de med skikkelig skiteknikk, og gir dårligere feste og bedre gli. Kortfeller syns jeg gir både betydelig bedre feste og dårligere gli enn smøring, felleski eller smørefritt.

Angående ski fra Åsnes; Gamme eller Ousland hvis du også går litt i oppkjørte spor. Sverdrup eller Nansen ellers, avhengig av om du prioriterer allsidighet eller kjøreegenskaper på fast underlag, samt om du foretrekker at skien flyter til toppen i løs snø eller at den mer pløyer igjennom og har bedre bæring. Ingstad Waxless kan være et alternativ hvis du har en del løs snø og prioriterer svingegenskaper. Det er synd Sverdrup ikke har kommet som smørefri ennå, for det er den mest allsidige skien deres.

Flott, takk.

Jeg har egentlig sluttet med smurning på fjellskiene etter jeg oppdaget Mohair feller. Jeg synes de glir godt på kald tørr snø, særlig om jeg husker å gnikke litt glider på de. Så handler det litt om latskap, skiene og fellelimet holder seg rent og pent om man ikke roter det til med smurning og klister ;)

Høres ut som Nansen waxless kan fungere bra for meg. Synd Gamme eller Sverdrup ikke kommer som waxless, for en liten rocker hadde vert utrolig deilig å ha på Nansen!  (Jeg går ikke i spor).

Ingstad blir litt for nært toppturski, men det er en veldig populær ski på vestlandet. Jeg har radoski som veier mindre enn fjellskiene mine, så jeg er godt dekket til de bratte turene.

Jeg brukte ett par smale nylonfeller på vei ned fra fjellet i går. Det fungerte bra på steinhardt betongføre, fordi jeg kunne stå bredt og kante skiene for å løfte fellene fra underlaget når jeg skulle kjøre ned, og slipper også lugging når jeg ploger og svinger med litt kant på skiene :) Mohair fellene gled mye bedre, men blir fort slitt av slikt hardt føre.

Manglet litt kantgrep på ene skien da, med stålkanten dinglende på slep ;) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med Breidablikk waxless og Finnmark (Gamme uten stålkant) med smøring. Valg av skimodell til terreng synes jeg er vanskelig å anbefale da det avhenger i så stor grad av egne ferdigheter og preferanser, men til kupert terreng hadde jeg selv foretrukket bredere ski med mer innsving enn Gamme/Finnmark, selv om de på ingen måte er uegnet.

Jeg synes waxless-mønsteret er helt greit. Litt dårligere glid, men laaangt bedre enn med feller. På typisk voksføre sitter det godt, og trenger ikke påføre mer voks underveis. Dårlig feste på klisterføre, men med kortfellefeste og et par nylonfeller berger man. Et greit kompromiss på overnattingsturer, hvor det er digg å slippe skismøring. Velger alltid smøring på dagsturer.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Finnmark waxless stort sett hele vinteren uten fellene på. Kun når jeg trekker pulk opp litt brattere bakker så kommer kortfellene på. Jeg er strålende fornøyd med waxless, glir rett fra alle som har feller på ned bakkene. Var bekymret for at fellene ikke skulle sitte skikkelig på det smørefrie området, men det har ikke vært noe problem så langt.

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (2 timer siden):

Sverdrup ikke har kommet som smørefri ennå, for det er den mest allsidige skien deres.

Ikkje for å kuppe tråden, men har du denne skia? For den er eg skikkeleg nysgjerrig på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (2 timer siden):

Fischer sine smørefri har ord på seg for å ha bedre feste, i hvert fall på de bredere skiene.

Har hatt smørjefrie e99, dei satt veldig godt faktisk. Men det er ørten år sidan, anar ikkje om dei har gjort endringar sidan då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt ski.

Smørefritt belegg, sammen med kortfellefeste, er det jeg har bestemt meg for. Synes det virker helt topp å ha den muligheten også, festevoks/klister har jeg som sagt sluttet nesten helt med etter at jeg fikk mohair feller.

Når det gjelder merke har jeg jo ett greit utvalg av feller til Åsnes fra før, så da ble valget av merke for enkelhets skyld Åsnes, og ikke Fisher. Dessuten synes jeg det er godt å støtte ett norsk merke (om de da enda er norsk).

Når det kommer til modell med stålkant er det da kun Nansen, Amundsen og Ingstad jeg står igjen med.

Og ang. lengde har jeg gått opp fra 180 til 185, for litt bedre spenn i skien, og litt mer stabilitet. Jeg er brukbar god på ski, så jeg klarer fint å dra med en litt lengre ski i svingen.

Så da ble det Nansen Waxless i 185 lengde :)

———

Så da kommer nytt spørsmål:

Når jeg skal montere BC-magnum bindingen, skal jeg da montere bindingen slik at boot-center på skiskoen havner på sentermerket på skien?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (34 minutter siden):

Ikkje for å kuppe tråden, men har du denne skia? For den er eg skikkeleg nysgjerrig på

Nei, jeg burde nok lagt til en vel, men Åsens beskriver selv Sverdrup som den mest allsidige fjellskien, samt flere omtaler sier det samme. Hvis jeg kun skulle hatt en fjellski til alt mulig utenfor oppkjørte spor, så hadde jeg selv prøvd å kjøpe den. Nordic rocker (at tuppen løfter seg når du tråkker skien flat) gjør at tuppen bøyes opp og flyter nedover i løssnø, taper (at innsvinget starter lengre bak og ikke helt på tuppen) gjør at tuppen ikke hekter så lett og svingradiusen blir ganske liten uten at bredden og vekten på tupp blir høy. I tillegg har den smørespenn for å være god å gå med, mens myk tupp som gjør at den svinger bra.

Kona har et par gamle E99 med myke ender og stiv på midten, og hun er veldig glad i de skiene. Så en moderne og litt bredere utgave høres fint ut, slik Sverdrup er beskrevet. Jeg har Ousland som har lignende mål som E99 og fungerer greit i spor, men ellers høres ut til å ligne mye på Sverdrup. Ulempen med rocker og/eller myk tupp er at den bremser mer når man går i dyp løssnø, spesielt i slak oppoverbakke, men jeg syns Ousland virker litt bedre enn de gamle E109'ene mine der. Nå hadde jeg kanskje kjøpt et par MR48 med NNN og kanskje Sverdrup i tillegg, men det er fordi mange av turene våre går litt i oppkjørte spor og litt utenfor. Jeg har også et par Falketind 62 som fungerer bra bortover i løssnø og til lette/slake toppturer.

Og gratulerer @Marius
Jeg støtter også heller Åsnes enn Fischer og gjenbruk/kompatibilitet er fint. Binding monteres vanligvis på balansepunktet på fjellski: https://asnes-academy.com/velg-riktig-utstyr/montering-av-binding-pa-fjellski/

Endret av rokkitan
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
rokkitan skrev (3 timer siden):

 

Og gratulerer @Marius
Jeg støtter også heller Åsnes enn Fischer og gjenbruk/kompatibilitet er fint. Binding monteres vanligvis på balansepunktet på fjellski: https://asnes-academy.com/velg-riktig-utstyr/montering-av-binding-pa-fjellski/

Takk :)

Da blir det enkelt å overføre de gamle bindingene til nye ski.

Fjellski er ikke så billig som det en gang var, men 3500kr var jo ikke så aller værst.

Jeg prøver å selge de gamle billig. Kanskje noen har knekt en nansen ski og vil bruke den ene som ikke har knekt stålkant, evt. ønsker å reparere den andre.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Marius!

Jeg har tenkt samme tanke selv og holder ett halvt øye med Finn i fall noe skulle dukke opp i nærområdet.
Nå har jeg alt to par eldre Nansen med kortfell, en med BC og en med 75mm, så jeg tenkte ikke svi av alt for mye på ett 3. par med fjellski (selv om det sikkert er nybegynner-tall her på forumet). Løypeskiene er for lengst byttet ut med smørefritt, og jeg savner den enkelheten på fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Løypeskiene er for lengst byttet ut med smørefritt, og jeg savner den enkelheten på fjellet.

Jeg bytte ut ungene sine små Frost-smøreski med Fischer langrennski med integrert fell. Det var en helt fantastisk avgjørelse! Så enkelt å komme seg på tur!

Det fungerte bra for de på fjellet også, utenfor løypene, de har jo en far som kan være skitrekk om det blir vanskelig ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes har vel ikke noe monterings merke på fjellskiene. De monteres på balanse punktet. Legg skien oppå en snekkervinkel som du setter i en skrustikke om du har (da har du begge hendene fri), så finner du hvor skien balanserer. Er kanskje litt avvik mellom skiene (ikke mye), jeg pleier sette de inntil en vegg og ta midt mellom.

Legg en stripe maskeringstape på skien, da kan du bytte tapebit om du merker litt feil. Vanskeligste er å finne senterlinjen (litt fordi sidekanten skrår). Jeg kjøpte to av disse på Obs Bygg og satte begge vinkeldelene på den ene linjalen.

543903_3253562460172_1.jpg.1ae1003488a16491bbbd000ac3fb94aa.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (19 minutter siden):

Åsnes har vel ikke noe monterings merke på fjellskiene. De monteres på balanse punktet. Legg skien oppå en snekkervinkel som du setter i en skrustikke om du har (da har du begge hendene fri), så finner du hvor skien balanserer. Er kanskje litt avvik mellom skiene (ikke mye), jeg pleier sette de inntil en vegg og ta midt mellom.

Legg en stripe maskeringstape på skien, da kan du bytte tapebit om du merker litt feil. Vanskeligste er å finne senterlinjen (litt fordi sidekanten skrår). Jeg kjøpte to av disse på Obs Bygg og satte begge vinkeldelene på den ene linjalen.

543903_3253562460172_1.jpg.1ae1003488a16491bbbd000ac3fb94aa.jpg

Takk :)

For å finne senterlinjen har jeg tidligere lagt en teip nedover midten av skien, bruket ett skyvelære for å finne ett senterpunkt framme og bak ett sted, og ett rettholdt som jeg legger mellom punktene og streker opp. I mitt hode må dette bli den mest nøyaktige måten.

Så borret jeg ut ett hull, skrudde fast bindingen med en skrue, justerte den inn, og markerte resten.

Dette var på tech bindinger, så det må vel gå like bra på BC?

———

Men det står ingen steder hvordan bindingen skal stå i forhold til balansepunktet. Hvor langs fram/bak skal bindingen i forhold til balansepunktet?

Rottefella, og Åsnes, henviser bare til malen, men den har jo ikke jeg.

Jeg kan som «petter smart løsning» sjekke hvordan balansepunktet er i forhold til bindingen på skien jeg allerede har i dag, og lage ett merke på bindingene i forhold til det, før jeg flytter de over og matcher merket med nytt balansepunkt.

IMG_4504.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balansepunktet er der pinnen på BC støvlene er. På 75mm er det der de 3 pinnene er.

Jeg har også brukt skyvelære, men når kanten skrår og den er avrundet på toppen syntes jeg at jeg brukte for mye tid på å måle, og å måle en gang til.. Derfor kjøpte jeg vinklene, setter den ene på 0 på linjalen. Deretter setter jeg den på er sted litt foran der bindingen havner (linjalen oppå skien), da er det lett og avlese bredden i punktet og merke midten. Så setter jeg den litt bak, gjør det samme og trekker en linje mellom merkene.

 

Endret av Omnilite
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Da ble bindingsmonteringen vellykket.

Målte etter alle kunstens regler. Dette må jo gjøres med kirurisk presisjon om det skal bli bra.

For å finne senterlinjen fungerte det bra å bruke skyvelær sammen med stållinjal, samtidig. Skyvelæret mot stålkantene, og stållinjalen inntil skyvelæret.

PU-lim i hullene, aluteip erstattet rottefellateipen.

Bruker 3mm trebor med spiss, og 3,5mm trebor for å få riktig dimensjon på hullene (skal være 3,6mm).

IMG_4555.jpeg

IMG_4556.jpeg

IMG_4557.jpeg

IMG_4558.jpeg

IMG_4562.jpeg

IMG_4563.jpeg

IMG_4572.jpeg

IMG_4573.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.