Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger til nødtelt?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med 2-manns og 4-manns nødtelt til pausebruk?

Jeg synes de ser kjekke ut. Særlig på tur med ungene virker 4-manns utgavene fine. Man kan ta av hanskene og drikke kakao i fred for surt/kaldt vær, tror jeg da. Og de digger jo sånt.

På vinterturer virker de også greie, om man er to personer eller mer. Jeg har sett eksempler på se som bruker 20 sekunder på å grave en fotgrop som alle sitter rundt, og smetter ett slikt telt over. Heller ikke dumt, kanskje man til og med kan ta av vottene en liten stund.

Er dette noe å ha, eller er det bare tull?

Jeg ser Rab har poser i taket til staver, er bittelitt større, har litt større vindu, men mangler strammesnoren langs bakken som Lifesystems har.

Hvilke av disse merkene er best? Og hvor nyttig er strammesnoren langs bakken? (Sikker lett å sy på om den savnes).

Det er i så fall utgavene med vindu, og minst glatt stoff, som er aktuelt (altså ikke ultralight utgavene). Jeg har lett 1-persons vindsekk og 2-persons vindsekk som jeg kan bruker når vekten er viktig.

 

IMG_4060.png

IMG_4061.png

IMG_4059.png

IMG_4058.png

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skaffa meg en Helsport Ly vindsekk, men ikke fått prøvd den noe særlig enda (skaffa den helt på tampen av sesongen i fjor).

Det som ble utslagsgivende for valget for min del var at den har glidelåsåpning i toppen slik at man kan sitte inne i sekken med hodet på utsiden hvis været tillater det, i tillegg til (lukkbar) lufteventil i hver ende. Da trenger man ikke å være «enten inne i, eller ute av» duken, og man reduserer jo mengden kondens ganske greit. Den er beregnet på to voksne da, så om man skal være 4 stykk i den blir det kanskje vel intimt.

Den har i likhet med en del andre vindsekker et vindu for å kunne se ut hvis man rømmer inn i duken i ruskevær. Denne har snøring bunn, og den kan være kjekk ved at man får snurpa sammen sekken under seg i vind, særlig dersom man ikke har hatt mulighet (hvis lite snø) eller tid til å grave seg en fotgrop. Så slipper man i alle fall at duken blafrer fullt like mye. Her ser man litt hvordan den fungerer med sammensnurpinga på barmarksføre. Det kan nok gi en litt lunere opplevelse, det er i alle fall en sånn «kjekt å ha»-løsning. Duken er laget av 15D ripstop sil/sil-nylon (min har vel vannsøyle på 3000 mm, mens de fra 2018 gikk over til 1000 mm), og er derfor både vann- og vindtett i motsetninger til en del andre vindsekker. Og såklart litt glatt i stoffet. Pluss at selve pakkeposen er integrert i duken, så man slipper at den flyr avgårde. Og en fangsnor med karabinkrok som jeg har hengende ut av posen, slik at jeg kan forankre vindsekken f.eks. rundt midja før jeg pakker den ut fra sin egen pakkpose.

Denne har i tillegg festepunkter slik at man kan feste den til skistaver eller lignende slik at man kan bruke den som vindskjerm/levegg, eller bare for å henge vindsekken fra et tre e.l.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte (og returnerte) en slik en for å se hva det var, har ikke prøvd den utenfor verandaen i overskyet vær. Det var en 2 personers vindsekk som jeg tror var fra Lifesystems. Ble returnert ettersom jeg stort sett er mye utendørs i plussgrader, vår, sommer og høst så jeg ikke helt verdien for min egen skyld.

 

Ser for meg at det kan være en veldig fin løsning når du har med unger. Men med unger kan det kanskje være en liten utfordring at de er mye lavere enn voksne.

 

Tror snøringen kan være veldig nyttig hvis det er mye vind.

 

Edit:

Måssabjørn la ut en video, der kan du se hvor mye det blafrer i vinden. Så tror som nevnt at snøringen kan være veldig god å ha.

 

 

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var for spennende til å ikke prøves. Og ungene var veldig bestemt på at vi trengte dette. Så da har jeg sjekket ut begge deler. Jeg gikk for Rab fordi:

- Litt større

- Litt tynnere stoff, og tar mindre plass i sekken

- Større vindu

- Stangkopper i taket.

MEN, de to snorene langs langsidene på Lifesystems sine er verdt det. Det blir tettere og mindre blafring. Det er dog veldig lett å tre inni og sy fast dette på Rab sine, og da får jeg den beste løsningen. Tror faktisk strikktau vil fungere bedre enn det statiske tauet som er på Lifesystem sine. Så da blir det fram med symaskinen :)

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hilleberg vindsekk med plass til tre personer. Har aldri testet den i en nødsituasjon. 

En ting er detaljer som line til å feste rundt livet, når du skal ta ut vindsekken. - Og at du kan forankre vindsekken med for eksempel ski, før du kryper inn i den. 

Må nok ha liggeunderlag og sovepose i tillegg. Eventuelt ekstra varme klær istedenfor sovepose. 

Ser for meg at det kan bli en interessant øvelse hvis tre personer, skal krype opp i sovepose samtidig inne i sekken. 

Har en Jerven duk King Size Thermo. Den veier mye mere. Og du må nok også ha ihvertfall liggeunderlag i tillegg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til overlevelsesbruk trenger man helst ett liggeunderlag som et stort nok til at man kan krølle seg oppå det (eks. ett halvt brettbart z-lite, kan gjerne klippes til ønsket bredde), og en tett duk av ett slag. Om det er vindsekk, søppelsekk, nødtelt eller en tarp spiller ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har flere slike «bothy bags» i husholdningen og bruker de hyppig på fjellet når været tilsier det. Deilig å skifte klær, ta lunsj etc i le når det er surt og blest utenfor. På løpetur eller skitur alene har jeg gjerne med en som veier omlag 260 gr (https://www.xcsports.com/terra-nova/140022/superlite-bothy-2-red), får plass i løpevesten. Er vi to eller flere, blir det gjerne Lifesystems 4-6 personers som blir med. Den veier vel dobbelt så mye og får fint plass inne i hjelmen som ligger i sekken på veien opp. Anbefales- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp sett noen amerikanske YouTube videoer, som er kritisk til både bothy og vindsekk. De testet Fjellreven vindsekk og en eller annen bothy. TheOutdoorGearReview tror jeg kanalen het.

Synes denne anmelderen har noen poenger. For av og til kan det regne i påsken, selv om snøen ligger i fjellet.

 

Endret av Nils Einar Ljosland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Nils Einar Ljosland said:

Har nettopp sett noen amerikanske YouTube videoer, som er kritisk til både bothy og vindsekk. De testet Fjellreven vindsekk og en eller annen bothy. TheOutdoorGearReview tror jeg kanalen het.

Synes denne anmelderen har noen poenger. For av og til kan det regne i påsken, selv om snøen ligger i fjellet.

 

Sikkert denne videoen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema, ikke ulikt ett jeg startet for to år siden https://www.fjellforum.no/topic/56900-nødly-pausely-og-annen-bruk-av-vindsekk-fjellduk-ol-i-medgang-og-motgang/

Faktum er at jeg ikke har brukt noen for for nødly ila. de to årene som har gått. Det lette shelteret fra Life Systems har vært med i sekken på mang en vintertur, så jeg kan ikke klandre shelteret for dette, det er mer mangelen på nød.

Til tross for lite bruk så har ikke det stoppet meg fra å droodle litt mer rundt temaet, så jeg har lekt litt med tanken på å bruke ett lett pyramidetelt som nødly/nødtelt. 
Det behøver ikke bli veldig mye tyngre, samtidig som jeg innbiller meg at komfort og vindstabilitet vil øke betraktlig. Ikke kommet så langt i prosessen at jeg har sett på konkrete modeller, men vi er nok straks på ett litt annet prisnivå enn bothy bags.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videoen vekker noen tanker jeg hadde tidligere. Men som jeg ikke nevnte fordi jeg ikke ville avspore diskusjonen.

 

Spesifikt tenkte jeg med en gang at jeg allerede har noe som gjør samme jobben som vindsekken, et telt.

Spesielt 4 personers lifesystems vindsekken veier jo 515 gram, mens feks et Durston X-Mid Pro 2 (Dyneeema) telt veier 510 gram med DCF gulv. Og ja, det er 8 ganger dyrere så det er på mange måter helt latterlig å snakke om det men samtidig så gir jeg personlig blanke i kostnadene når det kommer til friluftsutstyr. Min prioritet nummer 1 er å kjøpe riktig utstyr slik at jeg faktisk ender opp med å bruke det. For jeg bruker heller 8000 på noe jeg kommer til å bruke enn 1000 på noe som blir liggende ubrukt i et skap.

 

Og du får fint 4 personer, sittende, inn i et slikt telt.

 

Jeg kjøpte selv et X-Mid Solid 1p, dette veier jo mer enn DCF versjonen, (820 gram) men det er det teltet jeg tar med hvis jeg er usikker på om jeg vil overnatte i fjellet eller ikke. Det kjøpte jeg i sommer og jeg har det alltid med så lenge det finnes mulighet for dårlig vær, selv på dagsturer hvis jeg ikke regner med å overnatte.

Og da slipper du at de som sitter i teltet må sitte med ryggen mot veggen, slik som med en bothy bag.

Men ja, kanskje en avsporing men hvis jeg skulle ha et pauserom til 2 voksne og 2 unger, så hadde jeg faktisk heller valgt et telt. Og ikke nødvendigvis Durston sitt men jeg hadde sett etter noe tilsvarende. Noe som faktisk står for seg selv slik at man slipper å sitte med ryggen helt inntil vinden.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, aico said:

Til tross for lite bruk så har ikke det stoppet meg fra å droodle litt mer rundt temaet, så jeg har lekt litt med tanken på å bruke ett lett pyramidetelt som nødly/nødtelt. 

Det behøver ikke bli veldig mye tyngre, samtidig som jeg innbiller meg at komfort og vindstabilitet vil øke betraktlig. Ikke kommet så langt i prosessen at jeg har sett på konkrete modeller, men vi er nok straks på ett litt annet prisnivå enn bothy bags.

Og der har du skrevet akkurat det samme som jeg skrev, samtidig som jeg skrev det. :) Og ja, det er nettopp det som er at du har nå ekstremt gode telt vil vandrestaver som er så lette at man kan bruke de som nødly/pauserom eller liknende.

 

Jeg satte opp mitt X-Mid telt i et par timer nå i høst for å komme unna en skikkelig regnbyge som kom, var kjempefornøyd mens jeg ventet på at regnet skulle gi seg. Og hadde jeg valgt Pro i stedet for Solid versjonen så hadde teltet kommet helt ned i 465 grams vekt.. Og jeg vil påstå at komfortnivået med å sitte 2 timer i teltet var mye høyere enn hvis jeg hadde hatt med meg en Lifesystems 2p bothy i stedet.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er en avsporing @Gabs88, men TS kan jo være av en annen oppfatning.

Jeg har ingen erfaring med pyramidetelt (4 hjørner), men ser for meg at det er enklere enn lavvo... som aldrig blir symetrisk uansett hvor lang tid jeg bruker på oppsett.
På vinter er fire hjørner praktisk ettersom skiene kan brukes som snøplugger (evt. ta med to snøplugger i tillegg om jeg er alene. Og skistavene kan brukes som teltstang. På sommeren er det nok med 4 lette teltplugger og en vandrestav. 

Er bare å finne ett lett, ikke alt for dyrt pyramidetelt som får klemt inn 3-4 pers hvis skjiten treffer vifta. Som regel er vi 1 voksen og 2 barn, men det hender jo at vi er to voksne, og de ungene vokser fort... 
Noe ala Durston X-mid kunne sikkert fungert det også. Skal se litt på priser og vekt etterhvert, men er lett å få det litt travelt med å komme i mål når en først begynner, så jeg avventer til jeg føler at lommeboka tåler en ny trøkk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, aico said:

Synes ikke det er en avsporing @Gabs88, men TS kan jo være av en annen oppfatning.

Det går litt på timingen, det er litt mindre avsporing nå enn hvis jeg hadde nevnt det såpass tidlig som jeg skrev mitt første innlegg.

 

14 minutes ago, aico said:

 

Noe ala Durston X-mid kunne sikkert fungert det også. Skal se litt på priser og vekt etterhvert, men er lett å få det litt travelt med å komme i mål når en først begynner, så jeg avventer til jeg føler at lommeboka tåler en ny trøkk. 

 

Du har jo feks Hyperlite Ultamid 2, Tarptent, Zpacks osv. Finnes mye og alt ligger rundt 500 gram. Spørsmålet blir stort sett hva du vil prioritere, noen egner seg bedre enn andre som pauserom. Andre bedre enn andre som soverom.

X-Mid ble for min del valgt pga soveromsdelen, når jeg kjøpte det var målet å finne et telt primært til turer som kun hadde en overnatting. Til den bruken fant jeg ut at X-Mid Solid var det mest riktige valget, men i ettertid har jeg vert inne på tanken om X-Mid Pro 2 pga lavere vekt og at det egner seg enda bedre som feks nødtelt.


Det blir fordi jeg alltid har med vandrestaver på tur pga kneskade,  og da er 800 gram ekstra for å ha et telt noe jeg alltid velger å ta med, spesielt utover høsten når drittvær kan komme fort.

Endret av Gabs88
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (3 timer siden):

Sikkert denne videoen?

 

 

Har sett denne.

Videoen er det største tullet jeg har sett han komme ut med på youtube. Han har misforstått produktets formål helt fullstendig, så ikke rart at det ikke står til forventingene. Skivebom rett og slett. Synes det var 90% fjas og tull.

Skal man ha det tørt og behagelig i lang tid, uten å komme borti den diffusjonstette duken, må man ha ett telt med stenger, plugger, ventiler, barduner og helst dobbel duk. Det er jo noe helt annet enn en pose man bare åpner og setter seg nedi, og fullstendig uten sammenligning på mange måter.

Det nytter jo ikke å klage på at det er kondens i ett tett 1-duks nødtelt, at man kommer borti duken, eller at han får vondt i ryggen av å sitte på bakken. Hadde han forventet en stol? 🤣

Han kunne ha lagt seg ned og rullet seg inn i duken, og krøllet seg sammen på liggeunderlaget han forhåpentligvis har med. Da blir det jo det samme som en vindsekk. Der har man også full kontakt med en duk full av kondens.

I ett telt kunne han ha fyrt opp en brenner, lagt seg ned i en sovepose, satt seg i en stol eller chairkit, og hatt det behagelig. Men det blir jo helt ærlig talt bare en helt teit sammenligning…

———

Brukte forøvrig 4-6 manns utgaven i dag, med konen, ungene og hunden. Fungerte veldig bra som lunch-ly, og når man kommer hjem er det kun en pose å henge opp i dusjen til tørk, og stappe ned i sekken til neste gang.

Litt lett kondens på innerduken etter en halvtime når vi var ferdig spist og tøyset, men ikke nok til at vi ble våt. MYE bedre enn å sitte ute i frisk bris og yr (som det var i dag).

Gabs88 skrev (2 timer siden):

kanskje en avsporing men hvis jeg skulle ha et pauserom til 2 voksne og 2 unger, så hadde jeg faktisk heller valgt et telt. Og ikke nødvendigvis Durston sitt men jeg hadde sett etter noe tilsvarende. Noe som faktisk står for seg selv slik at man slipper å sitte med ryggen helt inntil vinden.

Skulle jeg brukt telt i dag måtte jeg pakket ut og demontert innerteltet på exped orion 2, satt dette opp ute, tatt det ned, tørket det hjemme, remontert innerteltet, pakket ned.

Det hadde ikke skjedd. Med nødlyet trekker man det ut av sekken, setter seg ned og spiser, henger posen til tørk i dusjen hjemme, og stapper det ned i posen. Hundre ganger enklere, kjappere, billigere, og forøvrig to helt totalt forskjellige produkter og hensikter.

Med teltet kunne jeg tatt med 4 helinox stoler, ett lite sammenleggbart bord, og en brenner. Telt er jo ett totalt forskjellig produkt, og ett nød-telt kan ikke sammenlignes nærmere enn at begge deler har «telt» i navnet.

Sammenligning med en vindsekk er derimot helt innafor. Og jeg kjenner mange som eier både vindsekk og telt 👍

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Marius Engelsen said:

Skulle jeg brukt telt i dag måtte jeg pakket ut og demontert innerteltet på exped orion 2, satt dette opp ute, tatt det ned, tørket det hjemme, remontert innerteltet, pakket ned

 

Det er to av oss som har nevnt telt men begge har da nevnt trekking-pole telt. Det er ikke uten grunn. X-Mid krever at man fester 4 hjørner og setter inn 2 staver, så er man ferdig.

Og når det kommer til tørking så blir jo det akkurat samme opplegg uavhengig av om det er bothy bag eller telt. Utenom innerteltet, som hvis det skal tas ut veldig enkelt kan pakkes i en plastpose slik at det ikke blir vått.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (16 minutter siden):

 

Det er to av oss som har nevnt telt men begge har da nevnt trekking-pole telt. Det er ikke uten grunn. X-Mid krever at man fester 4 hjørner og setter inn 2 staver, så er man ferdig.

Det er ett poeng ja, ikke uenig med at det sikkert er kjapt og greit å sette opp. Men man må allikevel inn og ut med innerteltet, som du sier.

Jeg synes allikevel det blir feil å sammenligne disse, det er rett og slett ikke samme type produkter. De har forskjellige formål og veldig forskjellige priser.

Samtidig er det mange fordeler med ett nød-telt til den bruken det er tiltenkt. Se for deg kuling vinterstid og man skal ta pause eller sette seg ned for å fikse noe. Sekken over hodet, rompa på bakken, og smette under ett sitteunderlag. Enkelt uansett hvor mye det blåser. Ett trekking pole telt vil jo være ett prosjekt å få satt opp i sammenligning, og man blir i mellomtiden kald. Og nedrigging av nødteltet er så enkelt som å reise seg og dytte ned i ryggsekken eller en stor lomme, så er det klart til neste økt.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning at et nødly/-telt må fungere uten «ekstrautstyr» i form av staver og slikt. Når man bruker ordet nød er det nærliggende at noe uforutsett har oppstått, og at man gjerne trenger hjelp. Det er noe litt annet enn et telt for pauser der man har litt vind. Uansett, man er dårlig stilt om nødlyet trenger staver og plugger/ski etc. for å settes opp dersom man er ute for en ulykke der man mister/brekker staver, ski eller bein, og må søke ly akkurat der man ligger (f.eks. uten barduneringsmuligheter og muligheter for å feste plugger i ei steinur/svaberg). Nødteltet må i min verden altså være «komplett» i seg selv. Om det er tiltenkt rein pausebruk blir saken en annen, da funker jo de fleste telt greit. Men jeg tolker tråden dithen at det skal fylle to funksjoner: ly i pauser, og ly i nøden. Her får trådstarter korrigere meg om jeg har misforstått.

En vindsekk funker både på fuglejakta på høsten (jeg har i alle fall ikke for vane å gå med staver der) og skiturene på fjellet, uten at man trenger å gjøre annet enn å legge posen i sekken. Og den funker like greit som ly i pauser under begge disse årstidene også, uten at man trenger staver.

For meg virker det at X-Mid og disse teltene til stadighet trekkes frem som «svaret» på alt mulig av teltbehov litt som ordtaket om at «for en hammer ser alt ut som en spiker». Det finnes ofte verktøy som er bedre egnet, selv om man gjerne vil bruke den hammeren man allerede har.

En annen ting som er essensielt i et nødly/-telt for meg er noe jeg ikke ser nevnt enda: synlighet. Om man skulle være så uheldig at man trenger hjelp, så er det sykt mye lettere å få øye på en signalfarga vindsekk enn et nøytralt farga telt både i høst- og vinterfjellet, særlig i tåke/snøføyka, og den ekstra synligheten kan utgjøre stor forskjell hvis det står om minutter. Gjerne med reflekser i tillegg.

  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til denne typen bruk så tenkte jeg ikke å benytte innertelt, så det blir ikke noe innertelt å ta ut. Forskjellen i logistikk blir minimal svj klarer å se for meg. 

Største forskjellen er at det er 4 hjørner må plugges. Det er marginalt mer styr for noe som til gjengjeld står stødig og holder seg oppe selv.

Dette er nok mye smak og behag, og ikke nødvendigvis enten eller. Foreløpig har jeg bare en bothy-bag, men finner jeg ett telt som virker OK til denne typen bruk, så kan  det fort bli til at jeg sjonglerer mellom de to. Avhengig av værforhold, type tur og hvem som er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Marius Engelsen said:

Ett trekking pole telt vil jo være ett prosjekt å få satt opp i sammenligning, og man blir i mellomtiden kald. Og nedrigging av nødteltet er så enkelt som å reise seg og dytte ned i ryggsekken eller en stor lomme, så er det klart til neste økt.

 

Du legger teltet på bakken, plugger 4 hjørner, setter inn 2 staver.

Det kan være litt stress å få ting helt rett hvis du er alene og det blåser, teltet blir ikke perfekt hvis hjørnene er på feil sted men det skal bokstavlig talt være et kvadrat så hvis du har en person i hver ende så er det ikke så mye vanskeligere enn å legge en firkantet duk på et firkantet bord..

Når du har fått det på riktig plass setter du inn teltpluggene i hjørnene.

Etter det er det bare å smette inn 2 staver i taket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.