Gå til innhold
  • Bli medlem

Overlever de til sommeren?


Gabs88

Anbefalte innlegg

I sommer kjøpte jeg et literspann med 1000 meitemark. Det ble brukt litt til fiske, men det var sikkert 700 igjen og utover høsten ble det ikke så mye fiske som jeg hadde tenkt. Så de ble liggende i kjøleskapet. Regnet med at de kanskje kom til å dø snart.

 

Tidlig i desember fant jeg ut at det var på tide å kaste resten, men til min store overraskelse var all makken tilsynelatende i god form. Så jeg bestemte meg for å se om jeg kunne få dem tilbake til god helse. Det ble kjøpt inn en 8 liters boks fra europris som jeg borret hull i lokket på og boksen ble flyttet mellom romtemperatur og kjøleskapet. Makken fikk også restene av noe frossen rosenkål som den spiste fort.

 

Så ble boksen flyttet over til boden min, hvor temperaturen er litt lavere og nå har de fått litt salat rester. Og det ser ut til at de stortrives.

 

Veldig overrasket over dette, hadde egentlig trodd de ville være døde i slutten av august men de er tilsynelatende ved god helse nå i januar.

 

IMG_0659.thumb.jpeg.6704cef97be2279a29e0ca2616e811fa.jpegIMG_0660.thumb.jpeg.46c6c9836a90d3cbb98223d0250a0cda.jpeg

 

Kanskje det blir isfiske med makk i løpet av januar.

 

Noen tanker? Hva skal til for at de fortsett skal holde seg i live. Og hvor lenge kan dette vare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk en greie med makk-farm på internetten, der de samler makk-juice… bare søke på worm juice og worm farm 😄 Vet ikke helt hvorfor jeg en gang leste meg opp på det, men så skal det sies jeg også har lest bøker om hvordan drive snegle gård. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tenker jeg går helt greit😀

For mange år siden, i min ungdom hadde jeg noen store akvarier i kjelleren hvor jeg holdt ørret. Vinterfór for ørreten var mark fra hagen og mark plukket fra regnvåt asfalt på ettersommer/høst.

Marken ble holdt i 2 store isoporbokser (fra fiskehandleren) og de holdt seg godt gjennom hele vinteren. Kassene var fylt med jord/kompostjord som jo innholdt en del organisk materiale, men som et tillegg ble de også foret med havregrøt. For å ha litt oversikt over behovet for ekstra næring ble havregrøten smurt i et tynt lag på en glassplate som ble lagt (grøten på undersiden) oppå jorda. 

Da var det lett å se aktiviteten i matfatet og tydelig å se økt behov mot slutten av sesongen. Tenkte den gang at det hadde sammenheng med at næringstoff i jorda ble litt magert etterhvert som det opprinnelige organiske ble brutt ned. En annen ting var at marken tilsynelatende ikke stakk av selv om jeg ikke brukte lokk på kassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.