Gå til innhold
  • Bli medlem

Arctic bedding med plass til to soveposer og to liggeunderlag


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Som overskriften antyder: er det noen som vet som arctic bedding med plass til to soveposer og to liggeunderlag? Mener jeg fant en på nettet, Piteraq sin XL, men når jeg kikket litt nærmere så det mer ut som det var god plass til èn, ikke to. Går fortsatt litt tid før knøttolini trekker egen pulk så inntil videre skal begge passe i mitt trekk. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sovjetunionen skrev (42 minutter siden):

Som overskriften antyder: er det noen som vet som arctic bedding med plass til to soveposer og to liggeunderlag? Mener jeg fant en på nettet, Piteraq sin XL, men når jeg kikket litt nærmere så det mer ut som det var god plass til èn, ikke to. Går fortsatt litt tid før knøttolini trekker egen pulk så inntil videre skal begge passe i mitt trekk. 

 

 

Blir ikke det ett veldig digert dyr på toppen av pulken med så mye inni?

Hvis du tømmer underlagene for luft, så passer kanskje to poser og to underlag inn, og volumet blir mindre.

Ett annet alternativ er en 2-personers vindsekk (eller hjemmesydd pose), som alt kan skyves inn i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karfil skrev (1 time siden):

Eller en fjellduk som kan brukes som "gulv" i teltet...

 

Sant, det kan man bruke. Jeg har reinnsskinn som gulv siden det isolerer. Men godt innspill, de kan funke som bedding om det ikke er annet. Ser de bedding posene fra bl.a piteraq har noe praktiske lommer med plass til dunjakke osv, så det ideelle hadde vært et slikt type trekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Blir ikke det ett veldig digert dyr på toppen av pulken med så mye inni?

Hvis du tømmer underlagene for luft, så passer kanskje to poser og to underlag inn, og volumet blir mindre.

Ett annet alternativ er en 2-personers vindsekk (eller hjemmesydd pose), som alt kan skyves inn i?

Tror det går fint, det er ikke Everest vi går opp på akkurat med såpass lite barn på slep, så man kan laste opp en god del uten at det velter :D. Veldig happy med acapulka, de kan ta mye last.

Ja, fine alternativer hvis man ikke finner en bedding som passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (2 timer siden):

arctic bedding som er dobbel? Altså med plass til oppblåste underlag og soveposer? 

Jerven duk av typen Hunter er stor nok. Den er 220x102 cm. Jeg har brukt den noen ganger, og i kombo med Biltema stropper. Da klemmer du det meste ganske flatt. 
Men anbefaler finn for å finne jerven duk, for de er kostbare, men du bruker den som gulv inni teltet også. Evnt putter alle frysepinner inni, mens du gjør resten klart, både oppakning og nedpakking. IMG_7186.thumb.jpeg.109827de5a472ed0a5ded0c550803b3f.jpeg
På en pariserpulk. Dog flat is. 

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (12 timer siden):

Jerven duk av typen Hunter er stor nok. Den er 220x102 cm. Jeg har brukt den noen ganger, og i kombo med Biltema stropper. Da klemmer du det meste ganske flatt. 
Men anbefaler finn for å finne jerven duk, for de er kostbare, men du bruker den som gulv inni teltet også. Evnt putter alle frysepinner inni, mens du gjør resten klart, både oppakning og nedpakking. IMG_7186.thumb.jpeg.109827de5a472ed0a5ded0c550803b3f.jpeg
På en pariserpulk. Dog flat is. 

Ja, det ser jo ut til å fungere helt utmerket det der. Skal teste det. Og enig med at finn er stedet å kjøpe. Jeg kjøpte en isolert jervenduk på finn for mange år siden. Dødsbo fra en gammel gubbe, lukter fortsatt litt sånn piperøyk av den, helt perfekt :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Sovjetunionen said:

Som overskriften antyder: er det noen som vet som arctic bedding med plass til to soveposer og to liggeunderlag? Mener jeg fant en på nettet, Piteraq sin XL, men når jeg kikket litt nærmere så det mer ut som det var god plass til èn, ikke to. Går fortsatt litt tid før knøttolini trekker egen pulk så inntil videre skal begge passe i mitt trekk. 

Jeg har brukt å ha 2 soveposer og to Downmat L i en Piteraq HD XL bedding når kidsa har vært med på overnattingstur. slipper ut litt luft fra liggeunderlagene når de skal på pulken. En pulk med det og en pulk hvor det er en sovepose og et liggeunderlag i beddingen.  

Bilde fra noen år tilbake. (Hadde vel strengt tatt 3 soveposer i den beddingen med ett liggeunderlag pga barna brukte dobbel sovepose på turen bildet er tatt fra.)

 image.png.ec1257b8bc4b17321459317557c688ed.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (På 26.12.2023 den 13.27):

Som overskriften antyder: er det noen som vet som arctic bedding med plass til to soveposer og to liggeunderlag? Mener jeg fant en på nettet, Piteraq sin XL, men når jeg kikket litt nærmere så det mer ut som det var god plass til èn, ikke to. Går fortsatt litt tid før knøttolini trekker egen pulk så inntil videre skal begge passe i mitt trekk. 

Kan dessverre ikke svare helt på det du spør om, men jeg kan vise til hvordan Pteraq sin XL bedding ser ut med henholdsvis
3 sover poser og 3 liggeunderlag,
3 soveposer og 2 liggeunderlag
😅

Har to slike beddinger. De ble kjøpt inn samtidig siden jeg tenkte i samme baner som deg. 
Men har hittil bare brukt det ene siden jeg fant at det var plass til sovestæsjet for meg og de to minste jentungene, og at det er mindre styr med 1 bedding på pulken kontra 2.

Som allerede nevnt av andre blir pulken noe høy, men siden jeg går i lett terreng og oppkjørte spor når jeg har med jentene på tur, så har det gått fint uten noe særlig pulkvelt.

Følgende er i beddingen på bildene under:
2 x Thermarest Xtherm Large (Firkantet)  -Liggeunderlag
2 x Helsport Rago Superlight - Sovepose
1 x Downmat 9 - Liggeunderlag
1 x Western Mountaineering Versalite - Sovepose

Underlagene var tappet endel for luft.

image.png.7b06bea0691bfb4fe17b627a532e4b54.png

image.png.3460a1c07b64ebc064e97750ad9e83ee.png


Følgende er i beddingen på bildet under:
2 x Downmat 9
2 x Helsport Alta Jr
1 x Western Mountaineering Versalite
(I tillegg lurer jeg ikke på om det var lagt inn noen klær til jentungen også. )

Liggeunderlagene hadde blitt fylt med luft til de var harde når jeg pakket beddingen hjemme, men ble naturligvis blitt litt 'softere i kulda. (Bildene er fra avgang fra bilen og underveis til første leir)
Begge ble fylt med luft slik at de ble harde igjen når vi slo leir, men tappet ikke noe luft da leiren ble brutt og vi gikk til neste leir. 
image.png.994b45916ed98239e69bc5c78b794108.png

image.png.f4b19637741158b86cdf1acbb8b22834.png

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (1 time siden):

Kan dessverre ikke svare helt på det du spør om, men jeg kan vise til hvordan Pteraq sin XL bedding ser ut med henholdsvis
3 sover poser og 3 liggeunderlag,
3 soveposer og 2 liggeunderlag
😅

Har to slike beddinger. De ble kjøpt inn samtidig siden jeg tenkte i samme baner som deg. 
Men har hittil bare brukt det ene siden jeg fant at det var plass til sovestæsjet for meg og de to minste jentungene, og at det er mindre styr med 1 bedding på pulken kontra 2.

Som allerede nevnt av andre blir pulken noe høy, men siden jeg går i lett terreng og oppkjørte spor når jeg har med jentene på tur, så har det gått fint uten noe særlig pulkvelt.

Følgende er i beddingen på bildene under:
2 x Thermarest Xtherm Large (Firkantet)  -Liggeunderlag
2 x Helsport Rago Superlight - Sovepose
1 x Downmat 9 - Liggeunderlag
1 x Western Mountaineering Versalite - Sovepose

Underlagene var tappet endel for luft.

image.png.7b06bea0691bfb4fe17b627a532e4b54.png

image.png.3460a1c07b64ebc064e97750ad9e83ee.png


Følgende er i beddingen på bildet under:
2 x Downmat 9
2 x Helsport Alta Jr
1 x Western Mountaineering Versalite
(I tillegg lurer jeg ikke på om det var lagt inn noen klær til jentungen også. )

Liggeunderlagene hadde blitt fylt med luft til de var harde når jeg pakket beddingen hjemme, men ble naturligvis blitt litt 'softere i kulda. (Bildene er fra avgang fra bilen og underveis til første leir)
Begge ble fylt med luft slik at de ble harde igjen når vi slo leir, men tappet ikke noe luft da leiren ble brutt og vi gikk til neste leir. 
image.png.994b45916ed98239e69bc5c78b794108.png

image.png.f4b19637741158b86cdf1acbb8b22834.png

Helt konge, akkurat dette jeg var ute etter, ser ut som mitt oppsett det siste der, masse stæsj, breddfylt pulk og unge på toppen😄. Det er vel derfor vi trener er det ikke? 😅. Da prøver jeg meg på piteraq XL 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (7 timer siden):

Jeg har brukt å ha 2 soveposer og to Downmat L i en Piteraq HD XL bedding når kidsa har vært med på overnattingstur. slipper ut litt luft fra liggeunderlagene når de skal på pulken. En pulk med det og en pulk hvor det er en sovepose og et liggeunderlag i beddingen.  

Bilde fra noen år tilbake. (Hadde vel strengt tatt 3 soveposer i den beddingen med ett liggeunderlag pga barna brukte dobbel sovepose på turen bildet er tatt fra.)

 image.png.ec1257b8bc4b17321459317557c688ed.png

Ja, nydelig, akkurat dette jeg var ute etter, ser ut som en fantastisk tur også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovjetunionen skrev (39 minutter siden):

Da prøver jeg meg på piteraq XL 

Bare vær obs på at den er tiltenkt kalde forhold. Laget i 210 D stoff.  Så den er ikke vanntett, så du bør i det minste impringere den. Er bare Exped sin som er vanntett (og til en annen pris).  Ikke spør meg hvordan jeg veit det😂😅….

Sjekk også sømmer, jeg måtte få sydd mitt flere steder etter få turer. 

Endret av Memento mori
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memento mori skrev (På 27.12.2023 den 23.40):

Bare vær obs på at den er tiltenkt kalde forhold. Laget i 210 D stoff.  Så den er ikke vanntett, så du bør i det minste impringere den. Er bare Exped sin som er vanntett (og til en annen pris).  Ikke spør meg hvordan jeg veit det😂😅….

Sjekk også sømmer, jeg måtte få sydd mitt flere steder etter få turer. 

Godt poeng! legge jervenduken over om det skulle bli våt snø eller regnvær. 

Ser Exped sin ikke er i salg lenger, skulle ellers tro det var marked for en regntett en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem med 2 sovesystemer i Piteraq sin store i hvert fall. (Dette tror jeg jeg svarer på minst et par ganger i året her og i andre fora). Selv om det ene sovesystemet bestør av 2 poser. Det som er mest plassbesparende er å slippe luft i underlagene. Det er gjerne de som bygger mest i høyden om man ikke gjør det: 

image.png.5f06c7c43189d737bcea973057583e6f.png

 

Tror jeg har hatt 3 sovesystemer i den en gang eller 2 også, men da må man stort sett slippe ut all luft av underlagene.

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (27 minutter siden):

Ikke noe problem med 2 sovesystemer i Piteraq sin store i hvert fall. (Dette tror jeg jeg svarer på minst et par ganger i året her og i andre fora). Selv om det ene sovesystemet bestør av 2 poser. Det som er mest plassbesparende er å slippe luft i underlagene. Det er gjerne de som bygger mest i høyden om man ikke gjør det: 

image.png.5f06c7c43189d737bcea973057583e6f.png

 

Tror jeg har hatt 3 sovesystemer i den en gang eller 2 også, men da må man stort sett slippe ut all luft av underlagene.

Ja, det hadde jo hjulpet veldig om Piteraq tok med dette i beskrivelsen av produktet sitt, det er jo en svært viktig detalj, i mellomtiden er det mange på Fjellforum som får bedrive god folkeopplysning i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.