Gå til innhold
  • Bli medlem

Spenn og vekt på langrennsski (mosjon/trim)


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Annonse

Komplisert spørsmål! Regner med at du snakker om felleski. I min verden handler det om feste. Det vil alltid gå på bekostning av glid. Men de nye felleskiene har glid som 10 x bedre enn gamle smørefrie uansett om du bommer på vekta. Jeg er ca 10 kg tyngre enn det som står på skiene og da har jeg feste og god glid. Godt feste når jeg er sliten og i alle bakker. Noen ski krever svært god teknikk og godt fraspark for å få godt feste. Dette er nok for proffene og de som kan gå på ski. Da har du all vekt på en ski og kraftig fraspark for å få feste. Når man står nedover fordeles vekta på begge ski og man glir godt. Når man sparker fra står man stort sett på en ski og har all tyngde på den. Går normalt på ski tre ganger per uke fra januar til april men har aldri vært aktiv skiløper. De aktive har nok andre preferanser men det gjelder ikke oss normale med dårlig teknikk og som blir slitne etter en mil eller to. Men det er viktig å teste.

tore

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (49 minutter siden):

Komplisert spørsmål! Regner med at du snakker om felleski. I min verden handler det om feste. Det vil alltid gå på bekostning av glid. Men de nye felleskiene har glid som 10 x bedre enn gamle smørefrie uansett om du bommer på vekta. Jeg er ca 10 kg tyngre enn det som står på skiene og da har jeg feste og god glid. Godt feste når jeg er sliten og i alle bakker. Noen ski krever svært god teknikk og godt fraspark for å få godt feste. Dette er nok for proffene og de som kan gå på ski. Da har du all vekt på en ski og kraftig fraspark for å få feste. Når man står nedover fordeles vekta på begge ski og man glir godt. Når man sparker fra står man stort sett på en ski og har all tyngde på den. Går normalt på ski tre ganger per uke fra januar til april men har aldri vært aktiv skiløper. De aktive har nok andre preferanser men det gjelder ikke oss normale med dårlig teknikk og som blir slitne etter en mil eller to. Men det er viktig å teste.

tore

Glemte å si at jeg i dette tilfelle tenkte på smøreskia. (for kaldt for felleski nå).

Synes bare det var hinsides dårlig glid på en tur for et par dager siden (stod nesten stille i slak utforbakke) (med sekk... en del vann... siden jeg skulle være ute 5-6 timer, kjøre på, uten mulighet for påfyll).... Samme ski på etterjobbstrim, uten mye "bagasje" helt grei glid.... 

Går selv tur 3-5 ganger i uka gjennom vinteren om føre tillater det. Rævva teknikk, ikke rask, men utholdende. (går glatt 6-8 mil på en dag, uten lange pauser) 

Veier 63-ish, (gjort i årevis)... med sko, klær og sekken jeg hadde med.. pluss på 5 kg. 

Kan jo være at jeg gjorde en dårlig jobb med å glide.... der er jeg ikke noen ekspert, men aldri hatt så treige ski som på julaften. 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok ikke forvente at et par ski har et spenn som gjør at de funker like bra når vekta øker/minker med 5–10 kg. Det har en sammenheng med funksjonen til spennet, som @torese er inne på. For langrenn (ikke turgåing, men aktivt) så skal spennet være slik at man får festesonen av skia ned i snøen i frasparket, men ikke ellers. Igjen er @torese inne på dette, at det har med vektoverføring å gjøre. Spennet må være såpass stivt at festesonen ikke subber nedi når man har vekta jevnt fordelt på skiene, men ved kontante fraspark der så godt som all vekt går ned i ene skia. Det bør jo heller ikke være så mykt at festesonen hugger skikkelig tak når man manøvrerer seg rundt en halvkrapp sving i nedoverbakke, da hadde det fort lugga sånn at man hadde endt på snørra.

Om man derimot ikke har denne teknikken inne hvor man klarer å få trykt skia mot underlaget slik som nevnt, så må man redusere spennet. Det er f.eks. ikke særlig vits med heftig spenn på fjellski for bortovergåing med pulk, selv ikke for oss som har drevet med langrenn. Og når man reduserer spennet for å sikre at man får feste ved lav fart (begrenset tyngdeoverføring osv.), så har man heller ikke noe «ekstra» spenn å gå på når man legger til 5–10 kg.

Så jeg tror nok at du enten må finne deg i at du ikke kan forvente at skiene fungerer likt under ulike forutsetninger, eller trene inn en teknikk som kan nyttiggjøre litt stivere spenn når du går uten oppakning, slik at du har dette ekstra spennet å «gå på» når du legger til vekta av sekk osv. Det er nok heller ikke noe universalsvar på hvor mye «ekstra» skia tåler, da ulike fabrikanter har ulikt spenn for ulike typer ski, i tillegg til at skiopplevelse er en subjektiv ting. Personlig synes jeg litt ekstra spenn er bedre enn litt for lite, for da kan jeg kompensere noe for dette gjennom teknikken med overdreven vektoverføring og å henge på stavene, noe som er verre om spennet er for lite (pluss at jeg kan skøyte om festet skulle mangle i motbakkene, i og med at jeg ikke er så bekymret for å bli diska ;) ). Spennet er noe de kan måle på enkelte sportsforretninger også, for jeg vet om folk som har kjøpt felleski som var helt «daue» fordi spennet var betraktelig lavere enn oppgitt, så ikke ta det for god fisk selv om en ansatt i butikken sier at det skal være riktig. Om skia er levert med feil spenn har du jo krav på å bytte.

Det du eventuelt kan undersøke er om det hjelper å flytte på bindingen (hvis du har slike bindinger som er montert på en «skinne» slik som på videoen under), slik at du flytter bindingen fram/bak alt etter om du går med eller uten oppakning :)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du tråkker ned skia litt ekstra med 5-6 kg mer, så bør det ikke være så rævva glid som du beskriver. Ville renset skiene helt, og så glidet på nytt med glider for rett føre. Sikle og børst godt. 
Selv om det ikke løser alt, så har du i det minste fått preppa skiene skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Alt ovenstående er selvfølgelig korrekt! jeg fikk en gang målt spenn på flere Fischer lette fjell/turski og det var nesten 20% forskjell i samme lengde, tross det er et standardisert industriprodukt. Så insister i butikken på å få målt! Særlig hvis man er litt tung og ikke vil ha 225 cm ski! (Som visst ikke finnes lenger)

Men man kan kompensere litt for tyngre vekt med sekk mm. ved å smøre litt kortere i smøre-/festesonen. En vennlig sjel smurte engang mine ski med noe supersmurning - og jeg kunne spasere ned i utforbakke! Han hadde jo smurt langt lenger på skia enn som jeg pleier: ca. fra helen og omtrent frem til litt foran forbindingen. Men intet slår velsmurte smøreski i "blå swix" føre! Så det er mulig å eksperimentere litt med lengden på smøresonen.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra innspill her.

Skia ble kjøpt hos  byens mest velrenommerte og seriøse aktør, så antar de har gitt meg korrekt. (Det er Madshus-ski). Felleskia fra Rossignol er nok litt stivere, for der har jeg alltid bedre glid. (Bruker felleski fra ca -5 og varmere, smøre ski fra -5 og kaldere). 

Når jeg smører, tar jeg først ett lag med grunnvoks, i hele sonen, så et lag med f.eks, grønn eller blå, i hele sonen, og så blå/blå ekstra 2-3 lag gradivis kortere, dette har jeg lest/sett/hørt at er en god deal, og det funker fint på de korte 2-3-milsturene jeg tar etter jobb, hvor kun har en liten taske med vann og div. 

Renser skia regelmessig, og pusser og litt i festesonen. 

Ikke move-binding på smøre-ski, (og helt ærlig.. på felleskia, har lekt meg litt med å flytte fram og tilbake.. f,eks om jeg vet jeg skal ha en lang stigning eller nedtur... og det er minimalt med forskjell, subjektivt sett. 

Har hatt skia et par år, så er nok mest trolig en dårlig preppejobb, samt litt for tung sekk på den aktuelle turen. (Men siden det var ca. -10, så var det uaktuelt med felleskia)

Og hva teknikk angår, jeg har gått på ski siden jeg sikkert var 3-4 år, (er 40 nå). og har vell væt det man kaller mosjonist i ca 20. gradvis mer ivrig og seig. Aldri tenkte på/reflektert over teknikken min.  Bryr meg ikke om å se på andre som går. Aldri brydd meg om å se ski på TV, og 99,5% av turene går jeg alene, og går jeg med noen er det folk som er "dårligere" enn meg. Jeg bare nyter å gå, selv om det tidvis er litt irriterende å måtte stake ned slak bakke man strengt tatt burde seila ned. 

Men vil vel si at 8 av 10 turer kan klassifiseres som tilnærmet perfekt, og og jeg føler at både gli og feste er som det skal være, subjektivt sett. 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du kommet fram til smøresone? Målte butikken spenn på akkurat ditt par, og merket smøresone?

Moderne ski har kjerne av tre, og det vil ofte være avvik fra oppgitt vekt til faktisk vekt på skiene. Jeg ville ha målt opp smøresone og glidet skiene på nytt. Du kan jo kontrollere smøresone med og uten sekk også, for å se hvor mye dette utgjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (2 timer siden):

Hvordan har du kommet fram til smøresone? Målte butikken spenn på akkurat ditt par, og merket smøresone?

Moderne ski har kjerne av tre, og det vil ofte være avvik fra oppgitt vekt til faktisk vekt på skiene. Jeg ville ha målt opp smøresone og glidet skiene på nytt. Du kan jo kontrollere smøresone med og uten sekk også, for å se hvor mye dette utgjør.

Smøresoner ble merka etter at duden i butikken hadde lekt seg med det apparatet som nåler spenn. 

Hadde en kortere tur, uten sekk dagen etter, betraktelig bedre. (sjuk siden det, så skal fikse skia og teste når luftveiene tillater det igjen) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madshus hadde før en lavere bue enn flere av de andre merkene. Er noen år siden jeg var helt oppdatert, men tipper de har mye av samme lesten enda. Kan være derfor du merker det såppas godt. Nå bør du også følge rådet over og smøre kortere ved tyngre vekt. 5kg diff er mye på ei langrennski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.