Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken muligheter finnes for helårslagring i fjellet?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Kort fortalt så har jeg en kompis som er mye på jakt, de har en hytte i området men den er nesten 3 kilometer unna områder hvor de jakter mest.

 

Så han og jaktlaget hans ønsker å ha en utstyrskasse liggende i områder hvor de faktisk jakter, året rundt. Litt usikker på hva de har tenkt å ha i den, men tror det var snakk om feks kaffe, rødsprit, noe førstehjelpsutstyr i tillegg til sag og øks.


Han spurte meg om jeg kunne tenke på noe, men for å si det rett ut så kommer jeg ikke på hva det skal være.

Hvis det skal ligge der jeg tror så blir det sikkert -20 og 2-3 meter med snø der om vinteren, samt fare for mus og gnagere. Kan noen tenke på et godt alternativ i en slik situasjon? Finnes det noen bokser eller liknende som er laget til et slikt formål?

 

Og hvordan skal man eventuelt hindre at det samler seg fuktighet i boksen med tanke på feks rust?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gabs88 skrev (Akkurat nå):

Kort fortalt så har jeg en kompis som er mye på jakt, de har en hytte i området men den er nesten 3 kilometer unna områder hvor de jakter mest.

 

Så han og jaktlaget hans ønsker å ha en utstyrskasse liggende i områder hvor de faktisk jakter, året rundt. Litt usikker på hva de har tenkt å ha i den, men tror det var snakk om feks kaffe, rødsprit, noe førstehjelpsutstyr i tillegg til sag og øks.


Han spurte meg om jeg kunne tenke på noe, men for å si det rett ut så kommer jeg ikke på hva det skal være.

Hvis det skal ligge der jeg tror så blir det sikkert -20 og 2-3 meter med snø der om vinteren, samt fare for mus og gnagere. Kan noen tenke på et godt alternativ i en slik situasjon? Finnes det noen bokser eller liknende som er laget til et slikt formål?

 

Og hvordan skal man eventuelt hindre at det samler seg fuktighet i boksen med tanke på feks rust?

Eneste jeg kan komme på er Zarges Kassene i aluminuim. De er lufttette, og du kan ha oppi en fuktsluker fra Biltema (byttes ved behov). Skal være såkalt gasstett, krokene til hengslene kan bøyes om lokket ikke dras hardt nok ned til pakningen.

Bør kanskje forsterkes om den skal snø ned om vinteren. En finèrplate i bunn, en finerplate som limes inni lokket, og en 2x 3 toms som støttebjelke midt i kassen? (Bare noe jeg tenkte på i farten.).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Marius Engelsen said:

Eneste jeg kan komme på er Zarges Kassene i aluminuim. De er lufttette, og du kan ha oppi en fuktsluker fra Biltema (byttes ved behov). Skal være såkalt gasstett, krokene til hengslene kan bøyes om lokket ikke dras hardt nok ned til pakningen.

Bør kanskje forsterkes om den skal snø ned om vinteren. En finèrplate i bunn, en finerplate som limes inni lokket, og en 2x 3 toms som støttebjelke midt i kassen? (Bare noe jeg tenkte på i farten.).

 

 

Er litt usikker på om de faktisk behøver snøsikkerheten, tror egentlig tanken er å finne et fint sted under en sten eller liknende. Men ja, det var slike aluminiumskasser jeg kom frem til også. Er vel nesten det eneste alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarges kassene er fine, men vær obs på at det er to typer som ser like ut og har de samme målene.

Blå hjørner er plast, og tåler mindre.

Sølvgrå hjørner er aluminium og tåler mer.

Begge tåler mye, blå er ikke dårlig.....bare litt dårligere enn alternativet.

Alle disse er nesten vanntette, men jeg har ofte brukt litt silikon rundt pressingene i bunnen. Bare pass på å pusse og vaske litt først, så sitter det godt.

De kan låses, både med hengelås og "integrert" lås. Stopper ikke noen som er motiverte, men stopper unger på søndagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et lite lager langt inne på fjellet som man ikke kan finne med mindre man vet 100% hvilken stein man skal se under. Innholdet er litt som beskrevet over + litt småtteri. 

Du får blå plasttønner som både kan forsegles og har tetting i lokk. Litt avhengig av hvor tett du trenger samt størrelsen. Finnes i en rekke størrelser. Vi festet den bsare bak pulken og trakk den inn på vinteren en gang vi var der inne på snøføre. 

Vår står nede i et "hull i bakken" som var helt perfekt størrelse og det så ut som naturen hadde laget det akkurat til vårt formål. Dermed har vi bare lagt to passende steiner over som gjør at den er umulig å se før du flytter akkurat de 2 aktuelle steinene..

Kjapp googling bør sette dere på riktig spor ifht behovet: 

image.png.bc7dae96f079f11958d3a554d68e90ec.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (2 timer siden):

Vår står nede i et "hull i bakken" som var helt perfekt størrelse og det så ut som naturen hadde laget det akkurat til vårt formål. Dermed har vi bare lagt to passende steiner over som gjør at den er umulig å se før du flytter akkurat de 2 aktuelle steinene..

Får håper ingen skal gjøre nr to akkurat der 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.