Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose


Anbefalte innlegg

Har startet jekten på ny sovepose. Etter mange år med Ajungilak nå Mammut som jeg har vært godt formøyd med. Er det bare å innse at Mammut og jeg har forskjellig syn på kropp. Kan legge til at en høyde på 189 og en kompakt kropp gjør at mumiefasongen blir pølseskinn både i skulderhøyde og fotende. Blir i bruke vinteren til vurdering av alternativer, både å prøveligge og pakkbarhet. 

Dun utgår grunnet allergi.

Noen som har prøvd sovepose fra Barents Outdoor?

Endret av Bjørnar Ø
tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bjørnar Ø skrev (11 timer siden):

Har startet jekten på ny sovepose. Etter mange år med Ajungilak nå Mammut som jeg har vært godt formøyd med. Er det bare å innse at Mammut og jeg har forskjellig syn på kropp. Blir i bruke vinteren til vurdering av alternativer, både å prøveligge og pakkbarhet. 

Noen som har prøvd sovepose fra Barents Outdoor?

Det kan være lurt å si noen ord om hva dere er uenige om når det gjelder kropp, for det er mange her som har erfaring med poser som er både smale, lange, korte, ekstra-lange, brede, bred, men kort osv osv... så det kan være lurt å si nmoe om dette før folk lister opp masse som ikke er relaterbart til din uenighet med Mammut ;-) 


Når det er sagt så finnes det en løsning som fungerer utmerket selv uten å vite noe om det ovenstående. Be om sovepose med fasong og temperaturgrenser etter eget øsnke: 

https://isbjorn.no/

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godt tips! Jeg måler 192 selv, og soveposer som selges for "opp til 195 cm" burde nesten vært anmeldt for villedende markedsføring. Ja du får kanskje tynt deg ned i posen, men komfort og varme blir en annen sak.


Selv har jeg satset på dunposer uten rygg og glidelås, der du ligger rett på madrassen, ned mot minus ti. Kravet til madrass blir noe større, men du venner deg til det. Trøbbelet med glidelåsen hver gang jeg må opp og tisse (flere ganger hver natt) er borte, og det er spart noen gram vekt i tillegg. Men det kan lekke luft i kanten mot madrassen i blant og når det er kaldt får det jo litt konsekvenser.


Jeg har heller ikke mye tørkemuligheter og begynner å se på pose for kaldere forhold da jeg vil opp på fjellet. En "normal" pose med glidelås denne gangen, for å hindre kaldlufts-lekkasje. En mulighet måtte være å bestille pose stor nok til å bruke den utenpå dunposen jeg allerede har, og bruke den i et system. Jeg vet ikke hvor godt det funker, men jeg tenker den ytre posen kan holde den indre på plass så lenge jeg da ikke drar hele systemet rundt. En annen mulighet blir full vintersovepose.
Hva er anbefalinger for temperatur når målet er telt og kantgrop i norsk fjellheim, Hardangervidda inkludert, på vinteren? Påsketur kan skje, men jeg må ut og bevege meg midtvinters også.

Jeg noterer meg Isbjørn-soveposene, hvor bra fyllmateriale bruker de egentlig når vekt jo også er viktig? Er dun et alternativ, eventuelt impregnert sådan, og hvor får man tak i slikt i størrelse "tilpasset minst to meter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haraldthi skrev (11 timer siden):

Jeg noterer meg Isbjørn-soveposene, hvor bra fyllmateriale bruker de egentlig når vekt jo også er viktig? Er dun et alternativ, eventuelt impregnert sådan, og hvor får man tak i slikt i størrelse "tilpasset minst to meter"?

Både Isbjørn og Barnents Outdoor har soveposer som passer, skal prøveligge før endelig avgjørelse og kjøp. Dun er uansett ikke aktuelt grunnet allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (2 timer siden):

Både Isbjørn og Barnents Outdoor har soveposer som passer, skal prøveligge før endelig avgjørelse og kjøp. Dun er uansett ikke aktuelt grunnet allergi.

Sier du fra hva du finner ut av? Jeg ser ikke hvorfor en norsk produsent skal bruke billige og dårlige materialer når resultatet uansett ikke blir billig, men de oppgir ikke hva de bruker.
Og jeg henger meg på tråden da jeg har liknende interesser og ikke er alt for ivrig på å starte en ny tråd. Så *jeg* kan vurdere dun.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
haraldthi skrev (På 14.11.2023 den 12.59):

Sier du fra hva du finner ut av? Jeg ser ikke hvorfor en norsk produsent skal bruke billige og dårlige materialer når resultatet uansett ikke blir billig, men de oppgir ikke hva de bruker.
Og jeg henger meg på tråden da jeg har liknende interesser og ikke er alt for ivrig på å starte en ny tråd. Så *jeg* kan vurdere dun.

Endte opp med en Isbjørn Barents sovepose. De svarte som eneste på e-post med spm.

Har prøveligget flere poser den siste tiden. Der det ikke har vært mulig å prøve poser, så har jeg kontaktet produsent pr e-post. 

Konklusjonen var at personbredde 90 cm er romslig nok, det kunne fungert med 85 cm men ikke med 80cm.

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (På 30.10.2023 den 23.32):

Er det bare å innse at Mammut og jeg har forskjellig syn på kropp.

Ser du alt har gjort ditt valg, så gratulerer med ny pose. Men for andre som leter, her er en link til tidligere post om s.k. utvidere/extendere/expandere til soveposer. Vet ikke hvor mange av disse som er i salg nå, men noen finnes vel fortsatt: [...]topic/51575-utvidereforlengere-eller-hva-n%C3%A5-det-heter-til-sovepose/#comment-470562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (25 minutter siden):

Ser du alt har gjort ditt valg, så gratulerer med ny pose. Men for andre som leter, her er en link til tidligere post om s.k. utvidere/extendere/expandere til soveposer. Vet ikke hvor mange av disse som er i salg nå, men noen finnes vel fortsatt: [...]topic/51575-utvidereforlengere-eller-hva-n%C3%A5-det-heter-til-sovepose/#comment-470562

Lest tråden for en god stund siden. Soveposen jeg hadde er allerede tatt i bruk av jr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørnar Ø skrev (På 11.12.2023 den 12.40):

Endte opp med en Isbjørn Barents sovepose. De svarte som eneste på e-post med spm.

Har prøveligget flere poser den siste tiden. Der det ikke har vært mulig å prøve poser, så har jeg kontaktet produsent pr e-post. 

Konklusjonen var at personbredde 90 cm er romslig nok, det kunne fungert med 85 cm men ikke med 80cm.

Har du fått prøvd posen i kulda? Jeg har en Helsport Alta som er for kald når temperaturen faller under null

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.