Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold Alfa - utskilt fra Hva har du kjøpt nå!


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Alfa har visst endret vedlikeholdsguiden sin for lærstøvler i fullnarvet lær (https://www.alfa.no/pages/vedlikehold-av-fullnarv).

Der de før aldri har nevnt skokrem er dette nå noe de har lagt inn, og påføring av det flytende voksmiddelet som blant annet har fulgt med Alfa Impact-skoene er ikke lenger nevnt.

Jeg gikk rett på selvsagt, og kjøpte det nye settet for støvler i fullnarvet lær: https://www.alfa.no/products/alfa-skopleiesett-fullnarvet-laer-brun

Kanskje mest fordi det er noe dritt og tidkrevende å påføre det flytende voksmiddelet jeg har brukt frem til nå. Det skal ikke mer enn 1-2 turer til før læret igjen trekker til seg fuktighet altfor lett etter en lang runde påføring av dette. Noe sier meg at skokremen og voksen i det nye settet vil fungere mye bedre. Time will show.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sneakyowl skrev (16 minutter siden):

Der de før aldri har nevnt skokrem er dette nå noe de har lagt inn, og påføring av det flytende voksmiddelet som blant annet har fulgt med Alfa Impact-skoene er ikke lenger nevnt.

Jeg er skråsikker på at det også tidligere sto at skoene kunne behandles med skokrem etter ønske/behov etter impregnering med f.eks. Nikwax beregnet på lær.

Jeg bruker bivoks til å impregnere/behandle mine Alfa-sko. Skomaker Isac Våge var omtalt i en sak på jeger.no for en tid tilbake, og Alfa samarbeider visst med ham om bl.a. utvikling av støvler som kan repareres (Alfa Impact). I den saken synes jeg å huske at hans tips til å ta vare på bl.a. fjellstøvler fra Alfa (som han hadde mange par av innom) var kort oppsummert:

  1. Vaske bort skitt etter bruk, bruk av børste og mild såpe.
  2. Behandle/impregnere læret med voks, f.eks. bivoks (arbeides inn med fingrene for å varme opp voksen noe)
  3. Eventuelt skokrem til sist, da mest som et ekstra "slitasjelag" eller for farge (antar at voksen gjør at dette i liten grad trekker inn i læret)

Så var det vel også et poeng i å la støvelen tørke noe mellom hvert steg, og aldri tørke lærstøvler med varme over kroppstemperatur. Da tørker læret ut noe, særlig i ytre deler, og det kan sprekke opp.

Nå har jeg ikke tilgang til saken selv lengre, men ut fra husken var dette fremgangsmåten. Selv brukte han vel produkter fra Saphir som han selvfølgelig forhandler selv. Fremover kommer jeg nok til å redusere/droppe bruken av Kiwi-skokremen selv, og kjøre mest med bivoks. Funker bra nok for meg. En boks med bivoks er nokså drøy i bruk, og relativt lite plasskrevende (og lettere enn flytende) å ha med f.eks. under jakta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo ikke lav være....

Etter minst 10-12 par med Walk king og 1 par med Impact, kan jeg si med stor grad av sikkerhet at behandling ikke hjelper stort på levetiden.  Det er uansett sålen som går først....

(På de tidligste parene med Walk King gikk Gore-Texen først, men det er tross alt noen år siden.)

 

Jeg  har for lenge siden slutttet å behandle skoene (selv om de får litt skosmørning av og til - det ser så mye penere ut -når jeg er på tur med andre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (6 minutter siden):

Jeg kan jo ikke lav være....

Etter minst 10-12 par med Walk king og 1 par med Impact, kan jeg si med stor grad av sikkerhet at behandling ikke hjelper stort på levetiden.  Det er uansett sålen som går først....

(På de tidligste parene med Walk King gikk Gore-Texen først, men det er tross alt noen år siden.)

 

Jeg  har for lenge siden slutttet å behandle skoene (selv om de får litt skosmørning av og til - det ser så mye penere ut -når jeg er på tur med andre.)

Det hjelper nok ingenting på "her og nå" funksjon eller ytelse å holde læret friskt og vedlike, men for å beholde skoene ut livet, som var litt av tanken med Impact skoene? Ja, det har jeg tro på. 

Sålene og membran byttes selvsagt ut løpende etter behov.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hiver meg på her med noen spørsmål. Jeg har ikke behandlet skoene særlig fint de første årene, og de har sprukket litt opp i læret og i gummien foran ved tærne. Har blitt litt flinkere på å rengjøre dem helt etter tur (med børste og vann, har ikke gidde å kjøpe såpe), og smører dem inn med Alfa sin "leather wax". Er det noe poeng i å smøre dem inn med skokrem også? I så fall; finnes det et rimeligere alternativ som er vel så bra som de 200kr + frakt Alfa skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
sneakyowl skrev (På 28.8.2023 den 14.10):

 

Der de før aldri har nevnt skokrem er dette nå noe de har lagt inn, og påføring av det flytende voksmiddelet som blant annet har fulgt med Alfa Impact-skoene er ikke lenger nevnt.

 

Jeg ga opp å bruke det flytende pisset. Er jo komplett umulig å bruke. Tar du på en fille renner det av, selv om du legger den over tuten og heller forsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 28.8.2023 den 16.39):

Det hjelper nok ingenting på "her og nå" funksjon eller ytelse å holde læret friskt og vedlike, men for å beholde skoene ut livet, som var litt av tanken med Impact skoene? Ja, det har jeg tro på. 

Sålene og membran byttes selvsagt ut løpende etter behov.

Set må være katte liv ALFA snakker om når de mener skoene skal holde "livet ut! 

Etter å ha brukt skoene i nesten tre år, og så fått skiftet såle og Gore-tex, og så brukt de i nye  8 måneder (- 14 dager på GC og sommer med lave sko) sender ALFA følgende melding :"Bildene vi har sett av dine Impact, er det bilder som er tatt etter at skomakeren skiftet såle på dem for 8-9 måneder siden? De ser veldig slitt ut. Har ikke reparasjonen fungert skikkelig?".

 

Da hadde jeg brukt tid på å pusse opp skoene før bildene ble tatt.....

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (2 timer siden):

Set må være katte liv ALFA snakker om når de mener skoene skal holde "livet ut! 

Etter å ha brukt skoene i nesten tre år, og så fått skiftet såle og Gore-tex, og så brukt de i nye  8 måneder (- 14 dager på GC og sommer med lave sko) sender ALFA følgende melding :"Bildene vi har sett av dine Impact, er det bilder som er tatt etter at skomakeren skiftet såle på dem for 8-9 måneder siden? De ser veldig slitt ut. Har ikke reparasjonen fungert skikkelig?".

 

Da hadde jeg brukt tid på å pusse opp skoene før bildene ble tatt.....

Du har nok ett ganske ekstremt skoforbruk i forhold til hva som er vanlig, og går mye terreng som er tøft for skoene. Det har du jo dokumentert på forumet fra før ;) 


Det du egentlig trenger er en lærsko som man kan skifte såle på ofte. Goretex membran og den slags går du i filler lenge før vanlige folk, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (12 timer siden):

Det du egentlig trenger er en lærsko som man kan skifte såle på ofte. Goretex membran og den slags går du i filler lenge før vanlige folk, antar jeg.

Det er nettopp slike sko jeg har. ALFA Impact skal vare livet ut, fordi det er mulig å skifte alt - såle goretex og overdel.  Impact holdt nesten tre år før jeg måtte skifte såle og Gore-tex. Det kostet 2000, og da burde de holde godt over et år. (Jeg tror det er en "produksjonsfeil" som gjør at jeg nå sendte inn skoene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (3 timer siden):

Det er nettopp slike sko jeg har. ALFA Impact skal vare livet ut, fordi det er mulig å skifte alt - såle goretex og overdel.  Impact holdt nesten tre år før jeg måtte skifte såle og Gore-tex. Det kostet 2000, og da burde de holde godt over et år. (Jeg tror det er en "produksjonsfeil" som gjør at jeg nå sendte inn skoene.)


ja.

Men sånn jeg har fotstått det har mange skomakere en standard type vibram såle som kan monteres på de fleste fjellstøvler. Visstnok ganske prisgunstig, og jeg ser flere på facebook er fornøyd med denne. Kanskje du totalt sett kommer bedre ut med en vanlig walk king (på tilbud) som du skifter såle på inntil resten av skoen er søppel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):


ja.

Men sånn jeg har fotstått det har mange skomakere en standard type vibram såle som kan monteres på de fleste fjellstøvler. Visstnok ganske prisgunstig, og jeg ser flere på facebook er fornøyd med denne. Kanskje du totalt sett kommer bedre ut med en vanlig walk king (på tilbud) som du skifter såle på inntil resten av skoen er søppel?

Selv med en pris på 5000 for et par med Inpact, gir skoene mer igjen for pengene enn Walk King (Jeg har hatt 10-15 par), og i tillegg henger Impact mye bedre på vått svaberg enn Walk king. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (På 12.10.2023 den 23.01):

@DenGladeVandrer  Jeg kjøpte det flytende pisset av deg og jeg er helt enig. ;-)

Bruker det på skinnhansker og det fungerer tålelig bra. Tar på meg hanskene, heller på og gnir og smører. 

Skjønner jo godt at det ikke var rift om dem da jeg la de ut, selv om det var såp og å si gratis. 

Ble kjøpt på tilbud for et par år siden, og tenkte det var greit å ha litt ekstra siden halvparten av guffa renner jo på gulvet når du tar et på filla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å følge opp første-posten her:

Med det "nye" vedlikeholdskitet til Alfa (skokrem og ikke-flytende voks) er det to ting som er verdt å nevne:

  • Påføring er mye enklere og raskere enn den flytende voksblandingen. Fulgte guiden til Alfa og påførte skokrem først, dermed voksen. Jeg er dog usikker på om jeg burde ventet litt lenger mellom de to?
  • Skoene blir ca. like fort lyse og tørre i læret som ved å kun påføre den flytende voksblandingen, altså bare 1-2 turer med litt bushing.

Nå lekker mine Impact-sko som en sil uansett, og er sendt inn for ny såling og utskiftning av membran for å gi konseptet en ny sjanse. Så lenge skoene ikke har sin basis-tetthet i orden blir dette vedlikeholdet egentlig kun kosmetisk (spør du meg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (22 timer siden):

For å følge opp første-posten her:

Med det "nye" vedlikeholdskitet til Alfa (skokrem og ikke-flytende voks) er det to ting som er verdt å nevne:

  • Påføring er mye enklere og raskere enn den flytende voksblandingen. Fulgte guiden til Alfa og påførte skokrem først, dermed voksen. Jeg er dog usikker på om jeg burde ventet litt lenger mellom de to?
  • Skoene blir ca. like fort lyse og tørre i læret som ved å kun påføre den flytende voksblandingen, altså bare 1-2 turer med litt bushing.

Nå lekker mine Impact-sko som en sil uansett, og er sendt inn for ny såling og utskiftning av membran for å gi konseptet en ny sjanse. Så lenge skoene ikke har sin basis-tetthet i orden blir dette vedlikeholdet egentlig kun kosmetisk (spør du meg).

Har merka det samme med estetikk, men holder fortsatt tett, selv etter 3-4 år. Bruker de kun til turer senhøst og vår hvor jeg vet at det vil bli kjempe bløtt. De er alt for varme til bruk på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.