Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke dyr kan ha gått her?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe formening om hvilket/hvilke  dyr dette stammer fra? Funnet på bærfjell i Nordland.

 

Bæsjen var ikke fersk, så opprinnelig har den nok vært en god del større.  Kan den brune pels-dotten muligens stamme fra en Spælsau eller noe? 

 

De ble funnet litt bortenfra hverandre, og litt nedenfor luktet det veldig sterkt av et eller annet dyr. Takk for innspill!20230620_152053.thumb.jpg.e8bd1a056fcc09244f1cb46a7f31577d.jpg

20230620_145606.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar @Marius Engelsen. kjenner lite til den sauerasen,  men det var første jeg tenkte på. I forhånd ril området kan det og i teorien være alle slags dyr, forutenom Moskus tror jeg.

Litt mer usikker på bæsjen, da den ikke ligner pp typisk sauebæsj, og det var enkelte "frø" i den så det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mine huskyer spiser lemmen og mus! Og jeg har aldri sett hår eller så mye som en lemmentann i bæsjen. Tilsynelatende fordøyer de absolutt allt. Bæsjen likner heller ikke på standard sauebæsj for meg. Bær i bæsjen?? Da er bjørn kanskje nærliggende, men bjørnebæsj har jeg aldri sett!? Og så pelsen saueull eller noe annet?

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hege P.ut i fra det jeg har lest tror jeg den er for stor til å være revebæsj ja, selv om det ikke er helt mulig å si. Hadde sikkert vært lettere om den var fersk.

 

@elgennei heller aldri sett noe pels I bæsjen til de hundene vi har hatt som har tatt lemmen eller noe. Med mindre spælsau (som jeg tror pelsen må stamme i fra), har veldig ulik bæsj fra hvit sau, tror jeg ikke det er sauebæsj nei. I teorien kan det jo være bjørn, men selv om den var inntørket tror jeg kanskje det hadde vært mer ut i fra det jeg har lest meg til. Så kanskje gaupe, rev eller jerv er mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen er fra sau, tror ikke man trenger å tvile så mye på det. Skal ikke garantere at det er en spælsau, det er noen andre som kan være brune også ;)

Tenker også at bæsjen er fra sau, en som akkurat har kommet på beite og har spist litt mer urter og friskt gress enn den er vant med og at konsistensen dermed ikke er helt normal (eller av andre grunner er litt ugrei i magen)  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (55 minutter siden):

@Heriks om spælsau ahr litt annen type bæsj kan det absolutt være det ja. Aldri sett sånn form eller innhold før på vanlig sau i allefall.

Spælsau har ingen annen type avføring enn annen sau, og "vanlig" saubebæsj med riktig form ser ikke sånn ut. Det hender også for sau at de blir dårlige i magen, skjer gjerne når man bytter kvalitet på fôr f.eks rett etter beiteslipp (regner med at noen har vært borti samme fenomen på f.eks hund ved bytte av fôr) og da kan den slik ut ... men jeg vet jo ikke, kan godt være noe annet ... men når det er sau i området så regner jeg det som mest sannsynlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Heriks ja ikke godt å si. Har spurt nabo med "vanlig' sau her nå, og han trodde det måtte være noe annet. Men igjen, vanskelig å si når den ikke er fersk. Ble bare nysgjerrig  med kombinasjonen lukt, sauepels og bæsj, hehe!

 

@Marius Engelsenhehe, med alle rare dietter som finnes for tiden, er det jo absolutt mulig at det fins noen særinger der ute med litr pels i kostholdet og😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.