Gå til innhold
  • Bli medlem

Innleggssåler?


Gabs88

Anbefalte innlegg

Jeg gikk en tur i neoprenstøvlene mine i går, ca halvannen time hver vei og så gikk jeg litt rundt å fisket når jeg kom frem. På slutten av dagen var føttene helt utslitte.


Finnes det noen form for supersåler som kan hjelpe mot dette? Hva er de beste innleggsålene man får tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av butikksålar synes eg SIDAS sine er gode. 

Elles har eg nytta ein del ulike modellar frå Vasyli (kjøpt hjå fysio). 

Dog er eg no grunna skader og andre tilhøve i føtene mine over på sålar laga av ortopedingeniør.

Om du ikkje har særskilte utfordringar vil eg tru eit par sidas frå butikk med nokolunde kyndig personale kan funke greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ofte såler laget av ortopediingeniør men det er ikke alltid jeg føler behovet. Tror jeg kommer langt med noen som er litt tykkere og har bedre demping.

 

Hva er det som gjør de sålene du nevner bra? Noen ide om hvordan de fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasyli har ein modell som heiter sport eller noko slikt (lysebrun) som er veldig godt dempa/mjukare enn standard spesialsåle. Dei kan byggast opp med støtte etter behov (pronasjon, suppinasjon, tevrrplatt, stiv framtå, morton osv. ) alt etter kva som er utfordringa i føtene dine. Eg nytta dei når eg var mykje plaga med beinhinnebetennelse og plantar fascitt. 

Sidas finnast også med ulik støttegrad, og ulike grader av demping. I skisko brukar eg med ull og demping i hæl. Barmarksesong og/eller tung sekk krev litt meir for mine føter.

Du må nesten berre sjå på dei ulike modellane og velge ut frå dine behov. 

Reknar med du veit kva du treng om du tidlegare har hatt spesialsålar, og då er det jo enklare å orientere seg. 

 

Edit: Den dempa Vasylisålen heiter dananberg, ikkje sport. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ortopedsåler, ett par typer, det var ikke noe bra for meg.

Superfeet har mange gode såler, men de er harde. I alfa walk king air bruker jeg en superfeet medium såle og den tynne støtdempende originalsålen øverst (skoene er romslig nok til tykke sokker om vinteren, da tar jeg ut en såle).

 

Men å gå lenge med myke neoprenstøvler er slit for føttene, jeg tror ikke såler hjelper så mye. Fjellstøvler med stivere såler er betydelig mer skånsomt for fotbladene på lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid ortopediske såler siden føttene er av det håpløse slaget. Når jeg går med støvler legger jeg inn et par ekstra såler under disse. Det å anbefale såler til andre er litt vanskelig, for vi har alle forskjellige føtter.

Som sagt over her: Støvler vrir seg og krever mer stabilisering av fotbladet. Man blir mer sliten med sånne. 

 

 

-Salige er de plattfotede, for de skal jevne jorden....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste sålene er vanskelig å svare på. Det kommer an på føttene og hvordan sko/støvel er bygget. Noen innleggsåler kan bli for tynne og noen for tykke. Noen kan få for mye fotbue hvis støvel/sko er konstruert med litt høy bue fra før.
Jeg har varmetilpassede såler fra Footbalance tilpasset på Intersport. De har holdt lenge og fungerer fint. har en tynn modell til tursko og joggesko og en litt tykkere til fjellstøvler.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 6/11/2023 at 1:30 PM, can said:

Denne er skikkeleg bra, beste eg har prøvd. Tilbake frå fjelltur no image.thumb.jpg.a4a375761129a5d8d6a4afb3a3fecd22.jpg

Tenkte å prøve de du avbildet her. Men disse "Mega Comfort Anti-Fatigue sålene" var ikke så lett å finne online. Men fant nå en forhandler til slutt:
sealine-products.no[...]/1256-innleggssaler-demping-hd-memory-foam/   Mulig flere norsk nettbutikker som har disse, bare ikke så lett å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/6/2023 at 2:43 PM, Marius Engelsen said:

Superfeet har mange gode såler, men de er harde.

Prøver meg på et par Superfeet Trailblazer Comfort max. Medlemspris hos Anton Sport nå (med 20%) var 479,-. (Pris hos andre nå var 649-650).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ett par såler som overgår mye jeg har prøvd: https://www.alfa.no/products/alfa-pro-day-to-day-innleggssale

(52bones Low Arch er fortsatt også en god favoritt)

Jeg er plattfot og får lett platar facitt. Særlig i fjellstøvler som er ganske harde og flate. Men dette gjorde underverker, ulikt alt annet jeg har prøvd (jeg har prøvd mye).

Eneste ulempen er at den bygger litt i skoen, så man må ha litt plass i skoen. Samt at den veier hele 90 gram Da er samme sålen som heter «superlight» en mulighet, den ser ut til å bygge mindre.

Jeg stekte de ett minutt lengre i ovenen enn det som stod på bruksanvisningen. Gikk en tur på en time, og i løpet av turen formet sålen seg etter foten og ble bra.

3CB0FCA7-DB44-4A48-BE8A-6FD29D33AFB3.jpeg
 

og i sko hvor jeg ikke vil ha spesielle inleggssåler pga. plass eller vekt, har jeg god erfaring med å klippe ut en liten fotbuestøtte fra ett utslitt par skosåler og teipe under innleggsålen som allerede er i skoen :) Fungerer stort sett bedre enn 99% av såler i butikken, så får man tilpasset det akkurat som man vil selv.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende. Jeg har brukt de høyeste innleggssålene fra Sidas en stund i alle mine sko, og er fornøyd med de, men det er sikkert rom for forbedringer for å passe mer til min fot.

Hvordan tror du Alfa sine holder seg over tid? Er hele sålen i "mykt" materiale, altså ikke noe fasthet i oppbyggingen? Det er vel en av fordelene jeg ser ved Sidas-sålene, at det er en viss konstruksjon for å støtte/bygge opp, som ikke er spesielt fleksibel eller myk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (47 minutter siden):

Spennende. Jeg har brukt de høyeste innleggssålene fra Sidas en stund i alle mine sko, og er fornøyd med de, men det er sikkert rom for forbedringer for å passe mer til min fot.

Hvordan tror du Alfa sine holder seg over tid? Er hele sålen i "mykt" materiale, altså ikke noe fasthet i oppbyggingen? Det er vel en av fordelene jeg ser ved Sidas-sålene, at det er en viss konstruksjon for å støtte/bygge opp, som ikke er spesielt fleksibel eller myk.

 

De er ganske faste, med en halvmyk og glatt overflate.

Den som heter superlight antar jeg er tynnere og hardere, men den har jeg ikke prøvd (enda).

over tid vet jeg ikke, men det føles som dette er gode greier for min fot over tid.

Som skrevet over har jeg veldig lav fotbue. Om man har veldig høy fotbue eller er hulfot og trenger høy oppbygging i fotbuen tror jeg ikke dette er de riktige sålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.