Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken comfort temperatur benytter kvinner i sommerhalvåret?


Anbefalte innlegg

Prøver å hjelpe samboer med å finne en sovepose som kan brukes sommerstid.

Hun er 165cm å fryser såklart lett i motsetning til meg.

Nå er ikke hun like ivrig til å dra på tur som meg eller bruke alt for mye penger på en sovepose. Men for at turene skal bli hyggelig må hun ha noe som er godt nok. Liggeunderlag har jeg flere av så det er i boks.

Sommeren på Røros er som regel ikke av de varmeste, å det kan godt krype ned mot 0 grader på natta i fjellet. Har våknet til is på telte i juli før 😂

Jeg har sett på;

Helsport Rago Down Winter Lady

Mammut Women's Protect Down Bag

Disse to posene kan fåes til rundt + -3000,- på tilbud/rabatt. Mammut har muligheten til å sitte med armene ut som er en fin egenskap, men kanskje ikke nødvendig.

Som sagt hun fryser lett, men dette kan være totalt overkill. Men mener å lest at en del kvinner liker å ha poser som har en comf temp 10 grader mer enn hva de skal sove i.

Vekt/pakkvolum er også relevant da hun bruker en Osprey Ariel 70L

Noen innspill?

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner er like ulike som menn når det gjeld frysing. Sjølv har eg trivdes godt i null grader i ein sommarpose med comfort-temperatur på 8 grader, i periodar der eg har vore godt trent (det vil seie at eg har greit med muskelmasse relativt til feittemasse). I periodar der kroppsmassebalansen går meir i retning feitt og mindre musklar, frys eg lettare. Eg ville uansett ikkje hatt ein vinterpose. 

Skal eg råde deg til ein fornuftig balanse som eg opplever at mange kvinner går for, så er det ein tresesongspose som går litt nedpå dei få blå. Kanskje kring 3-4 minus. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 minutt siden):

Kvinner er like ulike som menn når det gjeld frysing. Sjølv har eg trivdes godt i null grader i ein sommarpose med comfort-temperatur på 8 grader, i periodar der eg har vore godt trent (det vil seie at eg har greit med muskelmasse relativt til feittemasse). I periodar der kroppsmassebalansen går meir i retning feitt og mindre musklar, frys eg lettare. Eg ville uansett ikkje hatt ein vinterpose. 

Skal eg råde deg til ein fornuftig balanse som eg opplever at mange kvinner går for, så er det ein tresesongspose som går litt nedpå dei få blå. Kanskje kring 3-4 minus. 

Ja, du har nok helt rett, det er nok like store variasjoner innad hos menn som kvinner.

Hvis en ser på poser som har en comfort temp på -3/4/5 ser vi også på en annen pris, det er derfor jeg måtte stille spørsmålet. For jeg vet innerst inne at hun ikke ønsker å bruke mellom 3-4 tusen på en sovepose akkurat nå :)

Et godt underlag er lik så viktig hvis ikke viktigere for at man ikke skal fryse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kristoffer Sandnes endret tittelen til Hvilken comfort temperatur benytter kvinner i sommerhalvåret?
Kristoffer Sandnes skrev (1 minutt siden):

Ja, du har nok helt rett, det er nok like store variasjoner innad hos menn som kvinner.

Hvis en ser på poser som har en comfort temp på -3/4/5 ser vi også på en annen pris, det er derfor jeg måtte stille spørsmålet. For jeg vet innerst inne at hun ikke ønsker å bruke mellom 3-4 tusen på en sovepose akkurat nå :)

Et godt underlag er lik så viktig hvis ikke viktigere for at man ikke skal fryse.

 

Ja det er minst like viktig. Og gjerne to i kombinasjon, eit godt oppblåsbart med eit skumplast med struktur på toppen. Type ridgerest classic eller noko slikt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at hvis dama fryser lett, er det mye bedre å kjøpe en varm (vinter)pose til bruk sommerstid enn en som kan bli for kald.

Jeg kjøpte nylig en ny sovepose Marmot Micron 0 med komforttemperatur på -12,5 C. Denne har jeg nå prøvd i 2 overnattinger; hvor minimumstemperaturen på natta var på ca. 5 C. Ble posen for varm å sove i ved denne temperaturen? Nei, ikke for meg. Tidligere har jeg brukt en 3-sesongs fiberpose med k.t. på -1 C i flere år. Men denne posen blir for kald når temperaturen synker under ca. 5 C (selv om jeg har på en masse klær).

For øvrig er det tilbud på Robens Couloir 750 på OBS denne uka; den koster nå bare kr. 1490 (halv pris). Denne har komforttemperatur på -8 C og veier 1235 gram. Jeg har ikke prøvd denne posen selv, men den får gode anmeldelser. Den burde passe ypperlig til sommerbruk for den som fryser lett (eneste minus er at den kanskje er litt stor for små personer). Løp og kjøp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (1 time siden):

Ja det er minst like viktig. Og gjerne to i kombinasjon, eit godt oppblåsbart med eit skumplast med struktur på toppen. Type ridgerest classic eller noko slikt. 

Ja, bruke exped og skumplast året rundt

Fant Mammut Perform Down M Women til 1800,- det virker jo å være et meget godt kjøp. 

Fruen var noe skeptisk til at den bare har -3 comf temp.

Men med et godt underlag, evt lakenpose og en nalgene kan jeg ikke se for meg at hun fryser i en slik pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (3 minutter siden):

Ja, bruke exped og skumplast året rundt

Fant Mammut Perform Down M Women til 1800,- det virker jo å være et meget godt kjøp. 

Fruen var noe skeptisk til at den bare har -3 comf temp.

Men med et godt underlag, evt lakenpose og en nalgene kan jeg ikke se for meg at hun fryser i en slik pose.

Nei eg meiner det må vere greit i dei tre årstider. Men folk er no sjølvsagt ulike 🤷🏼‍♀️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

staabre skrev (33 minutter siden):

Mitt råd er at hvis dama fryser lett, er det mye bedre å kjøpe en varm (vinter)pose til bruk sommerstid enn en som kan bli for kald.

Jeg kjøpte nylig en ny sovepose Marmot Micron 0 med komforttemperatur på -12,5 C. Denne har jeg nå prøvd i 2 overnattinger; hvor minimumstemperaturen på natta var på ca. 5 C. Ble posen for varm å sove i ved denne temperaturen? Nei, ikke for meg. Tidligere har jeg brukt en 3-sesongs fiberpose med k.t. på -1 C i flere år. Men denne posen blir for kald når temperaturen synker under ca. 5 C (selv om jeg har på en masse klær).

For øvrig er det tilbud på Robens Couloir 750 på OBS denne uka; den koster nå bare kr. 1490 (halv pris). Denne har komforttemperatur på -8 C og veier 1235 gram. Jeg har ikke prøvd denne posen selv, men den får gode anmeldelser. Den burde passe ypperlig til sommerbruk for den som fryser lett (eneste minus er at den kanskje er litt stor for små personer). Løp og kjøp!

Det er det hun også tenker, litt redd for å kjøpe en pose som er for kald.

Hun er 165cm høy så mulig den blir litt lang.  Hun kan såklart prøve, blir den  alt for stor kan jeg bare kjøpe den av henne.

Virker som mye pose for pengene 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en med comfort på 0. Jeg angret på det. Ikke fordi den blir så veldig kald men fordi det er mye enklere å redusere temperaturen når man er varm enn å øke temperaturen hvis man fryser.

 

Derfor er det stort sett alltid å foretrekke med en som har -5 eller lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pose som er mer enn varm nok, og glidelås i hele lengden, er nok veien å gå tenker jeg. Brukes som dyne når der er varmt.

En poses isolasjonsegenskaper blir tross alt redusert en del etter første natt og påfølgende netter av fukt og smuss. Etter noen bruksdøgn taper den seg også permanent noe.

Det er bare så kjipt å småfryse, og så utrolig digg å være mer enn varm nok. Å sove dårlig er mer slitsomt enn 500 gram ekstra i sekken.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (10 timer siden):

Hun er 165cm høy så mulig den blir litt lang.  Hun kan såklart prøve, blir den  alt for stor kan jeg bare kjøpe den av henne.

Det trur eg skal gå greit. Eg er 166 cm og kan fint bruke pose med den personlengda der. Det er fint at posen ikkje er for lang, men den bør heller ikkje vere så kort at føtene pressar mot fotenden og lagar kuldepunkt. 

Kva gjeld temperatur lyt ein nesten berre ta utgangspunkt i seg sjølv, me er skrekkeleg ulike. Eg personleg har tresesongs  med nokre få blå som det varmaste eg dreg med meg når det er bart (og også gjerne på vårskiturar) men eg kjenner jo godt eiga grense. 

Om ho vil ha ein varmare pose så er det kanskje best å kjøpe det og vere på den sikre sida? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (11 timer siden):

Det er det hun også tenker, litt redd for å kjøpe en pose som er for kald.

Du sitter allerede med fasit.

Hvis hun har sagt at hun vil ha en varm pose, så kjøper du en varm pose, ellers vet vi hvem som får skylda når hun blir kald.
Å slippe sitte der med svarteper er absolutt verdt prisdifferansen mellom en varm 3-sesonger og en lett vinterpose. Kanskje blir du også belønnet med ett og annet "I told you so" øyeblikk når hun må åpne soveposen å lufte ut litt overskuddsvarme.

Jeg er en frysepinn selv, så dette gjelder ikke bare damer, men siden jeg drar på tur i alle slags temperaturer gjennom hele året og aller mest i den varme årstida er jeg ikke noe stor fan av dra med meg unødvsndig tunge og store soveposer som er for varme 70-80% av tiden. Jeg har (foreløpig) endt opp med ett par lette 3-sesong dunposer og ett par lette 1-2 sesong fiberposer som jeg velger blandt og kombinerer hvis nødvendig. 
Det er klart at ett slikt "system" krever litt interesse og dedikasjon, så ingen starter med ett ferdig system, men det kan være noe å ha tenkt over før mann kjøper den første posen, som da forhåpentligvis blir den første av flere. For planen er vel at hun skal bli like ivrig som deg? ;)

Om jeg selv skulle gjort noe annerledes, så hadde jeg fått opp øynene for quilt litt tidligere. En kombinasjon av poser og quilt i ulike tykkelser og materialer hadde nok vært både lettere, mer fleksibelt og mer effektivt enn det systemet jeg har nå. Men sånn blir det når mann går seg fast i gamle vaner og tankesett :)

 

Endret av aico
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 timer siden):

Jeg har (foreløpig) endt opp med ett par lette 3-sesong dunposer og ett par lette 1-2 sesong fiberposer som jeg velger blandt og kombinerer hvis nødvendig. 

Gjer det same. 2 posar gir fleksibilitet og breidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (17 timer siden):

Jeg kjøpte en med comfort på 0. Jeg angret på det. Ikke fordi den blir så veldig kald men fordi det er mye enklere å redusere temperaturen når man er varm enn å øke temperaturen hvis man fryser.

 

Derfor er det stort sett alltid å foretrekke med en som har -5 eller lavere.

Enig! Jeg har også brukt poser som er for "varme" til forholdene men det er det veldig enkelt å gjøre noe med. Det er mer stress andre veien.

Marius Engelsen skrev (12 timer siden):

En pose som er mer enn varm nok, og glidelås i hele lengden, er nok veien å gå tenker jeg. Brukes som dyne når der er varmt.

En poses isolasjonsegenskaper blir tross alt redusert en del etter første natt og påfølgende netter av fukt og smuss. Etter noen bruksdøgn taper den seg også permanent noe.

Det er bare så kjipt å småfryse, og så utrolig digg å være mer enn varm nok. Å sove dårlig er mer slitsomt enn 500 gram ekstra i sekken.

Ja, jeg har også tenkt slik. Har en fiberpose med comf -9 dette er en ganske lett og pakkbar fiberpose. Har ofte brukt den som dyne om sommeren.

At en pose taper seg over tid er også et godt poeng. Å skal vi ligge flere netter i litt ugunstige forhold så kan man nok merke det på en dunpose.

Enig, det er lettere å gå med noen gram ekstra enn å fryse :)

Tessatroll skrev (11 timer siden):

Det trur eg skal gå greit. Eg er 166 cm og kan fint bruke pose med den personlengda der. Det er fint at posen ikkje er for lang, men den bør heller ikkje vere så kort at føtene pressar mot fotenden og lagar kuldepunkt. 

Kva gjeld temperatur lyt ein nesten berre ta utgangspunkt i seg sjølv, me er skrekkeleg ulike. Eg personleg har tresesongs  med nokre få blå som det varmaste eg dreg med meg når det er bart (og også gjerne på vårskiturar) men eg kjenner jo godt eiga grense. 

Om ho vil ha ein varmare pose så er det kanskje best å kjøpe det og vere på den sikre sida? 

Tror hun vil prøve den Robens posen, det virker som mye pose for pengene. Holder den det den lover med comf -8 så skal det nok ikke være mulig å fryse for henne.

Posen kan kanskje kombineres med en syntpose så har hun en meget varm vinterpose.

Hun har ikke sovet nok ute til at hun kjenner sin egen grense, så tror hun gjør lurt i å velge noe med litt mer isolasjon.

aico skrev (10 timer siden):

Du sitter allerede med fasit.

Hvis hun har sagt at hun vil ha en varm pose, så kjøper du en varm pose, ellers vet vi hvem som får skylda når hun blir kald.
Å slippe sitte der med svarteper er absolutt verdt prisdifferansen mellom en varm 3-sesonger og en lett vinterpose. Kanskje blir du også belønnet med ett og annet "I told you so" øyeblikk når hun må åpne soveposen å lufte ut litt overskuddsvarme.

Jeg er en frysepinn selv, så dette gjelder ikke bare damer, men siden jeg drar på tur i alle slags temperaturer gjennom hele året og aller mest i den varme årstida er jeg ikke noe stor fan av dra med meg unødvsndig tunge og store soveposer som er for varme 70-80% av tiden. Jeg har (foreløpig) endt opp med ett par lette 3-sesong dunposer og ett par lette 1-2 sesong fiberposer som jeg velger blandt og kombinerer hvis nødvendig. 
Det er klart at ett slikt "system" krever litt interesse og dedikasjon, så ingen starter med ett ferdig system, men det kan være noe å ha tenkt over før mann kjøper den første posen, som da forhåpentligvis blir den første av flere. For planen er vel at hun skal bli like ivrig som deg? ;)

Om jeg selv skulle gjort noe annerledes, så hadde jeg fått opp øynene for quilt litt tidligere. En kombinasjon av poser og quilt i ulike tykkelser og materialer hadde nok vært både lettere, mer fleksibelt og mer effektivt enn det systemet jeg har nå. Men sånn blir det når mann går seg fast i gamle vaner og tankesett :)

 

Blir nok å kjøpe en litt varmere pose, hun kan heller vurdere hva hun faktisk trenger etter hvert. Det er i allefall dumt å starte med en for kald pose da det ødelegger mye av opplevelsene.

Er hun god og varm gjennom turene så tenker jeg det øker lysten til å bli med enda mere.

Hvis hun kjøper en lett vibterpose kan denne kombineres med en pose nummer to å vips har hun en fullverdig vinterpose for mange minus.

Quilt har jeg null erfaring med, dit har jeg ikke bevegde meg selv enda. Så tenker vi holder oss til soveposer en stund enda 😂

 

 

Tusen takk for alle gode innspill, det bekreftet egentlig de samme tankene vi hadde selv. En litt varmere pose så er man sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.